Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door bertvaneck » do jan 05, 2012 2:30 pm

Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

In tegenstelling tot uien en aardappelen, is witte kool een product waarnaar weinig vraag is en waarmee producenten veel verkoopproblemen hebben. De voorraden van witte kool zijn nog steeds veel hoger dan de vraag.


De prijzen blijven steken op een zeer laag niveau: van 0,10 PLN (0,023 euro) per kilogram tot maximaal 0,20 PLN (0,045 euro) per kg. Maar deze maximumprijs wordt alleen betaald als een producent een goede productkwaliteit levert en vaste klanten heeft. De situatie op de koolmarkt wordt sterk beïnvloed door een slechte export en de vooruitzichten zijn niet goed. Terwijl de producenten van Chinese kool er vrij zeker van kunnen zijn dat ze hun producten verkopen en dat de prijzen omhoog moeten, zitten de producenten van witte kool met veel problemen in het huidige seizoen.

Publicatiedatum: 5-1-2012

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door Plievo » do jan 05, 2012 4:53 pm

Nog meer bigos eten met ons allen 1qq

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door Thomasz » do jan 05, 2012 6:42 pm

Zeker de chinski kool zie je nu over al, en super de super.
Thomasz

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door pietje Bell » vr jan 06, 2012 9:43 am

Krijg je spleetoogjes van.Wacht maar tot het gaat vriezen in het oosten,dan komt de vraag snel naar witte kool.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door bertvaneck » vr jan 06, 2012 9:48 am

pietje Bell schreef:Krijg je spleetoogjes van.Wacht maar tot het gaat vriezen in het oosten,dan komt de vraag snel naar witte kool.
dat denkt ik ook Pietje zz5

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door Thomasz » vr jan 06, 2012 12:29 pm

Zal alleen dit jaar denk ik in de vries kasten vriezen
Thomasz zz1

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door bertvaneck » vr jan 06, 2012 12:39 pm

als wij terug gaan naar Nederland dan neem ik altijd een emmer van 10 kilo kant en klare mee en10 kilo Bydgoszcz kielbasa en 10 kilo varkens hazen :D rainbow en dan hebt ik bijna de benzine er uit voor de terug reis

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door ron » vr jan 06, 2012 5:49 pm

Enkele van m'n buurmannen telen ook witte kool. Ik zie ze elk jaar in weer en wind met die kool over het land slepen en 's winters, weer of geen weer, moeten ze het 's nachts aan de groothandel leveren. Vorig jaar was de prijs leuk, maar de jaren daarvoor waren ook niet zo fantastisch.
Veel gelegenheidstelers zullen wel weer rustig aan doen volgend jaar.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door Thomasz » vr jan 06, 2012 7:14 pm

Ron,

Ik neem aan dat je het over Nederland heb, hier op de grote velden staan tenten en caravans om de boel te bewaken voor het stelen van gewassen, van kool tot uien enz enz.
Hier op het dorp is het voor een persoon heel slecht af gelopen daar door voor iets te stelen. 3q
Thomasz

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door Plievo » vr jan 06, 2012 8:16 pm

Wat mij opvalt is dat de prijzen van aardappellen, uien en nu witte kool ver beneden de productieprijzen in de winkels liggen?
Hoe kan dit toch, misschien aanvoer van gesubsidieerde buitenlandse import?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door bertvaneck » vr jan 06, 2012 8:37 pm

ik haalde een paar weken terug 5 kilo bieten voor 2.49 zloty en ook heel mooie uien 5 kilo voor 2.49 idem 5 kilo aardappels ik hebt in de schuur klaar staan om mee te nemen holland 10 kilo bieten 10 kilo uien en 50 kilo aardappels en een vracht vlees en worst zz5

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door ron » vr jan 06, 2012 9:16 pm

Thomasz schreef:Ron,

Ik neem aan dat je het over Nederland heb, hier op de grote velden staan tenten en caravans om de boel te bewaken voor het stelen van gewassen, van kool tot uien enz enz.


Nee hoor, toch echt hier in Polen. Plantages bij m'n buren zijn niet zo groot, hooguit enkele ha per boer op land dicht tegen de boerderij.

Plievo schreef:Wat mij opvalt is dat de prijzen van aardappellen, uien en nu witte kool ver beneden de productieprijzen in de winkels liggen?
Hoe kan dit toch, misschien aanvoer van gesubsidieerde buitenlandse import?

Ik had ooit eens gehoord dat die winkelketens dit soort produkten beneden de inkoopprijs verkopen om zoveel mogelijk klanten naar de winkel te lokken. Dit verlies wordt dan weer goedgemaakt door de winst van de rest wat ze kopen.
Die boer zal toch ooit z'n produkt kwijt moeten, 't is niet eeuwig houdbaar. Dan maar weg ermee voor onder de kostprijs in plaats van helemaal niets vangen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen: Nog steeds weinig vraag naar witte kool

Bericht door bertvaneck » vr jan 06, 2012 9:30 pm

zo gaat het ron er is spreek woord wat zegt de geen die hard werken wonen in de kleinste huizen

Plaats reactie