Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door bertvaneck » vr sep 21, 2012 5:09 pm

Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Het slechte weer dat Europa dit jaar te verduren heeft gehad met vorst in de lente en een overvloed aan regen in de zomer, heeft consequenties voor de komende appel- en perenoogsten. In West-Europa valt de appeloogst naar verwachting 25-30% lager uit dan afgelopen jaar. Dit tekort wordt echter gecompenseerd door Polen aangezien zij, vanwege een groter productiegebied, meer appelen produceren dan heel West-Europa gezamenlijk. Er wordt verwacht dat het helle Noordelijk halfrond dit jaar te kampen heeft met een zwakkere appeloogst dan vorig jaar. Dit kan echter nog veranderen aangezien het oogstseizoen officieel nog niet is begonnen, dus de juiste weersomstandigheden kunnen er nog voor zorgen dat de oogst beter uitvalt dan verwacht.

De oogst van de Conference peer valt naar verwachting ook 10% lager uit dan vorig jaar. De consument zal desondanks geen last hebben van het gedaalde aanbod vanwege de grote hoeveelheid productiegebieden. De consumentenprijzen zullen waarschijnlijk wel stijgen in vergelijking met vorig jaar.


Publicatiedatum: 19-9-2012

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr sep 21, 2012 5:16 pm

Mooi he,laat de Polen maar schuiven,die komen er wel.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door bertvaneck » vr sep 21, 2012 5:22 pm

Hans dat ben ik met je eens 6qq 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr sep 21, 2012 5:45 pm

Dit tekort wordt echter gecompenseerd door Polen aangezien zij, vanwege een groter productiegebied, meer appelen produceren dan heel West-Europa gezamenlijk


En dan te bedenken dat we op het vorige forum idioten hadden,die deze gebieden vol met gehaktmolens wilden plaatsen.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Przyrodnik » vr sep 21, 2012 6:44 pm

Dat waren dan geen vegetariers ;)

Mag ik blij voor jou zijn dat jouw variant van democratie op dit forum waarheid is geworden.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr sep 21, 2012 6:46 pm

Lees ik het nu goed?
Het woordje democratie uit jouw mond? 5qw 5qw

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Przyrodnik » vr sep 21, 2012 6:48 pm

Inderdaad, jouw variant van democratie noem ik democratie. Niet dat het dat is.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr sep 21, 2012 6:58 pm

Democratische appeltjes in Polen,dat had P.R nooit gedacht.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door bertvaneck » vr sep 21, 2012 7:06 pm

geef mijn maar de Poolse Cox,s en jablko of goudrenet dan hebt je de fijnste appelmoes ik neem altijd met december een kist mee om appel flappen te maken en de rest appelmoes 6qq 6qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Przyrodnik » vr sep 21, 2012 7:19 pm

De lekkerste appels zijn vers geplukte appels. Onbespoten hoogstam uit Nederland is ook niet verkeerd, laagstam zelfs niet. Probleem is dat er veel te veel mensen zijn aan de Noordzeekust.

Polen verandert ook, in de nieuwe wijken zie je geen appelbomen meer op het platteland. Helaas.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door bertvaneck » vr sep 21, 2012 7:27 pm

Frank in onze provincie zijn enorm veel boomgarden een van onze buren zijn vader heeft er een paar bij hem kopen wij onze appels pruimen en van de pruimen maak mij iwona heerlijke jam ook voor onze dochters 6qq heerlijk ik eet elke dag een vers broodje met pruimen jam

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Przyrodnik » vr sep 21, 2012 8:33 pm

Ik blief geen jam, echt niet, vind het niet echt lekker, het kliedert enorm als ik mijn boterhammen mee neem naar het werk. Maar versgeplukte appels, liefst zelf geplukt. Ja, die heel graag.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door bertvaneck » vr sep 21, 2012 8:41 pm

ja frank als wij in Polen zijn gaan wij ook altijd naar de kersenbogaard en daar zien we dan hoe het plukken gaat maar ik ga niet op een ladder staan niks voor mij met mij hoogte vrees 5qw

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Przyrodnik » vr sep 21, 2012 10:19 pm

Ik ga ook niet op een ladder staan hier onder Limburgse kersenbomen. Pluk gewoon alles waar ik zo bij kan. En dan is mijn krappe 2 meter lengte wel een voordeel.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door pietje Bell » za sep 22, 2012 7:35 am

Denk nu niet dat de lekkerste appels uit Polen komen,die komen echt uit Brazilie.Daar is het klimaat perfect voor een appel,temp en vocht.
En de appeltjes worden in Polen net zoveel of nog meer bespoten als in het westen,Italie spant de kroon,daar wordt enorm veel rotzooi op de appels en druiven gespoten.De meeste appels en kersen en andere vruchten wat zo al aan de bomen hangt is allemaal voor de verwerking in de industrie.Het veiligst is nog een appeltje die aan de bomen hangt langs de wegen en paden,en dan nog het liefst langs de paden,want het verkeer smeert er ook nog al wat aan.Nee de appels in Polen zijn droog met een taaie huid,echte industrie appels,die hun weg vinden door heel Europa en Rusland. Appels in Nederland worden ook flink bespoten,en rauw geplukt en dan bewaard bij U.L.O [ dit is een bewaring met een zo laag mogelijk zuurstof gehalte]En als de tijd daar is om ze te verkopen,nog even onder de lamp door gehaald worden voor een rood wangetje en een ethyleen behandeling ondergaan om de rijpheid even te bevorderen,en er nog een smaak aan proberen te krijgen.Niet te vreten.
En Frank aan de Noordzeekust groeien geen appels,daar is het klimaat niet goed,dit gebeurt wel een 50 km verder van de kust.Er groet eigenlijk erg weinig langs de kust,behalve de wilde planten die wel geschikt zijn.Het is voor namelijk bollen of weiland.En zomerhuisjes ;) 3qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door bertvaneck » za sep 22, 2012 7:45 am

nou Pietje ik vind de Hollandse el star en de cox,s en de jonathan nog best goed te eten en de appels in Polen vind ik ook niet slecht bij de boer waar wij ze kopen is het echt goeden kwaliteit 6qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Przyrodnik » za sep 22, 2012 8:11 am

Ik bedoelde natuurlijk vooral ook de appels van bomen langs de zandpaden en van de erven: soms vragen of je het erf op mag, soms ook word ik uitgenodigd. Totaal onbehandeld. Had gemiddeld een stuk of vier van die appels in mijn broekzak zitten en vulde het dagelijks aan... op mijn laatste Poolse wandeltrektocht. Die bomen zijn trouwens ook goed voor vogels, vlinders en andere insecten vooral als ze maar montjesmaat of helemaal niet door mensen worden geplukt of geoogst.

Tot vorig jaar was er hier ook een oude half verlaten hoogstamboomgaard dicht bij mijn Limburgse huis waar ik dan in het seizoen een rugzak vol appels op ging halen. Dus ook schone appels die lekker lang goed blijven. Nu niet meer, is nu afgesloten. Nu zijn er hier in de dorpjes wel boomgaarden te vinden (Eckelrade bijvoorbeeld) waar je zo op kan omdat ze niet afgesloten zijn. Maar in die dorpjes doet men dat niet... toch het verschil tussen de stad en het dorpje.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door bertvaneck » za sep 22, 2012 10:25 am

Frank het lekkerste fruit komt voor mij uit de betuwe en Limburg en ook in deze Polder is het fruit goed maar de kersen de lekkerste komen uit de betuwe

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door Wilhelmus Johannes » za sep 22, 2012 12:24 pm

Onbespoten appeltjes genoeg( een 8 tal van dit soort bomen),maar kom er weinig toe om ze te plukken of te eten,meestal als wij vertrekken beginnen ze te rijpen.
Maar misschien dat onze hertjes die regelmatig even langs komen er nog iets aan hebben als ze gaan vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Europees tekort aan appelen gecompenseerd door Polen

Bericht door bertvaneck » za sep 22, 2012 12:32 pm

mooie foto,s Hans prachtig zo in de natuur 6qq

Plaats reactie