Capitulerende Duitsers en overwinningsparade van de Polen

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Capitulerende Duitsers en overwinningsparade van de Polen

Bericht door Lech » vr sep 27, 2019 5:08 am

Capitulerende Duitsers en de overwinningsparade van de Polen

videoOpnieuw zijn er filmbeelden opgedoken van de bevrijding van Breda in 1944, precies 75 jaar geleden. Het zijn beelden die onder meer gemaakt zijn vanuit een raam van een woning aan de Nieuwe Ginnekenstraat waar de familie Raaijmakers woonde.


De opnames zijn gemaakt door Jacques Raaijmakers, voormalig voorzitter van NAC en voor de oorlog oprichter van het bekende Bredase bedrijf Fri Jado. De beelden tonen ondermeer Duitse soldaten die zich overgeven en de overwinningsparade van de Polen enige tijd later.

Herdenking
Afbeelding
Bevrijding Breda uit video van Jacques Raaijmakers. © Jacques Raaijmakers.

Het bijna vijf minuten durende filmpje is in het bezit van dochter Saskia Raaymakers (‘ergens onderweg is de lange ij in mijn naam veranderd in een Griekse y’). Ze stelde het ook bij de zestigjarige herdenking van de bevrijding van Breda al eens ter beschikking aan BN De Stem.

Het filmpje was voor die tijd lange tijd kwijt. Saskia, inmiddels 70: ,,Mijn vader is in 1984 overleden en mijn moeder zei toen dat er ook nog een filmpje moest zijn. Daar zijn we naar op zoek gegaan. Het bleek uitgeleend te zijn aan een Pool en later bij Thom Peeters terecht te zijn gekomen. Die heeft er foto’s van gemaakt, die hij heeft gebruikt in een boek.”

Saskia koestert het filmpje. ,,Mijn ouders hebben nooit veel verteld over de oorlog, ook al hebben ze in de oorlog mensen over de vloer gehad die verborgen moesten worden. Daar was hun huis met veel gangetjes en nissen zeer geschikt voor.” Het filmpje werd, op een enkele uitzondering na, altijd alleen in familiekring getoond.

Saskia: ,,Daarom is het misschien wel leuk als meer mensen de beelden kunnen zien.‘’

Eerder deze week kregen we al videobeelden van Jan Maas van de Bredase bevrijding in 1944.

Oproep

Heeft u zelf ook beelden van de oorlog en/of de bevrijding in West-Brabant en wilt u die aan een groot publiek laten zien? Mail dan: p.ullenbroeck@bndestem.nl

Afbeelding


De film is te bekijken op: https://www.bndestem.nl/breda/capituler ... ~a59ae949/

Plaats reactie