Poolse supermarkten in beeld

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Poolse supermarkten in beeld

Bericht door bertvaneck » di apr 15, 2014 2:22 pm

Poolse supermarkten in beeld
Tholen - Vorige week donderdag en vrijdag bezochten wij diverse supermarkten in Warschau, waaronder Carrefour, de Lidl, Auchan en Piotr i Pawel. Carrefour, Lidl en Auchan zijn natuurlijk bekende namen in retailland en zijn daar ook grote concurrenten van elkaar. Piotr i Pawel richt zich meer op kwaliteit dan prijs en onderscheidt zich naar eigen zeggen met hoogwaardige producten en delicatessen. Andere bekende retailers in Warschau zijn Tesco en Biedronka. We konden niet overal foto's maken, maar we hebben ook daar de AGF-afdeling gezien. Op het gebied van kwaliteit ligt de standaard in Tesco hoog en in Auchan is dat een stuk minder. De foto's die zijn gemaakt, kunnen wat vaag zijn, aangezien de meeste supermarkten het niet echt waarderen dat je foto's maakt. De meeste groenten in de supermarkten kwamen uit Polen zelf of Spanje. Soms zag je ook Nederlandse of Belgische producten, waaronder aubergines, tomaten en peren. (1 zloty = 25 eurocent). Opvallend was dat er veel aanbiedingen waren met tomaten bij de verschillende supers. Tomaten zaten in diverse verpakkingen, van hartvormige plastic doosjes tot kartonnen dozen.

Warschau heeft ruim 2 miljoen inwoners. Veel mensen die in Warschau wonen hebben een goed inkomen, dus die kunnen wel wat besteden bij de supermarkten. Een enkeling is rijk te noemen, maar de middenklasse neemt toe. Supermarkten richten zich pas de laatste jaren op convenience, versgesneden groenten en fruit en salades. Ook vanwege de gezondheidstrend nemen de aankopen in dit segment toe. Een grote leverancier daarin is AVIT's Freshline uit Polen.



Auchan
Bij Auchan was het aanbod breed en werden producten ruim uitgestald. De kwaliteit van de producten was over het algemeen genomen matig. Er waren verschillende soorten citrus, uit Spanje, Griekenland en Turkije. Citroenen waren los verkrijgbaar of op een aantrekkelijke manier verpakt per vier in plastic. Kiwi's kwamen uit Griekenland verkocht van 0,99 voor 0,68 zloty. Avocado's kwamen uit Spanje en Griekenland. De bananen van Fyffes waren verpakt in plastic zakken. De SCB-bananen zaten in dozen en lagen er een beetje slordig bij. Grapefruit kwam uit Turkije, druiven uit India en Chili. Druivenprijzen varieerden van 8 tot 13,49 zlotzy. Tomaten waren met name verpakt, in verschillende doosjes. Ananas was groot en kost 8,49 (2,10 in euro) uit Costa Rica. Watermeloen kostte 2,98 zloty en was afkomstig uit Costa Rica. Appelen en kolen waren er in vele soorten en maten.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Auchan

Piotr i Pawel
Deze supermarkt had de Hollandse tomaten in de aanbieding. Voor een bedrag van 5,99 zloty (1,50 in euro) kocht de consument een kilo tomaten. Voor 8,99 (2,25 euro) had men een kilo Red Globe uit Chili. De aubergines kwamen uit Nederland en de consument betaalde daar 8,99 per kilo (2,25) voor. In deze supermarkten lagen ook de speciale pakketten die Polen voor soep gebruiken. Het werd allemaal vrij netjes gepresenteerd. Bananen kosten 5,79 per kilo, dat is 1,45 per kilo. Ze doen daar dus nog niet aan een bananenoorlog. Appelen lagen hier deels los, maar kon je ook krijgen verpakt per vier. Voor een bakje gesneden fruit betaalde je ruim 3,50 in euro. Paprika's kostten hier 8,99 zloty (2,25) per kilo.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Piotr i Pawel

Carrefour
De producten bij Carrefour werden gepresenteerd in hoge stapels. De retailer had bananen van Chiquita. De tomaten waren van het merk Suncrops en kwamen uit Frankrijk. Voor komkommers betaalde men 5,49 (1,35) in euro. Het kruidenassortiment was enorm, en werden verkocht in potten. Daar kon je ook nog verschillende soorten olie bij aanschaffen. Citroenen en Clementines zaten in aantrekkelijke verpakkingen. Exoten en verschillende specialiteiten stonden apart van de 'bulkgoederen' en waren per enkele stuks verpakt. Bij appelen en peren was er een mix verkrijgbaar van twee appelen en twee peren bij elkaar. Radijs was erg goedkoop, 99 cent zloty. Ook de aardappelen waren van die prijs. Appelen kwamen niet alleen uit Polen, maar Carrefour bood ook Italiaanse. Opvallend was de kwaliteit van de Spaanse aardbeien, die zagen er niet mooi uit.

Klik hier voor de foto's van de AGF-afdeling in Carrefour

Lidl
Misschien was het toeval, maar Lidl was de enige supermarkt waarbij er constant twee mensen op de afdeling waren toen wij de winkel bezochten. Ze vulden de producten aan en presenteerden deze zo netjes mogelijk. Het was moeilijk om bij te houden, aangezien het erg druk was op de afdeling. Lidl had een apart deel voor biologische producten. Deze werden vermarkt onder het merk Biotrend. De cherry-tomaten waren in de aanbieding en werden verkocht voor 2,49 zloty. Er waren veel Spaanse groenten. De bananen waren van het merk Chiquita en kosten 485 Zloty (=1,20). Peren waren er uit België, maar ook uit Chili. De laatste waren verpakt in plastic zakken.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door Wilhelmus Johannes » di apr 15, 2014 4:08 pm

Bert,koop jij ook bij al die Supermarkten,of betaal je liever iets meer bij de plaatselijke ondernemer.??

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door bertvaneck » di apr 15, 2014 4:22 pm

Hans wij kijken alle reclame blaadjes hier in Polen en in Nederland na en kopen dan wie de laagste prijs heeft mij Moeder heeft ons geleerd het is makkelijker een gulden uit te geven dan 10 cent te sparen 5qw

kijk hier maar eens na een grote supermarkt van Marokkaanse vrienden van ons kijk naar de prijzen

https://view.publitas.com/tanger/folder ... 5/#/page/1

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door Wilhelmus Johannes » di apr 15, 2014 4:35 pm

mijn Moeder heeft ons geleerd het is makkelijker een gulden uit te geven dan 10 cent te sparen 5qw


Wijze vrouw jouw moeder. 6qq 6qq
Maar nu mijn vraag Bert,ga jij/jullie voor de kwaliteit of de kwantiteit.??

Lech
Berichten: 4993
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door Lech » di apr 15, 2014 4:40 pm

Ik ga voor kwaliteit, verrassend genoeg vindt ik die ook vaak bij de Lidl.
Zelfs uit de consumentebondtesten komt Lidl er meestal goed uit op basisproducten.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door kees » di apr 15, 2014 4:41 pm

Ik koop mijn groenten en fruit bij de groenteboer vlakbij , daar maken ze nu mijn rauwkostschotels volgens mijn aanwijzingen, ook neem ik dan bessen, druiven etc... mee, dit ga ik niet in de supermarkt kopen. In de supermarkt is het eten te goedkoop, men kan voor dat geld niet iets van kwaliteit leveren.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door bertvaneck » di apr 15, 2014 5:15 pm

Wilhelmus Johannes schreef:
mijn Moeder heeft ons geleerd het is makkelijker een gulden uit te geven dan 10 cent te sparen 5qw


Wijze vrouw jouw moeder. 6qq 6qq
Maar nu mijn vraag Bert,ga jij/jullie voor de kwaliteit of de kwantiteit.??
Wij gaan voor een goeden prijs en dat kan je allebij krijgen als je ogen goed open houd en kijk naar de onderste schappen in de supermarkt want a merken en eigen merken ik proef geen verschil en wat lech zegt over de lidl klop is ook onze hof leverancier 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door Wilhelmus Johannes » di apr 15, 2014 5:30 pm

. In de supermarkt is het eten te goedkoop, men kan voor dat geld niet iets van kwaliteit leveren.


Eens 100%. 6qq 6qq 6qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door bertvaneck » di apr 15, 2014 5:40 pm

Oneens kopen jullie maar in de bio winkels en laat je maar een poot uit draaien wij niet en wij klagen niet dat het zo slecht gaat hier we weten om te gaan met ons geld en wat ik niet begrijp dat jij Hans altijd zei dat dit winkels waren voor wortel knagers 5qw 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door Wilhelmus Johannes » di apr 15, 2014 6:29 pm

Bert,heeft niets met wortelsknagers te maken,Goede producten zijn altijd duurder,hier bij ons in Zutphen zijn meer
Antroposofiese Winkels dan waar ook in Nederland,als ik door die winkelstraatjes loop en zie al die witte ongezonde uitgemergelde bekjes die daar rondlopen heeft dat NIETS te maken met wat Kees of ik bedoelen met gezond voedsel.
Wat Kees bedoelt begrijp ik en respecteer dat,ik zou dat ook wel willen,maar kan het nog niet (misschien komt dat nog wel) maar ben nu al gefascineerd door die paar artikelen die hij tot nu toe geschreven heeft.
Ik ben dan ook blij dat Jij en Johan hem de ruimte hebben gegeven om zijn bevindingen en ervaringen met ONS te delen.
Hulde daarvoor. 6qq 6qq 6qq 7qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door bertvaneck » di apr 15, 2014 6:51 pm

Hans ik hebt een regel handel is gewettigde diefstal en dat vind overal plaats als je ziet wat stiekem de prijzen worden verhoogt een voorbeeld bij lidl ik koop altijd een doos daar zitten 12 glazen potten in die kosten een week terug 1.89 per stuk nu vandaag kosten de zelfde potten 1.99 per stuk bijna 6 % duurder en zo kan ik wel honderd gevallen op noemen de koffie melk met 6 cent meer suiker met 4 cent per kilo en als je dan leest dat de prijzen van de asperges nu lager is als verleden jaar dan voel ik mij getild en dat is zelfde met kipfilet kost bij lidl meer als 6.28 de kilo en die is ook met water bespoten nu koop ik ze bij mij buren hij is eigenaar van Tanger supermarkt voor 3.59 per kilo ik had tussen haakjes de link op de site gezet maar geen reactie van jou wat ik had verwacht want het zijn Marokkanen 5qw 6qq maar ik koop er wel en ook nog halal geslacht ....wat de joden ook doen Hans 5qw

Lech
Berichten: 4993
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door Lech » do apr 17, 2014 1:44 pm

Een echte groenteboer kan ik in Polen slecht vinden.
Gelukkig zie ik wel veel groente en fruit in Polen van hun eigen bodem.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door bertvaneck » do apr 17, 2014 1:51 pm

Lech schreef:Een echte groenteboer kan ik in Polen slecht vinden.
Gelukkig zie ik wel veel groente en fruit in Polen van hun eigen bodem.
Lech op de markt in ons wijk twee hele grote plus kleine kramen bij de grote ook gesneden groenten bieten wortels rode kool gesneden bonen enz 6qq

Plievo
Berichten: 2953
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door Plievo » do apr 17, 2014 7:38 pm

In Poznan heb je in sommige wijken een kleine dagelijkse groentemarkt.
Vers van het land :D

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poolse supermarkten in beeld

Bericht door bertvaneck » do apr 17, 2014 7:49 pm

Wij kopen al ons fruit en groenten op de markt en ook onze eieren en verder komen wij overal Lidl ALDI Auchan Carrifour Kaufland Netto Biedronka waar de aanbiedingen zijn 6qq 5qw

Plaats reactie