Ron's werk

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » vr nov 01, 2013 2:13 pm

Ook dit najaar zijn er hier in de poolse Weichsel-delta weer weer de nodige kilometers drainageslang gelegd. Veel van dat werk, waarschijnlijk wel al dat werk, doet hier een nederlands bedrijf, Van Kessel Sport en Cultuurtechniek. Voor de eerste keer zijn zij ook bij mij langs geweest 6qq

Een paar dagen voordat de draineermachine zou komen werden de rollen drainageslang uit nederland door een vrachtwagen afgeleverd. Het enige wat ik moest doen, was dat ik de slangen op de juiste plaats op het land klaar moest leggen als de machine van start zou gaan.

Afbeelding

De avond voordat het werk zou beginnen was de machine aangekomen. De volgende ochtend waren zij vroeg van start gegaan.

Afbeelding

Nadat de chauffeur van de machine de laser voor diepteregeling heeft opgesteld, wordt bij de sloot het V-mes op juiste hoogte ingezet.
Afbeelding

Afbeelding

En rijden maar
Afbeelding

Afbeelding

Een klein beetje extra begeleiding van de slang op een plaats waar twee slangen met elkaar zijn verbonden.
Afbeelding

De door het mes opgetilde grond
Afbeelding

Optillen aan het eind
Afbeelding

Bij het optillen kan je op de onderkant van het mes goed zien in wat voor ondergrond de slang is komen te liggen, hier in het groffe zand
Afbeelding

Afbeelding

Op de plaats waar het mes uit de grond werd getild worden de slangen op de machine geladen die nodig zijn voor de volgende drain
Afbeelding

De machine rijdt terug naar de sloot om met een volgende drain te beginnen. Tijdens de rit wordt de opgetilde grond van de laatst gelegde drain weer aangedrukt
Afbeelding

Afbeelding

Kijkje in de cabine
Afbeelding

Snel hoor! Kort nadat de tweede de drain is gelegd, begint de eerste al te stromen. Hier mooi kristalhelder water, maar wel met een ijzersmaakje :)
Afbeelding

De sloten worden dwars overgestoken om weer bij de plaats aan te komen waar de laser werd opgesteld.
Afbeelding

Op een nieuw perceel aan de gang.

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier weer direkt resultaat!
Afbeelding

Aan het eind van de middag wordt de machine weer op transport gezet om te vertrekken naar de volgende klant
Afbeelding

Afbeelding


Enkele dagen daarna zijn we gestart met het rooien van de bieten. Hier een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het rooien is het tarwe zaaien doorgegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Als ik veel te zaaien heb in een korte periode (bijvoorbeeld als er regen is voorspeld), komt m'n buurman mij wel eens helpen met zaaien.
Afbeelding

's Ochtends de rooier tanken
Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto kan je in de verte een ROPA bietenrooier ontdekken die bij mijn buurman aan het rooien is.
Ja juist, die gele links van de boom
Afbeelding

Soms kan je goed de damp uit de hoop op zien stijgen.
Afbeelding

Direct ploegen na het rooien, na enkele uren zal ook de trekker met zaaimachine verschijnen om tarwe in te zaaien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijkje onder de rooier
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie ex-loonwerkermachines op een foto, elke bij een andere loonwerker uit nederland vandaan :)
Afbeelding

De laatste regels bieten van dit seizoen :D
Afbeelding

Groet

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » vr nov 01, 2013 2:21 pm

Ron dat hebt je weer binnen en in veiligheid gesteld en bedankt voor jou mooie foto,s bijdrage groet Bert 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » vr nov 01, 2013 8:49 pm

Ron,

Dank je voor de reportage.

Waarom laat je de hele spul uit Nederland komen? In Polen is het toch een stuk goedkoper?
Op welke diepte heb je het aangelegd? Ik zie al gebeuren dat je tijdens het ploegen de boel stuk trekt..

Plievo

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » za nov 02, 2013 9:30 am

Hoi Ron,

Is jouw land zo drassig? Ik vraag dat aangezien er direct al water uit de drainage loopt na plaatsing.

Bedankt voor de reportage 7qq

Lech

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » za nov 02, 2013 4:55 pm

Plievo, ze komen niet alleen voor mij uit nederland. Pas als zij genoeg bestellingen hebben verzameld wordt alles in gang gezet. Dit bedrijf heeft een vestiging in Polen, het is dus eigenlijk toch een pools bedrijf die dat werk doet ;) Maar okee, ik begrijp wat je bedoelt. Heel veel 'grote jongens' hier in buurt laten het drainagewerk door hun doen. Dat geeft toch wel aan dat concurentie niet aan hun werk kan tippen. Ik heb trouwens nog nergens in de verre omtrek iets van concurentie voor dit werk kunnen ontdekken. Drainage is een investering voor vele vele jaren, daarom wil ik zeker weten dat het door ervaren deskundige mensen wordt gedaan met goed materiaal.
De drainage ligt ongeveer op ruim 1 meter diep. Daar kom ik met de ploeg nog lang mee niet in de buurt :)

Lech, een klein weekje na een flinke regenachtige periode ging de draineermachine aan de slag. De bodemvoorraad water was dus groot genoeg. Toen daar een drainagebuis midden in werd getrokken kon dat grondwater opeens daar al z'n druk in kwijt. Vandaar die flinke straal water.
Ik heb een klein beeje van m'n land laten draineren, en dan uiteraard wel die percelen waar ik regelmatig wateroverlast kan verwachten :) Echt drassig is mijn land niet, maar in nattere perioden en in het vroege voorjaar zijn daar wel natte plekken te vinden.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo jan 19, 2014 10:16 am

Jullie kunnen van foto's uit een vorig bericht vast nog wel die oude poolse drainagebuizen herinneren die letterlijk en figuurlijk weer boven water waren gekomen. Vorige week, na een natte periode, kwam er uit sommige buizen een klein beetje water gesijpeld, uit sommige niets. Omdat het net begon te vriezen (hier was het ook warm geweest) hadden we de dompelpomp met een klein benzineaggregaatje van een buurman meegenomen naar het land om een indruk te krijgen in hoeverre die buizen nu werkelijk verstopt zitten.

Dit is zo'n buis waar geen water uit kwam gesijpeld. Het roostertje waar de de ingang van de buis mee is afgeschermd heb ik hier er net uitgepeuterd.
Afbeelding

Dit is zo'n roosterje, voor de eerste keer in zo'n 40 tot 50 jaar dat die werd uitgenomen :) Soms willen die roostertjes er niet zo mooi uit gaan, dan breek ik de tralies weg zodat de slang van de pomp erin kan.
Afbeelding

Afbeelding

Gat in het laagje ijs van 1 cm slaan, pompje erin en aggregaat starten. En dan duwen maar.
(dit ben ik zelf op de foto)
Afbeelding

Het viel nog zat mee. De slang kon ik bijna overal zonder veel problemen vlot er doorheen duwen. Er was wel verschil te merken tussen de plaatsen waar de drains waren gelegd. Op plaatsen waar een oude sloot zat kon je door minimale verzakking de overgang van bijna elk stenen buisje voelen. Op plaatsen waar geen sloot lag waren deze overgangen slechts sporadisch te voelen. Bij de plastic buizen bleek dat deze vaak scheef in de betonnen eindbuis waren gestord, waardoor het vaak lastig en in enkele gevallen onmogelijk was om de eerste meter door te komen. Als ik daar voorbij was ging het altijd wel. Bij de buizen waar geen druppel uit kwam gesijpeld bleek het dat de boel direct na de eindbuis (van een meter) was verzakt :cry: Van de zomer dus maar even open graven en herstellen.

Door ijzerafzetting werd het water soms zo bruinrood dat het wel bloed leek :) Soms nog roder als op deze foto.
Afbeelding

Op sommige plaatsen kwam er heel wat van dat fijne zand uitgespoeld, bijna genoeg om m'n laarzen mee vast te laten zitten als ik uit de slootkant wilde stappen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had erger verwacht. Ondanks dat het meeviel denk ik dat ik toch ergens een drainagereiniger zal moeten regelen om die drains eens helemaal tot het eind door te spuiten.

Groet

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo jan 19, 2014 10:37 am

Ron bedankt weer voor deze bijdrage en veel succes met je doorspoelen van je drainage leidingen vrg Bert 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » zo jan 19, 2014 4:38 pm

Ron,

Ben je van plan om alle oude drainagebuizen in de nabije toekomst te vervangen?
N.a.v. jouw verhaal heb ik de indruk dat enkele niet meer goed op elkaar aansluiten of lek zijn geraakt.

Plievo

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo jan 19, 2014 7:16 pm

Johan, inderdaad, daar waar die korte gebakken buisjes zitten lijkt het dus zo dat enkele scheef zijn gezakt en dat er daardoor geen doorgang meer is. Omdat dit al direkt vanaf de eerste aansluiting voorkomt, ongeveer 1 meter landinwaards, verwacht ik dat dit komt doordat de toen vers gegraafde slootkant iets uit was gaan zakken voordat de buizen gingen 'zitten' zoals het hoort.
De komende jaren ga ik deze buizen nog niet vervangen. Door ze in de toekomst wat grondiger te reinigen probeer ik de werking weer iets te verbeteren. Ze zullen niet zo mooi gaan werken als nieuw aangelegde drainage, maar ze kosten mij op dit moment natuurlijk niets 6qq
Niet overal op mijn land zijn toendertijd deze drains gelegd. Elders op m'n land gaat de draineermachine dus eerder aan de gang.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » di mar 04, 2014 6:30 pm

Hoi Ron,

Ik las op agripers.be dat de aardappelen in Polen in de uitzonderlijk droge grond isbgepoot.
heb jij jouw gewassen al in de grond?

Lech

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » do mar 06, 2014 6:23 pm

Lech, we zijn een paar dagen geleden begonnen met kunstmest strooien op de tarwe en het koolzaad. Het voorjaar is vroeg dit jaar. We zijn zo'n drie weken tot een maand vroeger bezig met dezelfde veldwerkzaamheden als in andere jaren. Ik hoop dat we er geen winterweer meer tussendoor krijgen.
Ik heb dit voorjaar alleen m'n suikerbieten om te zaaien. Gemiddeld over alle jaren deden we dat in de derde week van april. Hoewel het kwa buitentemperaturen wel mogelijk zou zijn, is de grond nog te nat. Op schaduwplekken ligt nog steeds een klein beetje ijs in de sloten. Voorlopig wacht ik het rustig af.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » wo mar 12, 2014 8:11 pm

Poolse akkerbouwers gaan het land op
12-03-2014 •

Dankzij een extreem zachte winter, voor Poolse begrippen, en zeer droge omstandigheden kunnen akkerbouwers in Polen al vroeg het land op. Door heel het land werd afgelopen week begonnen met de grondbewerking, zaaien en de gewasverzorging. Door het warme weer staan de gewassen er prima op.

Tekst en foto's: Niels van der Boom9/21
Afbeelding
In totaal staan er ongeveer 350 trekkers op het terrein van de importeur, die ze door heel Polen verkoopt. De prijzen liggen er flink lager dan in Nederland, mede omdat groot wordt ingekocht.

Afbeelding

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma mar 31, 2014 7:12 pm

Vorig jaar zomer, van 1.03 tot 1.50 in een van m'n stallen opgenomen 6qq

https://www.youtube.com/watch?v=PxN92I7v0Fk

eh, het lukt mij nog niet, hoe doe je dat, dat er zo'n youtube-beeldschermpje verschijnt ipv zo'n linkje?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » ma mar 31, 2014 7:17 pm

Ron een hoop foto.s zijn verdwenen jammer

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma mar 31, 2014 7:25 pm

Bert, van deze pagina? Bij mij doen ze het allemaal nog.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » ma mar 31, 2014 7:52 pm

ron schreef:Vorig jaar zomer, van 1.03 tot 1.50 in een van m'n stallen opgenomen 6qq

https://www.youtube.com/watch?v=PxN92I7v0Fk

eh, het lukt mij nog niet, hoe doe je dat, dat er zo'n youtube-beeldschermpje verschijnt ipv zo'n linkje?

Ron,
Als je de tekens na de "=" selecteert en in het bericht plakt (in dit specifieke geval PxN92I7v0Fk) en vervolgens de knop met tekst "youtube" aanklikt krijg je:

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » ma mar 31, 2014 7:54 pm

Ja ron nu ook bij mij hoe dat kan weet ik ook niet vrg Bert

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma mar 31, 2014 7:59 pm

Johan, bedankt voor de uitleg en het plaatsen van het filmpje 6qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » di apr 01, 2014 6:20 pm

ron schreef:Vorig jaar zomer, van 1.03 tot 1.50 in een van m'n stallen opgenomen 6qq

https://www.youtube.com/watch?v=PxN92I7v0Fk

eh, het lukt mij nog niet, hoe doe je dat, dat er zo'n youtube-beeldschermpje verschijnt ipv zo'n linkje?

Leuk 15qq

Hoe zijn ze zo bij jou terecht gekomen Ron?

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » wo apr 02, 2014 6:41 pm

Lech, helaas, geen bijzonder verhaal :) De maker van het filmpje kwam gewoon eens aan met vraag of hij mijn gebouwen mocht bekijken. Hij zocht een goede lokatie voor die opnames. Het scheelt natuurlijk ook wel een klein beetje dat ik dicht bij de stad woon.

Plaats reactie