Gladiolen telen in Polen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » do jun 07, 2012 8:53 am

Het was de laatste afslag naar Frankfurt-Oder ong 50 km nog naar de grens,het was nog de oude betonweg er zaten toen niet eens vangrails tussen.Maar voor goed fatsoen zijn we toch maar een stukje door gereden en daar over een viaduct weer op de andere kant gekomen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr jun 15, 2012 1:35 pm

Hoofdstuk 20.

Ik reed met de auto van mijn poolse maat snel even naar de schuur waar de vrouwen met enkele mannen de kuubkisten op zijn kant zetten,nadat de knollen gedroogd waren en zij deze dan in gaasbakken deden.
Om daar in bewaard te worden tot het pellen.
En wachtte een tijdje of de viespeuk inderdaad nog het lef had om terug te keren.
Had de schuifdeur van de schuur op een spleetje gezet,om zo het pad in de gaten te houden.En tot mijn grote verbazing kwam hij toch op zijn echte poolse fiets[2 spatborden net als een halve maan,zadel op het hoogste punt,stuur laagste stand :lol: ]met zijn broodtas aan het stuur aan fietsen.
Ik ging gelijk door naar de zijkant van de schuur,waar de 2 duitse herders in hun kennel zaten,en trok de schuif weg,zodat de 2 honden het erf op renden.
Ik snel naar de schuur en keek door de spleet van de deur het hele tafereel toe.Het mannetje zag de 2 honden al blaffend op hem afkomen.En sprong van zijn fiets en bleef stok stijf om hulp roepen.Ik keek dit met de vrouwen lachend aan,telkens als de honden even bij hem vandaan gingen dacht hij weer een stap dichterbij te komen.
Helaas ging de vlieger niet op,want zodra hij zich bewoog stonden de honden al naast hem met gekrulde bovenlip.
Het was een komisch gezicht,ik zei tegen de anderen laat hem maar lekker staan tot sint juttemus,hij peert hem van zelf wel.Ik stapte in de auto en reed om de schuur heen en hoorde de man nog moord en brand schreeuwen.
Pan.pan pan pomoc mi.Meneer help me.En reed weer naar het land,om aan het werk te gaan.
De dag verliep goed ,Marek kreeg het steeds beter onder controle,alleen de nieuwschierige voor bij gangers werd een probleem.
Deze hadden nog nooit een afslagapparaat gezien,en dachten dat er een soort helicopter achter een tractor hing,je moest ze steeds op afstand houden,anders kregen ze een steen tegen hun aan die er in de grond zaten.
Maar de belangstelling werd steeds minder,toen men het eenmaal gezien had.
Het werk ging goed,alleen elke morgen had Marek weer een excuus voor het te laat komen.Hij nam elke avond zijn tractor en rooimachine mee naar huid,dit moest ook wel anders stolen ze er alles af.Maar het probleem was dat hij altijd te laat kwam.
Dan had hij weer problemen met een varken,dan een koe ,maar vertelde nooit dat hij zijn eigen altijd versliep.
Ik vroeg hem wel eens voor de lol ,of hij nooit problemen had met zijn vrouw.
Dan lachte hij wat met,en zijn poolse snor krulde omhoog,en zijn ogen begonnen te glinsteren.Nee,nee daar had Marek nooit geen problemen mee.
Later kwam ik er achter op een feestje,dat Marek niet uit zijn nest kon komen,en dat hij helemaal geen problemen had met zijn vee,want dat werk deed zijn vrouw.Na het werk reden we weer met volle wagens naar de schuur,waar gelijk de vrouwen het grote nieuws van de viespeuk kwamen vertellen.Ze hebben hem van 10 smorgens tot 3 smiddags naast zijn fiets laten staan op het pad naar de schuur,en toen de honden binnen gehaald.
Hij schold de vrouwen van alles en nog wat uit,maar vertrok toch met zijn staart tussen de benen,en we hebben hem ook nooit meer terug gezien.De volgen de dagen verliep zo als alle,tot weer eens een ochtend onze Marek er weer niet was.
Ik wachten hem op in de keuken,en kon hem aan zien komen,van uit het raam.Na een half uur gewacht te hebben ,zag ik Marek aan komen.
Een zo als gewoonlijk een pluim uit de uitlaat van zijn Ursus,en hij kwam de weg op naar de ingang van het erf en land van mijn poolse maat.
Hij moest dan linksaf slaan,om zo het pad op te rijden dus het te gemoed komen de verkeer voorrang geven.
En zoals het in polen gaat halen ze je toch nog in als je richting aan geeft om links af teslaan,en even moet wachten voor het verkeer dat je te gemoed komt.Marek slaat linksaf en daar komt een idioot met een snelheid aan scheuren en haalt Marek in terwijl hij links afslaat.Ik zie dit gebeuren vanuit het keukenraam,en zie het achterwiel van de tractor afbreken en over de de weg de berm in rollen.Marek zijn tractor hing gelijk scheef,en de auto had zich in de zijkant van de tractor geoord.
Ik snelde het huis uit,en was binnen enkele ogenblikken bij het ongeluk.
De Tractor was zo beschadigd dat hij eerst naar de reparateur moest,gelukkig mankeerde de rooimachine niets,de auto van de idioot was toto los,en was rijp voor de sloop.
De bestuurder zijn neus was ik denk een flink stuk in zijn gezicht geplaats,en zijn hoofd was tegen de voorruit ge knalt.
Want het profiel stond in de ruit,het bloed stroomde uit zijn voorhoofd.
We trokken hem uit de auto en legde hem in de berm met zijn hoofd een stukje omhoog,en draaide een t shirt om zijn hoofd om het bloeden tegen te houden.
Dit duurde een 20 minuten eer de ambulance en politie er waren,en zo de hele zooitje weer op geruimd kon worden.Wij een ander tractor geregeld,en Marek er weer op met een gezicht of hij dagen in de sneeuw had gelegen,hij zag zo wit als een ijsbeer in een witte pyama.Maar een ding had kwam noot meer te laat na dit geintje.De auto werd schuldig bevonden en zijn verzekering moest de schade betalen.En ook nog mijn wacht uren en personeel kosten wat op dat moment niets meer kon doen,evenals de tractor die wij moesten huren.
Dit was weer eens een belevenis ,al de andere en hoe het verder ging vertel ik natuurlijk weer in een ander hoofdstuk.


3qq

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » zo jun 17, 2012 6:57 am

10 smorgens tot 3 smiddags naast zijn fiets laten staan op het pad naar de schuur,en toen de honden binnen gehaald

Gwlukkig had die man zijn brood bij zich :D

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo jun 27, 2012 11:19 am

Hoofdstuk 21.

Wat ik nog vergeten had,was het probleem om petroleum te krijgen voor in de kachels,om de gladiolen te drogen.
Het was zo ie zo al een toer om iemand te vinden die dit leverde,het was niet als bij ons even de leverancier bellen en die bracht 2000 liter.Ik ben daar toen 2 dagen mee bezig geweest.En vond er een in Poznan,maar dit was een groothandel,en zat aan de oude ring net voor de afslag naar Zerwonak ,Warogowiec.Een grote fabriek.Kwam daar met moeite het terein op,maar na veel kletsen lukte mij dit.Vroeg de man om 2000 liter,zijn ogen vielen uit zijn kassen,dit had hij nooit verwacht,en kreeg meteen achterdocht.Dacht dat ik het weer door verkocht.Ik heb daar wel een paar uur staan te praten om de man te overtuigen dat ik het voor het drogen nodig had.Hij geloofde het nog niet,waarop ik hem voor stelde om mee tegaan en het zelf kon zien .Nou, dit deed hij dan,maar niet zelf hij gaf een medewerker mee.De man bij ons in de auto.maar voor je weer eens die klere stad uit was,en op het adres van mijn maat aankwamen,waren er weer een paar uur verstreken.
De man zag mijn bedoelingen,en was overtuigd.Weer in de auto en naar de fabriek,daar aan gekomen,bracht het mannetje verslag uit aan zijn baas,die geloofde het toe allemaal.En ik kon de andere dag 20 vaten van 200 liter komen halen en wat nog belangrijker voor de man was betalen.Ik liet hem geld zien en hij kon het zo krijgen de volgende dag.Na dat dit probleem was opgelost en ik hem vertelde dat ik nog wel een paar keer zou komen om petroleum,keek hij weer of ie water in plaats van petroleum zag branden :lol: ,maar gaf toch toe stemming als ik maar betaalde,dit was geen probleem.En ben later nog een keer of 3 geweest.Alleen moest mijn Poolse maat elke maal 2 maal rijden,omdat er ong een ton in zijn vrachtwagentje geladen kon worden.Ik had de vaten op hoogte gebracht,zodat de petroleum naar de kachels toestroomde.
Er stonden er 7 en die slurpte aardig wat op.
En zo verliepen er weer een paar dagen met het rooien.Toen we op een avond huiswaarts reden,in half donker.
En ik weer als laatste in de colonne reed,en een rode opel in de berm zag staan.
Dacht eerst aan een stelletje dat wat aan de praat waren ;) ,maar op een gegeven moment volgde de auto ons.
Dacht die slaat straks wel af,maar reed tot mijn verbazing achter mij aan het erf op.
En er sprong iemand uit de auto,die zich in uniform voor stelde als zijn de politie.
Nou rolde ik daar niet direct van achter over.De man snauwde nog al een beetje nors,en kwam autoritair over.Hij vroeg om paspoorten en papieren van de Hollandse tractor,ik zei direct laat eerst jou papieren maar eens zien.
Alleen was dit tegen het zere been van mijn Poolse maat,die dacht hier natuurlijk anders over,hij zag zich zelf al in zijn onderbroek in een koude poolse cel zitten,even als mijn neef,die werd ook steeds zenuwachtiger.Ik zei tegen hem haal eerst onze paspoorten maar eens dan zullen we wel verder zien.Mijn neef kwam terug en gaf ze aan mij,waarop ik de dingen liet zien aan de z.g.n diender.Waar op hij nog snauwde om de papieren van de tractor,waarop in hem duidelijk maakte,dat we die niet mee hadden.Dit kosten ons zeker 500 zlotych verzekerde de man ons.En als ik niet wilden betalen,dreigde hij met de cel.mijn neef zei zal ik het geld maar halen,dan zijn we er van af,want ik heb geen zin in een poolse cel.Waarop ik antwoorde ,deze vent krijgt niks en ook helemaal niks van mij,waarop ik hem eerst de paspoorten in zijn handen gaf,en sommeerde deze eerst maar eens door te kijken.En dit deed hij,en kwam toen met nog meer boetes,want hij had ondekt dat er geen visum voor ons in stonden.Toen begon ik te lachen,waarop de man mij aan keek of ik doorsloeg,zo ook mijn neef en mijn poolse maat.Het hele bedrag kwam nu neer op 1000 zlotych.Ik pakte de paspoorten terug,en maande de man van wacht even,een moment.En liep naar de honden kennel,waar de herdershonden in zaten die ook het vieze oude mannetje een halve dag bezig ge houden hadden.Trok de hendel voor de deur vandaan,en gaf ze comando,van pak ze.De honden rende gelijk naar de z.g.n politie toe,met veel geblaf en gegrom.
Waar op de man snel in zijn opel dook,en het erf af scheurde.Mijn Poolse maat,was des duivels op mij,en zag straks het hele politie apparaat in de nacht zijn erf op komen,even als mijn neef die ook niet blij keek.
Ik zei we gaan eerst eten,dan de wagens lossen en zien dan wel weer verder,het eten smaakte mij lekker,alleen de andere 2 wat minder,die zagen zich al straks opgesloten zitten.Waarop ik mijn neef nog even tussen neus en lippen door zei,eet nou nog maar flink,straks kan je wel minder krijgen als je vast zit.Dit nam hij niet in dank af.Maar er gebeurde de hele verdere avond niets.Later zaten we nog aan een biertje,en ik zei toen tegen mijn Poolse maat,jij gaat morgenochtend,naar het bureau in Orboniki,en vraagt of er daar een agent werkt,met een rode opel.Hij de andere dag er heen,en er werkte niemand met een rode opel,en ze hadden ook niets gehoord wat er die avond op het erf van mijn maat was voor gevallen.Dit was weer eens een Poolse truc om weer eens geld van een Hollander af te pakken.Met een geleend of een gehuurd politie pak.We hebben de man ook nooit meer gezien. :lol: En hoe het weer verder ging vertel ik wel weer in een ander hoofdstuk. 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » do jun 28, 2012 5:13 pm

en wat nog belangrijker voor de man was betalen.Ik liet hem geld zien en hij kon het zo krijgen de volgende dag

In de 80-er jaren zag je dit wel vaker, zonder geld (westerse valuta) alles op, kwam je met marken toverde men ineens weer liters tevoorschijn.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di jul 10, 2012 2:59 pm

Hoofdstuk 22.
Nadat de rust weer was weder gekeerd,en we de nepagent nooit meer gezien hebben.Ging alles zijn gangetje.
Zo ook weer op een avond toen we naar huis reden,mijn neef een lepel van de hefmast strooide,die achter de Belarus hing.
Ik zag wel de eerste wagen met kisten omhoog komen,zo ook de tweede,en zag toen de lepel op de weg liggen.
Alleen het was te laat om het ding te ontwijken,en ik knalde er boven op,met gevolg dat de carterpan van de Renault open scheurde,en de olie op de weg liep.We moesten nog maar een paar k.m,en reden ook maar door,nadat mijn maat de lepen in zijn vrachtwagen had gelegd.Op het erf sleutelde mijn maat het ding eraf en ging naar een garage om de carterpan te laten maken,dit was snel gebeurt ,nieuwe olie erin en de tractor stond weer klaar voor de andere ochtend.
Af en toe viel de stroom wel eens uit,maar gelukkig gebeurde dit niet veel,dat zou later meerdere keren zijn,toen het sneeuwde.Alleen het was steeds vervelend om al de kachels weer aan te steken ,dit waren kooiheathers met een systeem gelijk aan een oude olie kachel,maar er zat niets anders op.
Het weer werd steeds kouder,en bleef over dag net een paar graden boven nul,gelukkig snachts ook,alleen ik kreeg het steeds kouder.Kreeg het maar niet warm ondanks dikke kleding.Toen we weer eens zaten te koffie drinken[althans de vrouwen en mijn neef,ik heb een x koffie gedronken,en daarna nooit meer] in de stro hoop,en ik zowat onder het stro lag.
Zag ik aan de vrouwen dat ze wat in het snotje hadden,ze werden luider en begonnen te lachen.Ik kwam er ook snel achter wat de bedoeling was,ze doken met zijn vieren boven op me ,en zouden mij wel eens warm stoken.
Onder grote hylariteit gebeurde dit ook,dit vonden de vrouwen natuurlijk prachtig,even met een Hollander in het stro rollebollen.Nadat het weer rustig was,vroeg een van de vrouwen wat ik smorgens wel niet at als ik uit bed kwam.Waarop ik zei van een sneetje brood met kaas en een met jam,toen begrepen zij het wel.Dit was in hun ogen veel tekort,een man moet flink eten vertelde zij mij,en een buik hebben,liefts met nog een randje spek er op :lol: daar hielde de vrouwen van.
nou dit viel bij mij wel mee,alleen ik had geen buik :lol: .De een zou wel wat voor mij meenemen de andere dag.
Nou toen het de andere dag weer pauze was,en met zijn allen gezellig in de srtohoop zaten,kwam ze naast mij zitten,en deed de doek van haar mandje,en pakte het paktje er uit.Zat wel een beetje nieuwschierig te kijken wat daar wel niet in zat.Het papier ging er af,en daar zaten een paar worsten in,ik slikte een paar keer toen ik er naar keek,die dingen hadden een kleur of ze zo uit de achterkant van een varken of schaap vandaan kwamen.Ze gaf me er een en sommeerde me om het ding bij mijn brood op te eten.Ik kauwde en dacht nergens aan en slikte het met een noodgang door.En vroeg het vrouwtje,ik wilde haar niet voor haar hoofd stoten,en zij lekker.Al snel kreeg ik het tweede ding,en moest deze ook op eten en al de vrouwen volgde dit met hun ogen,zo ook mijn neef die onderhand ook zowat de hik kreeg van die dingen.Alleen die at ze niet,die at heel weinig[maar waarom vertel ik nog wel].Toen deze ook op was,en de thee er achteraan ging,kreeg ik toch een warm gevoel van binnen.Zo zi je maar weer elk land heeft andere dingen,en daar moet je ,je eigen aanpassen.Ik begon de worsten later ook nog lekker te vinden.Toen wij op het andere perceel aan het rooien waren,kreeg ik [en je raad het nooit]elke dag van alles en nog wat,varieerde van bidgos,taartjes,koeken,en broodjes van het oude vrouwtje die ooit eens de bloemen in de zomer weg nam.
Dit was tot zover weer eens een paar dagen daar in Polen,hoe de andere dagen verliepen vertel ik weer in een ander hoofdstuk. 3qq

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » wo jul 11, 2012 6:19 am

Toen wij op het andere perceel aan het rooien waren,kreeg ik [en je raad het nooit]elke dag van alles en nog wat,varieerde van bidgos,taartjes,koeken,en broodjes van het oude vrouwtje die ooit eens de bloemen in de zomer weg nam.


Vroeger werden eten eerder gedeeld dan tegenwoordig. De vriendelijkheid van toen mag weer terugkomen.

Mooi verhaal pietjebell :D

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » wo aug 29, 2012 7:39 pm

He pietjebel, waarom laat je ons zo lang in spanning op hoofdstuk 23? :?

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Houtstoker » do aug 30, 2012 6:15 am

Tja, wachten duurt idd lang deze keer

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » do aug 30, 2012 9:01 am

Sorry mensen,weinig tijd gehad,maar voor uit,hier is dan;

Hoofdstuk 23.
Het rooien verliep gestaag door,met af en toe flink wat kou,maar gelukkig nog geen vorst.
Zo rooiden we op een dag langs een bos rand,en we hadden al wel eens sporen en vernielingen gezien van zwijnen.
Maar op een ochtend,toen ik voor de rooimachine op de andere tractor vooruit reed en een rug gladiolen van grond en loof ontdeed,kwam er een varken uit de bosjes.
En geen kleintje ook,het beest liep brutaal over het gerooide veld,en trok zich nergens wat van aan,nou dat is natuurlijk koren op mijn molen,leek mijn natuur wel :lol: .Ik snel de rug van het loof ontdaan,en met mijn tractor achter het varken aan.
Hij had mij eerst niet in de gaten,later wel en trok er zich niets van aan.Ik met de tractor hem op jutten,om hem heen draaien en hem een beetje op duwen,tot hij wat in beweging kwam,ik bleef hem net zolang pesten,tot hij er schoon genoeg van had.
Hij draaide zijn eigen om,en begon met zijn slagtanden naar het voorwiel van de tractor uit te slaan,hen ramde er flink tegen aan.
Was maar goed dat hij niet op de tractor kon komen :lol: maar hij raakte toch bekaf hier van,en verdween toch het bos in,en ik heb hem er ook niet meer gezien.
We rooiden gewoon 7 dagen in de week door,tot er nog een ha of 4 inzaten ,en het begon te regenen op zaterdagmiddag en ook de zondag daar op.Nou dit was even een onder breking.En ik zag het al zitten even richting Poznan op zondag middag.Mijn poolse maat ging niet mee,maar ik kreeg eerder de indruk dat zijn vrouw de bui al zag hangen,en hij niet mee mocht.
Nadat wij alles nog even hadden gecontroleerd in de schuur,vertrokken we om een uur of 5 richting Poznan.
Je moet je voorstellen dat dit niet veel voorstelde toen der tijd,want er was niets in de stad.Maar ik vond er toch een kleine bar in een steeg bij het raadhuis in het oude centrum.
Wij naar binnen,zat geen hond,en we begonnen maar eens even flink aan het bier te lurken.
Er kwam wat meerdere mensen binnen,maar niet van onze gading[n.l geen vrouwelijk schoon]
Mijn neef begon al te mopperen ,wat een tent e.d.Ik zei we kunnen ook ergens anders wat zoeken,maar hij besloot nog een uurtje te wachten.
Ik blufte een beetje als er een paar meiden binnen zouden komen,dat ik wel wat zou regelen.
Hij keek mij aan en schoot in de lag,jij ouwe l.l,[hij was n.l 10 jaar jonger als mij,en ik toen een jaar of 40] jij zal het wel even redden?
Waar op ik zei als er wat binnen zou komen,en ik het voor elkaar kreeg,hij een fles champagne kon bestellen en betalen,lukte het niet dan was ik de sigaar.
De deal was nog geen 5 minuten rond en daar kwamen 2 meiden binnen,de een schatte ik op een jaar of 30 en de ander veel jonger.
Nou zei mijn neef je kan de champagne al vast bestellen,ik zei wacht even.
Sprak de oudste aan,en vroeg of ze engels kon,en dit kon ze als de beste,het ijs was gebroken.
Na een tijdje met haar gepraat te hebben,vroeg ik of ze wat wilden drinken,en welke Poolse vrouw wilde dit niet toen der tijd ,met een buitenlander wat drinken.Dit vonden ze wat interessant.
Het werd nog geen champagne,want er werd eerst een wijntje gedronken door de dames,maar naar dat het gesprek vorderde ,kwam ik met de vraag of er nog een andere tent in de omgeving was,en de oudste vertelde dat er een soort dancing was onder in een hotel,ik herinner me niet meer welk hotel maar vermoed dat het Mercuri was.
Gelijk vroeg ik of ze mee wilden,er daar werd gretig ja op gezegd.En mijn neef kon de champagne ontkurkken,nadat ik eerst de meisjes de voor geschiedenis had vertelt.
Nadat de fles leeg was,en we aanstalten gingen maken om naar de dancing te gaan,moest de jongste eerst naar huis aan haar ouders vragen of ze wel mee mocht.Ze had onderhand al een beetje met mijn neef aan gepapt,maar ik zag het somber voor hem in,welke ouders zouden hun dochter nu meegeven aan een paar wild vreemde.
Wij in de auot en ergens naar een achterbuurt met allemaal flats,en na enig tijdje gewacht te hebben,kwam de oudste alleen terug.Het feest ging niet door voor de jongste,de oudste ging wel mee.
We kwamen aan bij het hotel,parkeerde de auto,en gingen onder de dancing in,we moesten intree betalen,aan een of andere gorilla in leger uniform,die zat dit te innen aan een klein camping tafeltje,onze jassen gingen in de garderobe ,en werden aan gepakt door een tandloos omaatje,maar ze was erg vriendelijk.
Wij naar binnen,en we bestelden wat drank,en na een tijdje ging ik aan de dans met de over gebleven dame.
En dit klikte erg goed,mijn neef baalde als een stekker,maar na van loop der tijd,kregen we een andere tafel in het oog,en daar zat een Hollander met zijn Poolse maat,de heren waren een touringcar bedrijf aan het opzetten.We schoven de tafels aan elkaar,en het werd groot feest de wodka vloeide goed.
We bestelde er nog een tafel eten bij,salades brood en worst e.d.Maar op een gegeven moment,begon mijn neef al aardig in de olie te raken,en wou wel eens dansen met zijn dronken kont.De vogel waar ik mee was had daar geen trek in,hij wist wel wat.
En liep de zaal uit richting garderobe,en liep naar het oude omaatje[dit vertelde hij mij later],en vroeg of het oude mensje niet met hem wilde dansen,en zij zag de lol er wel van in,maar mijn neef moest dit eerst maar een aan de chef[gorilla] vragen.Hij naar de chef,en leunt met twee handen op de campingtafel die zowat bezwijkt,en begint wat tegen die man te klettsen over dansen,althans dat dacht ie,nog voor dat hij wat wilden zeggen,had de gorlilla zijn handen van de tafel geslagen.
En mijn neef klapte voor over met zijn kin op het tafeltje,dit was nog niet zo erg,was het niet dat zijn tong tussen zijn tanden zat :lol: Mijn neef stond op en geeft de gorilla een dreun tegen zijn kop,waarop deze een fluitje geeft en er nog 3 gorlla's achter de coliesen te voor schijn kwamen,en mijn neef naar buiten gooiden.
De maat van de Hollander ging na een tijdje opzoek waar mijn neef bleef,en kwam verschrikt terug en vertelde dat hij grote problemen had en hij er uit gegooid was.Waarop ik de Pool geld mee gaf en zei dat hij het met de gorilla moest regelen.En dit kwam goed mijn neef was weer terug in het feest,al at en sprak hij niet meer zo snel.
En hoe dit afliep vertel ik weer in een ander hoofdstuk. 3qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door kees » vr aug 31, 2012 5:28 pm

Ja, zo ging dat in de bar onder de meeste hotels, poolse dames waren toen wel te porren om met een nederlander mee te gaan, zo een 20 jaar geleden. Nu niet meer, de levensstandaard is flink gestegen in die tijd. En gorillaas hadden en hebben ze genoeg in die barren.

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » za sep 01, 2012 4:31 pm

Wat een idee om met de uitsmijters te vechten 5qw , je weet dat er meerdere vlakbij staan voor het geval...

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » ma nov 26, 2012 12:44 pm

Hier is hoofdstuk 24 dan eindelijk.

Nadat mijn neef weer in de groep was gekomen,met een dikke tong omdat hij met zijn kin op het tafeltje terecht was gekomen en zijn tong tussen zijn gebit klem kwam te zitten,en daar door minder kon praten en eten,alleen het wodka drinken ging hem goed af.
Maar ondanks kwam er toch een eind aan de gezellige avond[nacht],nadat we afscheid van de Pool en de Nederlander hadden genomen,brachten wij zo ook de vrouw naar haar flat ,die mij de hele avond had begeleid.Het vrouwtje was een beetje verdrietig, en wel ze had andere gedachten in haar hoofd gekregen na een avond uit gaan met een Nederlander,en zag zich al een toekomst in Nederland.
Helaas moest ik haar teleurstellen.Nadat we haar hadden af gezet,reden we op weg naar huis,mijn neef lag ladder zat achter in de auto en kon geen boe of ba meer zeggen.We reden ong. 5 uur in de morgen het erf op,en zag het licht al branden,nadat we binnen kwamen stonden daar mijn Poolse maat en zijn vrouw dodelijk ongerust waar wij wel niet uit hingen.U moet zich voorstellen toen der tijd was er nog geen mobiel en dergelijke.Nadat ik ze had gerust gesteld en mijn neef in zijn mandje had gelegd,ging ik eerst nog even wat eten,om toen daarna de kachels en ventilatoren weer aan te zetten,omdat er weer een stroomstoring was geweest.Het regende toch nog die hele dag.
De andere morgen konden we weer aan de gang,zo ging het weer een paar dagen door tot de vorst in viel,en alles wel op eens snel hard werd,waar onder de grond,we konden niet rooien.
En hadden dus een probleem,er moest nog een paar ha gerooid worden.
Ik kneep hem wel een beetje,en ging een paar keer controleren hoe diep de vorst zat,en deze zat net boven de knol.Doordat de grond op vroor ontstond er net een lucht laagje boven de knol,en deze isoleerde net de knollen.Ook de vorst ging over en we rooiden de laatste ha er uit.
En begonnen de schuur te installeren om de knollen te pellen en te verwerken.Het pellen zou ik met de hand laten doen,om zo ook voor wat werk in de omgeving te zorgen.
Ik had lange tafels gemaakt waar de knollen op gestort werden,en de huisvrouwtjes ze konden pellen.
Had een prijs in mijn hoofd voor een krat ,deze was gelijk aan als in Nederland.
Had mijn Poolse maat opdracht gegeven om hier en daar advertenties op te hangen ,daar kwamen een 100 vrouwen een mannen op af,dit was geen probleem er was werk en ruimte genoeg,en was het werk ook sneller gebeurt.De eerste dag ging het spul aan de gang,mijn maat moest de lijst van namen bij houden ,want ik werd gek van al die namen en kon ze niet eens opschrijven.
:lol: Ik deed een krat voor,waarna iedereen het snapte.Deed ongeveer een half uur over een krat,dus kon er 2 in een uur maken.De prijs was een 4 gulden per krat.Dit was dus een enorm bedrag omgerekend naar zlotych.Alleen na een dag was de productie zo slecht,er zat in de mensen totaal geen tempo,en waren ook niet te stimuleren.Er waren er bij die haalden 5 kratten,de meesten deden er niet eens 3.Toen begon ik te rekenen als dit zo door ging zat ik in februari nog in Polen,en ik moest voor 31 dec het land uit wezen,i.v.m belasting.Aan het eind van de dag maakte ik bekent dat een ieder de volgende dag niet hoefde te komen.Waarna er paniek uit brak,en er zo een opruier tussen dit was een oude man die aardig Duits kon spreken.En die begon over de prijs te zeuren,waarna ik hem duidelijk maakte dat de prijs goed zat,alleen het tempo van de mensen om te huilen was.Nou dit vertaalde hij in het Pools naar de mensen.En die kwamen met zijn allen op mij af,het leek wel een film als of zij me op wilden hangen.Er restte mij niet anders op ,dan op een kuubkist te springen.
In mijn ooghoek had ik al gezien dat mijn neef en mijn Poolse maat de schuur al uit gevlucht waren.
Nou ben ik niet gouw bang uit gevallen ,maar had het toch even benauwd. :oops: Maar hield voet bij stuk,en zei dat ze donderdagochtend weer terug konden komen.
Heb gelijk de auto weer gestart en we reden de zelfde avond terug naar Nederland om een vrachtwagen te regelen,die machines en leesbanden naar Polen kon brengen,om de knollen machinaal te verwerken.Hoe dit afloopt vertel ik weer in een ander hoofdstuk.

3qq

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » ma nov 26, 2012 8:57 pm

Dit was dus een enorm bedrag omgerekend naar zlotych.Alleen na een dag was de productie zo slecht,er zat in de mensen totaal geen tempo,en waren ook niet te stimuleren

Dit begrijp ik nu echt niet, zijn ze ineens massaal lui geworden of zo? :o

En begonnen de schuur te installeren om de knollen te pellen en te verwerken.Het pellen zou ik met de hand laten doen,om zo ook voor wat werk in de omgeving te zorgen.
Ik had lange tafels gemaakt waar de knollen op gestort werden,en de huisvrouwtjes ze konden pellen.

Hier zou ik wel een foto van willen zien 5qw

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di nov 27, 2012 10:46 am

Hallo Lech dat zich dit afspeelde was in 1988 toen was het nog de tijd van de communisten.
De mensen waren totaal niet gemotiveerd,was eigenlijk gewoon je dag uit zitten.
Wat betreft foto's heb ik wel eens spijt dat ik ze toen niet heb genomen,maar daar stond je niet bij stil,je was bezig om wat te verdienen. 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » di nov 27, 2012 12:17 pm

pietje Bell schreef:Hallo Lech dat zich dit afspeelde was in 1988 toen was het nog de tijd van de communisten.
De mensen waren totaal niet gemotiveerd,was eigenlijk gewoon je dag uit zitten.
Wat betreft foto's heb ik wel eens spijt dat ik ze toen niet heb genomen,maar daar stond je niet bij stil,je was bezig om wat te verdienen. 3qq

Die "goede" oude tijd :D .
Geen werkloosheid, maar wel 3 personen achter 1 ijscokar. Bij de 1e bestelde je, de 2e maakte het ijshoorntje gereed en bij de 3e betaalde je :o

Mijn petje af voor jou pietje Bell dat je dit allemaal voor elkaar kreeg in die tijden.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » di nov 27, 2012 12:34 pm

de 2e maakte het ijshoorntje gereed


Tot op de milligram afgewogen. :lol:

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr jan 11, 2013 2:53 pm

Hier is hij dan! Hoofdstuk 25.

Nadat we na al de problemen met de mensen naar Holland waren gereden,om machines in en op te halen.Waren we weer onderweg naar Polen,dit was dinsdag avond,alles verliep goed bij de grens.Ik had de juiste papieren bij mij en loodste de chauffeur van de Firma Besseling snel door de grens.
En zo stonden we woensdag ochtend weer bij mijn Poolse maat op het erf.
Deze keek wederom weer zijn ogen uit,hoe snel dit allemaal weer was gegaan,hij moest dit toch elke keer weer verwerken,omdat hij dit niet gewend was.Later nam hij toch de Hollandse mentaliteit over,en werd een snelle Pool :lol:
Nadat we gelost hadden,en de chauffeur zijn uurtjes ging maken,nadat we eerst met zijn allen hadden ge eten,gingen wij de machines op stellen om de gladiolen machinaal te verwerken.
We hadden er een dag mee werk,en alles liep hoe wij dit wilden.
Alleen de elektrische tijd niet maar daar kwam ik later wel achter.
Na alles gecontroleerd te hebben gingen we slapen,om daarna de vrouwen de volgende ochtend op te vangen,die we nodig hadden om de knollen na te pellen,evenals een paar stevige kerels om te tillen.
De andere ochtend kwam de horde aan,evenals de man die de zaak had op zitten te ruien.
We selecteerden 2 groepen van 20 dames een voor de dagploeg en een voor de avondploeg.
En ik maakte nog een geintje met de opruier,die kreeg het idee dat hij er ook bij mocht, pakte hem bij de schouder en loodste hem naar de groep,om vervolgens hem weer mee richting deur te loodsen en hem naar buiten en weg stuurde.
Dit was als een rode lap op een stier voor al die dames die niet uit gezocht waren om te werken.En in hun ogen het werk kwijt waren,door toe doen van die vent.
Met het gevolg dat de man een horde van een 40 vrouwen achter hem aan kwam,die hem alle dingen naar zijn hoofd gooiden waar de mussen geen brood van lusten.
Hij rende dan ook als een hazewindhond van het erf af met in zijn kielzog de nog immer scheldende vrouwen.
Nadat de rust was weder gekeerd,en de avond groep hadden verteld dat deze om 16.00 terug konden komen, gingen we aan de gang.
Althans dat dacht ik,het zal Polen niet zijn of er gebeurt wel weer wat.
De stroom viel plotseling uit wat wel meer het geval was,maar nu had je met personeel te maken,wat natuurlijk geld koste als er niet gewerkt werd.
Nou viel ik mij daar direct geen buil aan ,maar toch de Hollandse zuinigheid blijft toch in het bloed zitten,ondanks ik in Polen zat. ;) .
Ik ging in een van de kuubkisten liggen daar was het warm,en zei ik wacht wel wanneer het licht wel weer aan gaat.En warempel na een uurtje of 2 ging de stroom er weer op.
Eerst dacht ik nog dat het aan de machines lag dat de stroom uit viel,maar na even buiten gekeken te hebben,zag ik dat er in de omtrek geen lamp meer branden.
Het verwerken van de knollen verliep goed,alleen was het even met de veren schudden elke ochtend,want als je dagen maakt van 6 in de morgen tot 10 uur in de avond,en dan nog even een biertje drinkt,is dit natuurlijk niet zo van dat doe ik even.En dan een maand lang.
Maar goed ik heb dit ook overleeft. :P
Maar zo als er veel over gesproken en geschreven is,dat een Pool altijd aan spulletjes van een ander moet komen,was het dit keer ook weer raak,er zitten zo als je de knollen rooit,ook van alle maten er in.Dus kleine en grote knollen,op een gegeven moment miste ik de grote knollen.
Ging even kijken naar de bakken die de Pool bij de eerste machine er in moest gooien,en daar zaten toch echt dikke knollen in.Nadat ik een tijdje de man in de gaten had gehouden,zag ik dat hij de grote knollen er uit pakten,en in kisten gooide die twee hoog stonden,en niemand het vanaf de grond kon zien.Ik liet hem de hele dag zijn gang gaan,tot 16.00 en hem aan zijn jasje trok en hem vroeg waar hij mijn grote knollen had gelaten,nadat ik hem had laten zien dat ze er echt inzaten.
De man deed of hij gek was,maar had wel een andere gek voor hem.En klom op de kisten en vroeg wat dit voorstelde,hij keek mij aan zei dat hij het niet wist.
Maar stond gelijk voor Jan met de korte achternaam tegen over de vrouwen,toen ik hem de knollen liet zien die hij er steeds uit gooide.
Ik stuurde hem weg,met de mededeling dat hij niet meer terug hoefde te komen,en naar zijn centen kon fluiten.Dit was weer even een stukje van mijn belevenis in Polen.
Hoe het afloopt leest U weer in een ander hoofdstuk.

3qq

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » vr jan 11, 2013 4:52 pm

Dit was als een rode lap op een stier voor al die dames die niet uit gezocht waren om te werken.En in hun ogen het werk kwijt waren,door toe doen van die vent.
Met het gevolg dat de man een horde van een 40 vrouwen achter hem aan kwam,die hem alle dingen naar zijn hoofd gooiden waar de mussen geen brood van lusten.
Hij rende dan ook als een hazewindhond van het erf af met in zijn kielzog de nog immer scheldende vrouwen.


Dit vraagt natuurlijk om de foto 5qw


Ging even kijken naar de bakken die de Pool bij de eerste machine er in moest gooien,en daar zaten toch echt dikke knollen in.Nadat ik een tijdje de man in de gaten had gehouden,zag ik dat hij de grote knollen er uit pakten,en in kisten gooide die twee hoog stonden,en niemand het vanaf de grond kon zien.Ik liet hem de hele dag zijn gang gaan,tot 16.00

Prachtig dat je hem eerst het werk liet doen 10qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » zo jan 13, 2013 2:07 pm

pietje Bell, werkelijk prachtig en "bloemrijk" geschreven.
Ik lees jouw verhaal en zie het als een film aan mij voorbij gaan, geweldig geschreven met een mooie dosis humor :D .

Plaats reactie