Freddi Hofstede runt AGF-handelsbedrijf FK Fruit in Polen

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Freddi Hofstede runt AGF-handelsbedrijf FK Fruit in Polen

Bericht door Plievo » wo jun 29, 2016 6:55 pm

Freddi Hofstede runt AGF-handelsbedrijf FK Fruit in Polen

"In de zomer doen we veel handel aan de Poolse kust"

Tholen - Freddi Hofstede is al jarenlang werkzaam in de AGF-sector, onder meer bij het toenmalige handelsbedrijf Engels in Enschede. Sinds 1996 woont hij in het Poolse Szczecin, nabij de Duitse grens, maar de contacten in Nederland zijn er nog steeds. "Met mijn bedrijf FK Fruit voer ik het hele AGF-pakket. De overzeese import haal ik vanuit Nederland, maar ik importeer zelf uit Nederland, België, Spanje, Portugal, Griekenland, Frankrijk en Italië. Verder voer ik een breed pakket Poolse groenten en fruit. Kom ik wat tekort, dan laad ik het bij in Nederland."

Afbeelding

De handel in Polen bevalt Freddi goed. "We kunnen gelukkig een boterham verdienen met nog wat boter en beleg erop ook. De zloty-koers is momenteel niet gunstig ten opzichte van de euro, maar dat valt in te calculeren. Wij zitten niet te springen om een euro hier. Voor ons is de afzet naar de Poolse grossiers en detaillisten het belangrijkste, maar we doen ook redelijk wat export naar Engeland. Nu is het maar hopen dat het niet minder wordt door de Brexit. Ik had net onze derde DAF-truck besteld, maar ik ben bang dat de exportvolumes wel wat zullen afnemen. Voor ons is Engeland een ideale markt, omdat we veel retourvrachten in Nederland kunnen laden."

Afbeelding

Ook het Poolse seizoen is voor FK Fruit erg belangrijk. "Op dit moment hebben we veel Poolse groenten beschikbaar. Ook zijn er nog steeds veel Poolse appelen beschikbaar. Het aardbeienseizoen is hier bijna gebeurd en ook het kersenseizoen loopt door het slechte weer bijna ten einde. Net als in het Verenigd Koninkrijk heeft de Poolse consument een duidelijke voorkeur voor het Poolse product. Er zijn hier in de loop der jaren ook flink wat kassen gebouwd. Zo gauw het seizoen van de korte Poolse komkommers aanbreekt, is het gebeurd met de import en ze gaan dan ook gelijk in groten getale over de toonbank."

Afbeelding

Zijn ervaring in de Nederlandse AGF-handel kan Freddi goed gebruiken. "De supermarkten gaan hier de dienst uitmaken en die omslag heb ik in Nederland ook meegemaakt. Daardoor weet ik wat er gaat gebeuren. Verder heb ik nog dagelijks contact met de Nederlandse handelsbedrijven. Vaak zijn dat mijn oude contacten zoals HillFresh, Haluco, Roveg en Aartsenfruit Breda. Dat zijn toch de grotere jongens en die samenwerking verloopt prima."

"Ik kom ook nog geregeld in Nederland. Het is ook geen onoverbrugbare afstand. Als ik me een beetje kwaad maak, sta ik binnen 5,5 uur in Enschede. Komende maand ga ik samen met mijn broer naar een concert van André Rieu in Maastricht. Maar de komende tijd kunnen we ook in Polen onze lol op. Er breekt nu een drukke tijd aan, waarin we veel handel doen naar de Poolse kust. Elke dag vertrekt er wel een auto met zowel Poolse groenten en fruit als importhandel."

Voor meer informatie:
Freddi Hofstede
FK Fruit
Szczecin, Polen
Tel: 0048 604 575 375
freddi@fkfruit.eu

Plaats reactie