Zondagsluiting van winkels

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Zondagsluiting van winkels

Bericht door Lech » ma mar 04, 2024 6:05 am

We controleerden wat Polen op zondag kopen. Mevrouw Wioletta had er een koffer vol mee

Brood, broodjes of aardappelen? Niet alleen. Veel Polen missen nog steeds dat winkels op zondag open zijn. Zelfs kleine lokale Żabki-winkels worden op vakantiedagen belegerd en de deuren gaan vrijwel niet dicht. Wat kopen klanten het vaakst? Dit zal je misschien verbazen.
AfbeeldingMevrouw Wioletta liet ons een koffer vol boodschappen zien. Foto: PFMatysiak / newspix.pl

Om de voorkeuren van de Polen voor koopzondagen te peilen, bezochten we Żabki en de Intermarche-winkelketen die die dag open was in Poznań en omgeving.

– Ik kocht een stokbrood en aardappelen. Het zijn noodaankopen, want er komen gasten en er is niet genoeg voor het avondeten, maar shoppen op zondag probeer ik te vermijden, zegt Rafał (40). – Ik geloof dat mensen die in winkels werken ook recht hebben op rust. Dit soort boodschappen doen, bijvoorbeeld bij Żabka, gebeurt in uitzonderlijke situaties en geeft je zoveel gemoedsrust dat je altijd de deur uit kunt gaan om iets te kopen, maar er zou niets gebeuren als de winkels gesloten waren - meent hij.

Het meest waren wij onder de indruk van de aankopen van mevrouw Wioletta (55). – Over het algemeen hebben we wat boodschappen gedaan voor de komende week, en dat hebben we vandaag vooral gedaan omdat het een kans was – zegt hij en laat de koffer vol aankopen zien. Er waren zelfs bloempotten. Wel geeft hij aan dat hij op zondag doorgaans niet winkelt.

De meeste mensen gaan zonder specifieke reden winkelen in een winkel die op zondag open is. – Ik heb wat boodschappen gedaan, iets wat ik vergeten was, maar niets bijzonders, alleen wat brood – zegt Arek (56). – Gewoon kleine dingen, niets bijzonders – voegt hij eraan toe, terwijl hij de tas laat zien. Toch klagen kleine winkeltjes die elke zondag open zijn niet over het gebrek aan klanten. – Meestal komen mensen binnen voor een of twee dingen, maar de eerste klanten komen al om 9.00 uur, vlak na opening, langs, vertelt Anita (23), winkelmedewerkster. – Bij mooi weer komen kinderen voor een ijsje of iets te drinken, chips, snoep en ouderen komen, vooral als het barbecueseizoen begint, voor alcohol. Bovendien verkopen we zelfs in de winter op zaterdag en zondag de meeste alcohol, vult hij aan.

Winkelen op zondag is niet alleen een noodoplossing?
– Voor mij persoonlijk zou er niets gebeuren als deze winkels gesloten zouden zijn. Dan doe je al je boodschappen vooraf en als de winkel open is, ga je iets kopen, geeft Rafał (40) toe. Soms zijn kleine buurtwinkels echter een nooduitgang. – Ja, het redt mijn leven, als ik op een doordeweekse dag geen tijd heb om boodschappen te doen, koop ik zelfs iets voor het avondeten, dus ik waardeer het dat ze open zijn, maar ik gebruik ze af en toe - zegt Lidka uit Poznań. – Vandaag hadden we alleen panty's en kattenbakvulling nodig voor de kattenbak. Ik heb dit zelfs in een kleine plaatselijke winkel gekocht, dus ik ben blij - voegt ze eraan toe.
Afbeelding
SOS shoppen? Dit gebeurt vaak op zondag
Anita, verkoopster in een winkel die elke zondag open is, zegt direct dat mensen langskomen voor domme dingen en dat die zelden dringend nodig zijn.
Afbeelding
– Ondanks de hoge prijzen is er geen tekort aan klanten. Naast alcohol verkopen we veel sigaretten, maar er zijn ook gevallen waarin iemand wegrent om "Kropelka" -lijm, batterijen of pijnstillers te kopen, d.w.z. SOS-aankopen - voegt hij eraan toe. Dit wordt bevestigd door het stel dat we voor de winkel tegenkwamen en maar voor één ding naar binnen gingen. – We hebben alleen gelei nodig voor de taart, we wisten zeker dat we die in huis hadden, maar dat bleek niet zo te zijn. Zonder dat zou het een mislukking zijn om 's middags koffie te drinken met je ouders - zeggen Hania en Maciek.
Afbeelding
Meneer Rafał ging op zondag naar de winkel om stokbrood en aardappelen te kopen.


Afbeelding
Ook op zondag kunt u uw boodschappen voor de hele week doen.

Afbeelding
Winkels die op zondag open zijn, klagen niet over het gebrek aan klanten.







https://www.fakt.pl/wydarzenia/oto-co-p ... ed&utm_v=2

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zondagsluiting van winkels

Bericht door Lech » vr mar 15, 2024 6:13 am

De koopzondagen zijn er weer. De deadline en regels zijn gewijzigd. Het nieuws werd gebracht door een belangrijke politicus van de regerende coalitie

Bent u een van degenen die graag op zondag wil winkelen, niet alleen vóór Kerstmis, dan hebben wij goed nieuws voor u. Een belangrijke politicus van de regerende coalitie zei over de geplande veranderingen in deze kwestie, die volgende week van start gaan.
Afbeelding
De regelgeving rond koopzondagen zorgt voor grote maatschappelijke discussies. Veel ondernemers zeggen dat het vanuit hun perspectief geweldig zou zijn als ze op de laatste dag van de week weer konden gaan winkelen. Consumenten die niet in de gelegenheid zijn om op een andere dag naar de winkel te gaan, spreken op een vergelijkbare toon. Op hun beurt verheffen kassiers en verkopers hun stem dat de niet-handelszondag de enige dag is waarop ze tijd kunnen doorbrengen met hun dierbaren. Het is lastig om deze drie groepen tevreden te stellen, maar er is een oplossing gevonden.

Binnenkort zijn er weer koopzondagen. De deadline en regels zijn gewijzigd
Ryszard Petru, voorzitter van de parlementaire commissie voor economie en ontwikkeling, sprak in een interview met Radio ZET over de mogelijkheid om de koopzondagen terug te geven . Hij kondigde de introductie aan van twee handelszondagen, en de activiteiten hiervoor zullen volgende week (18-24 maart dit jaar) starten. De Polen 2050 Partij zal handtekeningen verzamelen voor het wetsvoorstel.

Petru is van mening dat twee koopzondagen per maand een ‘compromisvoorstel’ is dat een positieve impact zal hebben op deze drie kwesties:

hogere inkomens;
economische groei;
comfort voor de klant.

De politicus hoopt dat dit idee steun krijgt van de partijen die deel uitmaken van de regeringscoalitie. Hij benadrukte dat de grootste groepering, de Civic Coalition, dit idee niet alleen steunt, maar zelfs meer zou willen: dat alle zondagen commercieel zijn.

Als het om links gaat, ziet het er heel anders uit. Onder de mensen die tegen het herstel van de koopzondagen zijn: hoofd van het ministerie van Familie, Arbeid en Sociaal Beleid Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Petru benadrukte dat de minister "er rekening mee moet houden dat de economie is veranderd en het niet alleen fysiek mogelijk is om op zondag boodschappen te doen en iemand werkt. Mensen die hun winkels voor maandag moeten bevoorraden, werken ook op zondag." Hij benadrukte dat "niemand op zondag naar de winkel hoeft. Als ze de gewoonte hebben om niet te gaan, moeten ze ook niet gaan."



https://www.fakt.pl/pieniadze/oszczedza ... ed&utm_v=2

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zondagsluiting van winkels

Bericht door Lech » ma mar 18, 2024 6:44 am

Zullen sommige winkels op 2 april gesloten zijn? De reden hiervoor kunnen wijzigingen in de BTW zijn

Wie na Pasen bijvoorbeeld brood, kaas of fruit wil kopen, kan hier een probleem mee hebben. Winkels die de BTW-tarieven op voedsel aan de kassa niet wijzigen, worden gesloten.
Laten we u eraan herinneren dat de regering vorige week haar besluit heeft aangekondigd om het financiële schild niet te verlengen. Dit betekent dat vanaf 1 april dit jaar. De tarieven voor sommige voedselproducten zullen terugkeren naar het niveau van vóór 1 februari 2022. Op dezelfde dag zullen de tarieven worden verlaagd naar 8%. tarief voor sommige schoonheidsbehandelingen.

Het probleem is dat om direct na Pasen een zaak te kunnen openen, in veel gevallen de kassa-instellingen tijdens de feestdagen moeten worden gewijzigd. Doet de ondernemer dit niet, dan zal hij moeten afzien van verkoop totdat passende wijzigingen zijn doorgevoerd.


Helaas verder achter de betaalmuur: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykul ... miany.html

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zondagsluiting van winkels

Bericht door Lech » di mar 19, 2024 6:18 am

De nachtmerrie voor kassiers in heel Polen nadert. ‘Vergeet vrije tijd’

Voor ons ligt de koopzondag vóór Kerstmis, waarop de winkels elk jaar vol zitten met klanten. Supermarktmedewerkers hebben geen reden om daar blij mee te zijn. Het is gebruikelijk dat werkgevers hen verbieden om tijdens deze periode vakantie op te nemen. En ook al komt iedereen die dag naar het werk, het zijn er simpelweg te weinig.
Afbeelding
Tijdens de feestdagen kunnen caissières er niet op rekenen dat iemand hen een pauze gunt, zegt Wojciech Jendrusiak, hoofd van de vakbond in Kaufland. Foto: Tomasz Pietrzyk / AGENCJA Wyborcza .pl

Diensten van 9-10 uur, geen vrije tijd, groot aantal klanten om te bedienen. Voor caissières in supermarkten zijn koopzondagen vóór Kerstmis een echte nachtmerrie. Het is moeilijk om de planning te beheren.

— Problemen met werknemers komen voortdurend voor, het hele jaar door. Het is gebruikelijk dat werkgevers vakantiedata wijzigen of zelfs aangeven wanneer een werknemer op vakantie kan. Tijdens de feestdagen kunnen kassiers er niet op rekenen dat iemand hen een pauze gunt - zegt Wojciech Jendrusiak, voorzitter van OPZZ Konfederacja Pracy Organization Inter-Enterprise Organization in Kaufland, in een interview met "Fakt".

Marktmedewerkers zullen protesteren. Er zijn er te weinig
Te weinig arbeiders brachten de vakbonden van dit netwerk ertoe een blokkade van nationale weg nr. 74 nabij Piotrków Trybunalski aan te kondigen. Het centrale magazijn van Kaufland bevindt zich vlakbij. De blokkade zal plaatsvinden op 28 en 29 maart.

— Vanwege de vakantieroosters van de medewerkers kunnen sommige mensen daar niet verschijnen. Wij hebben een collectief geschil met de werkgever. We wilden het anders oplossen, maar we werden geweigerd de lijst van werknemers uit te geven die nodig zijn om een ​​stakingsreferendum te houden. Dit is een grove schending van de rechten van werknemers, zegt Jendrusiak.

Winkelzondag vóór Pasen. Alle kassamedewerkers aan het werk
Kassiers en kassamedewerkers hebben geen slechte houding ten opzichte van het werken op de koopzondag vóór de vakantie. Ze geven echter aan dat het probleem constante vermoeidheid en frequente veranderingen zijn die de hele dag beslaan en het onmogelijk maken om tijd met het gezin door te brengen.

— Het gaat niet om die ene koopzondag vóór Kerstmis. Het probleem is iedereen. Het idee om alle handelszondagen te herstellen is voor ons angstaanjagend. Elk jaar zijn er steeds minder werknemers. Toen ik 10-11 jaar geleden kwam werken, waren er nog geen 180 winkels in onze keten en werkten er 15.000 mensen. mensen. Nu zijn er ruim 240 winkels, waarvan er ongeveer 21.000 moeten zijn. werknemers, ondertussen zijn het er nog maar 13 duizend! - zegt Jolanta Żołnierczyk, kassier en lid van de raad van bestuur van OPZZ Konfederacja Pracy Agencja Inter-Enterprise Organization in Kaufland, tegen "Fakt".

Kassiers kunnen op de koopzondag vóór Kerstmis geen vrij nemen
Ze legt uit dat zelfbedieningskassa's uiteraard de behoefte aan kassamedewerkers verminderen, maar niet in die mate.
En je moet ook niet vergeten dat er voortdurend nieuwe markten opengaan. Personeelsproblemen zijn het meest zichtbaar op dagen als de koopzondag vóór de feestdagen. Zeker omdat het verkeer een paar dagen eerder ook zwaarder is. Ondertussen kunnen medewerkers in deze periode geen verlof opnemen
- Iedereen moet werken. En er zou geen probleem zijn als dit de twee zondagen vóór Pasen en Kerstmis waren. Wij zouden ons dan kunnen inzetten voor de klanten die hun geld bij ons achterlaten. Het is tenslotte zo'n feestelijke tijd. Het probleem is dat de werknemer door ondertekening van het contract praktisch eigendom van het bedrijf wordt en geen beslissingen over zichzelf kan nemen. We moeten ook niet vergeten dat werken aan de kassa een zeer gefeminiseerd beroep is, en dat vrouwen ook meer voor kinderen zorgen en zwanger worden. Het is goed als politici, die dankzij vrouwen hebben gewonnen, naar hun stem hebben geluisterd voordat ze alle koopzondagen herstelden , vat Żołnierczyk samen.

Winkelzondag is een hel voor kassamedewerkers
Ook bij andere winkelketens klagen medewerkers. — Niemand heeft een vrije dag op koopzondag. Het schema is klaar, we moeten allemaal komen opdagen. De manager zei dat hij niet wilde horen dat iemand om verlof vroeg, ziek was of een ziek kind had. Die mogelijkheid bestaat niet - zegt Agnieszka, een medewerker van Biedronka, in een interview met Wirtualna Polska.

— We ontvangen informatie van winkelmanagers dat we waarschijnlijk te maken zullen krijgen met banenverlies. Werknemers die verlengde contracten zouden hebben, krijgen deze niet zover dat ze tekenen. Het bedrijf verlengde de mandaatcontracten die eind februari afliepen niet. Ook de ondertekening van contracten met kandidaten die al een arbeidsgeneeskundig examen hebben afgelegd, zou worden opgeschort. Binnenkort zal er niemand meer zijn om te werken, winkels ontslaan kassiers voor Kerstmis - waarschuwt Gabriela Kaim, voorzitter van NSZZ "Solidarność" bij Jeronimo Martins (eigenaar van de Biedronka-keten) in een interview met Wirtualna Polska.









https://www.fakt.pl/pieniadze/zbliza-si ... ed&utm_v=2

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zondagsluiting van winkels

Bericht door Plievo » wo mar 20, 2024 9:06 am

Mijn schoonzus werkt bij de Lidl en ze dienen zondags al te werken om de schappen te vullen voor de maandagochtend.
Ze zit niet echt te wachten dat de winkel op zondag open gaat. Behalve kleding en schoenen winkels, die mogen van haar wel open 5qw

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Zondagsluiting van winkels

Bericht door ron » vr mar 22, 2024 7:46 am

Plievo schreef:
wo mar 20, 2024 9:06 am
Mijn schoonzus werkt bij de Lidl en ze dienen zondags al te werken om de schappen te vullen voor de maandagochtend.
Ik dacht dat zij dat altijd op normale werkdagen na sluitingstijd deden.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zondagsluiting van winkels

Bericht door Plievo » vr mar 22, 2024 11:55 am

ron schreef:
vr mar 22, 2024 7:46 am
Plievo schreef:
wo mar 20, 2024 9:06 am
Mijn schoonzus werkt bij de Lidl en ze dienen zondags al te werken om de schappen te vullen voor de maandagochtend.
Ik dacht dat zij dat altijd op normale werkdagen na sluitingstijd deden.
In januari was ik bij mijn schoonfamilie en ik vroeg haar of ze een aantal dagen vrij was, het was een zondag.
Ze gaf aan dat ze moest werken en schappen vullen, meer weet ik eerlijk gezegd ook niet.

In NL worden de schappen overdag gevuld, dan slalom je om de vakkenvullers heen.. :shock:

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zondagsluiting van winkels

Bericht door Lech » di mar 26, 2024 6:10 am

De coalitie is niet unaniem over de kwestie van vrije zondagen
Afbeelding

Politici van Polen 2050 hebben zondag hun project met betrekking tot handel ingediend. Het project gaat ervan uit dat dit elke eerste en derde zondag van de maand mogelijk zal zijn. Links staat echter sceptisch tegenover deze veranderingen. Vakbonden zijn er ook tegen, waaronder de grootste – NSZZ “Solidarność”. Afgelopen zondag was een van de zeven commerciële zondagen in 2024. Bij deze gelegenheid besloten de politici van Polen 2050 hun campagne-idee van twee commerciële zondagen per maand te herstellen. Volgens de partij van Szymon Hołownia zal het openen van winkels de economie nog meer stimuleren. Binnen de coalitie bestaat hierover echter geen overeenstemming. Het is onder meer tegen Links. – (EN) We zullen de ideeën van invoering in 2024 niet zomaar toejuichen


Artikel alleen beschikbaar voor abonnees https://gpcodziennie.pl/823138-koalicja ... dziel.html

Plaats reactie