Alsof een piketpaal de Polen de weg wees naar Goor

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Alsof een piketpaal de Polen de weg wees naar Goor

Bericht door Lech » do apr 09, 2020 4:46 am

Alsof een piketpaal de Polen de weg wees naar Goor
GOOR - Goor werd op 8 april 1945 bevrijd door een bataljon van de 1ste Poolse pantserdivisie. Het is even zoeken naar sporen in mijn eigen stad.

Theo Hakkert 08-04-20, 12:03
Afbeelding
Dinsdagavond, Goor, de zon schminkt zich af voor de nacht. Het is surrealistisch stil, niet alleen op straat, ook in de huizen. Het is duidelijk dat er niemand buiten is, maar ook de huizen lijken onbewoond. Ik bewandel het oude tracé van de Bandijk, nu Grotestraat.

Tweetalig
Van het ene monument loop ik naar het andere. Van de bomscherf die het bombardement van 24 maart 1945 markeert – in totaal tachtig slachtoffers – tot de steen met plaquette op ’t Schild. Het heeft een tweetalig opschrift. Nederlands rechts, Pools links. Want ja, Goor is bevrijd door Polen, door de 1ste Poolse pantserdivisie, die als onderdeel van de geallieerde troepen als een ongeduldige bulldozer de Duitsers het land uitschoven.

Op 8 april waren ze eerst al in Neede, Borculo en Lochem geweest. Drie dagen later waren ze al in Emmen, vier dagen later in de provincie Groningen. Het moest maar eens afgelopen zijn. Opgebonjourd.

Waaghalzen
Voor de Polen was ook het Twentekanaal geen obstakel. Jonge Goorse waaghalzen hadden al een weg over het water gevonden en al chocola geproefd van de Britse soldaten die tot aan het kanaal waren opgetrokken, maar die barrière met hun materieel niet konden slechten.

En zo waren het niet Britten of Canadezen die Goor bevrijdden, maar Polen, hun eerste bruggenhoofd in Overijssel.

Op de plaquette lees ik: ‘Ter herinnering aan de soldaten van de 1ste Poolse Pantserdivisie van de stad Goor op 8 april 1945’.

Sterkere band
Is het typerend dat deze plaquette pas vijf jaar geleden werd geplaatst? En niet door de gemeente of een bevrijdingscomité, maar aangeboden door Keep Them Rolling, het rijdende museum van oud oorlogsmaterieel: jeeps, verkenningsvoertuigen, een enkele tank? Niet te ontkennen valt dat, laat ik het zo zeggen, Nederland in de 75 jaren na de bevrijding een sterkere band heeft opgebouwd met de Amerikaanse, Canadese en Britse bevrijders dan met de Polen.

Veteraan
Bij een vergadering van het comité 75 Jaar Vrijheid Goor hoorde ik een veteraan zeggen, toen het lastig bleek een re-enactment groep te vinden die bij de viering van de bevrijding de rol van de Polen na kon spelen: „Ze willen allemaal Canadezen zijn.”

Voorstraat
De steen met plaquette werd vijf jaar geleden geplaatst in de buurt van de bomscherf, maar werd al snel geruisloos verplaatst naar de plek waar hij nu ligt. Op ’t Schild, de historische stadskern van Goor. Het officiële adres is Voorstraat. Zoals daar ook een Middenstraat is. En ooit een Achterstraat, een mooi trio, maar de bewoners wilden niet in een achterafstraatje wonen, dus werd dat Bleekstraat.

‘Jammer’, meent Sepp Bader, de kunstenaar uit Goor naar wiens ontwerp een reusachtige piketpaal op ’t Schild is geplaatst. Op zo’n drie meter afstand is het bevrijdingsmonument nu de naaste buur.

Magertjes
Ik vind het magertjes hoe mijn stad met de bevrijders is omgesprongen. Op het bankje, met een blik op de aflopende Grotestraat, bekijk ik de piketpaal van Sepp Bader nog eens. Die heeft deze vorm omdat archeologen piketpaaltjes plaatsen. Er zou meer archeologisch onderzoek moeten komen naar deze tienduizend jaar oude kern van Goor, vindt Bader.

Poolse vlag
En dan bedenk ik opeens: hoe gepast dat de paal is geverfd in rood-wit. Rood-wit is de vlag van Polen. Heel stiekem, en volledig onbewust, heeft Goor een magnifiek monument staan voor de Poolse bevrijders. „Een sympathieke gedachte”, vindt Sepp Bader. We stellen ons voor dat die rode-witte piketpaal er 75 jaar geleden al stond. Als richtpunt voor de bevrijders. Polen, hier op an!




https://www.tubantia.nl/hof-van-twente/ ... oogle.com/

Plaats reactie