Gladiolen telen in Polen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di apr 11, 2017 6:20 pm

Hoofdstuk 28.
Na ongeveer een anderhalf uur gereden te hebben ,reden we het erf van mijn Poolse maat weer op.
Mijn neef lag zo als gewoonlijk net als een baby die een auto ritje maakt,lekker te slapen.Parkeerde de auto zette de motor af,en maakte hem wakker,hij keek me met van die kleine ogen aan of hij rechtstreeks uit de hemel vandaan kwam.
En vroeg of alles geregeld was,zei ja alles is klaar en geregeld de Belg is onderweg naar Holland,en ik ga nog even de krant lezen.Die hadden onze vrouwen mee genomen toen ze een paar weken terug op bezoek waren.Het was eigenlijk wel oud nieuws maar voor mij was het wel nieuw.
Mijn neef keek mij weer aan en zei jij bent echt gek ,je gaat toch slapen dacht ik?
Ik zei ga jij maar slapen jij heb het nog nodig je moet er nog van groeien :lol: .Nou mijn neef ging naar zijn bed,en ik dook in de kranten.
Kreeg nog even een ontbijt voor gezet door de vrouw van mijn Poolse maat,en die vroeg ook al moet je niet slapen ,nee ik heb nog geen slaap.
Als je te veel geregeld heb in een korte tijd dan lukt het slapen toch niet ,dus ik bleef lekker wakker en dit ging de hele dag zo weer door.
Na ik een aantal kranten uit had en mijn ontbijt naar binnen had gewerkt ,stapte ik in de auto om maar eens een flinke bos bloemen zz4 voor de vrouw van mijn Poolse maat te halen.
Het mensje had zo goed voor ons gezorgd al die tijd ,dat ze ook eens een complement moest krijgen voor haar goede zorgen.Toen ik weer terug was en haar de bos gaf was ze toch wel even
overdonderd.
En zo liep de zondag weer te einde mijn neef kwam om een uurtje of 4 weer eens uit zijn bedje ,en keek mij aan en zei zit je hier nu nog? Ja ik ga straks na het avond eten naar mijn bed en zit dan weer lekker in mijn ritme.
We dronken nog een paar bier keken tv en ik ging om negen uur naar mijn bed,en was in een paar seconden Koning Kasper ,met andere woorden sliep als een roos.
De andere ochtend weer om vijf uur wakker voor de laatste week en dit moest ook wel want we naderde de kerst. 14qq
Moest ook de laatste twee vrachtwagen regelen ,die voor de kerst naar Polen zouden komen .Ik bellen naar Firma Besseling .
En kreeg te horen dat de twee vrachtwagens met bloemen terug gestuurd waren,omdat de bloemen afgekeurd waren .
En de planner zijn best deed om wagens te vinden,ik moest de andere dag nog terug bellen.
Zo gezegd zo gedaan,ik belde de andere dag weer op,en hij kon een wagen regelen van de Firma Bosman .
Dus ik had een probleem de machines kwamen niet voor oud jaar het land uit.
Liet Besseling weten dat Bosman eind van de week kon komen,en dit kwam goed uit,en ik naar de douane in Poznan zou gaan om een regeling te maken wat betreft de machines en de tractor.
Ik de andere dag naar Poznan ,en weer naar de man die alles voor mij regelden bij de douane,ik legde hem uit dat er geen wagens meer richting Holland gingen,dat het na nieuwjaar zou zijn,wanneer Besseling weer naar Polen kwam hij het spul op zou pakken,dit was geen probleem.Alleen zou de douane dan naar de hal van mijn maat komen en deze verzegelen ,na alles gecontroleerd te hebben.
En als Besseling kwam hij eerst naar Poznan moest komen naar de man en die zou dan zorgen dat er een mee ging om het loodje van de hal te halen.
Na dit was geregeld,waren we nog een dag aan het werk,de wagen van Bosman kwam ,ik vergeet het nooit meer,daar kwam een kleine chauffeur , een Brabander met rood haar op klompen met een ijsmuts op.
Was een gezellig ventje,we laden zijn wagen in een uurtje vol,en gaf hem de papieren en hij kon naar Slubicie.
Hoe hij het voor elkaar heeft gekregen met zijn wagen,het was ook nog een zeilenwagen ,de knollen stonden op van die kleine palletten ,maar er was niets om gevallen.
Petje af voor deze man,die ook nog net voor kerst in Holland kon lossen.Wij ruimde met al de vrouwen de schuur op,en nadat alles was schoon gemaakt,maakten we nog een groot feest,met de nodigen worst en eten en drank.
We feesten tot een uur of zes in de ochtend 3qq .en namen nadat we met zijn allen alles weer schoon gemaakt hadden ,afscheid van al de mensen de mee gewerkt hadden aan dit avontuur.
De mensen gingen naar huis,en wij keken nog even in de schuur rond en het was vreemd na al die tijd van werken en rumoer dat alles nu leeg en stil was ,het was even vreemd.
Maar goed aan alles komt een eind,en zo ook voor ons.
We praten nog even na met mijn maat en zijn vrouw,pakten onze koffers in ,namen afscheid en wensten ze nog mooie kerstdagen en een goed nieuwjaar.
En vertrokken richting Holland,waar wij om ongeveer 8 uur op kerstavond aan kwamen.Net op tijd om de kerstmis in de kerk om 10 nog mee te maken.
En dan zit je daar dan in de bank,je kijk om je heen zit weer in een compleet ander wereld deel ,beseft het zelf eigenlijk ook nog niet ,knippert een paar keer met de ogen ,knijpt toch even in je arm en beseft toch dat het alle maal is gebeurt.Het was een avontuur je probeerde iets te verdienen ,grenzen verleggen,je leert en ziet ,je leert een andere cultuur kennen ,je waardeert wat je hebt.
Leert mensen kennen ,leuke mensen vervelende mensen. En toch is er niets mooier dan met mensen om te gaan .Mensen ik heb dit geschreven ,omdat ik het wilden vertellen hoe het in die tijd ging in Polen ,ik hoop jullie een beetje lees plezier te hebben gegeven .
Mensen geniet van het leven ,want het duurt maar even.

Het gaat jullie goed. Groeten van Pietje Bell 3qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » wo apr 12, 2017 5:02 am

Wederom een prachtig verhaal pietje bell :D 16qq

Het belangrijkste is denk ik nog wel:
je kijk om je heen zit weer in een compleet ander wereld deel ,beseft het zelf eigenlijk ook nog niet ,knippert een paar keer met de ogen ,knijpt toch even in je arm en beseft toch dat het alle maal is gebeurt.Het was een avontuur je probeerde iets te verdienen ,grenzen verleggen,je leert en ziet ,je leert een andere cultuur kennen ,je waardeert wat je hebt.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » wo apr 12, 2017 7:00 pm

Zomaar enkele statistieken :D

Begonnen op 18 januari 2012 :o
28 Hoofdstukken, één voor één pareltjes om te lezen
42 berichten van pietje Bell
101 reacties
Ruim 2200 kijkers 16qq
En op nr 1 als mooiste topic van het forum (tenminste vind ik :D )

pietje Bell,
zit er misschien nog een mooi verhaal in één van jouw pennen?

Plaats reactie