Poolse appelen op de Indiase markt

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse appelen op de Indiase markt

Bericht door Lech » wo jan 08, 2020 5:33 am

Poolse appelen op de Indiase markt

Volgens een Poolse appelexporteur die zich op India richt, komen er betere tijden voor de Poolse appelhandelaren aan. De situatie in Kasjmir was volgens hem voordelig als je appelen in het raam pasten toen daar de politieke spanningen hoog opliepen. Zorgen over een overname door Oekraïne heeft hij niet, want de Oekraïners hebben nog een lange weg te gaan.

De tijden van zorgen rond het Poolse appelseizoen zijn voorbij als je het aan Pawel Sokolowski, directeur van Poland-Fruit, vraagt. Volgens hem zal het seizoen op zijn pootjes terecht komen zodra de appelen die door de slechte weersomstandigheden in de lente te ernstig aangetast werden niet meegeteld worden. "Het appelseizoen is inmiddels gematigd positief verlopen. Zoals we al eerder hadden verwacht, is de vraag groter dan het aanbod en dit is te wijten aan de slechte oogst in 2019 en het gebrek aan voldoende exportappelen op de Poolse markt."

Pawel: "De voorraden in de koelopslag moeten bovendien tijdens het verpakkingsproces grondig worden gesorteerd om de appelen eruit te halen die door de ongunstige weersomstandigheden van het vroege voorjaar van 2019 zijn getroffen. Dit beperkt de beschikbare voorraad nog meer en zal leiden tot prijsstijgingen. Als bedrijf kregen we veel aanvragen, vooral uit het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en Afrika. De meeste daarvan konden we niet accepteren vanwege een tekort aan producten en doordat het grootste deel van onze voorraden bestemd was voor onze focusmarkt India. In feite zijn een paar van onze containers net aangekomen in Mumbai en hebben ze de koelcellen al bereikt".
Afbeelding
Poland-Fruit richt zich op de Indiase markt, waar het samenwerkingsverbanden aangaat met lokale bedrijven. "Onze samenwerking met Indiase bedrijven heeft zich goed ontwikkeld. Onze strategische partner, Sheemit Agro Fresh, doet geweldig werk bij het introduceren van Poolse appelen op de Indiase markt. We hebben de afgelopen maanden nieuwe veelbelovende contacten kunnen leggen. In feite hebben we bestellingen gekregen voor proefpartijen Red Delicious appelen van nieuwe partners in Ahmedabad, Mumbai en New Delhi. Deze steden behoren tot de bestemmingen van onze zakenreis naar India, die tussen 7 en 14 januari 2020 plaatsvindt. Al met al is de situatie dynamisch en vol nieuwe mogelijkheden. Het is duidelijk dat er nog veel ruimte is om de Pools-Indiase samenwerking op het gebied van appelen uit te breiden en op te waarderen tot het niveau dat wij nastreven."

De afgelopen maanden zijn voor de Indiase regio Kasjmir turbulent geweest door politieke spanningen. Volgens Sokolowski was dit een kans om naar andere regio's te exporteren. "De situatie in Kasjmir was afgelopen herfst erg gespannen. De 'import' vanuit Kasjmir naar andere Indiase regio's werd volledig geblokkeerd. Hierdoor ontstond een raam voor buitenlandse producten. Dat raam sloot begin december en de prijzen werden gestabiliseerd. Wie toevallig in dit specifieke raam paste, kwam als winnaar uit de bus. Momenteel is de politieke spanning voorbij en komen de binnenlandse Indiase appelen weer op de markt, wat de prijzen omlaag duwt." Sokolowski is optimistisch over de toekomst. "Voorlopig zijn de prijzen, vanuit het perspectief van de exporteur, verre van optimaal. We zijn echter getuige geweest van een soortgelijke situatie in januari 2019 en hebben vanaf medio januari een dynamische versnelling waargenomen. Ook waard om te vermelden is dat ondanks een seizoen met een grote binnenlandse appeloogst en de daaropvolgende prijsstagnatie, Europese en Amerikaanse producten als een premium product worden beschouwd, waardoor ze hun eigen prijsregelingen hebben die niet noodzakelijkerwijs de algemene trend volgen. In ieder geval zou het hoogseizoen zeer snel in een stroomversnelling moeten komen en vanaf dat moment zou het tweede raam voor Europese producten weer open moeten gaan."
Afbeelding[/img][/img]
Onlangs heeft een Indiase handelaar beweerd dat Poolse appelen binnenkort uit de mode zouden kunnen raken, omdat Oekraïense appelen deze zouden kunnen vervangen. Sokolowski herkent deze trend niet en lijkt zich geen zorgen te maken. "Dit kan om een paar redenen ingewikkelder zijn dan op het eerste gezicht lijkt. In de eerste plaats moet voor de Oekraïense producten de weg vrijgemaakt worden, net als elk ander land in het verleden moest doen. Dit proces kost tijd, moeite en ten minste een paar jaar van consistente kwaliteitsleveringen om een nationaal merk te vestigen. Partners moeten elkaar leren kennen en vertrouwen opbouwen. In de tweede plaats heeft Oekraïne om politieke redenen en de daaropvolgende migraties te kampen met een gebrek aan arbeidskrachten, waardoor de kosten aanzienlijk kunnen stijgen en waardoor het uiteindelijke prijsverschil te verwaarlozen is. Ten derde is de Oekraïense appel om wettelijke redenen niet aanwezig op de Indiase markt. Natuurlijk zal de tijd laten zien hoe de situatie zich ontwikkelt."

Dat Sokolowski zich geen zorgen maakt, betekent niet dat hij niet actief probeert om ervoor te zorgen dat de Poolse appelen voorop blijven lopen. "Actief zijn in het promoten van Poolse appelen en zorgen voor een goede kwaliteit is de sleutel tot het behoud van je klanten. We organiseren bilaterale bijeenkomsten, nodigen onze Indiase partners uit in Polen en bezoeken zelf India. We richten ons ook op het leveren van alleen topkwaliteit producten, want uiteindelijk is dat het enige wat telt. Wij zijn van mening dat als we dit blijven doen, er minder stimulansen zullen zijn voor onze partners om alternatieve leveranciers te zoeken. Bovendien vertrouwen we op onze regering die het belang van de appelexport als een van de belangrijkste voor tuinbouwproducten ziet."

Poland-Fruit is van plan om in 2020 verder te groeien. Ondanks de slechte oogst van 2019 zijn hun perspectieven nog steeds vrij optimistisch. "We hebben genoeg vraag gekregen en een behoorlijke hoeveelheid appelen in de koelcellen. Ons doel is om ten minste 50-70% meer te exporteren dan in het vorige seizoen. Verder breiden we onze India-export uit met NFC-sappen; dit is een van de belangrijkste doelen van ons volgende bezoek aan India. De komende weken zal het licht op groen worden gezet voor de ontwikkeling van de Indiase markt."

Voor meer informatie:
Pawel Sokolowski
Poland-Fruit
Tel: +48 693 933 325
Email:
pawel.sokolowski@poland-fruit.com www.poland-fruit.com
https://www.agf.nl/article/9177020/pool ... ase-markt/

Plaats reactie