Gladiolen telen in Polen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo jan 18, 2012 10:22 am

Afbeelding

Het woord gladiool is al een woord waar je bedenkingen van krijgt.
Ik zal het hele verhaal,dit speelt zich dan af in ong anderhalf jaar,in hoodstukken vertellen.
Hoofdstuk 1.

Ik kwam weer eens in Polen in 1988 op uitnodiging van kennissen die in Ned bij mij hadden gewerkt.
Het was in sept,het weer was prachtig gouden herfst zoals ze dit in Polen noemen.Ik reed daar in de omgeving rond,dit was nabij Orboniki .En bekeek de grond,en was natuurlijk als een echte Hollander,nieuwschierig of je de percelen ook kon huren,en de prijs was natuurlijk nog interressanter.Daar kwam ik achter na wat geinformeerd tehebben bij plaatselijke boeren en staats bedrijven.En deze was 150,- oude guldens voor een ha,vanaf maart tot aan dec.In Holland betaalde ik al gauw 4000,- tot 5000,- guldens huur voor een seizoen.
Het leek in de eerste instantie wel ff makkelijk dat doe ik wel even,een 13 ha neerzetten.Maar daar kwam natuurlijk meer voor kijken.Eerst naar een advokaat,wat er gebeuren moest,toen naar de belastingen.Na alles door een advokaat op papier gezet tehebben,wat natuurlijk anders over komt bij de belastingen in Polen,als zelf wat op een papier gezet tehebben.Ging ik naar de belastingen,deze lazen wat het plan was,nl kleine knollen[gladiolen]invoeren,daar telen,en weer uitvoeren,evenals machines en tractoren en plantmachine.Daar gingen ze mee akkoord,en ik kreeg vergunning van maart tot dec dit uit tevoeren in Polen.Deze stap was geklaard,nu schrijf ik dit wel even snel,maar het duurde wel een maand eer ik de vergunning kreeg,en nog wel dat ik een goede kruiwagen had.Toen kwam het andere probleem,land huren.De boertjes waren eerst zo als alle Polen,nieuwschierig en geinterresserd,maar als paaltje bij puntje komt dan is het het zomaar niet in kannen en kruiken.
Na eerst alle instanties die je afmoet gaan om land tehuren had bezocht,met alle papieren van de percelen,zo ook de plantenziektenkundige dienst op zak.[Alleen om deze papieren tekrijgen was je toen een paar weken zoet,met allemaal rode stempels en enkele nog met een stempel van een soort lijm,het leek wel staats geheimen.]
Ging ik op bezoek bij de boeren en hun percelen om hun handtekening op papier tekrijgen.
Nou dit had ook de nodige voeten in de aarde,maar dit vertel ik in hoodstuk twee.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Kees1221 » wo jan 18, 2012 7:24 pm

Ik ben benieuwd naar deel 2, leuk geschreven 16qq

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » wo jan 18, 2012 8:09 pm

Ik kan geen Orboniki vinden op de kaart. Oborniki misschien?

Tsjonge, ik zou daar ook wel eens hebben willen rondgereisd in die tijd. Voelen wat voor atmosfeer het land uit ademde onder dat regime. Kijken hoe toen het dagelijks leven z'n gangetje ging.

pietje Bell schreef:met een stempel van een soort lijm

Haha, bij mij ligt ook nog zo'n stempel met zo'n smeltspulletje.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 18, 2012 10:04 pm

maar dit vertel ik in hoofdstuk twee.


Mooi verhaal Piet,laat ons niet te lang wachten. 5qw

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door kees » do jan 19, 2012 7:03 pm

Kwam daar waarschijnlijk de wodka op tafel? Zo een 25 jaar terug had ik nog enkele boerenklanten die eens in het half jaar een rekening kregen en dan moest je die persoonlijk gaan brengen savonds na het werk. Dan moest er natuurlijk eerst flink gebuurt worden en borrels sigaren en bier ontbraken niet. Meestal kwam ik midden in de nacht thuis, flink wat genuttigd en met geld op zak. Zal in Polen nog wel zo zijn. vr.gr. kees.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr jan 20, 2012 10:48 am

Ja Ron het is Orborniki.Die tijd was het mooier in Polen,voor de mensen daar kwam je van een andere planeet.
Ze hingen aan je lippen,om van alles en nog wat teweten tekomen over het westen,enz,enz.


Hoofdstuk 2.
We hadden er een zaterdag voor uit gepland,om de boeren tebezoeken om het huurcontract te laten tekenen.
Ik, mijn vrouw, en mijn vriend en diens vrouw[alle twee uit de medische wereld,hij kanker chirug,en zij huisdokter,in veel plaatsen].
Na eerst ontbeten tehebben,en ik er klaar voor was,op zijn Hollands.Maar zo als altijd een Pool nooit op tijd en klaar is.We een uur of twaalf gingen rijden.Aan gekomen in Maniewo,een klein gehucht met enkele boerengezinnen.
We reden het erf op van boer Janus.En een pools boerenerf ziet er echt op zijn pools uit.Een hond aan een ketting en blaffen,een gigantische troep op het erf.Her en der wat oude machines en hout.We kwamen uit de auto,en het eerst wat me opviel[ik was er al eerder geweest,maar ze zaten toen op school]waren een 6 tal kinderen.
Die met zwarte kopjes en onder de zwarte grond zaten,maar wat bleek Janus gebruikte ze als graafmachientjes.Hij was een kelder onder zijn huis aan het aanleggen,en de kinderen paste daar beter onder als Janus met zijn flinke omvang.Hij begroete ons vriendelijk,was ook een uiterst vriendelijk en gastvrij mens,evenals zijn vrouw,alleen die schatte ik slimmer in,en dat kwam later ook wel uit.Janus sommeerde ons om naar binnen tegaan,om natuurlijk de poolse gastvrijheid even op die Hollanders te botvieren.Ik wilde mijn schoenen uit doen,maar dat wilde Janus niet hebben,was maar goed ook,we kwamen in de keuken terecht,nou daar lag net zoveel grond en zand als op het erf van Janus.De aanrecht stond volgebouwd met afwas opgespaard van wel een week.Ik keek de andere even aan en die zagen gelijk van wat ik bedoelde,niemand had trek natuurlijk.
Maar we kwamen er niet onder uit,er werden wat borden en kopjes schoon gespoeld onder de kraan.
En brood en worst en koffie,thee en alles wat eetbaar was op tafel gezet.Na het eten liet ik Janus het contract zien en lezen,tenminste dat dacht ik,maar hij gaf het gauw aan zijn vrouw,die moest het maar regelen.En Janus zou natuurlijk geen echte Pool zijn,om nog even met de wodka fles op tafel tekomen.Alleen ik moest eerst nog mee zijn bedrijf bekijken.Nou dit stond me wel aan,en we liepen naar een van zijn schuren,daar had hij wat beestjes,varkens en mestkoeien[voor het vlees]en al het gebruikelijke wat op een pools boerenerf zo al tevinden is[niet veel].Wat me wel op viel dat het er stonk,Janus liet mij het wel even zien waar de stank vandaan kwam.
En trots liet hij mij zijn alcohol stokerij zien,een glazen geval met kopere leidingen en ketel,waar hij zijn eigen alchol stookte.Gelijk begon bij mij de allarm lichten branden,want natuurlijk stond die rommel nu op tafel.
Mijn vrees kwam uit,maar het smaakte toch niet beroerd,Janus had er een perfekte mix van gemaakt.
En van een kwamen er twee,en er volgde er nog velen.Maar aan alles moet toch een keer een eind gemaakt worden.Janus zijn vrouw had het contract gelezen en goed bevonden.Waar na Janus en ik het ding ondertekende.en het nog bezegelde met een paar wodka's.Ik voelde dat ik al aardig wat zware kuiten begon tekrijgen,en de bui natuurlijk bij de volgende boer zag hangen,omdat het ondertussen al bijna 4 uur was geworden.
Ik betaalde al het landhuur in een keer uit,zag aan Janus wel dat dit hem beviel,hij waande zich echt een rijke kerel.
Kwam later ook wel uit,in het begin van de andere week kwam ik hem tegen in Poznan,waar hij met het hele gezin liep tewinkelen,geeft niet dat was zijn goed recht.Na afscheid van Janus en zijn vrouw tehebben genomen,en hij mij nog vroeg wanneer ik de bolletjes kwam planten,en ik hem zei dat dit van het weer afhing,namen we afscheid van een paar hartelijke en vriendelijke mensen,en gingen op weg naar de volgende boer.
En ook dat is weer een verhaal op zijn eigen. 3qq

dirodi
Berichten: 9
Lid geworden op: za sep 03, 2011 9:09 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door dirodi » vr jan 20, 2012 11:13 am

Pietje schiet eens op met het volgende hoofdstuk, enig om te lezen 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » ma jan 23, 2012 2:08 pm

Hoofdstuk 3
We reden om ong 4 uur in de middag weg van Janus zijn erf,het begon al donker teworden.Het was ook half dec,en dan is het om deze tijd meestal al donker.Maar daar tegen over,is het smorgens weer eerder licht.Heeft zijn voor en nadelen.Maar goed,ik ben geen Piet Paulisma,dus we gaan weer verder.
We reden al kletsend en met de nodige versnapering op naar de volgende boer.Deze woonde op de rand van het dorp,en niet op een bedrijf.Gelukkig reed de vrouw van mijn kameraad,deze had geen druppel alcohol.Het was maar goed dat zij reed,het was een grote wagen,en het zou na deze avond een halfe ambulance worden van dronken droppies vervoer.Na een half uurtje rijden kwamen we aan bij de beste man,deze man werkte op een cooperatie en had een kleine 8 ha bij elkaar in prive bezit weten te krijgen.Hij was zeg maar direkteur over de afdeling graan van dat bedrijf,zo had je daar toen der tijd voor alle takken een direkteur.De cooperatie bestond eigenlijk uit een flink aantal kleine boeren die hun land daar in onder gebracht hadden,en zo samen op een 3 duizend ha kwamen.Er waren elke herfst nieuwe verkiezingen,dan konden de mensen stemmen op de direkteur of er werd een ander gekozen.De man stond al in de deur opening tewachten,en verwelkomde ons.En ging ons voor naar binnen.
Waarna we na de hal de grote woonkamer binnen kwamen,waar zijn vrouw ons begroeten en wij natuurlijk haar.We namen plaats aan de grote tafel,en het gesprek begon over koeitjes en kalfjes.Ik keek eens in het rond,en zag me daar een aantal herten geweien aan de wand hangen en nog meer van dat opgezette dierenspul.
Na de koffie en thee,begon het gesprek over natuurlijk het contrakt,maar ik had al een voorgevoel,en het kwam nog uit ook.Deze man vertouwde het contrakt niet,ondanks dat het in het pools stond.En begon zijn eigen terug tetrekken,en wel om de redenen dat hij dacht dat hij zijn land kwijt was.Zijn vrouw stond gelukkig aan mijn kant en werd een beetje pissig op hem.Ik dacht gelijk zo die heb ik in het vuistje nu die brombeer nog over de streep trekken.Ik begon het over een andere boeg te gooien,en stelde hem voor wat er dan in het contrakt aan gevuld moest worden.Nou zei ie,dat hij in ieder geval zijn land terug kreeg,hoe sullig kan je zijn,er stond duidelijk in van maart tot dec.De man ging na een tijdje naar de w.c,en ik gelijk aan zijn vrouw zei,dat ik geld mee had,en direkt betaalde,en dat zij toch ook wel eens een nieuwe jas wilde kopen.De ogen van de vrouw gegonnen direkt teschitteren,leek de hele sterren hemel wel.En wees eerlijk er is voor een vrouw niets mooier dan winkelen.De man kwam terug,en werd natuurlijk direkt apart genomen door zijn vrouw in de keuken.En aan gekibbel hoorden we dat zij het heft in handen nam,en hij kreeg de hele litanie van alle heiligen over zich heen.
Na een tijdje kwamen ze terug,en hij stemde toe,en dacht ook wel dat het goed zou komen. We tekende het contrakt,en ik betaalde hem.Waarna zijn gezicht toch opklaarde,en het toch nog even moest vragen of hij zijn land in dec weer terug had.Toen deze ceremonie achter de rug was,het was al bijna 7 uur.Kwamen we natuurlijk niet weg voor we de kolacja mee moesten doen.En natuurlijk met de gebruikelijke wodka.
De tafel werd natuurlijk op zijn pools vol gezet[maar ik blijf dit nog steed mooi vinden]met eten en worstjes en salade.De beste man ,was alles weer vergeten en genoot van de avond.We zaten te eten en gelijk te proosten,op alles en ieder een[van dat leken we wel Russen].Waarna ik een gesprek begon,over zijn grote aantal geweien aan de wand.Ik deed net of ik gek was,[en dit lukt mij vrij aardig]en vroeg wat die dingen waren.waarna hij in het pools begon uit teleggen dat ze van herten kwamen,en hij ze geschoten had.Hij was in zijn vrije tijd ook jager.Maar ik deed net of ik hem niet begreep,waarop hij tot grote hyliariteit,met zijn dronken kont en met een herten gewei op zijn kop door de kamer liep te springen.Maar daar bij geluiden van een varken maakte.we kwamen niet meer bij van het lachen,zijn vrouw riep hem weer tot de orde.Het gewei werd in een hoek van de kamer gelegd.En hij begon een gesprek met mijn kameraad,die vertelde dat hij in zijn jonge jaren bij het koor van Poznan gezeten had,en veel in het buitenland geweest was,om daar tezingen.Nou dat stond de man wel aan,en vroeg mijn kameraad om wat tezingen,normaal deed hij dit niet zo gauw,maar als hij vol met drank raakte dan zong ie als een kanarie.
Mijn kameraad begon tezingen,met een bekende song,en de boer haakte gelijk in.En zong althans in mijn oren niet slecht,of het moest van de wodka komen,dan is natuurlijk alles groter en mooier.We hebben daar nog tot een uur of twaalf gezeten,en hadden een gezellige en leuke avond gehad,de boer zat ook aardig vol,en wij nog voller,omdat het voor ons de tweede klant was.We liepen na afscheid te hebben genomen,flink links en rechts naar de auto,waarop de beide vrouwen voor in gingen zitten,en mijn kameraad en ik achter in neer zakte,en weinig meer gemerkt hebben hoe wij thuis kwamen.En de andere ochtend weer even met je veren schuddend aan de ontbijt tafel zaten,met een paar warme worsten,en als deze er eenmaal inzitten,dan knap je weer helemaal op.Alleen het er in krijgen is even een toer.In de middag reed ik weer naar Holland,om mij voor tebereiden voor het transport in maart naar Polen.Maar dit is weer een ander verhaal. 3qq

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » ma jan 23, 2012 2:50 pm

Mag ik een gokje wagen? In maart stond in Nederland alles volop te groeien terwijl er in Polen nog meer sneeuw lag als jij in je hele leven in Nederland had gezien ? ;)

Was jij in het voordeel dat je met buitenlandse valuta kon betalen, of ging die vlieger niet op?

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Kees1221 » ma jan 23, 2012 3:26 pm

Pracht van een verhaal :D
Ik zie zo voor mij het beeld van de boer met het gewei, een rode neus van de drank en het gelag aan tafel.
Met spanning wacht ik op het volgende deel van jouw verhaal.
5qw

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » ma jan 23, 2012 4:01 pm

Ron ik weet niet of jij 1963 in Nederland hebt meegemaakt?Toen lag er ook een laagje. :lol:
Ik snap jou wel Ron,maar ik neem altijd speling,en dat nam ik toe ook.Jij hebt het over maart,maar zoals jij moet weten kan het eind nov al in Polen hard vriezen.Maar dat komt alle maal nog in de volgende hoofdstukken ,jij was even tesnel :lol:

3qq

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » ma jan 23, 2012 7:28 pm

pietje Bell schreef:Ron ik weet niet of jij 1963 in Nederland hebt meegemaakt?Toen lag er ook een laagje. :lol:


Eh nee, da's lastig als je van 1973 bent :lol:

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr jan 27, 2012 11:57 am

Hoodstuk 4
Het was half maart,en ik begon mijn transport voor tebereiden.Al waren er onderhand al weer de nodige problemen op getreden van de poolse zijde[en het zal geen polen heten,of er zijn problemen].Er problemen met de dokumenten.Deze waren gemaakt in 1988,en nu zaten we in mrt 1989.er moesten weer allerlei nieuwe papieren gemaakt worden,wat betrof in -en uitvoer van knolllen en machines.Dit was mij bevestigd via de telefoon van mijn kennis.
Maar ik hoefde er niet voor naar Polen tekomen,er kwam n.l een delegatie uit Polen naar Venlo,op uitnodiging van Unilever.Daar waren ook enkele direkteuren uitgenodigd van de cooperatie.
Deze kwamen voor een paar honderd jonge biggen tekopen,en een tweedehands vrachtwagen.En Unilever probeerde natuurlijk het concentraat[voeding]voor de varkens televeren.Deze mensen,althans een daar van had de papieren mee,ik hoefde ze alleen te ondertekenen,en een copie te bewaren.Het was daar best een interressante avond.Zelfs de toemalige minister van landbouw[polen]was daar aanwezig,dit wist ik niet,daar kwam ik achter nadat we nog na mochten zitten op kosten van Unilever.En de polen raakten hem natuurlijk goed.Het nodige bier vloeide ook best.In Polen doet een Pool zich altijd voor als een wodka drinker[dit is zowat het enige levensvocht wat er bestaat]maar hier vind hij het bier echt wel lekker.De man begon met mij tekletsen over van alles,en zo kwam ik er achter dat hij de minister was.Heb daar wel weer een ander verhaal aan over gehouden,als gladiolen telen.Maar dit komt nog wel eens.Ik begon een transporteur tezoeken,voor naar Polen,er waren toen al heel wat die daar heen gingen.Maar die vroegen nog al wat,omdat er ook waren die geen terug vracht hadden.Maar uiteindelijk vond ik er een,een amsterdammer.Deze man zat in de pallethandel,en had toen der tijd een model van de amstelfabriek[althans de reclame zat er nog op]hij had er het middenstuk uitgesneden,dit hadden de laadbakken van bier rijders.
En had zo een mooie open laadbak.Het was nog afhankelijk van het weer maar half april,liet ik hem die kant uitgaan.Smorgens geladen,op de voorwagen een trekker[renault 461]en plantmachine,met daarin een vaatwasser.
Dit ding had ik gekocht voor de diensten die mijn kennissen voor mij gedaan hadden en nog moesten doen.Dit ding ging natuurlijk ilegaal de grens over,boven in de bak van de plantmachine.
De aanhanger werd vol gezet met kuubkisten met daar in nylon zakken met gladiolen pitten.De man ging over Lutte,richting Polen,en ik had met hem afgesproken dat ik om 3 uur snachts bij Frankfurt am Oder op hen zou wachten,Toen de tijd waren er ook nog geen mobieltjes e.d.Ik stond daar snachts om een uur of 2,en het werd 3 uur en nog geen vrachtwagen.Maar na van loop van tijd zie ik er weer een aankomen[ik stond bij de laatse vrachtwagen die in de rij stond om over tegaan] en waarempel het was de amsterdammer Jan.Er stond een km aan vrachtwagens,dat was toen der tijd niet veel,maar de wachtijd was behoorlijk.Toen was er nog geen vangrail tussen beiden tweebanen.En er was alleen een stoplicht,als die op groen ging,mochten er weer een paar auto's naar de grens.Daar werd alles afgehandelt,papieren e.d.Na enig beraad hoe we dit zouden aanpakken,reed ik eerst met mijn personenwagen naar voren om de boel teverkennen.Deze leken me uitstekend,gewoon door rijden.Ik weer terug naar de vrachtwagen,je reed zo door de berm naar de andere kant[toen kon echt alles].
En zei tegen Jan alles voorbij rijden,ook door het rode licht want er is geen politie,ik zag Jan slikken en benauwd kijken,waarna ik tegen hem zei ,je kan ook tot morgen ochten 11 uur hier blijven staan eer je aan de beurt bent.
De arme man stapte in zijn wagen,ik zei nog dat ik hem wel zou afdekken met mijn auto mochten er een paar chauffeurs problemen maken.Wat ik alleen Jan niet had verteld,dat na het stoplicht,als je naar beneden denderden naar de grens er geen beton meer lag,maar kinderhoofdjes,met wel gaten van een halve meter in het wegdek,en aarde donker,want er stonden geen lantaarnpalen.Jan starte zijn auto en scheurde er voorbij,ik er achteraan,en we knalde door het rode licht op weg naar de grens.Toen gebeurde er iets,Jan knalde door een gat in het weg dek,waarop de achterste kisten[deze stond iets verder over de rand]door hun onderste planken zakten,en dreige de van de aanhanger af tevallen.Ik knipperde met mijn lichten ,en Jan stopte,en haalde een sjorband tevoorschijn.
Ik had mijn auto zo neer gezet,dan hij afgedekt stond,en niemand er meer langs kon.Maar dat duurde geen minuut,toen er twee Russen met hun wagens aankwamen,en kwaad uit hun wagen sprongen,omdat wij waren voor gedrongen.Jan deed pijlsnel de sjorband er om,en ik stond met klein stuk van een ander sjorband in mijn handen,met daar aan dat stuk ijzer waar je hem mee moest aanspannen.En zo een beetje dreigend de mopperende Russen van me weg tehouden,na wat heen en weer gegrom,wat ik niet verstond en hun al helemaal mijn gevloekt niet,dropen ze af.Jan sprong in zijn wagen,en roste naar de grens met mij in zijn kielzog.Daar aangekomen wachte ons natuurlijk weer een ander verhaal,dat komt weer in een ander hoofdstuk. 3qq

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » vr jan 27, 2012 4:26 pm

Prachtig hoofdstuk van jouw verhaal Pietje 6qq .

Er stond een km aan vrachtwagens,dat was toen der tijd niet veel,maar de wachtijd was behoorlijk

Ik heb wel eens 30 km vrachtwagenfile gezien voor de grens, op sommige plekken dubbele rijen.
Er is, naar ik hoorde, eens een file naar de Poolse grens geweest die al begon op de Berliner ring.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr jan 27, 2012 5:14 pm

Ja Plievo dat klopt,dit was eens een keer voor kerst,toen stonden ze ook nog voor een deel op de berliner ring.Ik ging toen over bij Szczezin,maar dat was ook geen succes,daar lag n.l geen vergunning om over tegaan.Mocht na veel ge emmer over.Maar op de plaats van bestemming moesten de nog on verwerkte lelies in de koelcel blijven staan.Men dacht dat we aan het rommellen waren,maar dit was niet zo,het ging alleen maar ,om toen de lange wachtijd bij Frankfurt am Oder tevermijden.Maar breng dit een amtenaar maar eens aan zijn verstand.En de lelies bleven echt niet in de koelcel,alle kisten leken op elkaar,we wisselde ze gewoon met de volgende vracht om.Later werden ze als nog vrij gegeven,na lang gepraat.En daarna leek alles wel te kunnen,toen vertrouwde ze ons op ons blauwe ogen,en hoefde niet eens meer op het douane terrein tekomen,alleen papieren en het loodje brengen.Dat ik toen net voor kerst Polen uit reed,keek ik ook mijn ogen uit,lange file,twee dik ,tot aan de ring.Ongeloofelijk maar dit heeft echt plaats gevonden.Wat een drama voor deze chauffeurs,behoeften doen in het bos,later kwamen er van die plastyk kakdozen.Wat een bende. 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo feb 01, 2012 4:13 pm

Hoofdstuk 5.
Nadat we ons van de mopperrende Russen ontdaan,reden we pijlsnel naar de grens.Helaas kwamen we niet verder dan stilstaan op de brug.
Er stonden nog een twintig wagens voor ons.Maar daar wist ik wel een oplossing voor.Ik zei tegen Jan dat hij in zijn auto kon blijven,zo dat hij kon blijven aansluiten,deed hij dit niet,dan kwam er geheid iemand voorbij die zijn wagen voor die van Jan parkeerde.Ik nam de papieren over en ging naar de grens.
Parkeerde mijn personen wagen aan de rechter kant achter een paar vrachtwagens,zo dat de douane hem niet kon zien.
Anders stuurde zei mij nog weg.Liep met de papieren naar de Duitse douane,en liet het hele spul uitklaren,nadat ik mijn en Jan zijn paspoort had laten zien,en zijn kenteken,en vertelde dat hij nog een 10 wagens tegaan had,eer hij bij het loket kwam.Daar nam hij genoegen mee.Ik liep naar een expeditie,met alle papieren,en liet daar nieuwe invoer papieren maken,met daarbij de nodige copieen van de vergunningen van de staat en belasting,wat betrof in-en uitvoer.Dit duurde een klein uurtje,en inmiddels was Jan ook door de Duitse douane gekomen,nadat de lading was geinspekteerd ,en een stempel van de Duitse planten dokter.En stond voor de Poolse douane.
Nou en daar begon natuurlijk het gezeik[het zou geen polen wezen].De eerste begon te zeuren over de papieren.over de prijs e.d.Alleen ik kon de sufferd niet aan zijn verstand brengen,dat er geen invoer rechten hoefen te worden voldaan.Om dat er geen knol verkocht werd,maar geplant en daarna november weer terug.Na een paar uur zeuren,en hem de vergunningen onder zijn neus stopte,en hij die toch maar ging lezen,na veel aandringen.En toen begon er een lampje in het communistische vierkanten hoofd van hem te branden,dat de knollen ook weer terug gingen.Dit snapte hij uiteindelijk,maar ik moest eerst terug naar de expediteur,om een lijst te laten maken.Van hoeveel knollen er in polen kwamen en hoeveel er per keer met een vrachtwagen uitgingen.En dit moest precies kloppen zei meneer vierkant,want anders moest ik belasting betalen,want men ging er dan van uit dat ik er in Polen een deel van had verkocht.Dit kloppend maken was geen probleem,goed het aantal stuks in de gaten houden.Alleen al de domme gedachten van die gasten!Ze hielden geen rekening met oogstverlies e.d.Als de getallen maar klopten.
Toen kwam collega twee nog met een probleem hoe hij er een loodje op aan moest brengen[het was natuurlijk een open wagen]Ik vertelde dat dit niet mijn probleem was,en hij het zooitje maar in moest wikkellen,met zijn draadjes.De man keek mij aan,met een blik,die natuurlijk niet vrolijk was.Waar na ik hem uitlegde dat deze knollen niet verkocht werden maar geplant en terug.Nou daar moest hij natuurlijk meer van weten,na alles uitgelegd te hebben,was de man tevreden,en keek of hij weer wat geleerd had.
En mij nadrukkelijk vertelde dat ik naar het douane terein in Poznan moest om het verder aftewikkellen,en mij sommeerde eerst direkt naar Slubice tegaan ,omdat de poolse planten dokter er zijn visie nog over moest laten gaan[controlle].Maar dan wist hij nog niet wie hij voor hem had,dit lapte ik natuurlijk finaal aan mijn laars.De ned. en de duitse dokters hadden er ook al naar gekeken.Maar het was natuurlijk wel het protocol.Het was een open wagen,en de temp was al een graad of vier onder nul.Dit had geen last want de knollen waren aardig op gewarmd toen ze geladen waren.En ze bevriezen nooit tijdens het rijden,alleen bij stil staan van de auto.En dit had mij al telang geduurd.Dus zei tegen Jan we rijden naar het los adres,ik rij wel voor.En we gaan eerst onder weg wat eten.
We reden polen in het werd al een beetje licht,en warempel[dit bedoelde Ron]begon het nog te sneeuwen ook.
Dacht bij mijn eigen waar ben ik ook weer aan begonnen,maar ja je zegt a dan moet de z er ook komen.We reden een uurtje door in de bagger,en stopte bij een klein eetzaakje,en bestelde kommen met soep en broodjes met warme worst.We hadden trek natuurlijk,het gezicht van Jan was daar voor ook steeds witter geworden.Maar trok snel bij nadat hij gegeten had,en vroeg hoe lang we nog werk hadden.Ik vertelde ong anderhalf uurtje.Dan zou hij direkt gelost worden,en kon hij zijn auto ergens rustig weg zetten om te slapen.Alleen dit dachten wij,we reden weg bij het restaurantje[dit is inmiddels al een paar jaren gesloopt,en de eigenaar heeft er een groot hotel met restaurant van gemaakt].Wij kwamen na verloop van tijd aan op het adres,en hoe het verder ging komt in een ander hoofdstuk. 3qq

dirodi
Berichten: 9
Lid geworden op: za sep 03, 2011 9:09 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door dirodi » do feb 02, 2012 11:49 am

7qq voor weer een leuk hoofdstuk op naar het volgende

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » do feb 02, 2012 12:05 pm

Ook ik zit met smart te wachten op het volgende hoofdstuk :D

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr feb 03, 2012 1:55 pm

Hoofdstuk 6
Ik reed voor het lange kronkelende pad op naar het bedrijf van een kenis van mij,Jan reed achter mij aan.
Daar aangekomen,kreeg ik al gelijk de eerste tegenslag teverwerken,ik had al heel snel gezien dat het dak nog niet op zijn nieuw gebouwde schuur zat.
Terwijl mij dit wel was belooft[een ieder die polen kent,daar wordt wel meer belooft]zelf de drempel lag nog niet voor zijn schuur.Je kon er niet eens in,omdat zijn vloer wel 50 cm boven zijn beton plein lag.
Ik parkeerde mijn auto aan de zijkant,zodat Jan zijn vrachtwagen,in het midden van het plein neer kon zetten,met het idee,dat we er met de heftruck aan beide zijden bij konden.Althans dat dachten wij.
Ik belde aan ,maar dat had eigenlijk niet veel zin,want mijn kameraad kwam al aan de andere kant van zijn huis aangelopen.
Na de handen geschud te hebben,en wij direkt wilde lossen,moesten we toch mee naar binnen.
En het zal geen echte pool wezen,voor dat je koffie of thee,en natuurlijk weer eten voor neus geschoteld kreeg.
Na een lange reis,zo werd door hem en zijn vrouw verteld,het deed er niet toe,dat wij vertelde dat wij al zowat een half varken aan worst en soep verorbert hadden.Dat stelde natuurlijk niets voor en was alllang verteerd volgens mijn kameraad.
Nou toen lieten we alles maar over ons heen komen,en zouden wel zien.Ik had in de paar tellen dat ik om mij heen keek ook geen heftruck zien staan.
En vroeg er even tersluiks naar,maar dat kwam wel goed volgens mijn maat.Dat was voor later[jutro].
Eerst eten en praten.Later denk je daar anders over,wij hollanders willen altijd snel,en deze mensen kregen na een lange tijd weer eens mensen uit het buitenland over de vloer,en dus moest er bij geklets worden.
Na een paar uur begon het bij mij toch te kriebelen,en voor al bij Jan,deze wou wel eens lossen zodat hij kon slapen.Ik had voor de tijd afgesproken samen met mijn poolse maat,bij een bedrijf waar we een heftruck konden huren.En dit bedrijf zou regelen dat hij er stond.Ik vroeg aan mijn maat waar het ding stond.Waarop hij al begon te draaien,dat dit een probleem was.En wel de beste man had het ding verkocht,aan een klant ver uit de buurt.
Nu denk je dan maar een ander huren,maar dat was toendertijd niet zo.Nu is het allemaal anders,nu zijn er zat.Maar toen niet,we hadden al een tijd gezocht,ik noemde het ding een balkankar,en geloof dat dit ook nog op het ding stond.
Maar goed en nu!!!.We konden het spul er niet met de handen afhalen.
Even achter mijn oren krabbend zei ik tegen Jan dat hij de voorwagen maar moest afkoppellen,en achter de schuur moest staan,zodat hij in zijn bed kon.Hij mocht ook wel in huis slapen,maar dit wilde hij niet.Dan als wij een heftruck hadden,wij eerst de aanhanger loste,en hem niet stoorde.
Tegen mijn maat zei ik ,hup in de auto we gaan op zoek.Reed een tijdje in het rond maar nog niets te vinden.
Toen ik een ingeving kreeg,en wel omdat ik in de herfst van het vorig jaar,een draad kraan had zien staan bij die cooperatie.En draaide om,en reed daar naar toe,en warempel het ding stond er nog.Mijn maat direkt,dat kan toch niet met dit ding kisten lossen,waarop ik zei,moet jij eens zien.Als we hem maar kunnen huren,met machinist.En anders doe ik het zelf wel,zei ik,waarop mijn maat me aan keek van dat zal wel.
Ik naar de direkteur,klopte aan zijn kantoor.Hij riep binnen,waarop ik gelijk zag,dat het goed zat.
Je ziet meestal direkt wat voor vlees je in de kuip hebt.En legde het probleem voor,waarop de beste man direkt ja zei.Maar we zijn in polen nietwaar,eerst weer de bekende rituelen,koffie of thee,met koekjes,en zoals het een goed direkteur beaamt,natuurlijk een fles wodka in zijn laadje.
Keek mijn maat aan die moest al grijnzen.Toen der tijd was ik dat afwas water niet zo gewend als nu,en zag de bui al hangen.
Maar goed ik kwam er niet onder uit,we dronken er een paar,en ik zag de wereld ook opeens door poolse ogen,en dacht, kan mij het ook schelen.De man beloofde dat de kraan er om 14.00 zou zijn.Dit gaf hij ook intern door.Wij praten daarna nog over van alles en nog wat,want ja een pool blijft net als een hollander,nieuwschierig,en reden richting de plaats van mijn maat.Waar we nog een anderhalf uur moesten wachten.Waarop ik hem vroeg,zonder hem voor zijn hoofd te stoten,waarom zit het dak er nog niet op!Hij was daar zelf natuurlijk ook niet happy mee.
Maar het had met de leverancier temaken,was ook zijn afspraken niet nagekomen.Nou dat deed hij een lange tijd niet,want het dak kwam er pas juli op.Of het moest een financiele kwestie zijn,maar daar kom je in polen toch nooit achter,blijft hokus pokus.Maar waarrempel na een uurtje zagen we toch de kraan aankomen.Mijn maat al angstig hoe de kuubkisten van de auto zouden komen.Nou daar wist ik wel raad op het ging niet per twee maar per vier.
Twee kabels tussen de pallets van de kisten door,en hup daar gingen er vier.Deze werden netjes naast elkaar gezet buiten,want binnen had toch geen zin.Zo volgde ook de tractor en de plantmachine,nadat eerst Jan weer van zijn bedje gelicht was.En klaar was kees,ik bedankte Jan,en zei dat hij de rekening kon opsturen,waarna hij verder ging om zijn vracht pallets voor holland op tehalen.Ik dekte het hele spul af.En zette de plantmachine achter de trekker,zodat deze al vast klaar stond,en zo de maandag aan de gang kon.Echt weer met een hollandse gedachte,vergat natuurlijk weer dat ik in polen was.Hoe dit weer in zijn werk ging,vertel ik weer in een ander hoofdstuk.

3qq

dirodi
Berichten: 9
Lid geworden op: za sep 03, 2011 9:09 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door dirodi » vr feb 03, 2012 4:12 pm

rainbow 2qq

Plaats reactie