Poolse schoonheid tot in de puntjes: deze vrouw bouwde in 10

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse schoonheid tot in de puntjes: deze vrouw bouwde in 10

Bericht door Lech » vr aug 03, 2018 4:49 am

Poolse schoonheid tot in de puntjes: deze vrouw bouwde in 10 jaar tijd een groot bedrijf op
Afbeelding
HALSTEREN - De Poolse Marzena Pawlowska kwam op haar 20ste naar Nederland, waar ze, met de mentaliteit van haar geboortegrond, schoonmaakbedrijf Exclusive begon. Bij haar tienjarig jubileum heeft ze klanten door heel West-Brabant.
Peter de Brie 02-08-18, 10:03

Soms, als er bij een grote klus een tekort aan handjes dreigt, steekt Pawlowska ze zelf uit de mouwen. Dan maar even niet de stijlvol geklede directrice. Lachend: ,,Als ik meehelp, verrast dat mijn medewerkers wel, ja.'' Niet dat ze zelf ooit als schoonmaakster werkte. ,,Maar ik wil wel alles netjes en opgeruimd hebben, ook de kamer, auto of tuin bij mij thuis. Dat zit gewoon in me. Mijn moeder hield het huis vroeger ook altijd spic en span.''

Af en toe wordt ze er wel een beetje moe van. ,,Zit ik op zondag in de tuin, zie ik iets op de tegels. Pak ik toch de schrobmachine.'' Fanatiek? Zeker. Smetvrees? ,,Oh, nee. Daar heb ik geen tijd voor.''

Naar Nederland

Pawlowska volgde een commerciële opleiding in Lodz, de derde stad van Polen. Via een vriendin belandde ze als 20-jarige in Nederland. ,,Leek me leuk. Een hele stap, ik kende niemand. Maar wie doorzet, wordt sterker en vindt zijn plek.'' Ze vertelt het in vlekkeloos Nederlands, want de taal leren op hbo-niveau deed ze als eerste. Managementcursus erbij en al rap ging ze klanten werven voor een schoonmaakbedrijf in Bergen op Zoom. ,,Ik haalde vlot mijn targets.''

Ik wil aanvoelen wat een bedrijf wil en wie daaar bij past
Marzena Pawlowska


Vaak vertrokken opdrachtgevers weer. ,,Sommige collega's konden de klanten niet behouden. Toen dat niet verbeterde, begon ik voor mezelf.'' Zo startte ze op 12 augustus 2008 met Exclusive in Bergen op Zoom. Nu, tien jaar later, heeft Pawlowska zestig werknemers en zo'n 140 opdrachtgevers, van Terneuzen tot Moerdijk en Breda, vooral door mond-tot-mondreclame van trouwe klanten. Sinds 2016 huist ze in een nieuw kantoor aan de Koningsspil in Halsteren.

Aanvankelijk wierf ze opdrachten in de bouw, maar die stortte in bij de recessie van 2009. Zij niet. Exclusive mikt nu vooral op kantoren, scholen, kinderopvang en tandarts- en huisartspraktijken. Ze doet alle offertes en sollicitatiegesprekken zelf. ,,Ik wil aanvoelen wat een bedrijf wil en wie daar bij past.''

[b]Grondig[/b]

De perfectioniste gruwt van oppervlakkig schoonmaken. ,,Vaak gebeurt dat in het zicht en op routine. Maar is het schoon op kasten, plinten en lampen? Of deurklinken, waar meer bacteriën op zitten dan in een wc-pot? Dus controleer ik maandelijks of ons personeel goed werkt.'' Liefst zet ze op de evaluatie: 'Wat ziet je pand er prachtig uit'. ,,Complimenten geven is belangrijk.'' Wat niet goed gaat, wordt doorgesproken. ,,De klant is koning, ik kan me geen ontevredenheid permitteren.''

Ze mijdt uitzendbureaus. ,,Ik wil niet iemand die snel wat bij wil verdienen, maar personeel dat een band opbouwt met een klant. Meestal kies ik vrouwen boven de 35 jaar vanwege hun mentaliteit. De jeugd denkt te makkelijk. Zie je een koffievlek of spinrag, dan pak je dat aan, ook al staat het niet in je werklijst.''

[i]Ik wil niet iemand die snel wat bij wil verdienen, maar personeel dat een band opbouwt met een klant
Marzena Pawlowska
[/i]

Poolse dames werft ze weinig, ook al zijn ze preciezer. ,,Maar ze spreken vaak onvoldoende Nederlands om goed met de klant te praten.'' Zelf is ze ook zo opgevoed: als meisje van 8 hielp ze zelf thuis al mee. ,,Nederlandse kinderen van nu hebben het wel erg makkelijk.''

Haar glazenwassers zijn mannen, haar interieurverzorgsters vrouwen. ,,Klinkt cliché, maar behalve in Amsterdam of Rotterdam verwachten bedrijven geen mannelijke schoonmakers. Wat meestal ook klopt: vrouwen houden hun eigen bureaus en toiletten schoner dan dat mannen dat doen.''

140
Zestig mensen heeft Exclusive in dienst. Het schoonmaakbedrijf van de Poolse Marzena Pawlowska heeft nu 140 opdrachtgevers in heet Zuidwest nederland


Milieu

Op een kast in haar kantoor pronken behalve een foto, een glimmende trofee en twee kandelaars ook poetsdoeken en milieuvriendelijke reinigingsmiddelen. ,,Grote schoonmaakbedrijven werken vanwege de kosten vaak alleen nog met water, maar daar begin ik niet aan. Hoe klein de marges ook zijn, ik bezuinig niet op kwaliteit.''

Ik wil bij de regio horen, ik voel me nu ook meer Nederlands dan Pools
Marzena Pawlowska


Op tafel ligt het clubblad van voetbalhoofdklasser Halsteren. ,,Die sponsoren we. Ik wil bij de regio horen, ik voel me nu ook meer Nederlands dan Pools. Al kan ik er niet aan wennen dat hier zo snel en zonder onderbouwing wordt geoordeeld over mensen.''

Ambities heeft Pawlowska nog genoeg. ,,Iedereen die een prima werkgever of schoonmaakbedrijf zoekt, kan bij ons terecht.'' Voorlopig in West-Brabant en een stuk Zeeland. ,,Ik krijg ook telefoontjes uit de regio Rotterdam, maar dat is te ver om snel de juiste kwaliteit te leveren. Maar wie weet begin ik ooit een tweede vestiging.''

Plaats reactie