Polen: focus op China, India wordt vergeten

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen: focus op China, India wordt vergeten

Bericht door bertvaneck » wo feb 22, 2017 8:15 am

Polen: focus op China, India wordt vergeten

De laatste jaren hebben veel bedrijven zich gericht op China als dé markt voor de AGF-export. Marek Marzec, van Ewa-Bis, is echter van mening dat door alleen op China te focussen veel appelproducenten kansen op de Indiase markt laten liggen.




"Iedereen heeft het maar over China maar ik persoonlijk zie grotere marktkansen in India. In India worden al veel appelen geconsumeerd met grote regionale verschillen en een ongekend grote vraag. Het grote dilemma is momenteel echter dat de consument uitsluitend interesse toont voor rassen als Royal Gala, Red Prince en dergelijke. Desondanks kunnen Poolse telers investeren in het informeren van de Indiase consument over andere appelrassen zodat Poolse appelen zich kunnen ontwikkelen tot niche-product," vertelt Marek.





Marek legt uit dat Fruit Logistica een geweldige gelegenheid was om met bestaande relaties uit India te spreken en om met nieuwe kennis te maken. "De eerste dag heb ik gesproken met mensen uit India en had ik ontmoetingen met de regio's die wij een paar maanden geleden zijn gaan beleveren. Toen ik met Indiase handelaren sprak, vertelden zij mij alleen te willen verkopen en geen belangstelling te hebben voor nieuwe producten. Ik wees hen toen op het Poolse gezegde 'iedere gek kan gewone producten kopen en verkopen' en vertelde hen over het toevoegen van waarde. Binnen 40 minuten plaatsten zij een order voor een container appelen om het ras eens uit te proberen. Als dit goed uitpakt, dan kunnen we mogelijk een nieuwe samenwerking opbouwen."



Het ras dat deze klant heeft besteld, lijkt erg op Royal Gala maar heeft een andere smaak. Marek vertelt dat hij uit heeft gelegd dat een andere smaak niet automatisch betekent dat de consument het product niet koopt. Het blijft echter niet bij verkopen en denken dat de koper er alleen wel uitkomt. Het is belangrijk om contact te houden en zo nodig steun te bieden. Naast India werkt het bedrijf ook een aantal jaren aan een nieuwe tak in Canada. "We hebben hier goede contacten en er is naast Poolse appelen ook vraag naar andere producten. Ik sprak met een Nederlandse tomatenteler die graag zaken met Canada wou doen. Hij was blij met ons samen te kunnen werken in plaats van met exporteurs. Ook hebben we met een Spaans bedrijf gesproken die buiten het Spaanse seizoen importeert over de mogelijkheden in Canada," vertelt Marek.

"We hebben het onder meer over de fytosanitaire eisen gehad die nog steeds scherp zijn en waarbij ieder incident moet worden gerapporteerd. Ik ben benieuwd wat de toekomst in petto heeft op het gebied van dit soort praktische zaken nu het CETA-verdrag in werking is getreden," aldus Marzec.

Plaats reactie