Nederland valt uit top-10 onderwijs

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » do dec 05, 2013 8:40 am

Nederland valt uit top-10 onderwijs




Nederland eindigt dit jaar drie plaatsen lager op de wereldranglijst voor onderwijskwaliteit dan in 2009.

Nederland staat nu 13de, blijkt uit cijfers van PISA 2012, het driejaarlijkse, wereldwijde onderzoek naar kennis en vaardigheden van 15-jarige scholieren. De lijst wordt later op de dag officieel bekendgemaakt.




Finland Europa's beste
Finland blijft met een negende plaats het best presterende land in Europa. De lijst wordt net als in 2009 aangevoerd door drie Aziatische landen, met de stadstaat Sjanghai als koploper. Opvallende Oost-Europese nieuwkomers zijn Estland en Polen die net boven Nederland en net achter Finland eindigen.

De afgelopen edities daalden de prestaties van Nederlandse leerlingen. Dit jaar stijgt Nederland wel een plek op de ranglijst voor wiskunde, maar daalt op de lijst voor leesvaardigheid.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » do dec 05, 2013 10:29 am

Wat zal kereltje Pechtoch te keer gaan 5qw 5qw

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » do dec 05, 2013 10:39 am

Wilhelmus Johannes schreef:Wat zal kereltje Pechtoch te keer gaan 5qw 5qw
Het is ook een belangrijk thema kennis Hans de tijd van alleen klompen school dan kom je er niet meer anno 2013 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » do dec 05, 2013 10:50 am

Nederland eindigt dit jaar drie plaatsen lager op de wereldranglijst voor onderwijskwaliteit dan in 2009.


Heb je jezelf er wel eens in verdiept hoe zoiets toch komt Bert?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » do dec 05, 2013 11:11 am

Wilhelmus Johannes schreef:
Nederland eindigt dit jaar drie plaatsen lager op de wereldranglijst voor onderwijskwaliteit dan in 2009.


Heb je jezelf er wel eens in verdiept hoe zoiets toch komt Bert?
Hans ja maar dat de onderwijs instellingen het de afgelopen jaren niet goed hebben aan gepakt ik hebt het zien gebeuren wij maakte veel scholen schoon Rooms katholieken maar ook protestanten en openbare scholen waar we veel meer werkt hadden bij de openbare scholen als bij de andere scholen omdat daar veel minder orde was

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » do dec 05, 2013 4:22 pm

Heeft weinig met schoonmaken van gebouwen te maken Bert. 5qw 5qw

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » do dec 05, 2013 4:34 pm

quote="Wilhelmus Johannes"]Heeft weinig met schoonmaken van gebouwen te maken Bert. 5qw 5qw[/quote]Dat jij vind dat het niks met schoonmaken hebt dat ben ik niet met je eens het zegt genoeg hoe de school leiding was in het opvoeden van de kinderen de scholen met geloof's overtuiging lieten de kinderen mee helpen met opruimen dus daar heerste orde en gezag en was het niet tegen de leraren roepen Piet of Jan maar gewoon meneer of meester dat jij dat niet begrijp misschien maar de scholen waar het geloof mee telden betaalde wel 15 % minder schoonmaakt kosten 6qq 5qw daarom mij reactie en ook het aantal leerlingen wat met een diploma van school kwam was ook duidelijk hoger 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » do dec 05, 2013 4:52 pm

en ook het aantal leerlingen wat met een diploma van school kwam was ook duidelijk hoger


Je hebt het waarschijnlijk over 15 jaar geleden Bert,waarom denk je dat die schrikbarende cijfers NU zo zijn? :idea: :idea:

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » do dec 05, 2013 5:22 pm

Wilhelmus Johannes schreef:
en ook het aantal leerlingen wat met een diploma van school kwam was ook duidelijk hoger


Je hebt het waarschijnlijk over 15 jaar geleden Bert,waarom denk je dat die schrikbarende cijfers NU zo zijn? :idea: :idea:
Nee Hans ik ben nu 10 jaar thuis maar hebt nog steeds veel contact met oude relaties Hans dan blijf je bij en ik kom ook nog regelmatig bij onze oude zaak zo 5 x per jaar en ook word ik nog wel eens regelmatig gebeld om mij mening te geven

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » do dec 05, 2013 5:28 pm

Maar nu het antwoord op die schrikbarende cijfers Bert,dat was de vraag of je daar ook een mening over had,en dat heeft niets met schoonmaken te maken,ook niet wat de huidige schoonmakers volgens jou ervaren.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » do dec 05, 2013 5:49 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Maar nu het antwoord op die schrikbarende cijfers Bert,dat was de vraag of je daar ook een mening over had,en dat heeft niets met schoonmaken te maken,ook niet wat de huidige schoonmakers volgens jou ervaren.
Hans jij denkt toch niet dat ik uit een ei komt ik weet jou ideeen hier over maar ik ga van deze link geen politiek dedat maken dat zouden wij niet meer doen !!!! 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » do dec 05, 2013 5:59 pm

Hahaha Bewrt,ik begrijp je wel,laten WIJ het er maar bij laten dat het komt omdat de hedendaagse jeugd zoveel rommel op school maakt. 5qw 5qw 5qw 5qw 5qw

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » do dec 05, 2013 6:04 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Hahaha Bewrt,ik begrijp je wel,laten WIJ het er maar bij laten dat het komt omdat de hedendaagse jeugd zoveel rommel op school maakt. 5qw 5qw 5qw 5qw 5qw
Dat de jeugd geen opvoeding is bij gebracht door de huidige ouders die geen tijd willen geven aan hun kinderen als ik hoor hoe weinig ouders komt naar school avonden alleen als het uit de hand loopt en de ouders een brief krijgen van de school dan staan ze te kijken met grote ogen dat hun kind dit doet !!!! ik ga regelmatig mee naar de school van onze kleinkinderen omdat zei dit leuk vinden als wij bij onze dochters zijn haal ik de kinderen op uit school en dan hebt ik mij ogen goed open wat ik mij hele leven hebt gedaan !!

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door kees » za dec 07, 2013 5:12 pm

Daar heeft bert natuurlijk groot gelijk in, gelovige mensen geven het goede voorbeeld aan hun kinderen en zijn meestal beter bezig. Een uitzondering daargelaten maar dat heb je altijd.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » za dec 07, 2013 5:26 pm

Kees dat klop wat jij zegt er is een deel van de bevolking hier in Nederland die het liefst de regering de schuld geeft voor het falen van het onderwijs en die zouden het liefst de opvoedings- taak laten uit voeren door de school terwijl wij het zelf hebben gedaan bij onze kinderen het opvoeden en gelukkig zie ik dat ook terug bij onze getrouwde dochters hun kinderen .

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » za dec 07, 2013 5:33 pm

Kees dat klop wat jij zegt er is een deel van de bevolking hier in Nederland die het liefst de regering de schuld geeft voor het falen van het onderwijs en die zouden het liefst de opvoedings- taak laten uit voeren door de school


Klopt Bert en Kees,ik heb op ouderavonden altijd tegen mensen die de school de schuld gaven geageerd,vroeg dan alleen maar of ze zelf niet in staat waren om hun kinderen op te voeden en waarom of de gemeenschap hiervoor op moest draaien,jullie snappen natuurlijk wel dat die ouders mij liever niet op een school bijeenkomst zagen verschijnen,maar dat kon mij niets schelen. 5qw 5qw

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door bertvaneck » za dec 07, 2013 5:44 pm

Nou had wij het geluk dat toen onze kinderen naar de lagere school gingen wij al niet meer woonde in Utrecht maar in de gemeente Doornspijk /Elburg waar nog orde en respect gelden en de meester niet werden aan gesproken met Jan Klaas en Piet maar gewoon meneer of meester 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » za dec 07, 2013 5:48 pm

Daar heeft bert natuurlijk groot gelijk in, gelovige mensen geven het goede voorbeeld aan hun kinderen en zijn meestal beter bezig.


Dat klopt natuurlijk niet helemaal,neem nu b.v. de Moslim mensen,ZWAAR gelovig,maar hun IQ ligt zeer laag.

Kijk naar Afghanistan (75), Congo (68) Haïti (67), Liberia (68), Soedan (77,5), Jemen (80,5), Somalië (72), of Irak (87). We hebben het dan praktisch over ‘failed states.’

Uit dit soort landen hebben WIJ ontzettend veel lieden,dat haalt ONS landelijk gemiddelde erg naar beneden,zeker op scholen omdat deze lieden vaak meer kinderen hebben en de meeste van ONZE scholen veel moeite hebben om die kinderen bij te spijkeren,hetgeen weer te koste gaat van ONZE kinderen,dat is voor een zeer groot deel de oorzaak dat WIJ uit de top 10 gevallen zijn.
Lees dit maar eens.

Kan een land met een IQ beneden 97 nog wel slagen?

Gepubliceerd door Joost Niemöller

De psycholoog Lynn en de politicoloog Vanhanen veroorzaakten veel onrust met hun berekeningen van het gemiddelde IQ van landen, waarbij ze relaties trokken met de welvaart van ieder land. Ze schreven hierover het verbluffende boek IQ and the Wealth of Nations en publiceerden hun gegevens in verschillende wetenschappelijke artikelen. (PDF)

Die relaties tussen het gemiddelde IQ van een land en de welvaart ervan bleken erg sterk. Slimme landen zijn rijk, domme landen zijn arm. Nu, dat zal natuurlijk niet verbazen, maar het blijft een soort kennis waar ‘we’ kennelijk liever geen weet van hebben, en daarom wordt die kennis in het hokje ‘controversieel’ weg geparkeerd.

Neem je de meest recente doorrekeningen van Lynn en Vanhanen. Dan zie je gelijk dat het hier niet gaat om enkel welvaart. Landen met een laag IQ lijken nauwelijks als land te kunnen functioneren.

Kijk naar Afghanistan (75), Congo (68) Haïti (67), Liberia (68), Soedan (77,5), Jemen (80,5), Somalië (72), of Irak (87). We hebben het dan praktisch over ‘failed states.’

Kijk dan naar coherente, moderne samenlevingen met een hoog welvaartsniveau als Hong Kong (105.7), Japan (104.2), Zwitserland (100.2), Duitsland (98.Cool, of Nederland (100.4).

Wie kijkt naar de uitersten ziet dat er geen twijfel mogelijk is: Hoog IQ gaat samen met maatschappelijk en economisch succes, laag IQ gaat samen met chaos en desintegratie.

Maar waar loopt de exacte lijn die succes scheidt van mislukking?

Een paar dagen terug verscheen er hierover op een blog van iemand die zich ‘Staffan’ noemt (en die zich omschrijft als ‘a rather socially conservative lefty who enjoys his privacy’) een prikkelende observatie. Deze ‘Staffan’ keek nog eens goed naar de IQ cijfers die Lynn en Vanhanen presenteerden, combineerde die gemiddelden met de bekende landencijfers over GDP, corruptie, criminaliteit, en het democratisch gehalte. Die gegevens combinerend kwam ‘Staffan’ tot een ‘beschavingsindex.’ Hij rekende door dat er een ‘breaking point’ was: Met een gemiddeld IQ beneden de 97 bleek het over het algemeen zeer moeilijk om nog een coherente, moderne beschaving te handhaven:


But looking at the stats this is far from the case. Instead it seems like there is a point, somewhere around 97, above which a modern civilization can be maintained and below which things abruptly begin to fall apart.

Toen hij de bovengenoemde gegevens invoerde in een grafiek zag hij dat er een cluster landen was met een IQ tussen 98 en 101, waar zich de meest geciviliseerde landen bevonden. Bij de lagere IQ’s zag hij een dramatische val:


But the most civilized countries are all in a cluster with IQs between 98 and 101. Below 98 the level drops dramatically as can be seen by the lack of dots in the upper left part of the chart.

We hebben het hier niet over keiharde wetenschap, en ‘Staffan’ zegt er ook eerlijk bij dat hij zelf geen onderzoek kent waar een dergelijke berekening al eerder werd uitgevoerd, maar hij dit niet uitsluit. Het is, zoals gezegd, een prikkelende observatie van iemand die graag rekent.

Maar wat als er echt een magische grens ligt bij een landgemiddelde van 97? En naar welke genetische werkelijkheid zou dat cijfer dan verwijzen? Ik vind dat een hele spannende vraag.

Een andere prikkelende, maar ook alarmerende vraag is hoe het gesteld is met de VS. Met een gemiddeld IQ van 97.5, zou dit land zich precies in de gevarenzone bevinden. Met nog meer immigratie uit landen met een laag IQ (zoals Mexico: 87.Cool zou ook de VS onherroepelijk richting ‘failed state’ schuiven. Een gedachte die menig cultuurpessimist niet vreemd is.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Wilhelmus Johannes » za dec 07, 2013 5:49 pm

waar nog orde en respect gelden en de meester niet werden aan gesproken met Jan Klaas en Piet maar gewoon meneer of meester 6qq


Dat is hier nog steeds zo Bert. 6qq 6qq

Alexander
Berichten: 169
Lid geworden op: za mar 31, 2012 2:07 pm

Re: Nederland valt uit top-10 onderwijs

Bericht door Alexander » za dec 14, 2013 4:55 pm

Als ik met mijn Poolse vriendin over onze schooltijden praat merk ik dat het onderwijs in Polen heel wat meer was. Meer huiswerk, en bredere kennis.
Ook een ander Poolse die zelf weinig onderwijs heeft gehad zegt dat het onderwijs dat haar kinderen krijgen veel minder is dan wat zij kreeg.

Groeten, Alexander

Plaats reactie