Poolse leerlingen in het eerste opvangonderwijs

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse leerlingen in het eerste opvangonderwijs

Bericht door Lech » wo mei 30, 2012 10:00 am

Poolse leerlingen in het eerste opvangonderwijs

Het Poolse schoolsysteem

Het Poolse schoolsysteem verschilt van het Nederlandse.
Ten eerste kent Polen algemeen en privaat opvang/onderwijs op alle niveaus.
De andere verschillen zijn onder meer: het schooljaar begint altijd op 1 september en eindigt op de laatste vrijdag van de maand juni (behalve voor studenten van de hogescholen en universiteiten, voor hen begint het schooljaar op 1 oktober). Het geboorte jaar is doorslaggevend, alle kinderen van hetzelfde geboorte jaar gaan op 1 september naar school. Tot het derde levensjaar kunnen de kinderen (vooral in de (grote) steden) naar een crèche gaan, anders zorgen de ouders (vooral de moeders), familieleden of een oppas op de kleintjes. Vanaf het derde levensjaar tot het vijfde levensjaar kunnen de kinderen naar de voorschool gaan. Deze is verplicht voor kinderen vanaf vijf jaar.
Vanaf 2014 worden alle zesjarigen leerplichtig; nu kunnen de ouders nog de keuze maken om het kind vanaf het zevende levensjaar naar school te laten gaan. De basisschool duurt zes jaar.
Daarna gaan ALLE kinderen naar het gymnasium. Het Poolse gymnasium heeft geen overeenkomsten met het Nederlandse; in Polen is dit een soort verlenging van de basisschool en is geen middelbare school. Het gymnasium duurt 3 jaar.
Pas daarna gaan de kinderen naar de middelbare school:

Lager beroepsonderwijs, tweejarig (PL: szkoła zawodowa – te vergelijken met het Nederlandse vmbo);

Middelbaar beroepsonderwijs, vierjarig (PL: technikum – te vergelijken met het Nederlandse mbo niveau 1,2 of havo – alle profielen en beroepen)

Algemene middelbare opleiding, driejarig (PL: liceum – te vergelijken met de Nederlandse havo+, vwo).
Tussen haakjes zijn de Poolse benoemingen van het soort scholen en het vergelijkbare niveau.
Ter beoordeling van het behaalde niveau in het land van herkomst kunnen de scholieren zich tot DUO of Nuffic in Nederland (buitenlandse diploma waardering) wenden. Alle Poolse middelbare scholen hebben nog een spectrum van varianten, maar in het algemeen kunnen ze in deze drie groepen verdeeld worden. Het beroepseindexamen in het technikum leidt tot de titel technicus (PL: technik). Het eindexamen voor de algemene vakken in het technikum en liceum zijn niet verplicht, maar zonder het behaalde eindexamen hebben de scholieren geen toegang tot hoger onderwijs. Zonder het afgelegde/behaalde eindexamen hebben de scholieren een afgeronde opleiding op middelbaar niveau (zonder titel). Zij kunnen daarna een onderwijs op studium niveau volgen (vergelijkbaar met de Nederlandse mbo niveau 3,4), maar zij kunnen niet op een hogeschool of een universiteit gaan studeren die beiden de doctorale graad kunnen toekennen.
Het Poolse schoolsysteem kent de volgende beoordelingscijfers: 1 (onvoldoende), 2 (matig), 3(voldoende), 4 (goed), 5 (zeer goed), 6 (uitmuntend).
(Bijna) alle schollen bieden een gratis “opvang klas” aan – een soort voor‐ en naschoolse opvang – van de voorschoolse opvang kan gebruik worden gemaakt vanaf +/‐ 7.00 uur en van de naschoolse opvang tot +/‐17.00 uur. De scholen bieden ook een mogelijkheid om een warme maaltijd te nuttigen, voor de kinderen uit arme gezinnen wordt die gesubsidieerd. Aan alle scholen is een pedagoog/psycholoog verbonden om de nodige zorg aan de kinderen en de gezinnen te bieden.

Leerplicht
De kinderen in Polen zijn tot hun 18e leerplichtig. Het ontwijken van de leerplicht leidt tot administratieve stappen, er kan toezicht of een geldboete opgelegd worden. In uiterste gevallen kunnen de ouderlijke rechten door de rechter ontzegd worden. Maar Polen kent GEEN gemeentelijke ambtenaar zoals de leerplichtambtenaar. Dit is een groot verschil met Nederland wat aan de ouders en de kinderen duidelijk verteld en uitgelegd moet worden. In Polen kunnen ouders zonder problemen een verlofbriefje voor hun kinderen uitschrijven. In veel gevallen gebeurt dat zonder een reden aan te geven. Alle absente dagen die door de ouders met een briefje worden verantwoord,
worden dan gezien als geoorloofd verzuim.
Het ziekmelden in Polen gaat via de huisarts/medisch specialist. Een dokter schrijft een verlofbriefje
voor school of voor de werkgever waarin staat voor hoeveel dagen de desbetreffende persoon het
ziekteverlof krijgt.
In het algemeen hebben de leraren (op alle niveaus) een groot gezag en de kinderen zijn redelijk
gedisciplineerd en de lessen worden klassikaal gegeven.

Emigratie
De voornaamste reden om te emigreren, voor Poolse volwassenen, is economisch, maar ook
gezinhereniging, om werkervaring op te bouwen, of om een studie te volgen. De kinderen worden
dan meestal eerst in het land van herkomst, bij een familielid, achtergelaten. Na enige tijd halen de
ouders hun kinderen dan naar Nederland. In de meeste gevallen is dat geen gezamenlijke beslissing
van de ouders en de kinderen, maar er wordt wel van de kinderen verwacht dat zij zich (snel) aan het
nieuwe leven, de school en de omgeving aanpassen. De ouders werken meestal van ’s ochtends
vroeg tot ’s avonds laat en hebben weinig tot geen toezicht op hun kinderen. Voor de pubers is het
nieuwe land een enorme uitdaging: nieuwe regels, vrienden en ook het bijstellen van de
toekomstplannen, vooral door de taalachterstand die zij op hun leeftijd dan hebben. Vaak zijn de
Poolse pubers niet gemotiveerd om naar school te gaan door de moeilijke thuissituatie (onbegrip,
huisvesting, financiële situatie en verslavingsproblematiek), onduidelijkheid voor wat betreft de
toekomst in Nederland ‐ blijft het gezin kort, lang of voorgoed in Nederland? De pubers missen hun
in Polen achtergebleven familieleden, vrienden en de vertrouwde omgeving.
De Poolse ouders zijn moeilijk te bereiken. Dit komt doordat zij lang en hard werken maar ook
doordat zij de Nederlandse taal niet machtig zijn. Er zijn (redelijk vaak) thuisproblemen binnen de
Poolse gezinnen: (overmatig) alcohol‐ en drugsgebruik door de ouders en de kinderen, geen of
weinig banden met de (stief)ouders (soms van een andere afkomst en cultuur), geen/weinig kennis
over de rechten/plichten en de Nederlandse samenleving.
Er zijn onderzoeken die aanwijzen dat de Poolse arbeidsmigratie naar Nederland niet snel eindigt.
De arbeidsmigranten blijven hun gezinnen herenigen. De taalbarrière en de onwetendheid blijven
problematisch.

Problemen op school
Gelukkig waren er ook stemmen tijdens de workshop, dat niet alle scholen problemen met de Poolse
pubers en hun ouders ondervinden. Maar voor alle andere scholen die problemen en moeilijkheden
ervaren, is het aan te bevelen om een Pools sprekende maatschappelijk werker aan te stellen of in te
huren. Dit verlaagt aanzienlijk de communicatieproblemen, niet alleen voor de communicatielijn
school – ouders, maar ook met de externe instanties. Voor zover bekend zijn er geen Poolse
zorginstanties in Nederland die de Poolse jeugd en hun ouders kunnen helpen. In geval van
problemen wordt er gebruik gemaakt van de Nederlandse zorg‐ en hulpinstanties, maar de
taalbarrière blijft, meestal, een groot obstakel. Op school melden de ouders zich ook sneller, met
vragen of problemen, bij iemand met wie zij kunnen communiceren. Ook de Poolse leerlingen voelen
zich een stuk minder vervreemd op de Nederlandse school als zij zich in hun eigen taal (vooral in de
eerste maanden) kunnen uiten en worden verstaan. Niet alleen de schoolregels kunnen duidelijk
uitgelegd worden, maar ook het Nederlandse schoolsysteem, de gezondheidszorg en alle andere
belangrijke (dagelijkse) bezigheden. Dit kan de stap naar de Nederlandse samenleving voor de Poolse
pubers makkelijker en prettiger maken.


Magda Spaans
Maatschappelijk werk, van Poolse komaf.

http://www.lowan.nl/documenten_vo/Pools ... erwijs.pdf

Plaats reactie