Eieren met spek uit solidariteit met buitenlandse truckers

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Eieren met spek uit solidariteit met buitenlandse truckers

Bericht door bertvaneck » za mei 09, 2015 4:06 pm

Eieren met spek uit solidariteit met buitenlandse truckers

Vandaag om 09:10 door Rudy Tollenaere

Richard uit Polen: vier weken rijden, één week thuis
.

Gent - Militanten van ACV Gent-Kanaalzone delen op de snelwegparking op de E17 in Gentbrugge gratis ontbijt aan buitenlandse truckchauffeurs uit. Bovenop een bord met eieren, spek, brood en cola, krijgen de truckers er ook een pakketje pamfletten in vijf talen bij. Op die pamfletten worden de truckers gewezen op de rechten waar Belgische truckers recht op hebben. 'We doen dit uit solidariteit, omdat we vaststellen dat buitenlandse truckers niet op de hoogte zijn van de arbeidsvoorwaarden in ons land. Zelf zijn ze er veel slechter aan toe en ze weten niet wat hun rechten zijn', aldus Noël Teirlynck, propagandist van ACV-Kanaalzone.


Richard, een 53-jarige Poolse trucker, was blij verrast met het ontbijt: ,Ik rij vier weken onafgebroken door zowat heel Europa, en ben dan één week thuis in Polen. Ik verdien zo'n 450 euro per maand. 'Normale' mensen verdienen in Polen zo'n 900 euro per maand. Ik zie mijn vrouw en twee dochters nauwelijks. Mijn vrouw is huidhoudhelpster: zij werkt vier weken in Duitsland, om dan één week thuis te zijn in Polen.'

De actie duurt nog verder tot 11 uur. Mobiele ploegen van het ACV Kanaalzone rijden ook nog naar andere plekken in het Gentse om ook daar op zoek te gaan naar buitenlandse truckers en hen een pakket te geven, maar dan wel zonder eieren met spek

Plaats reactie