Ron's werk

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » do jul 26, 2012 8:07 pm

Kees, bedankt voor de informatie. Ik heb hier nog nergens geinformeerd wat zoiets mag kosten. Ik verwacht dat de uitvoering van de spanten wel iets zwaarder zal moeten zijn in verband met belasting door de sneeuw.

Kees, even voor de nieuwgierigheid, in welk deel van het land ben jij het meest actief?

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » vr jul 27, 2012 7:31 am

Op de kop akker. :lol: :lol: :lol: :lol: 3qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » vr jul 27, 2012 8:15 am

Hallo mannen, Ik hoef nooit ver van huis, gewoonlijk werken we in een straal van 30km rond Dongen. Het verste weg was eens in Almere, maar in Rotterdam heb ik ook aleens wat spanten gezet. En eens een klusje in Amsterdam, maar die steden is niks voor mij, veel te druk. En wat je zegt Ron, hier in Nederland moeten we 56 kg sneeuw per m2 aanhouden. In de meeste delen van Polen zal het meer zijn, waarschijnlijk bij jou aan de oostzee hetzelfde. Nou zie ik dat je in jou schuur vanbinnen uit door de planken kan kijken. Dat is bij de schuur van mijn pool ook zo. Word dat met een bedoeling gedaan?

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » vr jul 27, 2012 9:01 pm

Het is mij ook opgevallen dat erg veel muren van poolse schuren 'geperforeerd' zijn. Op verschillende plaatsen in de muur zijn vaak spleetjes of stenen met ronde openingen ingemetseld. Volgens mij was dit gedaan voor de ventilatie, ik zal het nog eens m'n buurman vragen.

Bij mijn schuur zijn planken gebruikt die vers van de zagerij af kwamen, natte planken dus. Bij drogen zouden ze gaan krimpen en krijg je spleten. Bij mijn schuur wordt elke spleet later overlapt door een breder latje wat er voor komt. Zo is eigenlijk de hele muur van de schuur gemaakt.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » vr jul 27, 2012 9:07 pm

Ron,

Zou het mogelijk zijn dat men dit heeft gedaan voor vogels of vleermuizen?
Veel boeren hebben hier ook een actief beleid in gevoerd.

Lech

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » vr jul 27, 2012 9:20 pm

Eh jaha, boven in de nok van de schuur zitten aan elke kant twee ronde gaten. Die zouden voor de uilen moeten zijn. Even zoeken, op de dertiende foto kan je zo'n rond gat zien.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » za jul 28, 2012 6:51 am

Die spleten diende alleen voor ventilatie,winter droog en in de zomer koel.
Ron zijn schuur is best hoog,en dan kun je er vanuit gaan dat er hooi of stro in werd op geslagen,anders was hij niet zo hoog gebouwd.
Er kan ook nog vlas in zijn op geslagen.Dit werd ook wel in Polen ge teelt.
Het is een schuur die niet veel voorkomt in Polen,althans zo hoog,en ik denk dat dit alleen in het noorden is.
Voor heen werd het stro altijd op van die grote hopen gewoon op het land geplaatst,later in van die ronde balen.
Misschien weet de oude garde het in het dorp wel. ;)
3qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo jul 29, 2012 6:55 pm

Pietje, precies, veel van die schuren zie je op die oude landgoederen van die vroegere pruisische grootgrondbezitters. Daarbij vergeleken is mijn schuur nog maar een kleintje.
Hier werd ook veel hooi en stro los op het land opgeslagen. Omdat er op deze boerderij meststieren stonden, stond o.a. deze schuur helemaal volgestapeld met kunstmatig gedroogd gras afkomstig van andere staatsboerderijen.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo jul 29, 2012 7:01 pm

Oogst 2012 is van de week van start gegaan!

Omdat ik zelf op de combine zit heb ik vaak het fototoestel in de handen moeten drukken van m'n meest electronika-schuwe werknemer, met alle risico's van dien :lol: Je moest eens weten hoeveel foto's hij wel niet gemaakt heeft! Hierdoor een flinke fotoimpressie van de koolzaadoogst.
Alle foto's zijn geplaatst in de volgorde zoals zij zijn gemaakt.


Enkele dagen voor de oogst, hier ben ik nog bezig met de laatste voorbereidingen van de combine.

Afbeelding


En nu het dorsen. Buitentemperaturen liepen op tot de dertig graden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Meting van het vochtpercentage met m'n poolse vochtigheidsmeter. Het is droog genoeg :)
Afbeelding


Op weg naar een ander perceel.
Afbeelding


Kijkje door het raampje achterin de cabine naar de graantank.
Afbeelding


Noodzakelijk kwaad, spuitsporen. Hier neem ik er eentje mee. Omdat op dit perceel een kort 'halfdwergras' staat, valt de schade nog wel mee.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De trekkers met wagens worden 's ochtends uit de graanschuur gereden en staan bij de werkplaats klaar om uit te rukken.
Afbeelding


Droog en rijp om te dorsen.
Afbeelding

Afbeelding


Een bekend gezicht bij het dorsen, ooievaars die eten zoeken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verhuizen naar een ander perceel. Hier hielp m'n buurman mee om de telefoonkabel omhoog te houden zodat ik er onderdoor kon.
Afbeelding


Omhoog de weg op vanaf een afgegraven perceel waar ooit een dijk heeft gelegen.
Afbeelding


Gelegerd koolzaad, gelukkig was het niet zo veel.
Afbeelding


De laatste dorsdag, 's ochtends na het tanken.
Afbeelding


De kleine perceeltjes rondom de boerderij.
Afbeelding


Zicht in de graantank tijdens het lossen.
Afbeelding

Afbeelding


Omdat het toch bij huis was weeg ik hier een wagen op m'n weegbrug om te kijken hoeveel er op dat kleine perceeltje gegroeid was.
Afbeelding


Het gewas.
Afbeelding


Onderin het gewas.
Afbeelding


Ondanks dat er een groeiremmer was gespoten, groeiden deze hybride-rassen aardig hoog.
Afbeelding


Gisteren, de dag na het dorsen, zijn er direct twee vrachtwagens koolzaad geladen.
Buiten was het 33 graden, op de trekker zal het nog wel iets warmer zijn geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De naam van de vorige eigenaar kan je vaak terugzien op vrachtauto's hier in Polen. Deze vrachtwagen was ooit van een belgisch transportbedrijf.
Afbeelding

Afbeelding


Omhoog de wagen op.
Afbeelding


Laatste foto, de trechter die onderop de transportband staat.
Afbeelding


Hier in de buurt was iedereen tevreden over de opbrengst van het koolzaad. Zelf ben ik ook redelijk tevreden. (pffff, kan ik misschien eindelijk eens de airco van de combine bij laten vullen)

Groetjes

Alexander
Berichten: 169
Lid geworden op: za mar 31, 2012 2:07 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Alexander » zo jul 29, 2012 7:38 pm

Leuk eens mee te kijken met een landbouwer.
En ik zie voor het eerst een Ursus tractor.
Is weer eens wat anders dan de wijk Ursus in Warschau, waar de fabriek stond.

Groeten, Alexander

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » ma jul 30, 2012 1:35 pm

Waar staat de (nieuwe)fabriek tegenwoordig?

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » ma jul 30, 2012 3:33 pm

Ik denk in Warschau Kees,maar is over genomen door Warfama of zo iets,dit was al een producent van landbouwmachines.
Vroeger werkte Ursus ook nog samen met Zetor,deze leverde veel onderdelen.Nu zijn de kleine modellen gebaseerd op M.F. De grote modellen zijn nog steeds Ursus,is nu iets aangepast,vroeger deden ze niks aan nieuwe techniek,daardoor verloor Ursus veel terrein. 3qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » ma jul 30, 2012 7:21 pm

Er moeten wel veel ursussen gemaakt zijn, bij ons zag je er altijd wel enkele. Mijn pool heeft ook een ursus, ik moet eens kijken of ik daar nog een foto van heb.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma jul 30, 2012 9:04 pm

pietje Bell schreef:Ik denk in Warschau Kees,maar is over genomen door Warfama of zo iets,dit was al een producent van landbouwmachines.


Die zitten in Dobre Miasto, daar is nu het hoofdkantoor. Of er nog produktie van Ursus in Warschau is weet ik niet. Wel zijn de Ursus trekkers inwendig veranderd (vroeger veranderde men vaker het uiterlijk in plaats van het innerlijk). Er zitten nu heel wat westerse componenten in.

admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Re: Ron's werk

Bericht door admin » di jul 31, 2012 8:12 pm

Foto`s van Kees op zijn verzoek geplaatst :)

Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » wo aug 01, 2012 7:28 am

Je ziet hier de schuur van mijn pool met ventilatiespleten. Buitenom heeft ie een muur gemetseld maar binnen zijn het vertikale planken hetzelfde als bij de schuur van Ron. Met flinke spleten tussen de planken. Je ziet hier ook de oude ursus, met caravan erachter want er kwamen nog meer gasten, vanwege de verjaardag van zijn vader, daar heb ik aleens een foto van geplaatst. groetjes, kees.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » wo aug 01, 2012 9:37 pm

Jaja, dit is de Ursus C-330, bijnaam ' czapek', twee-cilinder dieselmotor. Voor veel poolse boeren was dit de overgang van paard naar trekker. Er rijden er nog veel van rond en zijn erg gewild bij kleinschalige landbouwbedrijfjes in andere delen van Polen.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Giorgino » do aug 02, 2012 4:56 am

Eigenlijk toch wel een mooi beroep hé! ;)

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » do aug 02, 2012 1:24 pm

Mooie beroepen zijn er niet,en zeker geen mooi werk.
Het mooiste werk blijft vuurwerk. ;)
Meestal kijkt men naar de buitenkant,het lijkt allemaal mooi,maar vergeet niet dat er in beroepen ook veel tegenslagen zitten.
Er is altijd wel iets,het moet in je bloed zitten.En ook nog een hobby van je zijn.
Dan pas kun je zeggen ik heb een mooi beroep,kan je niet tegen miskleunen ga dan nooit in de land of tuinbouw,want je kunt dan al heel snel naar een dokter omdat je een maagzweer hebt gekregen .Lange dagen en veel uren maken,en dit willen er niet veel.Kijken alleen op papier hoeveel ton er van een ha af kan komen en dan gelijk maal zoveel is zoveel.Helaas pakt het altijd anders uit,en dit is nu het mooie van een beroep.Elk jaar is weer anders. 3qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » do aug 02, 2012 9:36 pm

Alles heeft zo z'n leuke en minder leuke kanten. Het is geen eentonig werk. Bijna elke dag is anders. Uiteindelijk is het werk wel elk jaar hetzelfde, maar toch is elk jaar weer anders. Alleen, het werk is nooit (maar dan ook nooit) echt af. Het blijft een race tegen de kalender. Het is vaak net als de naam van een boerderij die ik ooit eens zag in het Hollands-Utrechtse veenweidegebied, 'Iedere morgen, nieuwe zorgen'.

Plaats reactie