Gladiolen telen in Polen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr mar 09, 2012 10:18 am

Hoofdstuk 11.
Na het zoveelste feestje bij de directeur van de coooperatie,gingen wij maar weer huiswaarts.Door dat we weer flink wat genuttigd hadden,kregen wij natuurlijk ook een andere kijk op het leven en werken in Polen.Zelfs mijn neef raakte er aan gewend,en wij hadden geen andere keus,waren overgeleverd aan de mensen die je toch nodig had.
De andere morgen waren we al vroeg uit de veren,en spoeden ons naar boer Janusz zijn perceel.En warempel de chauffeur was er met zijn tractor en cultivator,waarom hij zo ondiep had gewerkt kwam ik toch niet achter.We gingen aan de gang,de gladiolen zaten allemaal in nylon zakken,en deze weer in kuub kisten.Het duurde mij telkens te lang om die zakken steeds te moeten losmaken.Maar al gauw zag ik een paar kleine jongens lopen,en wenkte deze dat ze moesten komen,zette ze op de wagen.
En liet ze 20 oude zlotych zien,en gebaarde dat ze die konden krijgen als ze voor mij die zakken open maakten de ogen van de jongens rolde er zowat uit hun kassen,en begonnen ijverig te werken,en ze deden het prima.
Ik kwam er ook later achter,dat je beter met jonge mensen kon werken,als [ik zeg maar] oude knarren.Deze luisterde totaal niet,als je er bij was deden ze wat je ze opdroeg.Had je de kont even gekeerd,gingen ze hun eigen gang.Maar goed de tractor chauffeur deed zijn werk,en wij volgde hem gestaag,en het planten verliep weer voorspoedig.
Maar na een paar uur,begon bij mij iets te kriebelen,dat er iets niet klopte.
Ik had bij boer Janusz 6,5 ha gehuurd,maar gezien de voorraad gladiolen,klopten er iets niet.
Wij stopten,en ik pakte de landmeter[dit is een soort driehoek,met de basis 2 meter]en begon het perceel op te meten.
En kwam op een kleine 5 ha uit,dus 1,5 ha tekort.Boer Janusz had op het aangrenzende perceel tarwe gezaaid,en deze stond ong 10 c.m hoog,dus dat was geen probleem.
De kultivator er in en hupsakee.Alleen moest ik nog even naar boer Janusz,want de beste man had zijn centjes gevangen voor 6.5 ha ,en ik kreeg er maar een kleine 5 ha,dus dit was dus niet de afspraak.
Ik zei tegen de rest,ga maar koffie drinken,ik haal Janusz er wel bij,ik liep naar het erf van Janusz,en kwam al gauw zijn rondborstige beauty :P tegen[wat zag ze in die Janusz] in vroeg waar Janusz was.
Nou Janusz lag nog in zijn lozko[bed] ik zei tot mijn stomme verbazing bed?Ja zei ze,Janusz had gisteravond een feestje gehad met zijn collega's uit de omtrek,en had nog wel wat last daarvan.Althans zo begreep ik het,mijn pools was toen ook niet alles.Ze gebaarde dat ik gewoon het huis in kon,en naar boven om Janusz uit zijn bed te lichten.
Nou zo gezegd zo gedaan ,ik liep naar boven,hoefde alleen maar op een drank en knoflook lucht af te gaan,en ja hoor daar lag Janusz nog heerlijk te snurken.Zijn markante kop,met een zwarte baard en krullen,hij kon eigenlijk ook zo voor piraat in een of andere film spelen,sommige mensen hebben dat van hun eigen niet door,dat ze deze gaven hebben.
Maar goed ook,anders hadden we de wereld vol met filmsterren.
Ik probeerde Janusz voorzichtig wakker te krijgen,lukte voor geen meter.En moest tot zwaardere maatregelen komen,schudde hem een paar keer heen en weer.
En verrek,zijn ogen gingen open hij keek of hij onze lieve heer in burger naast zijn bed zag staan,en dacht dat we met zijn tweeen al in de hemel beland waren.Maar toen hij wat bij zijn positieven was gekomen,en ik hem gebaarde dat hij mee moest komen,omdat er land tekort was,nadat ik hem dit op papier had voor getekend.
Klom hij uit zijn bed,in zijn grote witte jeger onderstel[dit voor de mensen die dit niet weten]dit waren van die wiitte onderbroeken met lange pijpen,met een grote J gulp er in].Janusz kreunde en steunde,maar ging toch met me mee,en ik gebaarde dat hij ook mee moest tellen,toen we het perceel opnieuw gingen op meten.
Bij Janusz begon al weldra het water van zijn hoofd te gutsen,het leek wel of hij een lekke koppakking had.En halverwege gaf hij de moed op,en zei dat hij me geloofde,en ik dan de cultivator maar in de tarwe moest zetten.Nou dat was dan afgesproken,ik ging weer naar de plant trekker,en Janusz strompelde weer naar huis,waar hij naar toe ging hoefden we niet te raden.We hebben hem de hele dag niet meer gezien.Het was onder tussen al 11uur geworden.En begonnen ons werk weer te hervatten.Dit ging een paar uurtjes goed ,toen we op eens een paar groene busjes met zwaai lichten aan ,het land op kwamen scheuren.
Wat er daarna gebeurde vertel ik in een ander hoofdstuk. 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di mar 13, 2012 5:17 pm

Hoofdstuk 12.
Toen we eindelijk weer aan de gang waren,en van boer Janusz door konden planten in zijn tarwe,achteraf begreep ik het wel,dat je deze fout maakte,Janusz was zowat de hele week benevelt,en dan kan je een vergissing maken met het zaaien van tarwe.We waren net op weg een kleine 100 meter,om nog 400 meter te planten.
De regels waren 500 meter,en dit is natuurlijk lekker,want dan hoef je weinig om te draaien.Kwamen er twee groene busjes het land in stormen,voorzien van alle toeters en bellen.Grote stofwolk achter hun aan,de was van Janusz zijn vrouw hing ook nog aan de lijn ,die veranderde meteen van wit in grauw.Kon er ook niets meer aandoen,het was toch al gebeurt.Maar goed,wij reden gewoon door met planten,ook al gebaarde ze ons om naar hun tekomen,zei tegen mijn neef gewoon door rijden ,ze wachten toch wel,want ze moesten mij natuurlijk hebben.
Ik had al lang door wat er aan de hand was,ik was n.l na dat ik de grens had gepasserd,en daar de papieren had af gehandeld voor de grens,en niet met de andere papieren om in te klaren naar de douane in Poznan geweest.
Hoe ze mij gevonden hadden kwam ik later aan de weet,mijn maat zijn vrouw zag er nog wit van :P toen we savonds bij hun thuis nog even daar over zaten na te praten,ze waren bij haar langs geweest,omdat mijn maat de importeur was.Na dat wij weer terug gekeerd waren,en bij maar liefst 8 douane lui moesten komen.
Eerst begon er een ,een' verhaal op tehangen,waar ik toch geen snars van verstond.
Toen hij uit geraast was,waarop ik vroeg of hij de chef was,en of hij engels srak.
Ik had het nog niet gezegd,of de man stond alweer op ontploffen,hij wees naar zijn strepen.Kijk daar had ik geen verstand van,net zoveel als hij van gladiolen.
Hij kon wel duits,nou toen dat er uit was,veranderde zijn houding ,zo was er toch nog een beetje te praten.
Ik gaf hem een hand,en stelde mij voor,en verrek hij deed het ook.Het ijs was een klein beetje gebroken.
Hij liet mij copien zien van de invoer papieren die hij door gefaxt had gekregen van Swiecko.
En vroeg waar al die miljoenen gladiolen waren gebleven.De man was in de veronder stelling dat die knollen door verkocht waren,en ik de winst had op gestreken,en met de horizon vertrokken was.
Dit was natuurlijk niet het geval,toen ik hem de knolletjes liet zien,begreep hij er niets meer van,hij dacht dat ze veel dikker waren.
Waar op ik hem uitlegde zo goed als het kon,dat we hier nog bezig waren,en een ander perceel al geplant was.
Hij kon het niet geloven,zoveel knollen?Ik nam hem mee,met gelijk de andere delegatie achter hem aan.
En vertelde hem,als ik deze rug open trek,liggen er ong 55 knolletjes,nou dat bestond niet in zijn ogen.
Ik maakte een meter open,waar hij bij stond,en lag alle knolletjes bloot,en telde er 56,hij wreef onder zijn kin.
En kon niet anders toe geven dat ik gelijk had,maar om de man te over tuigen,zei ik hem dat hij een meter moest uitzoeken,dan konden we daar ook tellen.Nou daar had hij wel oren naar,liep een stukje dwars op het perceel,en wees de plek aan,ik een duimstok en zette een meter af,en haalde weer 55 knollen naar boven.Dit deed ik nog 3 x,toen was hij wel overtuigd dat er zo veel op een meter lagen.Toen begon de discussie,van hoeveel per ha.
Nou dat was makkelijk rekenen.De lengte van het perceel en de breedte,en klaar was kees.
De man raakte steeds meer over tuigd dat ik niks kwaad in het zin had,en alleen had verzuimt om naar Poznan tegaan.Om dat ik eerst het werk af wou hebben,hij vond het een zwak excuus,maar accepteerde het.
Hij zou ze in klaren en zei dat ik als ik klaar met het werk was,naar Poznan moest komen,nou dat sprak ik af.
En vroeg of hij nog wat knolletjes voor zijn tuin moest hebben.Dit wilde hij natuurlijk graag,en dat was nou net mijn goede zet,want aan deze man had ik later veel te danken.Na dat ik hem een hand had ge geven en beloofde dat ik naar Pozan zou komen,vertrok het hele circus,onder groote belangstelling van heel wat bewoners van het kleine gehucht Maniewo.Later snapten ze waar het om ging,eerst dachten ze natuurlijk dat er een paar mafiozen uit Holland hier neer gestreken hadden :lol: .De dag was zowat ten einde ,maar we konden nog een behoorlijk stuk planten,de kleine jongens hadden alle zakken los geknoopt,en deze gaf ik dan ook de beloofde 20 oude zlotych,ik weet niet eens meer hoeveel nullen er op dat briefje stonden,maar in hun ogen hadden ze een fortuin verdientZe lachte van oor tot oor,later had ik ook nog veel aan deze gasten,maar dat komt weer in een ander hoofdstuk. 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » wo mar 14, 2012 7:56 pm

Geen wodka deze keer Pietje?
Afbeelding

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » do mar 15, 2012 8:56 am

Dat ziet er goed uit die flessen,al gemengd en al.Is de eerste keer dat ik ze zie.Zal er een paar meenemen.Ga morgen ochtend maar weer eens naar Polen, om een uur of elf,eerst nog even een vrachtje doen,en dan lekker toeren. 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » do mar 15, 2012 9:16 am

Goede reis Piet en veel plezier. 6qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di mar 20, 2012 5:47 pm

Afbeelding

Hoofdstuk 13.
Dit is een foto die heb ik van het weekend gemaakt waar het allemaal plaats vond ong 22 jaar geleden.
Wat vliegt de tijd.Voor dat je het weet lig je met je stokken recht uit,als U begrijpt wat ik bedoel.
Maar buiten dit, de volgende dag liep het planten op zijn eind de laatste meters kwamen inzicht.Ik betaalde de chauffeur van de rotereg,en de jongens nog 10 zlotych voor de laatste zakken die zij los gemaakt hadden.
En begon de spuitpaden uit te zetten,d.m.v voor ieder pad een steeklatje van plastic te zetten.
Had ik beter niet kunnen doen,ze hadden ze binnen de eerste de beste keer al gestolen.
Ik ging die middag na dat het planten klaar was,naar de Douane in Poznan om de papieren te regelen zodat ik geen invoerrechten hoefde te betalen.Kwam aan bij het kantoor,en werd direct door verwezen naar de man die mij op het land een beetje de les probeerde te lezen.Maar hij was uiterst vriendelijk,en maakte een relaxte indruk.
Hij begreep waar het om ging,die bollen lieten we groeien in Polen,en schoonmaken,en daarna terug naar Nederland.
Daar gaf hij mij de tijd voor tot eind dec van dat jaar,hij maakte er documenten van,met de papieren en vergunning die ik al had,met een zee van rode stempels,met op sommige een beetje hars.
Ik liet dit allemaal over me heen komen,en liep om een uur of 4 uit het kantoor,nadat alles geregeld was.
Ik reed naar het huis van mijn kameraad,die las het hele zooitje nog eens door,en kon zich er ook in vinden.
De volgende dag gingen mijn neef en ik weer naar Holland,om na 14 dagen terug te keren om de cooperatie de gladiolen tegen onkruid te laten spuiten.Ze hadden geen al te grote spuit machine,ong 12 meter breed,dit maakte mij niet zoveel uit.Alleen het probleem was dat er geen smalle banden om de trekker zaten,en het ding op 1,40 of nog iets smaller spoorde.Spuit middellen nam ik mee uit Nederland,die waren er niet tekrijgen,althans andere namen,en met een andere hoeveelheid werkzame stof.En kwam weer in de oude citroen,en waarom aan dat ding kon je niet zien of er een dikke lading in zat.Alleen iemand die op lette zag dat de banden wangen vertoonde.De citroen regelde alles zelf met die gasballen die onder de moterkap zaten.De grens van Polen passerde we zonder problemen,ik had en nog altijd een zwarte broek en een zwarte sweater of overhemd,en dat straalt iets van een priester of kapelaan uit, :lol: en lieten mij ook altijd zonder problemen door.
Wij kwamen om een uur of 8 in de morgen aan,en reden na dat we werkgoed aan hadden getrokken naar de cooperatie.De direkteur begroette ons natuurlijk weer als vanouds,maar had in de gaten dat het nu even gebeuren moest.Het was windstil of bijna geen wind,dit is natuurlijk lekker,vooral als je naast boer Janusz zijn tarwe moest spuiten,anders spoten we die ook nog dood,en moesten even goed nog uitkijken,want soms heb je drift.
Dan gaat er een concentratie mee de lucht in,om vervolgens 100 mtr verder neer te dalen,en is de tarwe daar als nog naar de hemel 3q .De trekker met de spuit stond klaar,en de chauffeur werd er bij gehaald en die moest ons volgen.Daar aan gekomen,zag ik net al wat ik net schreef,dat de steeklatten waren gestolen.
Dus er zat niet anders op dan ze op nieuw uit te tellen.Ik liet gelijk de trekker in het pad gaan,zodat hij de paden hard reed,en met aan ieder kant een stukje van de rug kapot reed,omdat het niet goed spoorde.Maar dit nam ik maar voor lief,ik ging er van uit dat dit voor al tijd de paden zouden zijn[dat dacht ik,daar later meer over].
Na dat alle paden weer uit gereden waren,en de chauffeur kon zien waar hij gereden had,en zo dit pad ook moest nemen.Hij tankte zijn spuit vol,en ik gaf hem de hoeveelheid middel die hij nodig had voor een tank en zoveel ha.
Dit was niet veel hij kon net 1,5 ha spuiten maar dat maakte mij niet uit,koste toch geen drol :P .En gaf hem een grote emmer een een stok zodat hij het spul eerst kon mengen in de emmer,om het vervolgens in de tank te gieten.
De stok voor het roeren,althans dat dacht ik,de idioot stroopte zijn mouw op,en begon het vergif met zijn hand te roeren.Ik keek hem aan en maakte hem aan zijn verstand dat ie gek was,en het met zijn stok moest doen,het enigste wat hij zei,no problem.Ik kon praten wat ik wou,hij deed het zo en niet anders.
Ik liet hem zijn gang gaan en hij deed het ook goed en netjes,en dacht bij mijn eigen,als deze man dit mooi blijft doen,dan is het andere spuitwerk,[gewassen bescherming] ook een makkie.Ik was weer even vergeten dat ik in Polen zat,dit vertel ik weer in een ander hoofdstuk. 3qq

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » di mar 20, 2012 9:08 pm

Wilhelmus Johannes schreef:De stok voor het roeren,althans dat dacht ik,de idioot stroopte zijn mouw op,en begon het vergif met zijn hand te roeren.Ik keek hem aan en maakte hem aan zijn verstand dat ie gek was,en het met zijn stok moest doen,het enigste wat hij zei,no problem.Ik kon praten wat ik wou,hij deed het zo en niet anders.


Tien tegen een dat die goede man allang z'n laatste rustplaats heeft gevonden :( Van dat oude spuitvolk zijn er bijzonder weinig mensen meer overgebleven, allemaal vergiftiging door nalatigheid.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » di mar 20, 2012 10:20 pm

ron schreef:
Wilhelmus Johannes schreef:De stok voor het roeren,althans dat dacht ik,de idioot stroopte zijn mouw op,en begon het vergif met zijn hand te roeren.Ik keek hem aan en maakte hem aan zijn verstand dat ie gek was,en het met zijn stok moest doen,het enigste wat hij zei,no problem.Ik kon praten wat ik wou,hij deed het zo en niet anders.


Tien tegen een dat die goede man allang z'n laatste rustplaats heeft gevonden :( Van dat oude spuitvolk zijn er bijzonder weinig mensen meer overgebleven, allemaal vergiftiging door nalatigheid.


Volgens mij schreef Pietje dat,ik weet nergens van. 5qw

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo mar 21, 2012 9:05 am

Ja W.J ik schreef het. 5qw Maar ja een mens kan zich vergissen.Maar wat Ron schreef over al dat oude spuitvolk,dat klopt als een bus,ze zijn allemaal[althans die ik ken]wel overleden door lange tijd onverantwoord met spuitmiddelen te zijn omgegaan.Vroeger had je ABULBA vergelijk het niet met een of andere groepering. :lol: Dit was een kwik verbinding waar bollen in werden ontsmet,daar zaten ze ook gewoon met blote handen in te knoeien.later de problemen,evenwichtstoornis en nog meer van die malle dingen,met het gevolg vroegtijdig einde 3q 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » zo apr 01, 2012 9:14 am

Hoofdstuk 14.
Na dat alle twee de percelen gespoten waren tegen het eerste onkruid,gingen wij terug naar Nederland.
Om na een 3 weken terug te keren voor de volgende bespuiting.
Toen het zover was dat we weer het erf van mijn maat op reden,en een ontbijt met drinken tot ons namen,om vervolgens het veld te gaan bekijken.
Alles was nog het zelfde en de plantjes kwamen nog niet boven,wat gunstig was,voor de onkruid bestrijding,omdat anders het eerste blaadje van de plantjes ook zou verbranden.De zelfde tractor chauffeur kwam ook aan gereden,die was gehaald door mijn maat.En begon zo als ik al schreef weer met zijn arm in het middel te roeren ,ik kon praten wat ik wou,hij ging zijn eigen gang.Later op die dag ben ik nog naar de directeur van de coop geweest,en hem verteld dat dit niet mijn verantwoording was,als er iets zou gebeuren met de man,omdat hij bij de coop in dienst was,en ik hun betaalde voor het werk.Hij zou met de man gaan praten,maar dit bleef het zelfde,deze veranderde niet.
Het spuitwerk verliep goed,en in de middag gingen wij weer terug naar Nederland,nadat ik de middelen voor gewas bescherming bij mijn maat had neer gelegd[ik had alles mee genomen uit Holland]en hem uit gelegd dat hij de zelfde paden moest aan houden met het spuiten,en hoeveel middel er p.ha op moest.Wij zouden niet eerder terug keren dan half juli,van wegen de tulpenoogst in Holland.En dit gebeurde in een weekend.
Eind juli kwamen wij weer terug,en bekeken het veld,en tot mijn stomme verbazing was niet het spuitpad aan gehouden,en was zomaar een paar paden verschil in het perceel gereden,met gevolg dat er meerdere ruggen kapot gereden waren aan een zijkant.Ik was er van uit gegaan dat de chauffeur de sporen van de eerste keer zou volgen,maar vergat weer dat ik in Polen zat.Krabbelde eens achter mijn oren,en kwam op het idee er een dikke kei voor het pad te leggen,als aan wijzing dat er in dat pad gereden moest worden,want etiketten plaatsen had geen zin die stolen ze toch.
Gaf de chauffeur op dracht om een lading van die keien te halen.En zo zetten wij de paden uit.Alles ging goed en we gingen wederom naar holland om eind augustus terug te komen.Zo gezegd zo gedaan.We kwamen snel ook in een weekend.Alles stond goed,alleen was er weer een probleem met de renault tractor,deze had mijn poolse maat gebruikt,en had de tweede versnelling naar de knoppen geholpen.Dus er zat niets anders op ,dan het ding te demonteren,en mee terug naar holland te nemen.Het spuiten werd geregeld door mijn poolse maat,wij zetten de tractor op af gezaagde boomstammen,en haalde hem in tweeen.Lagen de bak achter in de citroen ,namen een douche en vertrokken weer richting Nederland.Mijn maat vond het allemaal te snel gaan voor poolse begrippen :lol: maar zo ging het bij ons snel,snel.
Polen uit geen probleem met de versnellingsbak,dat was anders toen we na 2 weken weer terug kwamen aan de grens.
Met de duitsers geen last,maar de poolse douane zag wat waar geld mee te pakken was.Ik zei tegen mee neef,niks zeggen ik zal het woord doen.Meteen begonnen ze over de bak die achterin lag,ik verteld hun in mijn halve duits,dat het ding in de citroen gemonteerd zou worden in polen,van wegen lage kosten.Ze keken mij aan hun mond zakte open en dachte dat ik gek was,een zei het zelfs.Ik bleef staalhard volhouden dat dit zo was,kon niets anders,want ik had geen contracten of andere papieren bij mij,dat ik in polen aan het werk was.Ze beken alles en konden niets anders vinden en lieten me toe toch maar gaan.Mijn neef uiten een diepe zucht,en zei hoe krijg je het voor elkaar,en nog serieus kijken ook.
Hij zou later nog velen keren ondervinden dat ik nog velen malen moest googelen om iets voor elkaar te krijgen,
dit vertel ik wel weer in een ander hoofdstuk. 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » za apr 07, 2012 6:55 pm

Hoofdstuk 15.
Nadat we de grens met al het gezeur van de douane gepasseerd waren,reden we door naar de plaats van bestemming,het huis van mijn maat.Maar wat ons op viel des te meer wij in die richting kwamen.Viel het ons op dat er bij de monumentjes en kruisen [,deze staan en stonden op kruisingen op het platteland en dorpen]op eens gladiolen bloemen stonden.Ik keek mijn neef aan,en zei ik denk dat we veel maaiwerk hebben.
We maaiden de bloemen n.l af,en dit omdat we enkel voor de knol aan het werk waren,des te sneller de bloem er af is,des te dikker de knol groeit,en een hogere prijs.En als de mensen nu de bloem halverwege afsneden dan was het geen probleem.Maar ik kwam er al snel achter,dat de hele plant mee gestolen werd.Het maaien deden we met een om gebouwde cyclomaaier waar normaal gras mee gemaaid werd.We hadden het ding in de hefinrichting hangen,en dit ging prima,de bloemen vielen netjes in de paden,en bleven niet in het gewas hangen.Eindelijk kwamen we aan,na even wat ge eten te hebben.Begonnen we de versnellingsbak te monteren ,die zat er na een uurtje of 3 weer tussen,en even proefdraaien,en het was voor de bakker.Ik zou de eerste paar uur maaien.En kon mijn neef een paar uurtjes slapen.
Hij kon al niet goed buiten slaap,als maat in de auto had je ook niets aan hem :lol: hij draaide zijn stoel om laag en werd pas wakker bij de poolse grens.Maar goed iedereen is niet hetzelfde.Ik reed naar boer Janusz zijn veld en begon te maaien.Het perceel was op het eind nog al heuvelachtig, met een paar lange dalen.
De regels waren zowat een km,en ik rij even let op mijn werk achter,en op mijn stuur om tussen de ruggen te blijven.
Op een gegeven moment kijk ik even vooruit in de verte,en dacht op een moment een hertje te zien,maar zag ook weer niets.Dacht zal wel na een nacht door halen komen,zie wel meer wel eens dingen die er niet zijn.Had het wel eens meer,als je op de auto baan reed in donker,na een hele tijd zonder slaap,dacht je wat staat daar nu,in je belevenis leek het wel een gebouw,tot je dichterbij kwam,was het een groot bord,met alle afslagen er op.Ik reed door tot ik over de heuvel was,en tot mijn stomme verbazing geen hertje zag,maar een oude bacia[oma] die met armen vol met gladiolen,probeerde zich achter bosjes te verstoppen.Ik sprong van mijn tractor,en liep op haar af,het mensje jammerde en viel op haar knieen en met haar handen samen gevouwen,en om vergiffenis vroeg.Wat ze op dat moment gedacht moet hebben,er kwam in mijn ogen maar gewoon een Hollander op haar af.Ik denk dat bij haar,en daar zat ik later aan te denken,het mensje had natuurlijk de oorlog mee ge maakt.En nu heel allleen met een vent achter in het veld,in haar ogen kon er natuurlijk van alles gebeuren.Ik trok haar aan haar hand om hoog,en gebaarde dat ze kalm kon blijven,en nam haar mee naar de gladiolen,om haar duidelijk te maken,dat ze van mij alle bloemen wel mocht hebben,als ze deze maar van de plant sneden en niet de hele plant er uit moest trekken.Ze leek het een beetje te snappen,helemaal toen ik haar de maai machine liet zien.De er al uit ge trokken gladiolen mocht ze van mijn meenemen.Deze lag ik op de maai machine,en liet haar op de trekker in het zitje plaats nemen zo hoefde ze het hele eind niet terug te lopen.Onder weg kletste ze de oren van mijn hoofd,verstond er toen nog niets van,en ze leek het voorval al lang weer vergeten te zijn.Dit is ook echt pools,zo is het knallen,en een minuut later weer lallen.Toen we voor waren,liet ik er af stappen,en gaf haar de gestolen gladiolen mee,en gaf haar een hand,ze keek me aan of ik lieve heer in burger zelf was,en bedankte me nog ook.Het leuke er aan was,ze was die dag later terug ge komen,met zelf gemaakte bessensap ,lekker voor de dorst.Maar snapte er geen bal meer van,toen zat mijn neef op de tractor,en deze was blond :lol: ,en mijn neef snapte er ook niks van,wantt ik had hem niets verteld.Ik lag niet veel verder op in een hooihoop te slapen,en mijn neef stuurde haar naar mij.Nou en daar kwam ze aan ,met een paar flessen sap,ik zou nog vele malen nog wat van dat oude mensje krijgen,als ik daar aan het werk was.Maar dit komt natuurlijk weer in een ander hoofdstuk,en dat zijn me er nog een paar. :P 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » za apr 07, 2012 7:43 pm

ze was die dag later terug ge komen,met zelf gemaakte bessensap

Polen kennende zat er zeker een bepaalde % C2H5OH (alcohol) in. zz3

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » za apr 07, 2012 8:07 pm

Daarom lag Pietje ook in die hoop hooi te slapen :lol:

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di apr 24, 2012 2:30 pm

Hoofdstuk 17.

De zomer ging zoals altijd gewoon door,en ik ging nog een paar keer naar Polen om de bloemen af te maaien en de bespuitingen te regelen.Dit verliep zonder problemen op een enkele reparatie na goed.
En begon mij voor te bereiden op het rooi seizoen.Om een hele rooimachine uit Holland naar Polen te transporteren was ook een dure grap.En begon mij eens in de omgeving te verdiepen,of er in de buurt niet iets was wat er op leek.
Na een tijdje rond te hebben gereden zag ik een aardappel rooimachine staan bij een klein bedrijf met woonhuis ,zoals het behoort in Polen,alles achter het hek,met zijn twee kleuren,n.l blauw en geel.
En deze kleur had de rooi machine ook,wat voor merk het was ben ik vergeten,maar hij werd in ieder geval voor aardappel rooien gebruikt kwam ik later achter na in contact te zijn gekomen met zijn eigenaar.
Ik haalde gelijk mijn poolse maat op,en we reden voor het bedrijfje en werden al niet te vriendelijk begroet door een grote blaffende hond.En daar had mijn poolse maat het helemaal niet op,want die vloog als een speer terug in de auto,toen ik het hek opende.Maar omdat ik helemaal niet bang ben van honden,en dat voelt een hond,of zoals ik het altijd zeg,hij ruikt het.Ging het beest ook direct naast de auto staan te blaffen en grommen tegen mijn poolse maat.
Deze snapte er geen snars van ,dat het beest niet in mijn kuiten beet.
Onder tussen was er op het geblaf van de hond een vrouw naar buiten gekomen,wat later bleek de echtgenote van Marek.
Deze jonge boer,had naast wat loonwerk,er nog een klein bedrijfje bij,dit bestond uit wat graan en aardappelen,en een stel varkens.
Marek was een rustig ventje,met een snor,en echt van een type; van mijn pies krijgen ze niet lauw.
Met andere woorden,hij maakte zijn eigen niet zo druk.En daar zou ik nog menig maal achter komen.
Ik lag Marek uit wat mijn plannen waren,hij begon al direct tegen te sputteren ,en omdat hij net als een echte Pool niet goed luistert,en direct een antwoord klaar had.
En wel dat eerst zijn aardappelen gerooid moesten worden,en die van zijn klanten.Toen ik hem weer kon onderbreken,en hem uitlegde wat ik al had gedaan,dat dan als het zover was,zijn aardappelen allang gerooid laat staan allang op geeten waren.
Hij snapte het,ik bood hem een bedrag p.ha voor de rooimachine en zijn trekker en hem zelf,ik zou de gasolie betalen.
Daar had de kleine pool wel oren naar,en ging akkoord met dien verstande dat ik zijn rooimachine mocht om bouwen,en hij die dan in de loods van mijn maat moest neer zetten.Hij keek mijn aan en zag zijn hele rooimachine al in stukken gezaagd in de loods van mijn maat liggen.Ik wenkte hem,en we liepen naar de machine toe.En legde hem uit dat ik alleen de loofband onder de trommel weg zou halen,dus gewoon sleutelen en niet slopen,en dan een plaat staal net onder de trommel schuin er onder zou vast bouten,zodat als de gladiolen knollen door de trommel naar boven gehaald werden zij op de schuine plaat vielen,en zo naar de transportband gleden,die ze vervolgens naar de bunker transporteerden.
Toen hij dit snapte was het probleem op gelost en de kleine Marek was gerust gesteld,ik verteld dat hij wel elke morgen als het zover was,om 7 uur in de ochtend op het perceel aanwezig moest zijn.Was geen probleem zei de pool,daar zou ik ook wel achter komen dat dit wel een probleem was.We moesten natuurlijk binnen komen,en aan de prut koffie met een ciasto zitten.En hij moest natuurlijk alles weten hoe het er in Holland aan toe ging.Nadat we een paar uurtjes hadden geklets,liet hij mij zijn varkens zien.Ik heb veel varkens gezien in mijn leven,maar deze van Marek zoals deze beestjes er bij stonden nog nergens.Liepen in een dikke laag vers stro,en het leek of hij de beestjes elke dag in bad stopte,zo schoon en met witte haartjes en het roze varkens vel.Hij verteld dat hij elke week een of twee varkens afleverde, later zag ik hem wel eens gaan,met zijn trekker met aanhangwagentje,met houten schotten met de de beestjes er in die aan hun laatste reisje begonnen alla slachthuis.
Marek leverde ze altijd af als ze ong 100 kilo wogen.
En kon zo een beetje rondkomen ,nadat ik hem goeden dag had gewenst en gevraagd had als ik hem een seintje zou geven om dan zijn machine te brengen,wat hij beloofde.
Reden we weer naar mijn maat zijn huis,en ik me voor bereide om terug te rijden naar Holland .
Na wat geeten te hebben reed ik om een uur of 7 savonds weg om smorgens 4 uur weer in Holland aan te komen.
En daar twee transporten ging regelen met kisten en ventilatoren,en een sorteermachine.
En hoe dit weer in zijn werk ging,vertel ik weer in een ander hoofdstuk. :lol: 3qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » wo apr 25, 2012 6:15 am

Ik zat al te wachten op het volgende hoofdstuk. :D
Een hoofdstuk met een nuchtere periode deze x ;)

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo mei 16, 2012 2:32 pm

Ja hier ben ik weer,was een beetje druk.

Hoofdstuk 18.
In Holland[nederland] regelde ik twee transporten met spullen ,om de gladiolen in Polen te rooien en te verwerken.
De eerste vrachtwagen lade ik vol met gaasbakken,om de gladiolen in te bewaren nog het pellen,en ook om terug te transporteren naar Nederland.
Mijn neef zou achter het eerste transport aan rijden,met papieren e.d.Ik zou de andere dag met het tweede transport mee rijden.Mijn neef vertrok,ik was in de veronderstelling dat dit wel goed zou komen.Ik wachte op de tweede vrachtauto die kwam smiddags om 1 uur aan,wat ik niet wist de chauffeur was uit Frankrijk vandaan gekomen.Deze lade ik vol met kuubkisten,om in te rooien en te drogen.Met enkele ventilatoren,deze moesten de op ge warmde lucht door de kisten persen,zo werden de knollen gedroogd.We vertokken om een uur of drie richting Polen.Praatte over van alles en nog wat met de chauffeur[van de firma Besseling]. Dit was een van de eerste bedrijven die naar Polen reden,misschien kunnen sommige zich nog herinneren van de ene auto beschildert met Ronald Regan aan de ene kant en Corbatstov aan de andere kant.En hij kwam een keer bij de paus op bezoek.De Poolse douane keken er altijd vol bewondering naar als de auto ook weer bij de grens kwam.We reden aan een stuk door,ik had al gauw in de gaten dat er een cowboy achter het stuur zat,die zijn eigen regels had,en dit stond mij wel aan.Niet elke keer stoppen om wat voor redenen dan ook.
Om een uur of een snachts kwamen we bij de grens aan.We reden alles voorbij onder het mom dat we leeg waren.
Dit leek eigenlijk ook wel zo,want de banden zagen er niet naar uit dat er tonnen in zaten.Het waren immers alleen lege kisten.De Duitsers trapte er in,daar konden we zo door,alleen even bij de expeditie [pools] een T 2 halen,dat we geladen waren met verpakking voor producten uit Polen,die voor export gingen naar Nederland.Dit was totaal geen probleem,en binnen een uur reden we in Polen.Maar ik had al gezien dat de chauffeur in Duitsland moeilijkheden kreeg met zijn slaap.
Hij dommelde elke keer wat in,waarna ik hem voorstelde om de laatste 200 km te rijden.Maar daar had hij geen oren naar,dus ik bleef hem in de gaten en wakker houden.Wat soms wel eens moeilijk was,en wel hij had soms niet eens meer in de gaten dat ik zei links of rechts.Maar hij rede het uiteindelijk toch.We reden om een uur of vier het erf op van mijn maat.
Ik zei tegen Hans want zo heette de chauffeur,zet hem maar voor de deur en koppel hem maar af dan kan jij een eindje verder op gaan slapen,daar had de beste man direct oren naar.Hij vertelde eerst nog snel[de boef]dat hij smiddags naar Poznan zou gaan om zijn Poolse vriendinnetje op zou halen,gelijk met de trailer om naar Plock te rijden en daar een nieuwe lading op moest halen.Meen melkpoeder voor Engeland.Ik vond dit geen probleem dat was zijn zaak en niet de mijne.
Ik ging onder tussen naar binnen,waar mijn maat en zijn vrouw mij verwelkomde met natuurlijk worst en brood,dit hoort er nu een maal bij als je in Polen bent.Onder tussen was mijn neef ook uit zijn bed gekropen,die keek niet zo blij,nou wist ik wel dat hij nooit blij was smorgens vroeg.
Maar dit keer keek hij of elk moment de bom kon barsten,ik liet hem eerst altijd langzaam zuchten en kreunend wakker worden.Tot hij zelf een gesprek begon.Maar dit keer was hij sneller en vloekte er zelfs bij,ik vroeg hoe de reis verlopen was.Waarop hij zei praat me er niet van.
Ten eerste ben ik al een 3000 gulden kwijt die je me mee had gegeven, ten tweede die klere auot had pech in Polen,er scheen iets met de computer aan de hand te wezen ,wat een paar uur had gekost om langs de weg te staan voor reparatie.
Dit scheelde me totaal niet,ik had meer belangstelling hoe hij die 3000 gulden had kwijt geraakt.
Bij de douane vertelde hij mij,omdat hij niet dezelfde truk had gedaan als ik, moest hij er een borg voor betalen,die kon je later terug krijgen bij het verlaten van Polen.Nou ja dit viel mij nog mee,dacht eerst dat hij ze verloren had.
We losten de wagen,die ik al met zijn kont over de drempel had laten zetten,omdat er eigenlijk geen drempel lag,deze moest nog gemaakt worden,de vloer van de schuur lag n.l hoger als het betonplein.
Binnen een uur hadden we hem gelost,en gingen naar Marek om te vragen of hij zijn machine kon brengen zodat we die konden om bouwen.We kwamen er aan,en zo als een echte Pool ,Marek wou eerst wel eens knikkers zien,nou dat kon ie krijgen,ik gaf hem duizend gulden voorschot,en had zelf nog net wat over om de volgende dag terug te keren naar Nederland.Marek zijn oogjes glinsterde en zijn snor krulde zo wat om zijn neus heen,bij het zien van al die Nederlandse en mooie briefjes van 100 :lol: .Ik betaalde hem,en hij ging direckt zijn tractor pakken en koppelde de rooimachine er achter en reed naar mijn maat zijn schuur.Wij sleutelde de hele dag en om een uur of een snachts hadden we het ding zover dat wij er op onze manier mee konden werken.We maakte gelijk weer aanstalten om weg te rijden,en mijn Poolse maat zou mee,want deze wilden een klein vrachtwagentje kopen,dit kwam mooi uit.
Dan konden daar weer de kleine spullen in die we nog nodig hadden in Polen,waaronder 6 hete luchtkachels,hefmast,afslag apparaat,en ander klein matriaal.In voer rechten hoefde daar toch niet over geheven te worden,de douane had toch alleen maar oog voor het geimporteerde vrachtwagentje.
Maar de beste Pool,ging het natuurlijk allemaal weer te snel,hij lag nog lekker achter de gebreide broek van moeder.
En moest op eens midden in de nacht naar Nederland toe,oke zei ik we gaan eerst wat eten en dan gaan we.
Nadat we dit op hadden gingen we rijden,zijn vrouw zou twee dagen later met nog een paar kennissen naar Nederland komen,voor de bruiloft van mijn neef.
Smiddags waren we weer in Nederland,en ik bracht de Poolse maat naar mijn huis,zo dat deze onder de wol kon kruipen,en wij de andere dingen zouden regelen,deze moesten nog gekocht worden.De pool wist niet wat hem over kwam,dacht met een stel robots te doen hebben.Hij mekkerde maar dat ie slaap had,en kon niet begrijpen dat wij dit niet hadden.Natuurlijk hadden we dat ook wel,maar als je eenmaal door gaat dan valt dit nog wel mee.Wij naar een paar handelaren om de spullen te kopen,en de andere dag haalde wij het op met de auto met aanhanger.De andere dag was de vrouw van mijn maat ook aan ge komen,met zijn zwager en vrouw,het hele spul sliep bij mij in huis.Ik ging met mijn maat en diens zwager op roet om een vrachtauto te kopen,dit viel niet mee ,de hele dag gezocht en aan het eind van de dag hadden we er een.
Het was een auto geweest van een handelaar in chinese groenten,hier heeft mijn maat heel lang mee gereden in Polen,en hij werd ook snel de chinees genoemd.We konden de andere dag het ding ophalen,omdat er het een en ander nog moest aan gebeuren.Maar dit was ook de dag van de bruiloft van mijn neef,maar we dachten het net te redden .
Smorgens vroeg uit de veren,en met de mercedes van zijn zwager er naar toe.
Smiddags om 1 uur zou de plechtigheid op het gemeentehuis plaats vinden.Maar een paar uur is natuurlijk zo weg,eerst de auto nog even nalopen,overschrijven export kenteken,en betalen.Aan gezien mijn maat alleen dollars mee had,moest er flink om gerekend worden.Dit kwam allemaal goed en wij richting huis,maar besefte al lang dat wij natuurlijk het gemeentehuis niet meer haalde.Onderweg moest de zwager nog tanken ook,weer het gedonder met de valuta.
Waarop ik zei gooi eerst de tank maar vol,dan hebben we dit al te pakken.Wij naar binnen om af terekenen,en hij legde de dollars op balie,waarop de tank beheerder zei, dit moet ik niet.Ik vertelde dat hij dan een probleem had,want de tank zit al vol.De man begon rood aan te lopen en ergerde zich blauw.Ik pakte een krant uit het rek,en liet hem even de koers zien van de dollar tegen over de gulden.En zei dat ie zelfs nog extra had.
Waar op de zwager van mijn maat,wat later ook een van mijn beste vrienden zou worden.
WE ZIEN ER WEL DOM UIT,MAAR WE ZIJN NIET DOM. :lol: :lol: Dit zei hij in het Engels,en dit zouden legendarische woorden worden in de toekomst.En daar zou hij snel achter komen,hij had n.l niet de koffer uit geladen met schoenen die zijn vrouw en schoonzuster aan zouden trekken voor de bruiloft.Die moesten nood gedwongen op hakken van mijn vrouw naar de bruiloft :lol: .Maar de tankbeheerder gaf niet toe.waarop ik zei ,bel dan de politie maar,wat hij deed.Deze waren snel ter plaatse ,en ik legde ze het keurig uit,en liet de koers zien,en waarop zij ons gelijk gaven.En de tankbeheerder moest er dan ook maar genoegen meenemen,omdat hij voor het terug wisselen genoeg had gekregen.Wat hij dan ook morrend over hem heen liet komen.Wij vervolgde snel onze reis huiswaarst,en vlug even een douche en na de feestkleding
te hebben aan getrokken ,snel naar de bruiloft.De vrouwen keken eerst niet blij,maar dit veranderde na van loop van tijd.
En hoe het verder ging vertel ik weer in een ander hoofdstuk 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » do mei 17, 2012 8:17 pm

Bij de douane vertelde hij mij,omdat hij niet dezelfde truk had gedaan als ik, moest hij er een borg voor betalen,die kon je later terug krijgen bij het verlaten van Polen

Pietje, was was de reden van de borg?

Wij naar binnen om af terekenen,en hij legde de dollars op balie,waarop de tank beheerder zei, dit moet ik niet

Ik ken zelf niet anders dan dat de westerse valuta in die tijd populairder waren dan de zlotys vanwege devaluatie.


Weer een mooi verhaal 15qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr mei 18, 2012 8:05 am

Hoi,Plievo

de redenen van de borg was,je kon ook de vracht met kisten verkopen in Polen,en dan helemaal niets betalen.
Zo doende hielden zij de borg achter de hand,ik moest ook het aantal bakken[kisten] op geven.En dit aantal moest ook het land weer uit,als daar aan was voldaan dan kreeg je de borg weer terug. ;)

Het tanken speelde zich af onder Heerenveen aan de A7,en niet in Polen. ;)

3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di jun 05, 2012 10:57 am

Hoofdstuk 19.

De bruiloft verliep prachtig,zo als Polen gewend zijn om achter elkaar de wodka naar binnen te kiepen,zo kon mijn maat dit eens in Nederland meemaken.
Maar dan alleen met bier,en daar hou je het even iets langer mee vol,maar het beviel hem best.
Na de bruiloft had ik een taxi bus geregeld en het hele spul ging weer op mijn huis aan.
De volgende morgen ging de zwager van mijn maat vroeg weg met eveneens de vrouwen,omdat wij eerst nog de vrachtwagen moesten laden,en het ding toch niet harder als 80 km p uur mocht.
Nadat het ding geladen was,reden we om ongeveer 11 uur richting Polen,we reden 80 km p uur,en dit scheelde mij enorm veel brandstof,ik reed er n.l achteraan.
Normaal moest ik al bij Berlijn tanken,maar nu haalde ik zelfs Pniewy in Polen.
De rit was uiteraard saai,langzaam en de zon recht in het gezicht,we werden er slaperig van.
En dit kwam ook uit,want mijn Poolse maat zag de afslag Frankfurtoder-Warschau over het hoofd en reed richting Stettin.
Ik scheurde hem voorbij maar het was al te laat.
En er zat niets anders op dan een 10 km door te rijden en om te keren.
Bij de grens aan gekomen,liet ik mijn Poolse maat met rust,zodat hij met de auto vol de grens over kon komen,en dit lukte prima,omdat hij contact had met de douane in Poznan,en na even heen en weer gebeld te hebben kon hij door rijden.
We kwamen in de avond aan,en losten de auto.
De volgende morgen gingen we het hele spul installeren om te gaan rooien.
Onze grote vriend Marek werd ingelicht om daar om zeven uur te komen,om dan gezamenlijk naar het te rooien perceel te rijden.
Nadat allemaal geregeld was ,deden we nog een paar biertjes en kropen onder de wol.De volgen de dag begon het gedonder al.Marek was er nog niet,we hadden duidelijk afgesproken dat hij op tijd moest zijn.
Mijn maat er heen met zijn auto,en na een half uur kwam Marek aan zetten,met die eeuwige glimlach onder zijn snor vandaan.Met de verontschuldiging dat hij problemen had met een van zijn koeien[dit zou kunnen,maar daar kwamen we later wel achter]
We reden in colonne achter elkaar aan,mijn neef voorop met twee wagens met kuub kisten,deze wagens hadden we gehuurd van de cooperatie,daar achter Marek met zijn rooimachine,en toen ik met tractor met afslag apparaat.
Dit is eigenlijk een grote molen,maar dan horizontaal,die aan gedreven wordt door de tractor,en al het lof en de grond net boven de knollen weg mept.Daar achter reed mijn Poolse maat met 4 vrouwen,die op de rooier aan het werk gingen[sten en resten loof of wat kweek er uit gooiden.
Aan gekomen op het veld,begon ik een rug af te slaan met het apparaat.
Zetten de tractor op 1500 toeren,en zette hem in.
De kleine Marek wist niet wat ie zag,het lof en grond en stenen werd een 10 meter verder op ge smeten.
Ik had het ding een beetje schuin af gesteld,en wel omdat anders het hele zooitje tegen de tweede rug aan kwam te liggen ,en deze anders moeilijk gerooid zou kunnen worden.
Ik reed een 100 mtr weg en toen moest de kleine Marek het spul voor de rug zetten,en precies op diepte de knollen er uit moest scheppen.Maar nu kwam het probleem,we hadden zijn rol weg gehaald ,daar liet hij altijd de rooier op lopen.
Maar dit kwam voor mij niet uit,omdat hij de grond teveel aan perste,dus te veel grond op de machine,het was tenslotte herfst.
Hij zetten hem er in,en boorde gelijk al tot Nieuw Zeeland,zo diep.Ik liep er steeds naast en instrueerde hem steeds dat hij zijn hefinrichting even omhoog moest halen,daar snapte hij helemaal niets van ,als hij ook maar even aan de hendel zat schoot het ding weer veel te snel omhoog,was niet goed te regelen met zijn Ursus.
En dit bleef ook zo,krabbelde eens achter mijn oren en zat te denken hoe ik het Marek aan zijn Poolse hersentjes kon brengen.Ik stelde de tractor zo af dat hij net onder de knollen zat,en maakte een touwtje met een dikke moer er aan vast aan de rooimachine,en deze sleepte net over de af geklapte rug,en op die hoogte moest Marek het ding houden,dan zat hij niet te diep en niet te hoog.
En waarachtig het werkte,Marek kreeg het door,alleen later als hij last van slaap kreeg vergat hij het wel eens.
De hele dag ging het steeds beter met de Marek,en hij kreeg er plezier in.
Het rooien ging goed,en tegen de avond hadden wij de wagens vol,en het hele spul keerde weer huiswaarts,omdat er niets op het land kon blijven staan i.v.m stelen.En dit zagen we de andere ochtend wel aan de voetstappen wie er allemaal snachts hadden gelopen en knollen hadden gerooid.
We losten de wagens en zetten de kisten voor de drogerij,en lade weer andere op voor de volgende dag.
Dit deden we met een Belarus tractor met een hefmast uit Holland er aan,maar deze tractor had veel hendels en een aparte manier van werken om gek van te worden,eer je dit een beetje onder de knie had,maar al doende leert men.
De kisten die te drogen stond werden de andere dag geleegd.Dit gebeurde door twee man en vier vrouwen.
De mannen keerden de kisten om met de hand,en de vrouwen pakten de knollen en deden deze in gaasbakken,deze waren bestemd voor bollen en knollen,en werden op ge stapelt 12 hoog door de mannen,en later d.m.v een lift op een accu 24 hoog gezet.
Een van de mannen was al op leeftijd,maar was echt een viespeuk,zijn broek was in het kruis gescheurd,en de witte[althans dat moest het voorstellen] onderbroek had een kleur of hij er zijn fiets mee op ge poetst had.
En hij kon zijn handjes niet thuis houden,daar kwam ik achter toen de vrouwen naar mij toe kwamen als ik savonds weer terug was bij de schuur.
Inwendig moest ik er wel om lachen,maar ik moest ook respect tonen naar de vrouwen toe.
De viespeuk had de gewoonte als hij de gaasbakken achter de vrouwen weg haalde ,en de vrouwen even verplaatste en krom stonden om even in de achterwerken te knijpen :lol: :o .
Ik riep hem naar mij toe,en waarschuwde dat dit natuurlijk niet kon,hij keek me aan en maakte zijn excuus,maar dit was nog niet alles de vrouwen wilden ook niet meer met hem werken ,omdat hij een uur in de wind stonk,daar kwam ik ook gelijk achter toen hij naast mij stond.Ik maakte hem duidelijk dat hij een andere broek moest aantrekken,en maar eens zijn eigen moest gaan wassen als hij thuis kwam.Hij probeerde me duidelijk te maken dat hij dan ziek zou worden,en wel dan ging zijn beschermende laag er af.
Ja en daar sta je dan met een gezicht die in de plooi moet blijven,omdat je het wel uit kan gieren van het lachen,hoe kwam de viespeuk er op.
Maar ik hield voet bij stuk,en hij moest van de vrouwen afblijven,zo niet dan was hij morgen voor het laatst.
Hij begreep het.
De ander dag verliep weer zo als de vorige,alleen de viespeuk had zijn eigen niet gewassen en weer aan de vrouwen gezeten.Ik vertelde dat hij niet hoefde terug te komen,en dat er een ander in zijn plaats zou komen,hij pruttelde zwaar tegen maar daar had ik lak aan.
De andere dag ging ik even terug naar de schuur onder de pauze,met de auto even snel.
Om te kijken of de viespeuk niet terug kwam.De vrouwen begonnen toch pas om 10 uur omdat dan ongeveer de knollen droog waren,en hoe dit af liep vertel ik weer in een ander hoofdstuk. 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » di jun 05, 2012 6:40 pm

Prachtig verhaal pietjebell, ik zie het visueel voor mij 16qq

de afslag Frankfurtoder-Warschau

Volgens mij was dit de afslag waar je nog 110km naar de grens moest en vlak na de afslag 106km.

Plaats reactie