Ron's werk

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Ron's werk

Bericht door ron » zo jan 15, 2012 5:52 pm

Op een ander forum had ik ooit al heel wat foto's van m'n werk op m'n boerderij in Polen geplaatst. Vanaf nu zal ik ze ook hier plaatsen om jullie een indruk te geven wat er bij mij gaande is (of was).

Begin december 2011, de laatste rondjes ploegen. Hier komen volgend jaar suikerbieten te staan.

Afbeelding

Daarvoor hebben we nog een aantal slootjes schoon kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles op het land klaar was, konden we door het uitblijven van winterweer nog wat struikgewas snoeien.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens oude duitse militaire kaarten heeft hier een vijvertje gelegen, met waarschijnlijk links van de trekker een gebouw.
In een normaal jaar staat hier nog wel water, maar doordat dit najaar uitzonderlijk droog was konden we de bodem schoon maken zonder natte voeten te krijgen. Nu nog het gat opvullen met grond wat uit diverse omliggende sloten zal moeten komen.

Afbeelding

De dikkere takken gaan voor brandhout naar een werknemer die een paar honderd meter verderop woont.

Afbeelding

Afbeelding

Verderop, in het verlengde van de sloot langs dat oude vijvertje, groeiden heel wat vlierbessenstruiken en oude knotwilgen die op sommige plaatsen ver over de sloot boven het land hingen.

Afbeelding

Doordat het staatsbedrijf vele jaren achtereen dezelfde kant opploegde met die rondgaande ploegen, ligt het maaiveld links net zo hoog als de bodem van de sloot rechts naast het onbewerkt strookje land.

Afbeelding

Groet,
Ron

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » zo jan 15, 2012 6:09 pm

Ken jij toevallig Adrie van Beek? Heeft een melkveebedrijf boven in Polen. Nog een vraagje: In Oekraine branden ze vaak hele velden plat, werd vroeger bij ons ook gedaan. Waarvoor is dat? groetjes, Kees.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Ron's werk

Bericht door Kees1221 » zo jan 15, 2012 6:24 pm

Doordat het staatsbedrijf vele jaren achtereen dezelfde kant opploegde met die rondgaande ploegen, ligt het maaiveld links net zo hoog als de bodem van de sloot rechts naast het onbewerkt strookje land.


Kan je dit corrigeren?

Ik wist niet dat je als boer ook zoveel van deze klussen erbij hebt.
Mooi verslag en zal ze zeker met aandacht lezen.

Kees

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo jan 15, 2012 7:10 pm

kees schreef:Ken jij toevallig Adrie van Beek? Heeft een melkveebedrijf boven in Polen. Nog een vraagje: In Oekraine branden ze vaak hele velden plat, werd vroeger bij ons ook gedaan. Waarvoor is dat? groetjes, Kees.


Nee, Adrie van Beek ken ik (nog) niet. Met dat platbranden van velden bedoel jij in het voorjaar? Sommige boeren hier doen het wel eens met grasland wat er ruig bijligt. Zij zeggen dat zij er mooier gras van krijgen als al die oude stengels weg zijn (het lijkt mij dat je er juist als boer voor moet zorgen dat er nooit van die stengels in komen ste staan). Hier steken ze in het voorjaar vaak slootkanten in brand om van het riet af te komen.

Kees1221 schreef:Kan je dit corrigeren?


Wentelploegen hadden ze hier in die oude tijd nog niet. Bij het inzetten en uitgeren met rondgaande ploegen moet je iets meer nadenken om ervoor te zorgen dat je niet ieder jaar op dezelfde plaats die grondbalken tegen elkaar neerlegt en op dezelfde plaatsen geulen overhoudt. Door gemakszucht van het toenmalige personeel kozen zij ervoor om met zo weinig mogelijk inspanning dat stuk land te ploegen, met als resultaat dat zij altijd op dezelfde plaats begonnen en eindigden. Daar waar zij eindigden kwam dus zo'n diepe geul die nu net zo diep als de sloot is. Omdat ze met ploegen altijd een metertje van de slootkant afbleven, ligt hier nu nog een strookje land wat net op een dijkje lijkt. rainbow

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Thomasz » zo jan 15, 2012 8:35 pm

Ron,

Lees met veel plezier je ingezonden stukjes, maar nu kan je uit rusten nu het zo koud gaat worden de komende 15 dagen.
Energie op sparen voor het nieuwe seizoen.
Thomasz

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Houtstoker » ma jan 16, 2012 5:24 am

ron schreef: Omdat ze met ploegen altijd een metertje van de slootkant afbleven, ligt hier nu nog een strookje land wat net op een dijkje lijkt.

Kun je dit corrigeren met kraan en kilverbord of moet je ermee leren leven.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma jan 16, 2012 9:44 am

Kees1221 schreef:Kan je dit corrigeren?

Ooh ja, sorry voor het misverstand, ik dacht dat ik m'n geschreven stukje op een andere manier moest schrijven om het beter begrijpbaar te maken.

Houtstoker, natuurlijk valt hier wel wat aan te doen, dat zijn we ook van plan, maar tot nu toe kan ik er ook nog wel mee leven. Dat 'dijkje' willen we gedeeltelijk afgraven, rest met de kilverbak uitvlakken en de sloot uitdiepen. Maar ja, misschien dat we tijdens het werk de beslissing nemen om alles uit te vlakken. Ook nog even bekijken hoe we het dan met die sloot zullen gaan doen.
Dit stukje heeft nog niet zo'n grote prioriteit. We hebben niet zoveel tijd tussen het oogsten en aanvang van de winter om overal op het land alles in orde te maken.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma jan 16, 2012 5:44 pm

Vandaag heeft het voor de tweede keer deze winter echt gesneeuwd. Zaterdagavond viel het eerste beetje van zo'n 10 cm.
Op het erf valt de overlast nog wel mee. Alleen rond het huis houd ik het een beetje sneeuwvrij zodat m'n vrouw gemakkelijk de auto kan parkeren en bezoekers niet afgeschrikt worden.
Door niet teveel sneeuw in 1 keer mee te nemen kon m'n kleinste trekkertje de klus klaren, dit trekkertje is tenminste lekker wendbaar. Hier wat foto's van vandaag, de tweede keer schuiven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog even de bushalte voor de schoolgaande kinderen meegenomen. Hier komt altijd een hoop sneeuw terecht door de sneeuwruimers die de openbare weg schoon houden.

Afbeelding

Trekker op weg naar z'n slaapplaats.

Afbeelding

Groet

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma jan 16, 2012 6:15 pm

Geweldige verslagen en foto`s Ron,houd ons s.v.p. op de hoogte van jouw belevenissen daar.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Ron's werk

Bericht door Kees1221 » ma jan 16, 2012 6:21 pm

Daarna nog even de bushalte voor de schoolgaande kinderen meegenomen. Hier komt altijd een hoop sneeuw terecht door de sneeuwruimers die de openbare weg schoon houden

6qq Dit gebeurt veel te weinig in Nederland, geweldig dat je het doet.


Afbeelding

Is dit een bushalte in Polen? :o Heel wat anders dan die glazen dingen hier ;)

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » ma jan 16, 2012 6:32 pm

Je zit mooi te wonen daar in Polen Ron, hier in nederland werk ik vaak voor de boeren daarom heeft het mijn interesse. vr.gr. kees.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma jan 16, 2012 9:02 pm

Kees1221 schreef:Is dit een bushalte in Polen? :o Heel wat anders dan die glazen dingen hier ;)


Deze heeft de gemeente Elbląg op verschillende plaatsen in de omgeving neergezet zodat de kinderen ergens kunnen schuilen totdat de schoolbus langskomt. Uitstekend voor die kinderen, helaas een plek waar nu soms van die dronkelappen zitten.

Kees1221 schreef: Dit gebeurt veel te weinig in Nederland, geweldig dat je het doet.

Sommige mensen zullen dat hier wel niet in de gaten hebben, maar daar gaat het mij nu niet om.

Soms zijn er wel eens meer van die kleine dingetjes. Als wij (als ik het over wij hebben, heb ik het over mijzelf en m'n werknemers) het niet doen, dan doet niemand het. Ik heb liever dat het er een beetje netjes bijligt in plaats van de mentaliteit van "Dat is toch de taak van de gemeente?". Anders wordt alles elk jaar een grote rimboe.
Ik zie het ook een beetje als visitekaartje van m'n bedrijf.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Przyrodnik » ma jan 16, 2012 11:07 pm

Tja, een echt Pools bushokje. Weer wat anders dan Nederland prefab-Legoland. Tegenwoordig vaak rommelig van binnen, maar redelijk groot. Niets mis mee!

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » di jan 17, 2012 4:33 pm

Hee Ron,dit is nou net wat mijn intresse wekt.
Het land vlak je toch niet helemaal uit toch?Laat het maar wat rond lopen,aflopen naar de sloten.
Jij zit in de omgeving van Elbag,daar kom jij het overige water toch wel kwijt na de winter.
Als je misschien met afzet een keer zit,geen probleem,je geef maar een seintje,aardappelen en uien,rode bieten e.d.
Mijn maat woont daar ook in de buurt,het is een pool,maar spreekt vloeiend Nederlands,en heeft enorm veel kontakten.Jan Falskowki ,biusnisman 2010 in Polen.Wat teel jij zo al?Zo tezien lijken mij het veestallen,de schuren op de foto.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » di jan 17, 2012 7:13 pm

Zijn er eigenlijk loonwerkers in Polen? Zoals wij hier hebben?

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » di jan 17, 2012 8:02 pm

Niet helemaal zo als we ze hier hebben Kees,het zijn meestal boeren die werk voor een derde doen.Maar als eerst hun werk klaar is,dan komt een ander aan de beurt.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » di jan 17, 2012 9:09 pm

pietje Bell schreef:Het land vlak je toch niet helemaal uit toch?Laat het maar wat rond lopen,aflopen naar de sloten.
Jij zit in de omgeving van Elbag,daar kom jij het overige water toch wel kwijt na de winter.
Als je misschien met afzet een keer zit,geen probleem,je geef maar een seintje,aardappelen en uien,rode bieten e.d.


Precies, het is de kunst om het land ietsjes bol te leggen zodat overtollig water zo weg kan stromen. Omdat ik nog geen laser op m'n kilverbak heb zitten, moeten we het nog op het oog doen. M'n vader doet dit klusje de laatste jaren vaak. Hij heeft het geduld ervoor en neemt telkens de moeite te nemen om het stukje land van alle hoeken te bekijken en hoe er het best gereden moet worden. M'n poolse werknemers zijn volgens mij iets te ongeduldig voor dit werk, je moet soms enkele dagen op een klein stukje land werken om een beetje effect te kunnen zien, zij nemen ook niet zoveel moeite om de juiste 'heuvel' naar het juiste 'dal' te trekken, met als gevolg dat je het misschien helemaal overnieuw moet doen.

Afvoer van overtollig water in het voorjaar is hier goed geregeld. Na de overstroming in 1983 is het gebied flink onder handen genomen (een paar dagen geleden was het trouwens weer bijna raak http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&prev=/search%3Fq%3Dalarm%2Bw%2Bgminie%2Belbl%25C4%2585g%26hl%3Dnl%26biw%3D1680%26bih%3D919%26prmd%3Dimvns&rurl=translate.google.nl&sl=pl&u=http://www.portel.pl/artykul.php3%3Fi%3D54722&usg=ALkJrhiUOVcOWfZg1EJODSzrhXyOobopaA) .Er zijn diepe tochten gegraven en het gemaal heeft voldoende capaciteit. Gelukkig grenzen al mijn sloten aan een van deze tochten. Ik heb dus geen last dat m'n water weg moet via een sloot van de buurman die hij niet uit wil baggeren.

Ik teel op m'n boerderij uitsluitend wintertarwe, winterkoolzaad, suikerbieten en pootaardappels (soms een beetje zomergerst als er een hoekje 'verzuipt'). Op m'n boerderij staan voornamelijk vleesstierenstallen, die gebruik ik nu voor opslag van produkten en machines. Afzet van granen en koolzaad is geen enkel probleem. Afzet van suikerbieten is geregeld via de suikerfabriek en afzet van de pootaardappels gaat via een Centrala Nasienna. Afzetproblemen zijn er hierbij nog nooit geweest. Inderdaad, bij groenten kan dat verhaal soms weer helemaal anders zijn, het is een heel andere markt.

kees schreef:Zijn er eigenlijk loonwerkers in Polen? Zoals wij hier hebben?


Kees, ik denk dat pietje Bell hier een uitstekend antwoord heeft gegeven ;)

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » wo feb 29, 2012 7:38 pm

Gisteren konden we na een klein nachtvorstje kunstmest strooien, zonder diepe sporen te rijden, waar dit jaar de aardappels komen te staan. Veel was het niet, maar alle beetjes zijn meegenomen!
Voor deze dag was sneeuw en regen voorspeld. Na 7 uur 's ochtends vielen de eerste vlokjes. Kort daarna werden het er snel meer en er stond een redelijk windje.

De parkeerplaats van de lagere school in het naburige dorp hadden we uitgekozen als plaats waar we de kunstmeststrooier vullen. Rechts op de foto twee schoolbussen.

Afbeelding

Meestal nemen we voor dit werk een grotere trekker, dat rijdt heel wat comfortabeler over die harde grond. Deze keer een lichter trekkertje met dubbele montering om niet door de ijslaag te zakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele uren later ging de sneeuw over in regen.

Vanmiddag weer aan het wandelen geweest over het land. Dit mooie verschijnsel zag ik voor de eerste keer zo overduidelijk dat ik er een foto van heb gemaakt met m'n telefoon :)
Het einde van (waarschijnlijk) een mollengang die in verbinding staat met een plas water hoger op het land gelegen.

Afbeelding

Groet

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » do mar 01, 2012 6:10 pm

Is het geen ratte gang Ron?Ik heb dit ook nog nooit gezien.Als ik op die plek kijk staat er ook weinig tarweplanten,of het moet een natte plek zijn.Dit is het ook wel denk ik,gezien dat er nu ook weer water staat.
Die foto van het ploegen,de grond valt goed,je rijd er op dat moment wel op een hoger stuk als iets verder op,maar toch.
Ploeg jij ongeveer 20 cm?En elk jaar iets dieper?Ploeg je met een woel voor de schaar? De trekker heeft het niet zwaar,komt geen pluim uit de uitlaat. :P Zo vond ik het idee op kieper banden voor om je trekker te leggen een slim idee,paste dit of moest je andere gaten boren? 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » do mar 01, 2012 6:13 pm

Nee ik zie het al je ploegt zonder woel poten. 3qq

Plaats reactie