Kasper studeerde 10 maanden in Warschau

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Kasper studeerde 10 maanden in Warschau

Bericht door Lech » do jul 28, 2016 5:14 am

"Op Erasmus geef je jezelf een deadline om alles uit je leven te halen."
Kasper studeerde 10 maanden in Warschau

27 juli 2016
Pieter Claes

Kasper Karpa (21) uit Hasselt trok tijdens zijn studie Politieke Wetenschappen (VUB) voor een semester naar de Poolse hoofdstad. Heimwee? In tegendeel, want wat begon als vier maanden Warschau, werden uiteindelijk tien onvergetelijke maanden waarin hij zichzelf letterlijk tegenkwam.
Afbeelding

Wonen in Polen?

Kasper Karpa: "Samen met een Italiaans en een Frans meisje huurde ik een appartement in het hart van de stad, voor nog geen 250 euro per persoon. Het klikte vanaf de eerste minuut, maar ze kwamen wel een week later aan dan mij. Dat gaf me de kans om Warschau op mijn gemak te verkennen."

"Voor mijn vertrek had ik ‘mezelf’ opgezocht op Facebook. Er bleek een tweede Kasper Karpa te bestaan, en die woonde toevallig in de Poolse hoofdstad. Ik vroeg hem of hij zin had om een koffie te gaan drinken en uiteindelijk werden we goede vrienden.”

Uitgaan in Warschau?

“… is spotgoedkoop! Voor 20 złoty – omgerekend 4,5 euro – krijg je een uitgebreide lunch voorgeschoteld. Een pintje kost je ongeveer 2 euro, maar daarvoor krijgt je wel standaard een halve liter bier ingeschonken."

"Omdat alles er zoveel goedkoper was, kon ik me bepaalde dingen permitteren die in België niet mogelijk zouden zijn. Ik ging veel vaker uiteten en kon reizen, bijvoorbeeld naar Hongarije, Litouwen en Letland."
Afbeelding

"Omdat alles er zoveel goedkoper was, kon ik me dingen permitteren die hier niet mogelijk zouden zijn."

Heimwee naar Hasselt?

“Niet echt. Ik besloot al vrij snel om tien maanden te blijven, in plaats van een semester. Bovendien kreeg ik vaak bezoek van vrienden en familie. Soms vond ik het wel vervelend om constant te moeten communiceren in verschillende talen. En toen ik terug thuiskwam, vond ik het zalig om opnieuw zelf met de auto te rijden."

Studeren?

“Het niveau lag een beetje lager dan hier. Tijdens de blok ging het sociale leven gewoon verder, terwijl dat voor studenten in België meestal volledig stilvalt. De examens waren korter dan bij ons en ze bestonden bovendien vaker uit meerkeuzevragen."

"Naast mijn studies werkte ik als vrijwilliger op de Belgische ambassade. Een interessant werkveld om eens van te proeven, al denk ik niet de wereld van diplomatie iets voor mij is.”
Afbeelding
Terug naar Polen?

“Ik keer zeker nog eens een weekendje terug, maar tien maanden was voor mij wel genoeg. Het was zalig om te leven met een ‘deadline’ om alles uit je verblijf te halen. Het feit dat je weet dat je ooit terug naar huis moet, zorgt ervoor dat je intenser geniet.”

En nu?

“Mijn avontuur in Warschau heeft de honger om de wereld te zien alleen maar aangewakkerd. Mocht ik een geweldig job in het buitenland vinden, dan zou ik niet twijfelen om te verhuizen. Ik ga deze zomer ook op vakantie naar Japan, en volgend jaar begin ik aan mijn master European Public Affairs in Maastricht.”


Vijf tips voor je bezoek aan Warschau
1. Stare miasto

"Het volledig heropgebouwde oude centrum van Warschau. Iets te toeristisch, maar wel oogverblindend mooi en gezellig."


2. Plac Zbawiciela

“Leuk en hip pleintje in het centrum. Bistro Charlotte is de perfecte plek voor een zondagse brunch, Plan B (het café erboven) voor een afterwork drink.”


3. Łazienki Park

“De place to be op zondagen. Dan vinden er om 12u en 16u Chopinconcerten plaats.”


4. Plac Europejski

“De indrukwekkende wolkenkrabber Warsaw Spire werd ontworpen door Ghelamco, een Belgisch architectenbureau.”


5. Open’er Festival (in Gdynia)

“De Poolse tegenhanger van Rock Werchter. Zelfs de affiche was bijna identiek. Ik zag er op vier dagen onder anderen Florence + The Machine en Tame Impala, voor maar 150 euro.”

Plaats reactie