‘Ik mis je’ op 4 mei eerbetoon aan alle Polen tijdens WO2

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

‘Ik mis je’ op 4 mei eerbetoon aan alle Polen tijdens WO2

Bericht door Lech » do apr 16, 2020 4:33 am

‘Ik mis je’ op 4 mei eerbetoon aan alle Polen tijdens WO2

Afbeelding
Op 4 mei herdenkt de Oosterbeekse schrijfster Miriam Guensberg haar Pools Joodse vader in het EO programma Ik mis je. Het is een eerbetoon aan alle Polen die tijdens de Tweede Wereldoorlog grote delen van Frankrijk, België en Nederland hebben bevrijd.

In Nederland kregen de Polen nauwelijks erkenning voor hun grote aandeel bij het bevrijden van ons land.

De tragiek en de moed
Tijdens de korte documentaire staat de tragiek en de moed van alle Poolse strijders die ons land bevrijdden centraal. En in het bijzonder die van Dolek Guensberg. Hij was legerarts bij de stoottroepen van de Eerste Poolse Pantserdivisie en moest op het slagveld onmenselijke keuzes maken over wie hij nog kon redden en wie niet.

Landverraders
Dolek Guensberg is, net als tienduizenden andere Poolse strijders, na de oorlog niet teruggekeerd naar zijn vaderland. Polen werd direct na de oorlog geofferd aan het communistische Rusland. Poolse veteranen die toch terug gingen, werden gezien als landverraders. Die werden al te vaak gemarteld, verbannen of vermoord. In Nederland kregen de Polen ook geen erkenning voor hun grote aandeel bij het bevrijden van ons land.

Joodse gemeenschap
Na de oorlog bouwde Dolek een nieuw leven op in Nederland en werd een van de eerste anesthesiologen. Over de holocaust sprak hij zelden. In Held zonder Vaderland schetst dochter Miriam het verscheurde leven van haar vader. Ze bezocht hiervoor zijn geboortedorp in Polen, Nowy Targ. Daar kwam ze tot de schokkende ontdekking hoe de altijd zo levendig aanwezige Joodse gemeenschap en haar vaders hele familie op 30 augustus 1942 is vermoord.Polen

Frans Timmermans
In het kader van 75 jaar bevrijding nam Frans Timmermans, eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie, het eerste exemplaar van Held zonder Vaderland in ontvangst. “Herdenken is essentieel, maar niet voldoende,” aldus Timmermans. “De enige echte manier om al degenen die vochten en stierven voor onze vrijheid eer aan te doen, is deze nalatenschap te koesteren, te beschermen en te versterken, iedere dag, met elkaar.”



https://arnhem.nieuws.nl/nieuws/2020041 ... jdens-wo2/

Plaats reactie