Poolse supermarkt al meteen druk

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Poolse supermarkt al meteen druk

Bericht door bertvaneck » zo okt 02, 2016 2:50 pm

Poolse supermarkt al meteen druk
Poolse supermarkt al meteen druk
Onder toeziend oog van eigenaar Rafál Gaudzinski opent wethouder Visserman de winkel.

Foto: Enrico Kolk


Redactie: Enrico Kolkzaterdag 1 oktober 2016 11:15



ZWARTSLUIS - De nieuwe Poolse supermarkt in Zwartsluis, zaterdagmorgen geopend, blijkt al meteen een succesnummer. Van alle kanten stromen de Poolse medelanders toe om te bekijken waar zij voortaan artikelen uit eigen land kunnen kopen. Ze voegen ook meteen de daad bij het woord en zo staat er al binnen een kwartier een lange rij in de winkel, die slechts een kassa telt.

Voor veel Polen is het een feest der herkenning. Hoewel de Nederlandse supermarkten al wel Poolse producten in hun assortiment opnamen, kunnen zij nu bijna hun volledige weekmenu met Poolse artikelen aanschaffen. De afdeling met verse broodjes en daarnaast ook een vleeswarengedeelte in de winkel, gevestigd in het voormalige pand van Eetidee De Lange, getuigen ervan.

De vleeswaren komen ook echt uit Polen, vertelt Izabela Labots, die optreedt als woordvoerder. “Die worden daar ambachtelijk gerookt, dat is heel belangrijk.” 90 procent van de producten komt trouwens oorspronkelijk uit Polen, haast ze zich te zeggen. “Sommige artikelen zijn misschien wel in Nederland gemaakt, maar door Poolse bedrijven.” Sterke drank is er niet te vinden: dat mag niet van de Nederlandse wet.

Al in mei werden de eerste voorbereidingen voor de winkel getroffen. Anderhalve maand geleden begonnen de broers Herman en Geert Terwel met het verbouwen van de winkel, wat geresulteerd heeft in een mini-supermarkt met zowel kruidenierswaren, vers- en diepvriesproducten. Van alles is er een beetje. “Maar ook hier is niet alles, zag ik wel”, zegt wethouder Dick Visserman voorafgaand aan de opening. “We hebben hier ook een goede supermarkt, ik denk dat ze elkaar gaan versterken.” Volgens Visserman heeft de nieuwe eigenaar de winkel een ‘mooie uitstraling’ gegeven. “We hebben hier veel Poolse mensen in Zwartsluis. Ik ben blij dat deze winkel nu kan openen.”

Toch zijn niet alleen Polen welkom in de winkel. Labots: “Ik zou graag zien dat heel Zwartsluis in onze winkel komt. En ik hoop dat ook de Nederlanders verliefd worden op onze producten.” Handig voor de Sluzigers: de caissière spreekt ook Nederlands.

Deel op facebookDeel op Twitter

Plaats reactie