Polen: Kennis over aardappelrassen vergroot afzet

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen: Kennis over aardappelrassen vergroot afzet

Bericht door bertvaneck » wo aug 31, 2016 1:11 pm

Polen: Kennis over aardappelrassen vergroot afzet

Twee maanden geleden ging in Polen de aardappeloogst van start. In deze periode is de import vanuit landen als Cyprus, Italië en Mallorca gestopt en zijn er volgens Lukasz Ostrowicz van Bugaj Sp Zoo uitsluitend binnenlandse aardappelen op de markt.



Hoewel de oogst voorspoedig verloopt, ontvangen telers niet de hoge prijzen waarop zij hadden gehoopt. Vanwege zware neerslag verliepen de maanden mei en juni nat en de temperaturen waren hoog. Dit alles heeft geresulteerd in een veel hogere opbrengst dan vorig seizoen.

"Vanwege de hoge prijzen van vorig jaar, toen de kostprijs eveneens laag was, hebben veel telers hun areaal uitgebreid in de hoop hun inkomsten te vergroten. Dit heeft geleid tot een overaanbod op de markt, wat ook elders in Europa het geval is. Het Poolse aardappelareaal nam dit jaar met 2.000 hectare toe," aldus Ostrowicz.

Vraag naar aardappelen daalt in Polen

Evenals in andere landen neemt de vraag naar aardappelen jaar na jaar af. Desondanks is de afzet in Polen nog tamelijk hoog in vergelijking tot andere Europese landen, met name in West-Europa. In Polen bedraagt de gemiddelde aardappelconsumptie per persoon jaarlijks 100 kilo.




Om de strijd tegen de dalende aardappelconsumptie aan te gaan, is de Poolse Aardappel Vereniging gestart met diverse promotionele activiteiten. De vereniging is echter pas de laatste twee jaar actief en zal dus nog veel werk moeten verzetten.




"Voordat de vereniging werd opgericht, werkte iedereen op zijn eigen manier, onafhankelijk van anderen in de sector. De vereniging is actief geweest via de media, bijvoorbeeld door mee te werken aan kooktijdschriften. Zij probeert de misvatting dat aardappelen een 'zware', calorierijke groente zijn, te bestrijden," legt Ostrowicz uit.

'Niet alle aardappelen zijn hetzelfde'

Vanaf 2012 werkt Bugaj samen met Tesco aan een aardappelproject waarbij de consument kennis kan maken met 5 aardappelrassen om zo de verschillen tussen de verschillende rassen te ontdekken.



"Ik denk dat wij de eersten waren die een dergelijk project hebben geïntroduceerd in samenwerking met retailers. Voor het project waren veel consumenten van mening dat een aardappel 'gewoon' een aardappel is. Inmiddels weten zij dat er verschillende rassen bestaan voor bijvoorbeeld frites of salades. We zijn het project gestart met rassen zoals Augusta, Jelly, Gala, Vineta en Agata, waarbij we de verpakking voorzien hebben van productinformatie, zodat de consument gemakkelijk een keuze kan maken. Andere retailers zijn gevolgd en inmiddels is er een trend ontstaan op het gebied van kennis over aardappelrassen.




Voor meer informatie:

Lukasz Ostrowicz

Bugaj Sp Zoo

Tel: +48 698 678 536

Fax: +48 44 680 9525

Email: lukasz.ostrowicz@fhbugaj.pl

fhbugaj.pl

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen: Kennis over aardappelrassen vergroot afzet

Bericht door Plievo » wo aug 31, 2016 5:41 pm

Ik denk dat de kennis van Ron en vele van zijn collega`s hier debet aan is :D

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Polen: Kennis over aardappelrassen vergroot afzet

Bericht door ron » vr sep 02, 2016 7:23 am

Kulinaire kennis heb ik echt niet zo veel :) Hoe meer honger ik heb, hoe beter aardappels mij smaken.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen: Kennis over aardappelrassen vergroot afzet

Bericht door bertvaneck » vr sep 02, 2016 7:38 am

Morgen Ron het liefs eet ik bildstar aardappels lekker kruimig en ben ik in Polen dan koop van de rode aardappels die zijn goed van smaakt groet Bert 6qq

Plaats reactie