Hoe een Poolse migrant succesvol werd als ondernemer in Nede

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Hoe een Poolse migrant succesvol werd als ondernemer in Nede

Bericht door bertvaneck » do feb 23, 2017 8:07 am

Een slechtere start kun je haast niet hebben: in Nederland belanden zonder dat je de taal spreekt, een diploma of werk hebt. Het overkwam ondernemer Kris Florek die er in slaagde een florerend bedrijf op te bouwen. Hoe motiveer je jezelf als je op niemand kunt leunen?

Florek, met wie RTL Z eerder sprak over zijn frietkramen in thuisland Polen, kwam op zijn 22ste in Nederland terecht. Hij groeide op in een Poolse achterstandsbuurt, bij aan alcohol verslaafde ouders.

"Ik zag andere jongens met dezelfde achtergrond rond de flat hangen en roken en drinken. Dat sprak me niet aan. Ik keek om me heen en dacht: dit wil ik niet", vertelt hij over zijn jeugd. Hij pakte zijn spullen en vertrok naar Nederland, waar zijn zus en haar man al woonden.

Met niks begonnen

Twee maanden lang had hij geen idee waar hij moest beginnen. Totdat hij niet langer meer gratis durfde te logeren bij zijn familie. Hij ging op veel plekken om werk vragen, maar werd overal afgewezen. "Misschien ben ik echt een mislukking", schrijft hij in zijn boek 'Durf te worden wie je bent' over dat moment.

Florek ging op Nederlandse les en begint uiteindelijk voor drie euro per uur als schoonmaker in een restaurant, nadat hij zich eerst een week lang had bewezen als onbetaalde kracht. Bijna vijftien jaar later heeft hij een goedlopend aannemersbedrijf en investeert hij zijn geld in vastgoed. "Dat wordt mijn pensioen."

Wat moet je doen om verder te groeien als je even niet meer de kracht kunt opbrengen? Dit zijn de tips van Florek.

'Zoek naar goede voorbeelden'

Niks is zo moeilijk als jezelf motiveren en dat nare stemmetje met kritiek in je hoofd uit te zetten. "Zelfs nu hoor ik dat stemmetje soms nog, maar ik probeer het te negeren", zegt Florek.



In Polen hadden docenten weinig vertrouwen in Florek’s toekomst. "Mijn vader zei: 'Kris, jou gaat het niet lukken. Het is beter als je bij mij in de bouw komt werken'", vertelt hij. "Toen ik in Nederland kwam dacht ik alleen: ik kan niks, ik doe niks en kan niks bereiken."

Daarin kwam een omslag toen hij op zoek ging naar nieuwe voorbeelden: motivatiesprekers en andere ondernemers waarin hij zich herkende. Zij gaven hem de kracht om nieuwe stappen te zetten.

"Als je naar de wereld kijkt, zie je dat die verandert. Als je de gedachten die je hebt verander,t zal datgene wat je ziet ook veranderen. Blijf openstaan voor kritiek", zegt hij. "Je hebt twee keuzes: slachtoffer spelen, of een winnaar worden. De keuze is aan jou."

'Sta open voor kritiek'

Florek begon zijn bedrijf in de bouw met het schilderen van het huis van de buurman van zijn zus. Het vak leerde hij in eerste instantie via YouTube en door het af te kijken bij andere schilders. Zijn eerste klant was tevreden en al snel schilderde hij huizen in de hele buurt.

Door om kritiek te vragen, ontwikkelde hij zich steeds verder. Veel mensen zijn te trots om naar iemands mening te luisteren. Maar als je niet luistert wordt je ook niet wijzer. "Nederlands is bijvoorbeeld niet mijn moedertaal. Daarom zeg ik altijd tegen mijn klanten: als ik een fout maak, corrigeer me dan alsjeblieft. Alleen zo word ik beter."

'Stel doelen'

Schaamte voor freeloaden was voor Florek het zetje wat hij nodig had om tóch op zoek te gaan naar een baan. Maar ook later hielp het hem om concrete doelen te stellen, vertelt hij.

"Ik droomde van een auto, later van een huis. Door zaken concreet te maken, krijg je meer kracht. Ik vraag mensen weleens of ze elke dag om vier uur op zouden staan voor werk. Niemand heeft daar zin in. Maar als ik zeg: als je de komende maand om vier uur ’s ochtends op de stoep staat, krijg je drie miljoen euro… dan doet iedereen dat", vertelt hij.

Door een concreet doel voor ogen te hebben, heb je een reden om hard te werken, zegt hij. "Maak een schema, net als een businessplan voor een bedrijf. In principe doe je hetzelfde met het leven: opstaan en naar het werk gaan, bijvoorbeeld. Je moet het alleen toepassen bij andere dingen."

RTL Z / Saskia van Huijgevoort

Plaats reactie