Bier en karper van Poolse supermarkt

Lech
Berichten: 4957
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Bier en karper van Poolse supermarkt

Bericht door Lech » za dec 23, 2017 11:05 am

Afbeelding

Bier en karper van Poolse supermarkt populair in Terneuzen

TERNEUZEN - De Poolse supermarkt in de voormalige Blokker-vestiging in de Terneuzense binnenstad is amper twee weken open en heeft al een schare fans. Polen en andere Oost-Europeanen in de gemeente Terneuzen zijn blij met de komst van Krowka Polski Sklep.


Wie langs de schappen loopt, ziet bekende en onbekende merken. Maar de verpakkingen zijn voor de meeste Nederlanders onleesbaar, want ze zijn enkel in het Pools. Medewerkster Gosia Szturc en haar collega's geven Nederlandse klanten graag uitleg.

Anna Hajnus en haar dochters Alicja (16) en Amelia (14) uit Sas van Gent zijn er vrijdag voor het eerst. Wilden ze Poolse producten kopen, dan moesten ze eerder naar Gent of Antwerpen. Alicja toont een pak koekjes die niet in een Nederlandse supermarkt te krijgen is: zachte speculaas, met een zoete vulling en omhulsel van chocola. ,,Heel lekker!"
Afbeelding
Paddenstoelen

Moeder Anna is van plan om met de kerst flink uit te pakken met allerlei Poolse gerechten. Ze pakt een pot rode bietensoep en een emmer witte kaas uit het winkelwagentje. ,,Een traditioneel Pools kerstmenu bestaat uit wel 12 verschillende gerechten. We eten dan geen vlees, maar wel veel paddenstoelen. Ik maak bijvoorbeeld een soort deegballen gevuld met champignons."

Speciaal voor kerst heeft eigenaar Hawr Ibrahim karper uit Polen gehaald. ,,Dat wordt dan heel veel gegeten", weet hij. Hij wijst op de zoete broodjes Paczki, de vele theesoorten, Bigos (zuurkool), Ogorki (komkommer) en de kenmerkende gevulde deegbolletjes, Pierogi. ,,Vooral het Poolse brood en gebak zijn populair. En het bier natuurlijk. Verse groenten en fruit eten de Polen niet zoveel."

Verse groenten en fruit eten de Polen niet zo veel
Hawr Ibrahim, eigenaar Krowka Polski Sklep

Medewerkster Gosia weet dat de mensen het fijn vinden dat de supermarkt producten verkoopt die ze kennen van thuis. In Zeeuws-Vlaanderen wonen relatief veel Polen die in de kassen of net over de grens werken. ,,Vandaag hebben we voor het eerst de Poolse krant binnen gekregen", vertelt ze opgetogen.

Af en toe komt er een nieuwsgierige Nederlandse klant de winkel binnen: ,,Ik was zomaar benieuwd wat ze verkopen. Ik zag dat er halve literflessen bier stonden met wel 14 procent!" Hawr Ibrahim: ,,Ik ben van plan om één rij in te richten met Nederlandse producten, vooral voor de binnenstadsbewoners."

Zelf spreekt de Iraakse Koerd geen woord Pools, maar dat is volgens hem geen bezwaar. Binnenkort opent in de winkel ook een slijterij en bakkerij. Hij heeft zijn oog al laten vallen op Vlissingen en Goes om ook daar winkels te openen. Samen met zijn twee compagnons heeft hij al vestigingen in Den Haag en Steenbergen. ,,Turkse winkels zijn er genoeg. Poolse winkels veel minder, terwijl hier honderden Polen wonen. In Engeland zie je ook vaak dat Koerden Poolse winkels runnen."

Plaats reactie