Ron's werk

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » di jul 30, 2013 8:23 pm

Nee hoor, ik ben niet aan het beregenen. Het koolzaad heb ik al gedorsen en de tarwe is ook zo goed als dorsrijp, daar valt dus weinig meer aan te besproeien :) De suikerbieten kunnen heel wat hebben voordat vochtgebrek echt geld gaat kosten.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo sep 29, 2013 6:53 pm

Voorbereiding van de combines voor de oogst. Van beide combines begonnen de voorbereidingsbodems toch wel slecht te worden. Door de leeftijd begonnen er her en der kleine gaatjes in tevoorschijn te komen die we voorgaande jaren dichtplakten met silikonenkit of polyester. Aan het eind van de winter hadden we het spul van alletwee de combines eruit getrokken om door een bedrijf in de buurt van Wejherowo er een nieuwe 'ribbelplaat' in te laten maken.


Do oude voorbereidingsbodem van de New Holland
Afbeelding

Leegte in de John Deere combine
Afbeelding

De gereviseerde bodem in de New Holland gemonteerd
Afbeelding

En de John Deere
Afbeelding

Proefdraaien met de New Holland
Afbeelding

Draaiende dorstrommel
Afbeelding


Koolzaadoogst!
De meeste foto's zijn niet door mij genomen, omdat ik zelf met de combine rij ;)
Erg zonnig weer was het dit jaar niet met de koolzaadoogst.

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het werk nog wat doorsmeren van een veilig bereikbare smeernippel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier rende een werknemer van mij achter een koppel wilde zwijnen aan die zich in het koolzaad hadden verstopt. Omdat de combine steeds dichterbij kwam en daardoor steeds minder plaats om zich te verschuilen, moesten ze wel opeens tevoorschijn komen. Van m'n combine af had ik er 11 kunnen tellen :)
Afbeelding

Tijdens de oogst verscheen er direct een Ursus die voor het waterschap de slootkanten van een naastliggende hoofdwatergang uitmaaide.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


We hadden al een begin met de tarweoogst gemaakt toen het even daarna begon te regenen. Op het vrijgekomen koolzaadland waren wij begonnen met de grote schoonmaak van enkele sloten.
Afbeelding

Een oude drain gevonden door de kraan, op een plek waarvan ik niet wist dat ze zaten. Opmerkelijk voor mij dat er gebruik was gemaakt van plastic drainagebuis. Op andere plaatsen kwam ik alleen maar van die gebakken buizen tegen. Let eens op die betonnen eindbuis! Kijk, die kunnen tenminste tegen een stootje :) Als taludgoot gebruikten ze hier twee betonnen tegels van 50X50 cm tegen het uitspoelen van het talud.
Afbeelding

Tsja, als je eenmaal een buis hebt gevonden, kan je met uitstappen er zo ongeveer wel achter komen waar de volgende zich bevindt :) Ze liggen allemaal op 20 tot 22 meter uit elkaar.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is een stukje van de meest gebruikte drainagebuizen op m'n land. Deze lag al zo'n 50 jaar onderin de sloot, vanaf het moment dat de drains waren aangelegd. Dit zijn die gebakken buizen. De buizen die hier zijn gebruikt hebben geen kraag.
Afbeelding

Enkele tientallen buizen zijn weer tevoorschijn gekomen! :D
Afbeelding

Afbeelding

Tot zover, volgende foto's komen later!

Groet

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo sep 29, 2013 7:04 pm

Ron je bent er maar druk mee geweest bedankt voor deze bijdrage groet Bert 6qq 7qq

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » ma sep 30, 2013 5:06 am

Hoi Ron,

Damk je voor de prachtige reportage.
Een vorige keer liet je een vos zien, nu weer een koppel wilde zwijnen.

Wordt de koolzaad voor de voedselindustrie of voor de brandstofindustrie gebruikt?
Wat mij op de foto, s opviel is dat de stoppels op het land nogal lang waren, langer dan dat je bv tarwe maait. Ligt dat aan de instelling van de combaine?

Die bakelieten pijpen herken ik ook, die kunststofpijp in beton gegoten is voor mij nieuw.
Veel van die bakelieten pijpen zijn later door boeren in hun oprijpaden verwerkt.

Lech

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma sep 30, 2013 6:48 pm

Lech, het koolzaad is in de haven van Gdynia de boot ingegaan. Bestemming weet ik niet :)

Die koolzaadstopel is inderdaad een stuk langer als de tarwestoppel. Het oogstbare deel van het koolzaad staat aardig hoog en ik wil niet zo veel onoogstbare dingen door de combine heen trekken, scheelt capaciteit. En bij lager afmaaien willen die koolzaadplanten ook niet zo lekker door het maaibord van de combine naar binnen worden getrokken. Tarwe groeit heel wat lager. Bij tarwe kunnen de aren wel eens vlak boven de grond hangen, dan scheren we het veld aardig kort af :)

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma sep 30, 2013 6:56 pm

het koolzaad is in de haven van Gdynia de boot ingegaan. Bestemming weet ik niet


Zou mij ook niets uitmaken Ron,als de poen maar binnen is. 6qq 6qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma sep 30, 2013 7:15 pm

Haha, ja, inderdaad 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » wo okt 02, 2013 12:42 pm

Hoi Ron,

Dank voor de fotoreportage, de vorige keer een vos en nu een kudde wilde zwijnen.
Zie je de vos nog wel eens?

Ik ben een beetje veiligheidsgek en vroeg mij af waarom je de combain niet stop zet om te smeren.
Zelf ben ik tussen de Drenthe landerijen en boeren opgegroeid en heb meerdere boeren met vermiste ledematen gezien. Beroepsrisico?

Mooie foto's van binnen se combain.

Groet uit Poznan,
Plievo

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » wo okt 02, 2013 7:28 pm

Plievo, ik heb eigenlijk al lange tijd geen enkele vos meer gezien.

De motor en het dorswerk van de combine draaide wel, maar deze vetnippel was van buitenaf te bereiken. Er was geen mogelijkheid om bij een draaiend onderdeel in de buurt te komen. En ja, hier zie je het soms ook, voornamelijk vermiste vingers :(

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » za okt 19, 2013 6:23 pm

Ik had gepland deze update wat vroeger te plaatsen, maar toen ik een paar weken geleden m'n bietenagent opbelde om te vragen wanneer ze m'n bieten zouden komen halen werd ik even heel stil na zijn antwoord. Zo snel al? :shock: Oei, daar had ik even niet op gerekend. Daarom was ik de laatste weken druk bezig met bieten rooien en vele andere dingen die tussendoor ook nog moesten gebeuren. Die foto's komen nog, maar hier gaan we eerst verder waar ik m'n laatse update heb afgesloten.

De tarweoogst is over het algemeen met weinig problemen verlopen. Zo nu en dan was er wel eens wat wat nog nagedroogd moest worden. Niet alle foto's heb ik zelf gemaakt omdat ik zelf op de combine rijd.

De volgende zeven foto's zijn genomen op de warmste dag van het jaar. Er was vrijwel geen wind en het was redelijk bewolkt.

Een coloradokever in de graantank van m'n combine, op de plaats waar vorig jaar de aardappelen hadden gestaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere dagen was het gelukkig wat beter uit te houden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Korte regenpauze
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na het dorsen zijn we weer direct van start gegaan met ploegen om koolzaad te zaaien.

Afbeelding

Beste forumleden, kijk eens aan! Bij het maken van de foto van de trekker met ploeg kwam ik dit vreemde 'steentje' tegen :)
Afbeelding

De eerste keer dat ik het zelf vond, op mijn land kom je het vrijwel niet tegen. Andere delen langs de kust barsten er bijna van, zoveel als er gevonden kan worden. BARNSTEEN !

Hier afgespoeld op de betonnen duitse stoep van m'n huis.
Afbeelding

Nog even doorsparen, en dan kan ik thuis m'n eigen Barnsteenkamer maken 1qq


Het koolzaad zaaien
Afbeelding

Afbeelding

Na het zaaien waren m'n mannen weer verder gegaan met sloten opschonen.
Hier diesel bijvullen van de kraan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen zij met de sloten bezig waren, was ik met de sleuvenfrees bezig geweest op het vers ingezaaide koolzaadland.
Afbeelding

Afbeelding

Een alternatieve route naar het volgende koolzaadland over een weinig gebruikt landweggetje
Afbeelding

Afbeelding

De sleuf
Afbeelding

De anti-muizenbrigade, waarvan de rechtse twee in opleiding :)
Afbeelding

De tijd is weer aangebroken voor de kist met kartonnen doosjes. Deze werd langsgebracht door een medewerker van het grondonderzoekslaboratorium uit Gdansk. Elk doosje is voor een grondmonster. Grondmonsters prik ik zelf.
Afbeelding

Eind september, een flinke regenperiode van een dag of vijf. De sleufjes die ik met de frees in het koolzaadland had getrokken, hadden z'n waarde bewezen!
Afbeelding

Op somige plaatsen moeten de sleufjes wel worden bijgewerkt omdat de sleufwanden zacht worden en naar binnen zakken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover, volgende keer meer!

Groet

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » za okt 19, 2013 6:52 pm

ron bedankt 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Wilhelmus Johannes » za okt 19, 2013 7:13 pm

Dit is echt genieten Ron,bedankt. 6qq

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » wo okt 23, 2013 6:11 pm

Hallo Ron,

Dank voor de mooie reportage 16qq

Ron,

Misschien brutaal, maar ik heb een paar vragen uit nieuwsgierigheid.
- Hoe bestrijd jij de coloradokever?
- Wat is het doel van het nemen van de grondmonsters?
- kan je de koolzaad nog voor de winter oogsten? Zo ja, betekent dit dat je 2 oogsten per jaar hebt op het land, zou een mooi resultaat zijn.

Dank,
Lech

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » wo okt 23, 2013 6:18 pm

De Coloradokevers zijn moeilijker te bestrijden met pyrethroiden, daarvoor is een andere insecticide beschikbaar. Een middel tegen larven en kevers, dat momenteel beschikbaar is, is Calypso. Deze insecticide heeft ook een langere werking en werkt ook tegen de eieren. 6qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » wo okt 23, 2013 7:28 pm

Net als Bert schreef, die kevers kan je o.a. met Calypso bestrijden. Er zijn diverse middelen. Ik had eigenlijk nooit overlast van die coloradokevers omdat ik mijn pootaardappels bijna elke week al spoot tegen bladluizen. Ik gebruikte daarvoor Karate Zeon. Dat middel nam ook die kevers mee en een eventuele plaag smoorde ik op deze manier al de kop in voordat die zou kunnen ontstaan. Mijn reden om te spuiten met Karate Zeon was omdat het een 'geur' aan het aardappelgewas zou geven die het onaantrekkelijk zou maken voor die luizen om in neer te strijken.

Grondmonsters neem ik eens in de vier jaar om te weten wat de bemestingstoestand van de grond is. Aan de hand daarvan weet ik hoeveel kunstmest ik waar moet strooien. Op sommige percelen rondom de boerderij heeft het staatsbedrijf alle mest gedumpt die uit de stallen afkomstig was. Daar is de bemestingstoestand zo hoog dat ik daar de komende jaren geen fosfaat- of kalibemesting hoef te geven. Op percelen verder van de boerderij afgelegen is het anders. Daar heb ik heel wat meer kunstmest nodig.

Mijn koolzaad is winterkoolzaad. Dit betekent dat het de winter over moet staan, net zoals je wintertarwe voor de winter zaaid. Winterkoolzaad moet vroeg gezaaid worden om de plant voldoende ontwikkeld de winter in te laten gaan. Goed ontwikkelde planten zijn sterker om de winter te doorstaan en om later een goede opbrengst te geven. Er zijn ook wel zomerkoolzaadrassen. Die zaai je in het voorjaar. De opbrengst is vergeleken met winterkoolzaad veel lager en het rijpt ook nog eens veel later af als winterkoolzaad wat voor sommige mensen als een groot nadeel wordt gezien.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » wo okt 23, 2013 7:47 pm

Bedankt Ron voor jou reactie 6qq

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » do okt 24, 2013 6:30 pm

Hallo Ron,

Dank je voor de uitleg 16qq .
Als stadsmens krijg ik steeds meer respect voor hoe jij, en jouw collega's, het boerenbedrijf bedrijven.
Ook jouw manier van bemesten, en het kennen van jouw grond, geeft mij een goed gevoel over de kwaliteit van de natuur zoals jij er mee omgaat en de producten die ervan af komen.

Lech

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » do okt 24, 2013 6:52 pm

Zeker het is alleen jammer dat de geen die het meeste werk doen het minst betaald krijgen :?:

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » do okt 24, 2013 8:37 pm

2 week geleden kosten de aardappelen 1 zloty de kg.
Ik zie niet in hoe hier nog een belegde boterham aan verdiend kan worden..

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » do okt 24, 2013 9:11 pm

Dat bedoel ik Johan mijn vader zei altijd de geen die het hardste werken wonen in de kleinste huisjes 5qw en hij had gelijk 6qq

Plaats reactie