Groeimarkt in Midden-Europa Polen

Lech
Berichten: 4959
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Groeimarkt in Midden-Europa Polen

Bericht door Lech » wo jun 28, 2017 5:13 am

Groeimarkt in Midden-Europa

Polen Incentives
Afbeelding


Polen wordt vaak gezien als een Oost-Europees land, maar historisch, cultureel en economisch gezien is dit niet juist. Het Rooms-Katholieke Polen was tot aan de achttiende eeuw een grootmacht, die zich uitstrekte van Poznan tot aan Moskou en van Riga tot aan de Karpaten. Het is mede aan de Poolse koning Jan III Sobiëski te danken dat de Turken in 1674 het Beleg van Wenen moesten opgeven. Het multiculturele Polen heeft eeuwenlang diverse volkeren binnen de grenzen gehad, waaronder Duitsers, Oekraïners en Litouwers. Na de Tweede Wereldoorlog ontstond met het verschuiven van allerlei grenzen en het verdrijven van de Duitse minderheid een meer homogene, Poolse staat. In 2004 trad Polen toe tot de Europese Unie.

Crisis? Niet in Polen

De recente economische crisis ging grotendeels aan Polen voorbij. Terwijl in heel Europa de economie in een recessie belandde, bleef in Polen de groei positief. Warschau is de financiële stad van het land. De belangrijkste economische pijlers zijn de automotive, petrochemie, kunstmestfabricage, machinebouw, elektronica en scheepsbouw. Diverse grote automerken uit Europa en Japan hebben belangrijke productievestigingen in Polen.

Congresland Polen

Polen is een zeer gevarieerd land in opkomst, maar het land heeft schitterende steden met een zeer rijk verleden. De hoofdstad Warschau is na de oorlog in oude stijl herbouwd, maar vormt tegelijk een levendige mix van klassieke monumenten, panden in socialistisch-realistische stijl en post-industriële locaties. De stad beschikt hierdoor over een uitermate ruime keuze aan locaties voor congressen, evenementen, gala’s en elk andere zakelijke of feestelijke bijeenkomst. Nog nooit was het verbinden van business en ontspanning eenvoudiger.

Warschauheeft de beste faciliteiten voor elk soort evenement of meeting, waaronder twee grote conferentie- en tentoonstellingslocaties. Er zijn tien vijfsterrenhotels en tien viersterrenhotels. In totaal zijn er meer dan 30.000 bedden, waaronder 19.000 in gecategoriseerde hotels. Warschau is uitstekend bereikbaar via de internationale luchthaven, Warsaw Frederc Chopin Airport op twaalf kilometer van het stadscentrum. De stad heeft drie grote treinstations, waar internationale treinen uit alle richtingen stoppen. Ook andere oude steden, zoals Gdańsk, Wrocław(Culturele hoofdstad van Europa in 2016), de oude koningsstad Krakówen Poznańzijn uitermate aantrekkelijke decors voor imposante meetings.
Afbeelding

Zakendoen in Polen

Handelen zit, net als Nederlanders, de Polen in het bloed. Bereid u voor op langdurige onderhandelingen waarbij compromissen zeldzaam zijn. Polen is absoluut niet het land waar u “snelle winsten” behaalt. Voor een Poolse onderhandelaar telt niet de win-win-situatie maar het credo: “Als jij wint, verlies ik.” Pas als u het vertrouwen van uw Poolse zakenpartner gewonnen hebt, zal zakendoen eenvoudiger worden. Het opbouwen van een langetermijnrelatie is essentieel.

Polen zijn echte ondernemers, maar de zakencultuur in Polen is formeler dan in Nederland. Dit uit zich onder andere in kleding en in de gewoonte, afspraken vroegtijdig in te plannen – minimaal vijf dagen van tevoren. Het herbevestigen van uw afspraak vlak voor uw bezoek is aan te raden. Kom nooit te laat. Zorg ook dat u aan tafel zit met iemand die ook daadwerkelijk bevoegdheid heeft om beslissingen te nemen. De Poolse zakenwereld is hiërarchisch georganiseerd. Jongeren spreken veelal goed Engels, Duits en Russisch zijn bij ouderen beter bekend.

Polen neemt traditioneel een centrale positie in tussen West- en Oost-Europa. Deze brugfunctie maakt Polen zeer aantrekkelijk voor internationale bijeenkomsten met betrekking tot internationale politieke en economische vraagstukken. De schitterende steden, de kust in het noorden, de bergen in het zuiden en de veelzijdige economie maken Polen aantrekkelijk voor elke vorm van zakendoen, maar ook voor incentives. Om u de weg te wijzen in het immense aanbod aan meetingslocaties, is het Poland Convention Bureau de ideale partner. Het Poland Convention Bureau heeft in elke regio de juiste contacten die u kunnen informeren over alle mogelijkheden die er zijn voor een geslaagde, onvergetelijke bijeenkomst. “Het onderzoek naar de invloed van de meetingsindustrie op de Poolse economie is één van de moeilijkste projecten die ik heb gecoördineerd. De samenwerking tussen private en publieke partijen en de internationale grondslag is een mix die vele uitdagingen met zich meebrengt. Niet alleen persoonlijke uitdagingen maar ook institutionele. Het team dat Polands Meetings Impact heeft voorbereid deed dit voor de eerste keer in deze samenstelling en ik ben erg trots op het feit dat onder één paraplu experts samenwerkten uit verschillende sectoren”, aldus directeur dr Krzysztof Celuch van Poland Convention.

www.poland-convention.pl

27/06/2017 - door Pools Informatiebureau voor Toerisme

Plaats reactie