Peejen onkruidvrij houden.

Plaats reactie
kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Peejen onkruidvrij houden.

Bericht door kees » zo jul 07, 2013 8:03 am

Hier even een verhaal over wat ik meemaakte toen ik een jaar of 8 was. Het past denk ik het beste in deze rubriek, het is niet om gelovigen te beledigen(Bert). Toen ik een jaar of 8 was hadden de boeren vaak peejen.(bieten) en de oude boeren waren vaak szomers met de schoffel het onkruid aan het wieden, en dat vaak dagenlang want het waren soms meerdere hectares en die deden ze alleen of met 2 boeren. Het waren meestal gepensioeneerde boeren waarvan de zoon de boerderij al had overgenomen. Nou kom ik uit een dorp met 5 verschillende protestante kerken, waarvan wij christelijk hervormd waren. Bij ons in het dorp ging men 2 maal zondags naar de kerk, er mocht niet gefietst worden iedereen ging te voet. Er mocht zondags ook geen TV aan, zelfs voor voetballiefhebbers niet. De oude boer die bij ons achter aan het schoffelen was was dacht ik vrijzinnig gereformeerd of zoiets. Nou is die boer aan het schoffelen ik meen dat hij Millenaar van Herwijnen heette. Komt er een andere boer,Cor, aangelopen van de meest strenge kerk die we hadden, ik stond daar bij, ik meen dat ik net een kip aan het vangen was. Zegt Cor, Millenaar wa zijde gij aan het doen, het is toch veels te werm om nou te schoffelen. Hoe doedegij de dan vraagt Millenaar. Wel, zegt Cor, ik ga daarvoor bidden da het vuil wegbljift, de werkt net zo goed en ge word er nie zo moei van. Neeje zegt Millenaar, ik schoffel liever. Nou had die Cor een perceel peejen staan en ik ging na schooltijd de weken daarna kijken hoe dat afloopt, met dat onkruid. 6n weken later, het perceel van Cor staat het onkruid 2 mtr hoog en ge ziet de peejen niet. Het perceel van Millenaar staat er keurig bij. Ik naar ons vader, hee pa, hoe zit de nou mee de bidden?werkt de nou wel of nie? Zegt ie: ge moet het allebei doen, en schoffelen, en bidden, de werkt het beste.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Peejen onkruidvrij houden.

Bericht door bertvaneck » zo jul 07, 2013 9:19 am

Dat klop Kees ledigheid is duivels oorkussen 3q 5qw

Plaats reactie