Gosia Kowalewska uit Schijndel

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Gosia Kowalewska uit Schijndel

Bericht door Lech » vr mei 10, 2019 4:54 am

Afbeelding
Gosia Kowalewska uit Schijndel vindt grote complexen niet voor alle migranten dé oplossing

ARBEIDSMIGRANTEN MEIERIJSTADSCHIJNDEL - Gosia Kowalewska uit Schijndel begeleidt Poolse arbeidsmigranten. ,,Poolse mensen willen net als Nederlanders kunnen uitrusten na het werk. Ze willen hier een toekomst opbouwen.”
Robèrt van Lith 09-05-19, 10:27 Bron: BD

Gosia Kowalewska ziet ze een voor een naar Meierijstad komen, arbeidsmigranten uit vooral Oost-Europa. Als planner bij uitzendbureau Synergie in Schijndel houdt zij zich vooral bezig met het begeleiden van arbeidskrachten uit Polen, haar eigen thuisland. Ze spreekt de taal, kent de gewoontes en gebruiken. ,,Ik praat momenteel meer Pools dan Nederlands”, zegt ze.

Kowalewska (59) houdt intakegesprekken met de arbeidskrachten en begeleidt hen op vele fronten. ,,Ik ga ook vaak bij arbeidskrachten op bezoek. En dan krijg ik wel honderd vragen. Waar kan ik Poolse films zien? Waar is het gemeentehuis? Waar kan ik ander werk vinden?”
‘Vooral voor seizoensarbeiders’

Uiteraard gaat het ook vaak over huisvesting. Gosia Kowalewska begrijpt goed dat Meierijstad nu op zoek gaat naar locaties voor grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten. ,,Maar die grote wooncomplexen zijn niet voor iedereen dé oplossing. Ze zijn vooral voor mensen die hier kort verblijven, seizoensarbeiders dus. Migranten die hier langer blijven, willen veel liever in een gewone woning wonen. Zij willen net als Nederlanders kunnen uitrusten na het werk. Ze willen hier een toekomst opbouwen.”

Zelf had ze het niet altijd makkelijk sinds haar vertrek in 1994 uit Bydgoszcz, een stad met zo’n 350.000 inwoners. ,,Ik kwam hier in een heel andere tijd, Polen was nog communistisch. Ik sprak alleen Pools en Russisch, nu spreken ze allemaal Engels. In Polen was ik verpleegster in de anesthesie, hier had ik niets aan mijn diploma’s.”
Vrijwilligerswerk in Bernhoven

Via vrijwilligerswerk in het Veghelse ziekenhuis Bernhoven kwam ze toch aan het werk. Eerst als schoonmaakster, zo’n veertien jaar terug kon ze na meerdere cursussen aan de slag bij Synergie International Recruitment, het internationale uitzendbureau voor arbeidsmigranten dat een vestiging in Schijndel heeft.

Ze spreekt nu heel behoorlijk Nederlands, wel met dat typisch Poolse accent. Kowalewska woonde eerst 17 jaar in Veghel en sinds een jaar of acht in Schijndel. Ze kwam hier voor de liefde, samen met haar zoon en dochter die nu 36 en 33 jaar zijn.
Kowalewska weet als geen ander wat al die Polen die hier komen werken, te wachten staat. ,,De eerste tip die ik mijn landgenoten altijd geef is: ga de Nederlandse taal leren. Taal is hartstikke belangrijk. En ga hier gewoon leven, zoek contacten met Nederlandse gezinnen. Helaas zijn niet alle Polen hiertoe in staat, daar zijn verschillende redenen voor.”
https://www.bd.nl/meierij/gosia-kowalew ... ~a730c896/

Plaats reactie