Ron's werk

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma mei 07, 2012 8:14 pm

Tsja, volgens de poolse boer is de aardappel een plant die je teelt op zandgrond en niet op klei! Altijd als ik over mijn visie vertelde zag ik in hun ogen de gedachte dat er bij mij een steekje los zat :lol:
In de loop der jaren ben ik er maar mee gestopt om die poolse boeren te vertellen hoe ze in nederland aardappels telen. M'n eigen werknemers stonden mij ook een beetje vreemd aan te kijken toen ik vertelde in welk opzicht pootaardappelteelt verschilt met de teeltmethode uit hun eigen tuin. "Aardappel is toch aardappel", beredeneerden zij nuchter. Eeh ja, maar toch ook weer niet :)

pietje Bell schreef:Je wagen met pootaardappelen staat netjes langs het randje van de sloot,dus geen kopakker aan puin rijden.


Uiteindelijk was de kopakker niet geplant :) Omdat de poters groffer bleken te zijn dan dat ik zelf had geteld (ja,ik had toch wel heel wat steekproeven genomen), kwam het zo uit dat ik besloten heb de kopakker niet te planten. Er is iets meer ruimte tussen de twee keuringsklasses dan de verplichte anderhalve meter en er is tenminste geen aardappel overgebleven.

pietje Bell schreef:is het je eigen pootgoed of aan gekocht,ja jongen ik let op alles,want er zit aan een zak een wit label.


Op al deze foto's staan m'n eigen aardappels, het aangekocht pootgoed was de dag ervoor gepoot. Op de zakken met m'n eigen aardappels had ik geen labels/certificaten genaaid. Ik had geen zin om ze erop te naaien en even later er weer af te halen. Deze labels hoor je hier volgens de wet tot 3 jaar na het poten te bewaren.
Dat mooi gewikkelde pallet met dat witte label was eigenlijk voor de verkoop bestemd, maar was achteraf thuis gebleven. Op dat papiertje staan mijn eigen aantekeningen welke partij en welke labelnummers er op dat pallet zaten verpakt in verband met verkoopadministratie.

pietje Bell schreef:Ja een Renault wil nog wel eens problemen geven aan de versnellingsbak ,meestal komt dit om er verkeerd mee om te gaan ,voor de rest is een renault een fijne tractor met een hele goede hefinrichting.


Nou ja, eigenlijk ging het over die John Deere 5qw , maar die Renault op de foto hadden we vorig jaar open gehad voor het vervangen van de tandwielen en synchronisatieringen van de eerste en tweede versnelling (daarom was die trekker niet zo verschrikkelijk duur uit NL gekomen). Ik wil niet voordoen dat we hier zo supertechnisch zijn, maar bij deze Renaults heb je niet zo van die speciaal gemaakte sleutels nodig om de bak uit elkaar te halen en in elkaar te zetten (bleek achteraf). Bij de hefinrichting ben ik tot nu toe geen problemen tegengekomen. Veel van deze Renaults hebben een elektrische regeling, mijn twee Renaults hebben een mechanische regeling 16qq
Bij de John Deere doet de Hi-Lo het niet meer. Waarschijnklijk zijn de platen verbrand. Deze trekker moet dus eigenlijk nog door midden om er een nieuw platenpakket in te zetten.

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » wo mei 23, 2012 7:28 pm

Laatste tijd veel aan het spuiten geweest. Er is nog wel een beetje te doen, maar het waait vanavond zo hard dat ik besloten heb m'n bijdrage op dit forum weer een beetje bij te werken.


Het aanaarden van de aardappels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het koolzaad is ook weer gespoten.

Afbeelding

Een stukje van de binnenkant van de cabine, op zulke dagen lijkt het net alsof je in een sauna zit.

Afbeelding

Een paar opgevangen kevertjes vooropde trekker.

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens zonsondergang op weg naar huis.

Afbeelding

Het begint al weer droog te worden. M'n buurman heeft gevraagd of dat ik z'n kool kan beregenen. Hier hebben we net de beregeningsinstallatie weer aan de gang gekregen om te controleren of alles het nog doet.

Afbeelding

Groet

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » wo mei 23, 2012 8:19 pm

Hoi Ron,

Heb je met het gebruik van bestrijdingsmiddelen in Polen met andere regels te maken dan in holland, of is dit Europees geregeld?

Plievo

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » do mei 24, 2012 7:17 am

Wat voor merk rijenfrais is dit Ron,of heb je hem groen gespoten.
Het lijkt wel een duitsmodel?
En zo te zien heb je nog een aardappeltje voor de dorst.De een heeft een appeltje en Ron heeft een pieper. :lol: :lol: :lol: 3qq

Lech
Berichten: 4959
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » do mei 24, 2012 1:48 pm

Werk je met gps Ron?

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » do mei 24, 2012 2:37 pm

Plievo schreef:Heb je met het gebruik van bestrijdingsmiddelen in Polen met andere regels te maken dan in holland, of is dit Europees geregeld?


De toelating van de werkzame stoffen is, zover ik weet, europees geregeld. Per land kan de toelating van het gebruik van een middel in een bepaald gewas wel verschillen. Dit komt doordat het voor een gewasbeschermingsmiddelenfabrikant niet altijd uit kan om een bepaald middel voor een bepaald gewas te registreren omdat die teelt in dat land bijvoorbeeld erg klein is. Er zijn in nederland middelen toegelaten die je in aardappels mag spuiten, maar niet in polen terwijl dat middel hier wel normaal verkrijgbaar is.

pietje Bell schreef:Wat voor merk rijenfrais is dit Ron,of heb je hem groen gespoten.
Het lijkt wel een duitsmodel?


Pietje, dit is een echte nederlandse GLB-Westdijk frees in originele kleur ;)

pietje Bell schreef:En zo te zien heb je nog een aardappeltje voor de dorst.De een heeft een appeltje en Ron heeft een pieper. :lol:


Die aardappel, haha, daar zal weinig vocht uitkomen :) Het is een schuimrubbere aardappel nog met het Netagco logo erop. Deze aardappel komt van de LandbouwRai van december 2002 waar hij samen met vele anderen telkens rondjes rolde over de inschuurlijn bij de Netagco stand: van kipper over stortbak over duoband en over boxenvuller weer terug op de omhoog geheven kipper :) Deze aardappel ligt al vele jaren voorin de cabine van m'n MB Trac. Ergens heb ik nog een tweede liggen...

Lech schreef:Werk je met gps Ron?


Voorlopig alleen nog maar met spuiten om de spuitsporen uit te meten. De navigatie zat meestal op m'n MB Trac, maar deze keer toevallig niet.

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » do jun 21, 2012 8:11 pm

Enkele weken geleden hebben we bij een paar buren de beregeningsinstallatie aan de gang gehad om de net geplante koolplantjes aan de gang te houden.
De foto's zijn niet van zo'n goede kwaliteit. Ik had ze met m'n telefoon genomen en de lens begint al een beetje wazig te worden.

Bij de ene buurman.
Afbeelding

Uittrekken van de slang bij een andere buurman.
Afbeelding

Omdat de slang redelijk ver was uitgetrokken, blies de waterstraal bijna de takken uit de bomen :)
Afbeelding

Foto genomen tijdens de eerste selectieronde in de pootaardappels.
Afbeelding

Een gesloten sluisje die het water in sommige sloten op peil houdt. Het overtollig water loopt er over heen.
Afbeelding

Puin laden.
Op het erf lag een hoop puin die was ontstaan door het slopen van vloeren uit de oude stallen. Omdat een buurman wel wat puin kon gebruiken maakte we van de gelegenheid gebruik om er van af te komen.
Afbeelding

En, sinds kort op de boerderij, m'n 'nieuwe' shovel :D Het is een poolse machine, merk FADROMA van het type Ł200.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het uitvoeren van een bestijding tegen bladluizen in m'n pootaardappels, drie dagen geleden.

Tijdens het vullen van de tank.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bocht door op de wendakker.
Afbeelding

Afbeelding


Gisteren, de laatste kans om de schoffelbalk door de bieten te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de droogte is weer even voorbij :D

Groet

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » vr jun 22, 2012 7:41 am

Je bieten staan er goed bij Ron,je poters even iets lichter,zo stonden ze hier ook,ik denk even te koud in het begin.
Dan bedoel ik niet hard groen,een beetje lichte kleur groen,maar dit trekt wel bij als ze stikstof op gaan nemen,of niet?
Je graan staat hetzelfde als hier,krijg alleen het idee dat het wat korter is dit jaar,of ze moeten hier gespoten hebben met een remmiddel [geen remolie :lol: ].Of zie ik dit verkeerd?Er is hier wel hier en daar schade aan de boven kant van het graan,een beetje verbranding.Uien staat hier ook prima.Het werd wel tijd dat buurman zijn kool water gaf,de plantjes hebben dit echt wel nodig om aan te slaan.Je hebt daar wel een mooi grond. 3qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » vr jun 22, 2012 4:55 pm

Knappe loader, Ron, en wat trekkers betreft zit je ook goed in het materiaal. groetjes, Kees.

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » vr jun 22, 2012 7:28 pm

Ja Pietje, elk voorjaar staat hier alles wat langer in de kou als in nederland, maar dat wist jij natuurlijk wel. Desondanks gebeurt het rond deze tijd niet zo vaak dat de bieten er zo mooi bij staan zoals nu. En of die aardappels er een beetje licht bijstaan? Ja misschien wel, en van mij hoeven ze evenzogoed niet zo veel stikstof op te nemen. Over een klein maandje tijd verwacht ik ze al dood te spuiten. De tarwe spuit ik elk jaar met halmverkorters, net als bijna iedereen in nederland (vermoed ik). Met zoveel ha te dorsen wil ik niet het risico nemen dat het plat gaat liggen. Die halmverkorters zijn natuurlijk geen garantie dat het plat gaat, maar het verkleint wel het risico (zo even in het kort gezegd).
De tweede buurman waar ik de koolplantjes had beregend, had ze de dag ervoor geplant. Altijd probeert hij het planten te plannen op een dag voorafgaand aan regen. Nu werden z'n plantjes zo groot dat hij eigenlijk niet langer kon wachten met uitplanten terwijl er nog lang geen regen was voorspeld. Vaak reden ze met de waterton achter de trekker over het land om met de slang elk plantje van water te voorzien. Zijn ervaring is daarmee dat de grond direct om het planteworteltje zo hard als beton wordt, met veel nare gevolgen vandien. Zoveel water als de regeninstallatie op het land heeft gespoten, daarvoor had hij wel heel erg veel tonnetjes met water moeten vullen :)



Kees, de shovel is al 25 jaar oud. Het model was al veel jaren eerder in produktie en er worden nog steeds fabrieksgereviseerde machines aangeboden: http://bumar.wroclaw.pl/ladowarki-kolowe-fadroma
Het is een machine zonder veel elektronika, onderdelen makkelijk en goedkoop te krijgen, sommige onderdelen uitwisselbaar met de bekende STAR-vrachtwagens, en er liggen dezelfde motoren als in de oudere Z-056 Bizon maaidorsers en sommige STAR-vrachtwagens (licentie Leyland). 6qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » za jun 23, 2012 9:42 am

Ron,hoe zit het eigenlijk in Polen met aardappelmoeheid en aaltje.
Wordt de grond ook bemonstert,ik neem aan van wel.Maar heb er eigenlijk nooit van gehoord.Wel als ik bollen naar Polen bracht,dan moest er op de certificaat van de fytodokter,vrij van diselentisdypsisi :lol: of iets dergelijks opstaan.
Wat overeen kwam dat de bollen geteeld waren op grond die vrij was van aaltjes.
3qq

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » za jun 23, 2012 7:35 pm

Het lijkt wel alsof er hier geen aardappelmoeheid bestaat. In sommige volkstuintjes hier weet ik dat er al zeker 25 jaar achter elkaar aardappels worden geteeld, en ze groeien nog steeds :lol:

Op land waar pootaardappels worden geteeld geldt de eis dat er de afgelopen drie jaar ervoor geen aardappels zijn verbouwd (1 op 4 dus). Poolse vestigingen van buitenlandse aardappelkweekbedrijven hebben vaak de eis dat er in de vier jaar ervoor geen aardappels mogen hebben gestaan.
Voorafgaand aan de pootaardappelteelt wordt ook hier een grondonderzoek gedaan naar aaltjes e.d. Het lijkt mij elk jaar sterk dat ze wat zullen vinden, aardappelen zijn hier op m'n land in het verleden nooit geteeld. Maarja, het papiertje moet er zijn ;)

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » za jun 23, 2012 9:54 pm

Ron bedankt voor jou uit gebreiden uitleg van de werkzaam heden die jij verricht 6qq

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo jul 22, 2012 8:22 pm

Behalve bezig te zijn met de machines voor te bereiden op de oogst, zijn we de laatste tijd ook bezig met het repareren van de oude schuur. Het dak lekte op verschillende plaatsen en daardoor was er al wat hout gaan rotten.

Op twee foto's na zijn alle foto's geplaatst in volgorde zoals zij zijn gemaakt.

Het begin is al aanwezig, een paar nieuwe balken die ook de deuren vasthouden.

Afbeelding

Verbindingsstuk van de balk voorbereiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier kwam een buurman met z'n verreiker helpen om een balk op z'n plaats te krijgen.

Afbeelding

En vastzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Planken zagen voor op het dak.
Links naast de trekker heeft ooit een stal gestaan. De vloer is nog goed te herkennen. Stal was al gesloopt toen ik hier kwam.
Afbeelding

Uitzicht naar het noorden, de hemel boven de Zalew Wiślany en verderop de baltische zee.
Afbeelding

Uitzicht naar het zuiden, de andere gebouwen van de boerderij.
Afbeelding

Nummering van de bouwelementen tijdens de bouw.
Afbeelding

Volgens de poolse boeken hoort de schuur in 1930 gebouwd te zijn, echt zeker is hier niemand van.

Afbeelding

Afbeelding

Vierkante spijkers die bij de bouw werden gebruikt.
Afbeelding

Een nieuwe balk op lengte zagen...
Afbeelding

en inzagen op de juiste plek...
Afbeelding

om hem daarna op z'n plaats te zetten.
Afbeelding

Op bovenstaande foto weer een andere buurman van mij. Hij is het brein en hoofduitvoerder van dit project, ondanks dat hij met een oog blind is en met het andere oog slechtziend. Houtbewerkingsmachines hier op de foto's zijn van hem. Behalve zulk werk heeft hij ook alle altaars, kastjes, banken e.d. bij ons in de kerk gemaakt (en nog veel en veel meer hier in de buurt).

Afbeelding

En de laatste twee foto's zijn van gisterenmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

Als het weer meezit, gaat komende week de koolzaadoogst van start :D

Groet
Laatst gewijzigd door ron op ma jul 23, 2012 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » ma jul 23, 2012 6:44 pm

Wouw, die schuur was zeker aan renovatie toe.
Vele handen en de juiste machines met goed weer maakt het werk zeker een stuk lichter.

Die vierkante spijkers herken ik ook wel van oude gebouwen, zelf speelde ik als kind vaak op een boerderij en kwam ze daar ook tegen.

Afbeelding
Hoezo veilig? Stelling op een kar? 5qw

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma jul 23, 2012 7:54 pm

Plievo schreef:Hoezo veilig? Stelling op een kar? 5qw


Hoef je niet zo vaak te kllimmen om de steiger telkens af te breken en op te bouwen om het spul te verzetten 6qq Behalve dat die steiger vast op de wagen staat getrokken met spanbanden knopen we hem van boven meestal ook vast aan een paal tegen het wiebelen.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » di jul 24, 2012 12:49 pm

De schuur heeft een flinke hoogte, en ook flinke afmetingen zo te zien. Zonde om te laten rotten. Ik zet schuren bij boeren, maar dan van staalkonstruktie, betonplaten en damwand. vr.gr. kees.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » di jul 24, 2012 6:00 pm

Hoi Ron,ik kijk mijn ogen uit.Is dit een monumentaal pand?
Ik had hem vol met goedkoop stro gepropt,en goed verzekerd,en klaar is Kees,Kees komt met nieuwe stalen spanten en de rest. ;)
Heb je nog wel wat aan dit hoge hok,als je niet even uitkijkt dan rij je zo een bint omver en dan krijg je het dak als nog op je kop. :lol: Of mag je dit hok niet slopen? 3qq

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » di jul 24, 2012 9:30 pm

Toen de boerderij in 1995 door het agentschap ter pacht werd aangeboden, stond bij de beschrijving dat deze schuur er al zo slecht aan toe was dat het eigenlijk rijp voor de sloop zou moeten zijn (dus pietje Bell, duur verzekeren was toch al niet makkelijk geweest :) ). Mijn voorganger heeft de schuur een beetje opgeknapt omdat dit toen het enigste gebouw op de boerderij was waar wat tarwe in op kon worden geslagen.
Nu ook, de schuur is nog net even te goed om te plat te slaan. Omdat er in de winter ook nog heel wat machines in staan wil ik deze schuur eigenlijk niet missen. Dit opknappen kost wel wat, maar iets anders neerzetten kost natuurlijk ook niets niks.
Gelukkig staat de schuur niet op de 'monumentenlijst'. Voor een ander gebouw, wat meer 'monumentaler' zou moeten zijn, had ik wel toestemming van het agentschap gehad om te mogen slopen. Dat gebouw, een oude duitse stal, staat er nu nog steeds.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » wo jul 25, 2012 7:01 am

Ron, een schuur van 20 bij 40 meter kost ongeveer 65000 euro. Gezet met poolse arbeiders, in Polen, waarschijnlijk minder.

Plaats reactie