Ron's werk

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » zo apr 01, 2012 2:45 pm

'zogenaamd' gerookt zou moeten zijn: "Alleen maar chemicalien die een smaakje aan dat vlees geeft."

Dit is deels waar, deels zijn het "rookkruiden" die de smaak eraan geven.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » zo apr 01, 2012 3:19 pm

Dit deed mijn vader ook altijd Bert,een big kopen en groot maken,wel illegaal achter een schuur net buiten het dorp.
Aardappelen koken in een vuilnis emmer meel en water en ander restafval en mengen het varken was er gek op..Later in wekken,hart,nieren en lever werden gelijk op gegeten ,er waren nog geen koelkasten toen,spek roken en ook werd er spek op zolder gehangen,nog een z.g.n keulse pot,met zout en vlees met deksel met daarop een steen.Mijn vader liet hem altijd in tweeen halen bij een slager,en deed de rest zelf,dit kon hij.Het beest had een mooi leven,wat mijn vader niet wist,wij reden altijd op het beest,in de schuur. :lol: Ik heb er gelukkig geen kromme beentjes aan over gehouden. :lol: 3qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo apr 01, 2012 3:34 pm

pietje Bell schreef:Dit deed mijn vader ook altijd Bert,een big kopen en groot maken,wel illegaal achter een schuur net buiten het dorp.
Aardappelen koken in een vuilnis emmer meel en water en ander restafval en mengen het varken was er gek op..Later in wekken,hart,nieren en lever werden gelijk op gegeten ,er waren nog geen koelkasten toen,spek roken en ook werd er spek op zolder gehangen,nog een z.g.n keulse pot,met zout en vlees met deksel met daarop een steen.Mijn vader liet hem altijd in tweeen halen bij een slager,en deed de rest zelf,dit kon hij.Het beest had een mooi leven,wat mijn vader niet wist,wij reden altijd op het beest,in de schuur. :lol: Ik heb er gelukkig geen kromme beentjes aan over gehouden. :lol: 3qq
Pietje ons bedrijf zat naast een brood fabriek en onze mensen maakte daar schoon en ik kreeg van de directeur elke dag een vracht brood mee voor de paarden schapen de kippen en ook voor het varken bruin en wit brood en ook nog vaak luxe broodjes 6qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo apr 01, 2012 7:20 pm

Bij ons op de boerderij in Nederland heeft vroeger nog wel een rookkast op zolder gezeten, maar die was al lang voor mijn tijd verbouwd. Daar zit nu een kledingkast.



Dit had ik eigenlijk bij m'n vorige foto's moeten plaatsen, in plaats van nu nog eens er achter aan. Alleen was het even helemaal uit m'n hoofd geschoten.

Hier in m'n huis in Polen zit nog zo'n rookkast in de kelder. Ik heb 'm vanavond even op de foto gezet. Het was pikkedonker, maar met de flitser erbij kon ik uiteindelijk ook zelf zien wat ik nu op de foto had gezet :)

Dat is 'm, achter die houten deur. Wanneer die voor het laatst is gebruikt? Geen idee. Rechtsonder kan je nog de plek zien waar het vuur werd gestookt.
Afbeelding

De stookplaats
Afbeelding

Deze deur wordt gemiddeld een keer per 2 of 3 jaar geopend. Vorige keer vorig jaar toen ik hem aan een nederlandse gast heb laten zien. Het viel mij nog mee dat er geen rat mij tegemoet kwam gesprongen.
Afbeelding

Bovenin hangen nog de staven waar ooit het vlees aan heeft gehangen. Links boven in het hokje kan je nog net het gat naar de schoorsteen ontdekken. Ik heb wel even met een stok de spinnewebben weggehaald, anders was de foto misschien nog onduidelijker geworden.
Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo apr 01, 2012 7:41 pm

leuk ron deze foto,s ik hebt een zinken ton waar ik in kan roken en ik rook op hout van fruit bomen dat vind ik het beste

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Ron's werk

Bericht door lief milieu » zo apr 01, 2012 8:54 pm

Mooie illustratieve foto's Ron! Je hebt je beroep gemist. Je had beter reporter geworden. Misschien kan je als landbouwer dat nog in bijberoep beginnen. 1qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma apr 02, 2012 7:16 pm

Haha, ja, 't is maar hoe je het bekijkt, maar zeg nooit nooit :)

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » di apr 03, 2012 8:26 am

Mooie foto s Ron,heb je geen last van grondwater?
Op de eerste foto rechts boven aan ,kijkt een geest mee,van een oude Duitser,met een rood petje op,met een paar grote ogen en mond. :lol: Ik denk dat ie schrok toen de hij voor het eerst geflits werd. :lol: 3qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » di apr 03, 2012 6:13 pm

Van grondwater heb ik nu geen last meer. Wel in het begin toen ik hier zat. Als de sneeuw in het voorjaar begon te smelten of als er hevige regenperiodes waren, kwam het water in de kelder tevoorschijn. Toen had ik de greppel op de perceelsgrens (ongeveer 10 meter verderop) flink uitgediept en later dakgoten met afvoer naar die sloot aangebracht. Sinds dien geen problemen meer gehad. Tijdens het aanbrengen van de dakgoten kwamen er onder het dak oude verpulverde duitste brieven en kaarten tevoorschijn. Ze waren bijna niet meer leesbaar. Die duitste man, die hier ooit als kind had gewoond en een keer op bezoek kwam, vond het prachtig dat hij alles mee mocht nemen ;)

pietje Bell schreef:Op de eerste foto rechts boven aan ,kijkt een geest mee,van een oude Duitser,met een rood petje op,met een paar grote ogen en mond. :lol:


Ik moest even zoeken waar ik moest kijken, maar ik heb hem gevonden :) Hier wist ik nog niet van af, hier heeft nog nooit een lampje gebrand. Zover ik uit de verhalen heb gehoord is er alleen een direkteur (of het was zo'n 'brigadista') van het staatsbedrijf na z'n middagmaaltijd hier op de gang overleden. Als m'n vrouw alleen thuis is, heeft ze wel eens het gevoel dat ze niet alleen is. Ze zei dat ze ooit wel eens een geest in de hoek van de kamer heeft gezien. Ik heb zoiets nooit, behalve die ene keer toen m'n vrouw in het ziekenhuis lag toen onze eerste werd geboren. Ik lag thuis alleen in bed en zag dat er een dame met halflang haar naast mij ging liggen. Ik zag alleen maar de achterkant van haar hoofd. Of dat ik al droomde? Geen idee. Om te zeggen dat dit een nare ervaring was, nou nee, dat viel nog wel me :mrgreen: Misschien maar goed dat ik haar gezicht niet heb gezien...

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo apr 15, 2012 7:53 pm

Deze week hebben we de suikerbieten kunnen zaaien. Een paar weken vroeger als normaal.


Eerst met de rotorkeg aan de gang geweest om de grootste bergen en dalen gelijk te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna een tweede keer met een andere eg om het af te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elk jaar komen er weer hoefijzers tevoorschijn.
Afbeelding

En nog een.
Afbeelding

Behalve hoefijzers komt er nog veel meer oud ijzer naar boven. Veelal zijn het oude machineonderdelen. Hier een onderdeel waar vroeger aftakassen aan de trekker of machine werden geborgd.
Afbeelding

Bij veel vondsten wordt later geraden van welk soort machine het stuk oud ijzer afkomstig is, dan komen ook de verhalen van vroeger weer naar boven over de belevenissen die ze met deze machines hebben meegemaakt :)

Deze steeksleutel wilde zeker gevonden worden, volgens m'n werknemers afkomstig van een russische rupstrekker of schijveneg. Hij prikte recht in de aandrukrol van de rotoreg waardoor deze blokkeerde. Weer een nieuwe aanwinst voor in m'n werkplaats 1qq
Afbeelding

Voorbereidingen om te gaan zaaien.
Afbeelding

Afbeelding

De eerste meters.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de laatste 10 meter.
Afbeelding

Die namiddag was m'n buurman, bijna altijd met een lach op z'n gezicht, ook begonnen z'n bieten te zaaien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen bezig geweest de spuit op het nieuwe seizoen voor te bereiden.
Pietje Bel, misschien herken jij deze spuit nog wel. Achterop de spuitcomputer staat de naam Proefboerderij Oostwaardhoeve gegraveerd, daarna is hij van een andere boer uit de wieringermeer geweest (naam heb ik nog op een oud keuringsrapport staan).
Afbeelding

Aan de gang in het koolzaad.
Deze foto heb ik gemaakt vanaf de dijk van de Zalew Wiślany.
Afbeelding

De andere kant van de dijk kijkend richting Kaliningrad.
Afbeelding

Afbeelding

Veel van z'n broeders en zusters hebben elders in Polen en europa de winter niet overleefd.
Afbeelding

Groet

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » di apr 17, 2012 4:37 pm

Prachtig dat dat oude ijzer naar boven komt, maar het kan wel funest zijn voor jouw apparatuur.

Op de foto krijg ik de indruk dat het land er nogal "droog" bij ligt.
Ga je indien nodig het land ook besproeien?

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » di apr 17, 2012 5:31 pm

Die spuittrekker herinner ik me nog wel Ron.Die draaide inderdaad voorheen op de Oostwaardhoeve aan de nieuwersluiserweg achter Slootdorp,je land valt mooi,alleen of het moet gezichtsbedrog zijn,je buurman heeft het wel erg los voor bietenzaaien.
Ijzer en stenen komen altijd omhoog na een winter,ben ooit met draineren eens op een granaat gestuit,direct de draineer machine stil gezet,toen de ketting dit ding naar boven haalde. :ugeek: 3qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » di apr 17, 2012 8:36 pm

Lech schreef:Op de foto krijg ik de indruk dat het land er nogal "droog" bij ligt.
Ga je indien nodig het land ook besproeien?


Alleen het bovenlaagje is droog ;) Als je een schop in de grond steekt en er weer uit haalt zal je zien dat het nog een plakkerig zaakje is. Op enkele percelen was het niet bepaald makkelijk om de natte ondergrond niet mee te nemen.

Alleen m'n aardappels beregen ik als het droog gaat worden. Bij de andere gewassen die ik teel kan het niet uit.

pietje Bell schreef:Die spuittrekker herinner ik me nog wel Ron.


Erg leuk om te lezen dat iemand hier op het forum hem met z'n eigen ogen heeft gezien in nederland :) Het rijdt en het werkt fantastisch met deze machine, echt waar, lekker kort, wendbaar, smal in transport, de grootste natte plekken kwam hij door waar ik met m'n getrokken spuit vast zo komen te staan, alleen soms een beetje warm in de cabine. Het is alleen o zo verschrikkelijk jammer dat er door die kleine tank (1500 liter) teveel tijd verloren gaat door vullen en het rijden van/naar vulplaats.

pietje Bell schreef:of het moet gezichtsbedrog zijn,je buurman heeft het wel erg los voor bietenzaaien.


Buurman vond zelf ook dat hij z'n land aardig diep had bewerkt, ik hoefde er gelukkig niet over te beginnen. Toen hij aan mij vroeg of ik het ook zo diep bewerkt vond, had ik maar gezegd dat die plantjes vroeg of laat toch wel een keer boven komen. Ze hadden regen voorspeld, dan zou er genoeg vocht van boven komen.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo mei 06, 2012 7:39 pm

Door een paar regenbuitjes heeft het even geduurd, maar de pootaardappels zijn uiteindelijk vorige week geplant.
Volgens de oude poolse volkswijsheden hier hoor je je aardappels te poten als het riet in de slootkanten begint te groeien. Daar kwam ik deze keer dan toch mee uit :)

Ik denk dat de foto's weinig uitleg nodig hebben, verder zijn er geen bijzondere dingen gebeurd. Foto's zijn geplaatst in de volgorde zoals zij zijn gemaakt.

Een van m'n werknemers achterop de pootmachine.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De trekkers staan op het land te wachten, de wagen met aardappels komt er zo aan. Het ophalen van een nieuwe lading aardappels viel redelijk samen met de pauzes voor ontbijt en middageten.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende foto's zijn gemaakt door een werknemer, zelf zit ik op de trekker met de pootmachine.
Deze trekker komt oorspronkelijk uit Frankrijk vandaan, daar werd hij echter niet zo netjes verzorgd. Voornamelijk in de cabine is het een ravage. De versnellingbak moet ik eigenlijk ook nog maken, hij werkt nu met de helft van al z'n versnellingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo mei 06, 2012 7:46 pm

ron wanneer verwacht je de eerste aardappels er af te kunnen halen ???

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Ron's werk

Bericht door lief milieu » zo mei 06, 2012 7:53 pm

Wanneer?
Als wij deze zomer bijna langs zijn landgoed passeren zullen we er al een paar aardappelen daar gaan rooien. We leren Ron dan echte Belgische frieten bakken! Met natuurlijk een 2qq

Of kennen ze in Polen geen frieten?
Ron, teel je biologische aardappelen?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo mei 06, 2012 7:58 pm

lief milieu schreef:Wanneer?
Als wij deze zomer bijna langs zijn landgoed passeren zullen we er al een paar aardappelen daar gaan rooien. We leren Ron dan echte Belgische frieten bakken! Met natuurlijk een 2qq

Of kennen ze in Polen geen frieten?
Ron, teel je biologische aardappelen?
ik denkt het niet dat is in Polen nog niet zo ingeburgerd

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo mei 06, 2012 8:21 pm

Deze aardappels zijn ervoor bestemd om volgend jaar weer opnieuw als plantgoed te dienen, oftewel teeltdoel pootaardappels. Gezondheidsstatus wordt door de keuringdienst voortdurend in de gaten gehouden. Ik teel ze niet biologisch, er zijn de nodige gewasbeschermingsmiddelen nodig om alles binnen goede banen te leiden, zelfs dan is er nog geen garantie dat uiteindelijk de aardappels goedgekeurd zullen worden. Maar eh, kom maar op met die belgische frieten. Helaas kunnen we pas met eten beginnen als de veiligheidstermijn van de bestrijdingsmiddelen is verlopen. Ik weet het, het klinkt alsof ik alles volpomp met vergif, maar het is een normale gang van zaken waar je als 'gewone' burger nooit zorgen over hoeft te mogen maken.

Bert, het eten van friet is volgens mij ook nog niet zo ingeburgerd in Polen. Misschien dat de jongere generatie soms wat vaker de frituurpan aan zal zetten. Dan zulllen er wel veel meer aardappelplantages voor de frietindustrie nodig zijn in plaats van de aardappelsveldjes in elk pools achtertuintje 6qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo mei 06, 2012 8:27 pm

dat klop ron het komt er langzaam in frietjes zelf bakken wij doen het weleens op vrijdags ook in Polen 6qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » ma mei 07, 2012 3:24 pm

Ron,eerst mijn petje af voor hoe je daar aan het werk bent.
Je wagen met pootaardappelen staat netjes langs het randje van de sloot,dus geen kopakker aan puin rijden.
Ik weet hoe moeilijk dit is om aan Poolse werknemers dit duidelijk te maken.Zelf denk ik dat je hier toch heel veel energie in heb gestoken om de mensen dit allemaal bij te brengen. 2qq .Je grond valt net als hier mooi,is het je eigen pootgoed of aan gekocht,ja jongen ik let op alles,want er zit aan een zak een wit label. :) Mooie spruitjes aan de poters.Ja een Renault wil nog wel eens problemen geven aan de versnellingsbak ,meestal komt dit om er verkeerd mee om te gaan ,voor de rest is een renault een fijne tractor met een hele goede hefinrichting. 3qq
.

Plaats reactie