In de loop der jaren ben ik er maar mee gestopt om die poolse boeren te vertellen hoe ze in nederland aardappels telen. M'n eigen werknemers stonden mij ook een beetje vreemd aan te kijken toen ik vertelde in welk opzicht pootaardappelteelt verschilt met de teeltmethode uit hun eigen tuin. "Aardappel is toch aardappel", beredeneerden zij nuchter. Eeh ja, maar toch ook weer niet
pietje Bell schreef:Je wagen met pootaardappelen staat netjes langs het randje van de sloot,dus geen kopakker aan puin rijden.
Uiteindelijk was de kopakker niet geplant Omdat de poters groffer bleken te zijn dan dat ik zelf had geteld (ja,ik had toch wel heel wat steekproeven genomen), kwam het zo uit dat ik besloten heb de kopakker niet te planten. Er is iets meer ruimte tussen de twee keuringsklasses dan de verplichte anderhalve meter en er is tenminste geen aardappel overgebleven.
pietje Bell schreef:is het je eigen pootgoed of aan gekocht,ja jongen ik let op alles,want er zit aan een zak een wit label.
Op al deze foto's staan m'n eigen aardappels, het aangekocht pootgoed was de dag ervoor gepoot. Op de zakken met m'n eigen aardappels had ik geen labels/certificaten genaaid. Ik had geen zin om ze erop te naaien en even later er weer af te halen. Deze labels hoor je hier volgens de wet tot 3 jaar na het poten te bewaren.
Dat mooi gewikkelde pallet met dat witte label was eigenlijk voor de verkoop bestemd, maar was achteraf thuis gebleven. Op dat papiertje staan mijn eigen aantekeningen welke partij en welke labelnummers er op dat pallet zaten verpakt in verband met verkoopadministratie.
pietje Bell schreef:Ja een Renault wil nog wel eens problemen geven aan de versnellingsbak ,meestal komt dit om er verkeerd mee om te gaan ,voor de rest is een renault een fijne tractor met een hele goede hefinrichting.
Nou ja, eigenlijk ging het over die John Deere , maar die Renault op de foto hadden we vorig jaar open gehad voor het vervangen van de tandwielen en synchronisatieringen van de eerste en tweede versnelling (daarom was die trekker niet zo verschrikkelijk duur uit NL gekomen). Ik wil niet voordoen dat we hier zo supertechnisch zijn, maar bij deze Renaults heb je niet zo van die speciaal gemaakte sleutels nodig om de bak uit elkaar te halen en in elkaar te zetten (bleek achteraf). Bij de hefinrichting ben ik tot nu toe geen problemen tegengekomen. Veel van deze Renaults hebben een elektrische regeling, mijn twee Renaults hebben een mechanische regeling
Bij de John Deere doet de Hi-Lo het niet meer. Waarschijnklijk zijn de platen verbrand. Deze trekker moet dus eigenlijk nog door midden om er een nieuw platenpakket in te zetten.