Film over Poolse zieneres Faustina Kowalska uitgekomen

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Film over Poolse zieneres Faustina Kowalska uitgekomen

Bericht door Lech » wo nov 06, 2019 5:43 am

Film over Poolse zieneres Faustina Kowalska uitgekomen
5 November 2019

In de Verenigde Staten is onlangs een speelfilm over het leven en de geestelijke nalatenschap van de heilige Maria Faustina Kowalska (1905-1938) in première gegaan. Love and Mercy (‘Liefde en barmhartigheid’) heet de productie die het verhaal vertelt van de Poolse zieneres die in het jaar 2000 werd heiligverklaard.

Een belangrijk deel van de film, geschreven en geregisseerd door Michał Kondrat, gaat over de verschijningen van Jezus Christus aan zuster Maria Faustyna. Zij beweerde dat de Verlosser Zich aan haar kenbaar maakte als de Goddelijke Barmhartigheid.

Sint-Faustina schreef in haar dagboeken dat Jezus aanwijzingen had gegeven voor een afbeelding van Hem. Deze is daadwerkelijk vervaardigd. De eerste versie werd geschilderd door Eugeniusz Kazimirowski (1934) en de tweede door Adolf Hyła (1943). Zij schilderden de verrezen Christus uit wiens hart twee stromen vloeien: een rode en een blauwe.

Love and Mercy (in het Pools: Milosc i milosierdzie) is een Poolse productie, die zowel in het Engels als in het Pools werd opgenomen. “Het was alsof je twee films aan het draaien was”, zegt Kamila Kamińska, de Poolse actrice die de beroemde zieneres vertolkt. In een interview met Catholic News Service (CNS) zegt ze dat ze ter voorbereiding op deze rol alle dagboeken van zuster Faustina heeft gelezen.

“Het was een geweldige ervaring”, vertelde Kamińska in New York nadat ze vanuit Polen was ingevlogen voor een van de 28 vertoningen van de film in honderden Amerikaanse bioscopen. Het lezen van die dagboeken had haar zwaar aangegrepen. “Ik had veel spirituele ervaringen. Soms huilde ik en soms dacht ik bijvoorbeeld dat mijn leven moest veranderen.”
Afbeelding
Helena Kowalska trad op 20-jarige leeftijd in Warschau bij de Congregatie van de Zusters van Onze Lieve Vrouw van de Barmhartigheid, waar ze de kloosternaam Maria Faustina van het Heilig Sacrament aannam. Ze werd overgeplaatst naar Płock en later naar Vilnius in Litouwen, waar ze Michał Sopoćko leerde kennen. Deze priester werd haar biechtvader en geestelijk leidsman; hij steunde haar devotie tot de Goddelijke Barmhartigheid.

Zuster Faustina overleed in 1938 op 33-jarige leeftijd in Krakau. De latere aartsbisschop van Krakau, Karol Wojtyła, was een vereerder van haar en geloofde in haar visioenen. Hij zou als paus Johannes Paulus II de Tweede Zondag van Pasen bestemmen tot Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid.

Love and Mercy is de tweede film over Maria Faustina Kowalska. In 1994 verscheen Faustyna van regisseur Jerzy Lukaszewicz.

https://www.kro-ncrv.nl/katholiek/nieuw ... uitgekomen

Plaats reactie