Jedwabne

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Jedwabne

Bericht door Lech » di sep 27, 2016 5:30 am

Huiveringwekkend staaltje onderzoeksjournalistiek
Geschiedenis

De Poolse journalist Anna Bokint onderzocht de pogrom in het dorpje Jedwabne. Inwoners vermoordden daar in 1941 hun joodse buren. In het interview op pagina 8 vertelt Bokint wat het onderzoek voor haar betekende.
Afbeelding
Laura Starink

26 september 2016

In de eerste jaren van deze eeuw ging Anna Bikont, journalist van dagblad Gazeta Wyborcza, naar het Poolse stadje Jedwabne om met iedereen te praten die te maken had met het onderwerp van het pamflet Neighbors (2001) van historicus Jan Gross: de moord op de joden van Jedwabne tijdens de Tweede Wereldoorlog. Niet de Duitsers, schreef Gross, maar de inwoners van het Oost-Poolse stadje zelf hadden de joden omgebracht: op 10 juli 1941 dreven zij hun buren bijeen in een schuur en staken die in de fik. In de hele regio vonden meer dan dertig van dit soort spontane pogroms plaats. Na publicatie van Gross’ boek begon in Polen een enorme polemiek over het Poolse antisemitisme.

Bikonts De misdaad en het zwijgen. Jedwabne 1941, de levende herinnering aan een pogrom in Polen is een huiveringwekkend staaltje persoonlijke onderzoeksjournalistiek. Bikont vond overlevenden die slechts met grote moeite hun mond wilden opendoen. Ze sprak met priesters, historici en juristen. Ze slaagde er zelfs in twee daders op te sporen, de gebroeders Laudanski. ‘Terwijl ik met ze sprak, wist ik dat ze de beelden voor ogen hadden van de verkrachtingen en moordpartijen,’ schrijft ze. ‘Maar de broers Laudanski waren trots op hun leven. Steeds als ik er vandaan kwam, voelde ik me doodziek.’

Bij het lezen van haar boek onthutst je de agressie van de huidige inwoners van Jedwabne, die niets met de misdaad te maken hadden, maar de werkelijke toedracht categorisch afwijzen. Niet de joden, maar zíj zijn het slachtoffer van de anti-Poolse pers.

Jedwabne was Bikonts eerste confrontatie met echte vreemdelingenhaat en ze kwam tot de conclusie dat die altijd wordt georkestreerd, in dit geval door een extreem-rechtse politieke partij uit het interbellum en door de reactionaire Poolse katholieke kerk. In Jedwabne werd die gepersonifieerd door pastoor Orlowski, die de woede over Gross’ onthullingen vanaf de kansel opzweepte.

Bikont schopt nog tegen een ander heilig huisje: de partizanen. In de Poolse historiografie was het moedige verzet tegen de nazi’s lang onomstreden. Maar zij laat zien dat de partizanen in het verarmde Oost-Polen een belangrijke rol speelden bij het organiseren van de pogroms. Dat is moeilijk te accepteren; voor de meeste Polen blijven partizanen helden, terwijl joden collaboratie wordt verweten met de Sovjets, die in 1939 het oosten van het land bezetten.

Bikont laat zien hoe zwaar het verleden nog steeds op Polen drukt. Terwijl de vorige Poolse regering het boetekleed aantrok en twee presidenten officieel excuses aanboden op de jaarlijkse herdenking in Jedwabne, staat het huidige bewind weer volop op de rem. Het maakt haar boek alleen maar relevanter.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Jedwabne

Bericht door Lech » wo okt 19, 2022 5:27 am

Massagraf uit WO II gevonden in 'bos des doods' bij Jedwabne
Afbeelding
De meeste van de 11 Poolse slachtoffers hadden hun handen op de rug gebonden en sommige schedels hebben sporen van verwondingen.
Stowarzyszenie "Wizna 1939"

De lichamen van 11 Polen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door Duitsers zijn vermoord, zijn ontdekt in Jedwabne.

Het massagraf werd ontdekt door de historische verkenningsgroep Wizna 1939 in wat plaatselijk bekend staat als het Forest of Death.
Afbeelding
Marcin Sochoń van Wizna 1939 zei: "We kwamen naar het Przestrzelski-bos bij Jedwabne in de hoop een vermoorde vader en zoon te vinden, maar het bleek een massagraf te zijn."


De groep zegt te verwachten nog veel meer lichamen te vinden in het bos in het noordoosten van Polen.

De meeste slachtoffers hadden hun handen op de rug gebonden en sommige schedels hebben sporen van verwondingen. Het massagraf bevatte kogelhulzen van een Duitse Mauser.

In het weekend hebben leden van Wizna 1939 samen met soldaten van de Territorial Defense Force en staf van het Forensisch Laboratorium van de Marechaussee onderzoek gedaan in het bos.

Zaterdag meldde de groep dat ze de stoffelijke resten hadden gevonden van twee mensen, die volgens getuigenverklaringen de lichamen zijn van een vader en zoon.
Afbeelding
Tijdens de Duitse bezetting van Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog had de Duitse militaire politie gestationeerd in Jedwabne een veldkantoor waar ze hun slachtoffers martelden en vermoordden.


De ontdekking van meer slachtoffers verraste de groep. Marcin Sochoń van Wizna 1939 zei: "We kwamen naar het Przestrzelski-bos bij Jedwabne in de hoop een vermoorde vader en zoon te vinden, maar het bleek een massagraf te zijn."

Antropoloog Urszula Okularczyk zei: "De rangschikking van de handen geeft aan dat de slachtoffers waren vastgebonden voordat ze stierven, de handen op de rug waren vastgebonden, de lichamen zonder zorg en respectloos werden weggegooid en op elkaar vielen."



Lees het gehele verhaal met meer foto`s alhier: https://www.thefirstnews.com/article/ma ... abne-33824

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Jedwabne

Bericht door JanTorun » wo okt 19, 2022 6:32 am

Het gebeuren is verschrikkelijk, heb er in de loop van jaren veel over gelezen. Komt er in feite op neer dat niemand het heeft gedaan en naar de ander wijst, wel heeft bij mij de mening postgevat dat je hier nooit uitkomt. Gewoon omdat er zoveel raakvlakken zijn met andere zaken die voor het gebeuren een rol spelen. Het is te simpel om te concluderen dat iemand of een partij in deze tragedie de hoofdrol vervulde.

Ieder mens, maar ook ieder land heeft zijn eigen waarheid, ook in Nederland waar meer verzetsstrijders waren dan inwoners!! Heb er zelf eens met mijn Poolse schoonmoeder die in een ander dorp alle Joden zag wegvoeren, over gesproken die heel moedig haar mening gaf zonder iemand te veroordelen. Zij gaf voor mij het antwoord: was een verschrikkelijke tijd met heel veel armoede.

Had een print meegenomen waar alle Joodse bewoners van haar dorp opstonden, ze wist op hoge leeftijd alle namen nog. Maar wat doe je als vrouw alleen met kinderen en je man in Duitsland te werk is gesteld? Je kan gewoonweg niet een onderdeel van de Poolse geschiedenis uitlichten en daar een oordeel over geven, naast het feit dat het voor mij ook onmogelijk is.

Plaats reactie