Baanbrekende ontdekking: honderden dinosaurussporen gevonden in centraal Polen

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Baanbrekende ontdekking: honderden dinosaurussporen gevonden in centraal Polen

Bericht door Lech » di dec 14, 2021 6:08 am

Baanbrekende ontdekking: honderden dinosaurussporen gevonden in centraal Polen
Afbeelding


Poolse wetenschappers die onderzoek deden in een kleimijn in Borkowice, centraal Polen, hebben honderden voetafdrukken van dinosauriërs opgegraven die dateren uit de Jura-periode, in wat de grootste vondst in Europa zou kunnen zijn.

Volgens het Pools Geologisch Instituut zijn dit de best bewaarde dinosaurussporen van de sporen die tot nu toe in Polen zijn beschreven. De kwaliteit van hun bewaring is gelijk aan de bekendste ontdekkingen uit Groenland, Noord-Amerika, Zuid-Afrika en China.

De voetafdrukken, gevonden in 60 slibblokken, werden in juli ontdekt door twee Poolse wetenschappers, prof. Grzegorz Pieńkowski en dr. Grzegorz Niedźwiedzki, in het dorp Borkowice.

"Ik reis veel over de wereld om voetafdrukken van dinosauriërs te inspecteren, maar toen ik de Borkowice-exemplaren zag, kon ik mijn ogen niet geloven", vertelde Niedźwiedzki, die voor de Universiteit van Uppsala in Zweden werkt, aan het Poolse persbureau PAP.

Niedźwiedzki zei dat ze "enkele honderden voetafdrukken van dinosauriërs hadden gevonden, maar dat is slechts het topje van de ijsberg." Hij zei verder dat er misschien wel 500 soortgelijke slibblokken zijn met in totaal enkele duizenden voetafdrukken.

"Het zou de grootste set voetafdrukken van dinosaurussen in Europa kunnen zijn", zei hij, eraan toevoegend dat hij zeven dinosaurussoorten had geïdentificeerd tussen de sporen, die ongeveer 200 miljoen jaar oud zijn en gemaakt zijn in de vroege Jura-periode. De wetenschappers zijn van mening dat de site voetafdrukken bevat van ten minste zeven verschillende soorten dinosaurussen, waaronder die welke nog onbekend zijn voor paleontologen.

De mijn is nog steeds operationeel, maar volgens de heer Niedźwiedzki is dit voordelig omdat de mijnbouwmachines kunnen helpen om nieuw gevonden blokken op een veilige plaats op te slaan.






https://tvpworld.com/57430080/breakthro ... ral-poland

Plaats reactie