Van 1 euro bier naar 5 euro bier…en terug

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Van 1 euro bier naar 5 euro bier…en terug

Bericht door Lech » ma mei 16, 2022 5:09 am


Van 1 euro bier naar 5 euro bier…en terug

Afbeelding
Hoe zijn we aan de tweeëntwintig zloty pint gekomen, terwijl het nog maar een oogwenk geleden was - 8 jaar geleden kon je daarvoor een rondje voor vier vrienden kopen, en wat zegt dat over inflatie en mogelijke deflatie over een jaar of zo ?

Als een post-pandemische anti-sociale oude git ga ik niet meer zo vaak uit als vroeger, en als ik dat doe, zoals gisteravond, jammer ik over de prijs. En aangezien de inflatie in Polen nu 12,3 procent is en in de VS 8,3 procent, deed het me nadenken over hoe het leven was tijdens deflatie.

In 2014 was ik veel aan het fietsen met een groep vaders uit de voorsteden en een normale avond in de stad daarna zou een reis zijn naar de toen trendy geprefabriceerde paviljoens achter Nowy Świat, de nu achterhaalde belangrijkste winkelstraat van de stad Warschau centrum. Bier werd geserveerd in een plastic beker uit een in de fabriek gebrouwen vat, geserveerd door een man die eruitzag alsof hij je net zo snel zou steken als je zou dienen. Het werd buiten geconsumeerd en veel ervan werd gemorst in de wervelende tumultmassa's die zich daar opstapelden. Kosten - 5 PLN- eur 1,20 destijds.

De wereld was net aan het herstellen van de financiële crisis van 2008-2009, de huizenprijzen waren nog steeds lager dan in 2007 en Polen ging een periode van deflatie van twee jaar in die tot 2016 duurde, geleid door de olieprijzen, die aan het afglijden waren van honderd dollar-per-vat hoogtepunten, en voedsel en drankprijzen. Goedkoop was vrolijk. Supermarktketens waren in oorlog met discounters en meldden dat consumenten gingen voor goedkopere kaassoorten, slechtere stukken vlees, lokale seizoensgroenten en theezakjes hergebruiken.

Snel vooruit naar mei 2022 en een glizzy, nieuw voor mij brouwerscafé, omringd door luxe flats, vlakbij een glanzend metrostation in het financiële district, met 12 kranen die te zien zijn voor vijf euro en meer. Service was verschrikkelijk, maar het maakte hen niet uit, want de wachtrij die rond de bar slingerde, was 10 minuten lang.

Nu zou je kunnen zeggen dat de ambachtelijke biermarkt en de avocado-sandwich al eerder begonnen te bloeien en dat ik toen ook een duur bier had kunnen vinden. Dat is waar, maar ik hing toen en nu rond met een vergelijkbare demografie, en simpelweg, de algemene kwaliteitsverwachtingen zijn veranderd. Afgezien van geopolitiek is de inflatie gestegen, deels omdat de mand met goederen die we kopen mozzarellaballen en verse lychees bevat in plaats van smeltkaas en komkommerpotten.

De vraag is nu of de recessie ons terug zal sleuren naar onze eerdere groezelige gewoontes? Op wereldschaal hebben de crashes van de afgelopen weken de technologieaandelen meer dan alle andere getroffen. Het zijn de Zooms en Netfixes die hun pandemische glans hebben verloren - teruggaand naar de waarden van begin 2020. Maar met hen zijn ook de bedrijven die de tech-motor onder de motorkap aansturen, ingestort - de Microsofts en Apples, evenals de integrators, wier projecten worden teruggedraaid.

Een vriend uit Warschau vertelde me een paar maanden geleden dat zijn bank probeerde werknemers over te halen om naar hun nieuwe kantoren te verhuizen, die open ruimtes hadden zoals voetbalvelden. Mensen wilden niet naar binnen, omdat ze zo leeg waren. Een paar weken later werd hij ontslagen. Vastgoed wordt gefinancierd door pensioenfondsen, die ook beleggen in 'solide aandelen' die fors zijn gedaald. Investeringen, die al laag zijn, kunnen in winterslaap gaan.

Dus de prijzen zullen dalen omdat we terugschalen. We zullen kleinere kantoren willen, er zal veel vraag zijn naar technologie waar het de kosten kan verlagen, we zullen onze winkelgewoonten veranderen en grote uitgavenplannen uitstellen.

Ik herinner me dat ik in 2008 aan een Poolse vriend vroeg hoe hij dacht dat Polen de crisis het hoofd zou bieden. Hij zei: "Crisis? Mijn hele leven is een crisis geweest. Ik herinner me de staat van beleg, de val van het communisme, de millenniumbug, het uiteenspatten van de technologiebubbel, massale werkloosheid. Wij zijn Pools. We weten veel beter hoe we in een crisis moeten leven dan jullie westerlingen”




https://tvpworld.com/60190813/from-1-eu ... erand-back

Plaats reactie