Waddinxveen overspoeld door Poolse supermarkten

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Waddinxveen overspoeld door Poolse supermarkten

Bericht door bertvaneck » ma nov 07, 2016 2:39 pm

Waddinxveen overspoeld door Poolse supermarkten

Met de komst van Polo-Smak telt het dorp nu drie Poolse supermarkten

In Waddinxveen schieten de Poolse supermarkten als paddenstoelen uit de grond. In een paar maanden tijd zijn daar drie Poolse supers geopend, aldus het AD. De verklaring? ,,Polen werken hard en geven graag geld uit aan eten en drinken.''


Auteur: Bert Woudenberg l Foto: Frank de Roo Publicatiedatum: 07 nov 2016, 10.22 uur

Het was voor Shabas Bakir geen uitgemaakte zaak om zijn Poolse supermarkt Polo-Smak te vestigen in Waddinxveen.

,,Ik heb drie maanden goed in de Goudse regio rondgekeken voordat ik het centraal gelegen Waddinxveen heb uitgekozen om hier na mijn winkel in Den Haag aan de slag te gaan'', verklaart Bakir, die zelf van Irakese komaf is.

Met de komst van Polo-Smak telt het dorp nu drie Poolse supermarkten. Geen probleem, vinden de Polen zelf. ,,Polen werken hard en geven graag geld uit aan eten en drinken.''

Polo-Smak in het voormalige hoofdwinkelcentrum De Passage, met 500 vierkante meter de grootste van de drie Poolse winkels (sklepy, red.), opende vrijdag 28 oktober de deuren en is dagelijks tot 22.00 uur geopend.

Zeker

Het kleine Polski Sklep Fenix aan het Zuidplashof was deze zomer de eerste, korte tijd later gevolgd door het wat grotere Stonka Market aan de Brederolaan. Bakir is zeker van zijn zaak. ,,Ik heb eerst aan Poolse mensen gevraagd wat voor mijn supermarkt de beste plek zou zijn.''

De Irakese eigenaar van Polo-Smak is nog druk bezig de vele schappen in zijn winkel met uitsluitend Poolse producten van goede kwaliteit te vullen.

Wat direct opvalt zijn de lange rijen met alleen maar augurken, kruiden, soepen, dranken, chips en chocolade. Ook voor vers brood, gebak, vleeswaren, groente en kaas is er extra veel ruimte gemaakt. De slijterij komt later.

Meer keus

,,Bij ons is van elk product veel meer keus'', legt Bakir het volgens hem belangrijkste verschil uit met de reguliere supermarkten in Waddinxveen.

,,Van de lekkere dingen waar Polen gek op zijn, hebben we veel meer soorten. Nergens anders vind je zoveel augurken en soepen als hier.''

Polo-Smak heeft winkels in een tiental plaatsen. Dezelfde naam, maar verschillende eigenaren. Verreweg de meeste klanten in deze supermarkten komen doorgaans uit Polen. Maar ook Nederlanders beginnen de Oost-Europese specialiteiten te ontdekken.

,,Elke dag komen er ook bij ons een beetje meer Waddinxveners de winkel binnen'', is de ervaring van Kinga Kubicka.

Streekproducten

De Waddinxveense, moeder van twee kinderen, staat in de kleine supermarkt Polski Sklep Fenix van haar man Danuta. ,,We hebben lekker brood, vleeswaren en bier. In Polen heeft bijna elke regio zijn eigen streekproducten.''

Ook aan de Brederolaan worden steeds meer Nederlandse klanten in de Poolse super gespot. ,,Onze klanten vinden onze Poolse winkel een goed idee'', zeggen Aneta en Jacek Jendrek van de hier gevestigde Stonka Market. ,,Inmiddels komt bijna de helft van onze klanten uit Nederland.''

Het familiebedrijf van Aneta en Jacek Jendrek heeft ook winkels in Moerkapelle, Bleiswijk en Pijnacker. En ze heten allemaal Stonka, het Poolse woord voor coloradokever. ,,Iedereen komt vooral op het uitgebreide assortiment en de goede prijs af'', weet Aneta Jendrek.

Haar man Jacek is dat met haar eens. ,,Het is daarom goed werken in Waddinxveen'', zegt hij. ,,We weten natuurlijk niet hoe het verder zal gaan. Maar als je kijkt naar het aantal Poolse mensen in de omgeving, dan vind ik drie Poolse supermarkten niet te veel.''

Wereldberoemd

De drie winkels laten in ieder geval zien dat Polen niet zonder soep en vlees kunnen. Rodebietensoep, augurkensoep en zurek - een zure soep met varkensworst - zijn erg populair.

De Poolse worsten en hammen zijn wereldberoemd. Varkensvlees is de belangrijkste vleessoort en op het gebied van groenten komen koolsoorten op de eerste plaats.

,,Polen houden heel erg veel van hun eigen levensmiddelen en van stevige maaltijden'', stelt Ewa Szalwinska van het Poolse informatiecentrum Nostri Mundi (Onze Wereld) en het administratiekantoor AdviesPoL aan de Nesse in Waddinxveen.

Tradities

,,Ze zijn erg gehecht aan het eten dat ze kennen, aan hun eigen smaak en aan de tradities van hun land'', aldus de Goudse Szalwinska, die al twintig jaar in ons land woont.

Ewa Szalwinska vervolgt met enthousiasme: ,,Er is geen soep zoals de Poolse soep.'' Ze noemt daarbij meteen smalec, gesmolten buikspek, dat op een broodje gesmeerd kan worden.

,,We zijn ook heel gek op zuurkool met varkensvlees, witte kool, uien, spek, paddenstoelen en soms gedroogde pruimen.''

Loopt het water de Nederlanders nog niet in de mond? De Polen wel. Szalwinska: ,,Het is bij ons een nationaal gerecht.''

De Poolse hoopt dat de gerechten ook in Nederland omarmd zullen worden. Szalwinska: ,,Wij zijn allemaal echte genieters als het op eten en drinken aankomt. Ik hoop dat meer Nederlanders dat even lekker gaan vinden.''

Lech
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Waddinxveen overspoeld door Poolse supermarkten

Bericht door Lech » di nov 08, 2016 6:10 am

Ondanks dat er 3 supermarkten zijn, is het aanbod van de 2 supermarkten bijna gelijk aan elkaar.
Wat meer diversiteit zou leuk zijn.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Waddinxveen overspoeld door Poolse supermarkten

Bericht door ron » di nov 08, 2016 8:00 am

bertvaneck schreef:Loopt het water de Nederlanders nog niet in de mond?


Eeh, wat je niet kent dat mis je niet denkenzzzzz

Lech
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Waddinxveen overspoeld door Poolse supermarkten

Bericht door Lech » di nov 08, 2016 11:47 am

ron schreef:
bertvaneck schreef:Loopt het water de Nederlanders nog niet in de mond?


Eeh, wat je niet kent dat mis je niet denkenzzzzz

Klopt, door mijn reizen en bezoeken aan Polen ken ik meer dan in de supermarkten hier.
Nu heb ik wel een adresje waar ze de echte Poolse (gaten in sokken dichtende) augurken verkopen, heerlijk voor de soep. :P

Opvallend is dat de Poolse supermarkten de Hollandse klanten veelal links laten liggen door alles in de winkel in het Pools te zetten.
De vleesafdeling zou denk ik meer verkopen als ze Nederlandse namen erbij zetten.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Waddinxveen overspoeld door Poolse supermarkten

Bericht door ron » di nov 08, 2016 5:16 pm

Nou, ik denk dat ze 'flaki' beter 'flaki' kunnen blijven noemen in plaats van om een nederlandse beschrijving daarbij te zetten :)

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Waddinxveen overspoeld door Poolse supermarkten

Bericht door Plievo » di nov 08, 2016 6:38 pm

Tja, sommige beschrijvingen kan je beter niet vertalen. :D

In Klazienaveen is ook een 2e Poolse supermarkt erbij gekomen, maar verschil in aanbod? Nou neu..

Plaats reactie