Zondagsrust blijft sociaal recht in Polen

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Zondagsrust blijft sociaal recht in Polen

Bericht door bertvaneck » za sep 03, 2016 2:34 pm

Zondagsrust blijft sociaal recht in Polen

Kerknet-redactie



Een half miljoen Polen ondertekenen een petitie tegen koopzondagen. Dat moet het aantal koopzondagen aan banden leggen.

Met de steun van de katholieke Kerk en de vakbond Solidarnosc werden meer dan een half miljoen handtekeningen verzameld om de openingstijden opnieuw meer aan banden te leggen. Momenteel zijn er in Polen vele winkels op zondag geopend, vooral in winkelcentra.

Het half miljoen handtekeningen is veel meer dan de 100.000 die noodzakelijk zijn om een bespreking van een wetsvoorstel in de Sjem, het Poolse parlement, af te dwingen. Het wetsvoorstel bepaalt dat voortaan alleen nog kleine supermarkten, benzinestations en bakkerijen op zondag mogen geopend zijn. Alle andere handelszaken mogen maximaal zeven zondagen per jaar geopend zijn.

De Poolse katholieke bisschoppen steunen het voorstel voluit. Zij riepen de gelovigen op de petitie te ondertekenen. De campagne vond plaats op initiatief van de vakbond Solidarnosc, opdat werknemers en arbeiders niet langer gedwongen worden om op zondag te werken en om hun sociale rechten te vrijwaren.

Bron: Kathpress.at



.


Gepubliceerd op vrijdag 2 september 2016 - 16:10

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zondagsrust blijft sociaal recht in Polen

Bericht door Plievo » zo sep 04, 2016 2:11 pm

Winkels sluiten op zondag in Polen. Nu kom ik er al sinds de 80-er jaren, maar de winkels waren toen al op zondag open.
Zelfs de openingstijden zijn in de periode al ruim langer dan wat ik in NL gewend ben. Dus wat is de truck?

Het wetsvoorstel bepaalt dat voortaan alleen nog kleine supermarkten, benzinestations en bakkerijen op zondag mogen geopend zijn.

Daar zit de grap, ze willen de kleine (Poolse) winkels open laten en de grote buitenlandse winkels sluiten op zondag.

Een stukje Pools marktprotectionisme dus.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Zondagsrust blijft sociaal recht in Polen

Bericht door bertvaneck » zo sep 04, 2016 2:18 pm

Johan dat geld ook voor de verhoging van het aantal feestdagen dat de winkels de grote niet open mogen nou hebt ik daar geen problemen mee maar de club van PIS is de aanrichter alleen de plussen verder niks .. 5qw 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zondagsrust blijft sociaal recht in Polen

Bericht door Plievo » zo sep 04, 2016 2:22 pm

In Polen zijn er nog veel kleine buurtsupers.
In Nederland zijn die bijna allemaal verdwenen door de grote supers waardoor de klanten zijn weggelopen bij de kleine supers.
Dit zie ik de komende 10 jaar in Polen ook nog wel gebeuren.

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zondagsrust blijft sociaal recht in Polen

Bericht door Lech » ma sep 05, 2016 4:59 am

Polen die op zondag niet naar de shopping mall kunnen, dat betekent revolutie! 5qw

Plaats reactie