In het spoor van de Poolse bevrijders

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

In het spoor van de Poolse bevrijders

Bericht door Lech » vr aug 21, 2020 4:47 am

In het spoor van de Poolse bevrijders
do 20 aug 2020, 10:06 Cultuur
Afbeelding
Schilderij van Hanka Vossen van De Poolse dansgroep Slask (Silezië) met prachtige, originele klederdracht. (Foto: Henk van de Bunt)


Op donderdag 20 augustus vertoont Bibliotheek Idea Bilthoven de documentaire 'In het spoor van de Poolse bevrijders'. De documentaire vertelt het verhaal van de tienduizenden Poolse soldaten die in de Tweede Wereldoorlog hebben gestreden. Hun motto was 'voor uw en onze vrijheid'.

Hanka Vossen geeft naast een inleiding bij de documentaire ook aanvullende informatie: ‘Ik behoor tot de naoorlogse generatie. Gelukkig heb ik geen oorlogsontberingen meegemaakt. Maar de jaren na de oorlog waren overal moeilijk. Aan alles was gebrek ,aan voedsel en woningen. Als kind heb ik veel over de oorlog gehoord, vooral van mijn grootouders. Onbewust heb ik dat alles in mij opgenomen. Als een vliegtuig overvloog, ging ik in de aardappelkelder zitten, want in de verhalen van oma moest dat. Tot mijn 25e heb ik vaak nachtmerries gehad over de oorlog. En toen was het over. Gelukkig! Dat is dus de stress van de tweede generatie. We zijn er nog om te kunnen vertellen wat onze ouders en grootouders meegemaakt hebben. We moeten zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen niet vergeten hoeveel offers er zijn gebracht om in vrede te kunnen leven. Ik wil graag het een en ander vertellen over de inzet van Poolse soldaten in heel Europa.’

Razem
Hanka Vossen is voorzitter van de Stichting Razem. Stichting Razem onderhoudt namens de gemeente De Bilt de contacten met de partnergemeente Miescisko in Polen en geeft daarmee inhoud aan de vriendschapsband tussen de beide gemeenten. Deze vriendschapsband dateert al uit 1990. De basis daarvoor werd gelegd in de gemeente Maartensdijk. Stichting Razem stelt zich tot doel om op cultureel en sociaal gebied contacten te onderhouden en uitwisselingen te organiseren tussen inwoners van de gemeente Miescisko in Polen en de gemeente De Bilt. De eerste contacten met Miescisko zijn gelegd in 1990 vanuit de voormalige gemeente Maartensdijk. In 1995 is de jumelage tussen de beide gemeentes ondertekend en werd de stichting Razem opgericht. Na het samengaan van de gemeenten De Bilt en Maartensdijk in 2001 is de jumelage door de nieuw gevormde gemeente voortgezet.

Diplomaat
Een vorig artikel en de aankondiging in De Vierklank van vorige week over de documentaire ‘Poolse Bevrijders’ was voor George Saryusz Makowski aanleiding voor een ‘spontane reactie’: ‘Via een bijzonder goede en oude vriend, wonend in Bilthoven, kreeg ik vanmiddag het bericht, dat men in de vorm van een documentaire ’In het Spoor van de Poolse Bevrijders’ aandacht wil geven aan de militaire rol van de Polen, tijdens WO2, in Nederland en Europa. Ik juich dit initiatief bijzonder toe. Reden van deze reactie is de volgende: Ik (1944), ben een zoon van een Pools Cavalerie officier en diplomaat. Mijn vader kwam op 1 september 1939, als Pools viceconsul, bij het Pools Consulaat, in Amsterdam. 10 mei 1940 breekt in Nederland de oorlog uit, alle Poolse diplomaten vertrekken 12 mei naar Engeland. Mijn vader blijft in Nederland’.

Klem
George Saryusz Makowski vervolgt: ‘Duitsland valt 1 september 1939 Polen binnen, 17 september 1939 vallen de Russen Polen aan. Polen zit in een klem. Er vluchten tijdens die periode, ruim 100.000 militairen, via Roemenië naar Frankrijk. Daar wordt een Pools leger geformeerd, o.l.v. de Poolse Kolonel Maczek. Zomer 1940 vluchten deze militairen, aangevuld door Poolse emigranten, wonend in Frankrijk, via Engeland naar Schotland. Daar vinden dan de formaties plaats van de twee ‘Poolse Legereenheden’ (Generaal Maczek en Sosabowski), welke een belangrijke rol speelde, met de bevrijding van Nederland’.

Engelandvaarder
‘Terug naar mijn vader; april 1941, probeert hij als ‘Poolse Engelandvaarder’, vanaf het strand Katwijk, per kano, Engeland te bereiken, om dan door te reizen naar Schotland. De poging mislukt’. Op 9 juni 2017 is er een Monument onthuld aan de boulevard van Katwijk en op 29 april 2018 verscheen er ook een documentaire ‘De Laatste Engelandvaarders’. Momenteel is Makowski aangesloten bij een Stichting ‘Theater in School’, waar hij PowerPointpresentaties geeft op scholen in heel Nederland en alles vertelt over de Poolse Lansier’’ en over de militaire rol van de Polen, tijdens WO2, in Nederland, Polen en Europa.

Vrijheid
De documentaire is onderdeel van de drie Vrijheidscafé ’s die de bibliotheek organiseert in het kader van 75 jaar vrijheid. Rondom 4 en 5 mei was het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk de geplande activiteiten rondom 4 en 5 mei door te laten gaan. De komende periode vinden er bij Bibliotheek Idea Bilthoven alsnog activiteiten plaats om bij 75 jaar vrijheid stil te staan.

In de Bibliotheek wordt rekening gehouden met de coronamaatregelen, daarom is er beperkt plaats bij deze activiteit in Bibliotheek Idea Bilthoven, Planetenplein 2 te Bilthoven op donderdag 20 augustus om 14.30 uur. De toegang is gratis, Aanmelden (verplicht) kan via de balie van de Bibliotheek of via ideacultuur.nl

Vrijheid in woord en beeld
Laat zien wat vrijheid voor jou betekent in een foto, tekening of een gedicht. Stuur een inzending voor 25 augustus naar bilthoven@ideacultuur.nl of lever deze in bij de balie van de bibliotheek. Inzendingen zijn te zien in de Bibliotheek en worden voorgedragen tijdens de vrijheidscafé ‘s.


door Henk van de Bunt
Afbeelding




https://www.vierklank.nl/nieuws/cultuur ... bevrijders

Plaats reactie