DAF vergroot marktaandeel Europese truckmarkt
25 februari 2014
DAF Trucks had vorig jaar in het segment zware vrachtauto's (zestien ton en meer) een marktaandeel van 16,2% op de Europese markt. Volgens DAF was dat een record.
In het segment lichte vrachtauto's (zes tot zestien ton)kwam het marktaandeel uit op 11,6%, wat eveneens een record was.
Het marktaandeel in het zware segment was een jaar eerder 16,0%. In deze klasse is DAF marktleider in Nederland, Groot-Brittannië, Polen, Hongarije, Tsjechië en Litouwen. Het is het meest geïmporteerde merk in Duitsland.
In Europa (de Europese Unie, Noorwegen, Zwitserland, IJsland en Liechtenstein) werden vorig jaar 241.000 nieuwe zware vrachtauto's geregistreerd. Dat waren er 8% meer dan een jaar eerder. Voor dit jaar voorziet DAF een afzet van 200.000 tot 230.000 eenheden.
De Europese markt voor lichte vrachtauto's groeide vorig jaar 3% tot 57.000 eenheden. In die markt voerde DAF zijn aandeel op van 11,4 naar 11,8%. In Groot-Brittannië kwam DAF zelfs aan een aandeel van 42%.
In België is DAF marktleider in beide segmenten gecombineerd. Van alle vorig jaar in België nieuw geregistreerde vrachtauto's zwaarder dan zes ton droeg 19,3% vorig jaar de merknaam DAF. In de Belgische markt voor trekkers kwam DAF vorig jaar aan een aandeel van 22,8%, waarmee het de grootste speler was
DAF vergroot marktaandeel Europese truckmarkt
-
- Berichten: 16423
- Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am
Re: DAF vergroot marktaandeel Europese truckmarkt
20 jaar geleden ging DAF failliet. van wie zouden de aandelen nu zijn?
-
- Berichten: 16423
- Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am
Re: DAF vergroot marktaandeel Europese truckmarkt
De amerikanen Kees
Re: DAF vergroot marktaandeel Europese truckmarkt
Eigenaar is het Amerikaanse Paccard. Die bouwen ook de bekende Peterbuilt's en Kenworth's.
En naast fabrieken in Eindhoven, Aartselaar (Belgie) en Noord Engeland hebben ze vorig jaar een aandeel gekocht in het Tjechische Tatra, waar nu ook DAf's worden gebouwd.
Ik weet toevallig dat veel toeleveranciers van DAF in Polen zitten, en Polen de enige markt voor DAF was die tijdens de crises bleef groeien.
Groeten, Alexander
En naast fabrieken in Eindhoven, Aartselaar (Belgie) en Noord Engeland hebben ze vorig jaar een aandeel gekocht in het Tjechische Tatra, waar nu ook DAf's worden gebouwd.
Ik weet toevallig dat veel toeleveranciers van DAF in Polen zitten, en Polen de enige markt voor DAF was die tijdens de crises bleef groeien.
Groeten, Alexander