De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer hoog

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4944
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer hoog

Bericht door Lech » wo jul 26, 2017 5:07 am

De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer hoog niveau.
Toen de Nederlander Ronnie Luteijn 22 jaar geleden naar Polen trok was dat wel anders. Met zijn akkerbouwbedrijf won hij vorig jaar de Pools-Nederlandse prijs voor zijn vakmanschap en succes. Toch ziet Luteijn ook bedreigingen: de Poolse landbouwpolitiek is veranderd.

Afbeelding
Doordat de Poolse landbouwpolitiek is veranderd, is Luteijn sinds 3 jaar verwikkeld in een rechtszaak. De Poolse overheid zegde zonder vooraankondiging zijn pachtcontract op. Daarmee is er een hoop onzekerheid in de dagelijkse business gekomen. Maar Luteijn klinkt strijdvaardig. “Ik blijf gewoon.”

Logistiek en afzet

Op het gebied van produceren hoef je de Polen weinig meer wijs te maken. Maar in de logistiek en afzet van Nederlandse landbouwproducten in de toeleverantie ziet Ronnie Luteijn erg veel kansen. “De Polen maken nauwelijks reclame voor zichzelf in het buitenland. Daarom is de behoefte nog bij weinig buitenlandse partijen bekend.”

Het vorig jaar gehouden Nederlands-Poolse Business Forum bracht daar verandering in. “Daar liepen erg goede partijen rond.” Alhoewel er volgens hem nog geen concrete deals uit zijn gekomen.

Exporteren naar Polen

We spreken Luteijn vroeg in de ochtend. Het is eigenlijk toeval dat hij opneemt, want hij bereidt zich voor om te gaan dorsen op zijn land, op 10 kilometer van de in het zuidwesten gelegen stad Wrocław. De jury van de Nederland-Poolse exportprijs was vol lof: “In meer dan 20 jaar heeft Hedro Farms Polska een enorme bijdrage geleverd aan de economische ontwikkeling van hun regio. Dankzij hun ondernemerschap zijn ze zware tijden doorgekomen en nóg sterk voor de dag gekomen.”

De nuchterheid van Luteijn spreekt boekdelen, hij heeft in al die jaren genoeg ervaring opgedaan. “Altijd je zaken doen in Polen met iemand die Nederlands spreekt. Die zijn er inmiddels genoeg.”

Ook een beursbezoek is geen tovermiddel, zegt hij. “Eerst de contacten leggen, via een introductie van een wederzijdse kennis is altijd beter, maar dan een bezoek brengen aan Polen. Een klein Nederlands cadeautje doet het altijd goed.” Een geluk bij een ongeluk voor de Nederlanders zijn de spanningen in de handel tussen Rusland en Polen, weet de akkerbouwer. “De Polen kijken nu noodgedwongen meer richting het Westen. Een gunstige ontwikkeling voor een land als Nederland.”
Met OostNL naar de Agroshow #GO4Export

Hier is meer informatie te vinden over de missie en ook op de website van WTC Twente die deze reis coördineert. De handelsmissie naar de beurs voor landbouwtechniek AGRO SHOW in Pobiedziska eind september wordt georganiseerd vanuit GO4EXPORT, een stimuleringsprogramma voor export, ondersteund door de provincie Overijssel.

Uitgevoerd door de samenwerkende partners Kennispoort Regio Zwolle, MKB-Deventer, Oost NL, Verenigde Maakindustrie Oost, WTC Twente, Hogescholen Saxion en Windesheim, Novel-T en VNO-NCW Midden in afstemming met MKB-Midden, Koninklijke Metaalunie en FME en KvK.​


Jaar van oprichting 1995. Eigenaren Herbert Bos, Ed van Cleef en Ronnie Luteijn. Belangrijkste gegevens Hedro Farms

Product tarwe voor brood, gerst voor bier, suikerbieten voor suiker, aardappelen, uien en wortelen voor de versmarkt.
Omvang: 1.500 ha, koelhuizen 20.000 ton
Klanten: supermarktketens, groothandelaren en detailhandel in Polen. Export naar Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Kroatië, Rusland, Duitsland en Engeland.
Laatst gewijzigd door Lech op do jul 27, 2017 4:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door ron » wo jul 26, 2017 6:33 pm

Lech schreef:De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer hoog niveau.


Op een zeer hoog niveau ten opzichte van? Daar ben ik wel benieuwd naar maar ik kan het maar moeilijk uit de tekst halen :)

Plievo
Berichten: 2946
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door Plievo » wo jul 26, 2017 6:57 pm

Hoi Ron,

Enkele jaren geleden las ik een artikel dat de Poolse landbouwers veel leerden van de Nederlandse landbouwers hoe het land effectiever / intenser te gebruiken en de gewassen op het juiste moment van het land te halen. Zodat er in het seizoen op hetzelfde land nog een gewas geteeld kon worden.

Verder lees ik dat er de laatste jaren veel "records" worden behaald m.b.t. de hoeveelheid gewassen die vaan het land gehaald worden.

Nu ben ik totaal geen landbouwer, maar ik kan mij indenken dat jij met jouw kennis en contacten ook wel informatie deelt aan jouw collega`s in de regio.
Had jij niet een keer een verhaal dat het land dat jij nu bezit door de vorige eigenaar altijd op dezelfde manier omploegde en dat jij jaren bezig bent geweest om dat weer "recht" te zetten?

Jij hebt gelijk dat het artikel helaas niet verder ingaat t.o.v. wat.

Plievo

Lech
Berichten: 4944
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door Lech » do jul 27, 2017 4:53 am

De smaak van de vroege aardappelen zijn zeker verbeterd :D

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door ron » do jul 27, 2017 8:00 am

Zo hier en daar gebeurt het regelmatig dat er opbrengsten worden gehaald waar westerse boeren jaloers op zijn. Maarja, die gebieden zijn er in Polen niet zo heel veel. Het meeste is zandgrond in Polen en daarvan weet je van tevoren al dat je nooit toppers zal kunnen behalen. Maar ik zal niet ontkennen dat er steeds meer kennis aanwezig is. Boeren die in de toekomst boer willen blijven zullen toch wel ietsje meer moeten kunnen als 30 jaar geleden.
Door het klimaat/weer zijn de gewasopbrengsten niet elk jaar zo stabiel als in NL.

Lech schreef:De smaak van de vroege aardappelen zijn zeker verbeterd :D


Ze zullen je vast wel beter smaken simpelweg omdat jij meer honger heb gekregen 5qw

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door bertvaneck » do jul 27, 2017 7:39 pm

Avond Ron ik vind de lekkerste aardappel een bildstar of een eigenheimer lekker kruimig en daaraan ontbreekt het in Polen vaak aan 5qw c028

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door pietje Bell » za jul 29, 2017 7:26 pm

Er kunnen percelen zijn waar ong net zoveel productie gehaald word als in Nederland,maar die zijn met een lampje te vinden.En twee maal telen op een zelfde stuk gaat ook niet omdat het groei seizoen gewoon tekort is.
In Nederland kan men b.v 2 maal ijsbergsla telen op het zelfde land,en zo ook als de tulpen gerooid zijn kan er boerenkool achterna geplant worden.
In Polen kan men wel bladramanas na het oogsten zaaien dit gebeurt alleen voor groenbemester en bodem beschermer en verbetering,mist de landbouwer daar het nut van in ziet.
Voor de meeste bedrijven is de bewaring een probleem,en al zou men willen dan is het geld er niet .Zijn kostbare investeringen .Een Poolse boer wil het liefst zo snel mogelijk geld voor zijn product,maar dit valt soms niet mee.
Bij het graan wordt soms pas het volgend voorjaar betaalt ,of in gedeelten .Het valt niet mee,en men moet daar ook niet te licht over denken,want het gros van deze mensen zijn harde werkers. 3qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door bertvaneck » za jul 29, 2017 10:31 pm

Avond Pietje de Polen kenner dat ben jij groet Bert 6qq 6qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door ron » zo jul 30, 2017 7:54 pm

pietje Bell schreef:In Polen kan men wel bladramanas na het oogsten zaaien dit gebeurt alleen voor groenbemester en bodem beschermer en verbetering,mist de landbouwer daar het nut van in ziet.


Dat zie je regelmatig bij de suikerbietentelers. Groenbemester niet onderploegen en met een speciaal daarvoor uitgeruste zaaimachine rechtstreeks in de afgestorven groenbemester/bodembedekker de bieten zaaien. Meestal is het gele mosterd. Gebeurt niet zo vaak bij mij in de omgeving op de zware gronden.


pietje Bell schreef:Bij het graan wordt soms pas het volgend voorjaar betaalt ,of in gedeelten


Zijn die er nog steeds? ik dacht dat die slimmeriken zo ongeveer wel van het toneel zijn verdwenen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: De productie in de landbouw ligt in Polen op een zeer ho

Bericht door pietje Bell » ma jul 31, 2017 8:20 pm

Ja het gebeurt nog steeds Ron ,maar het zijn meest kleine boertjes .Groenbemester zie je ook meestal op zandgrond . 3qq

Plaats reactie