'Nooit eerder vertoonde' foto's van WO II-leider generaal Władysław Sikorski gevonden op Schotse zolder door lokale pub

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

'Nooit eerder vertoonde' foto's van WO II-leider generaal Władysław Sikorski gevonden op Schotse zolder door lokale pub

Bericht door Lech » do feb 17, 2022 5:55 am


'Nooit eerder vertoonde' foto's van WO II-leider generaal Władysław Sikorski gevonden op Schotse zolder door lokale pubzanger

Afbeelding
Op de nooit eerder vertoonde beelden is te zien hoe de Poolse premier in ballingschap en de opperbevelhebber generaal Sikorski Poolse troepen inspecteren op de hoofdweg South Street in St. Andrews.
Tadeusz Kucharski/Facebook

Niet eerder vertoonde foto's van generaal Władysław Sikorski die tijdens de Tweede Wereldoorlog Poolse soldaten in de Schotse kustplaats St. Andrews bezocht, zijn opgedoken nadat een rock-'n-roll-pubzanger uit de stad de negatieven vond in een roestige container op zijn zolder.

Tad Kucharski had wat spullen doorzocht van zijn overleden vader, Tadeusz Kucharski, een Poolse soldaat en fotograaf die tijdens de oorlog naar de stad kwam toen hij overmand werd door nieuwsgierigheid.

Toen hij de negatieven scande, was hij stomverbaasd en ontdekte dat ze beelden onthulden van de Poolse premier in ballingschap en opperbevelhebber generaal Sikorski die Poolse troepen inspecteerde op St. Andrews hoofdweg South Street.

Tad, een voormalige radioofficier van de kustwacht en nu een lokale muzikant, wist niet wie op de foto's te zien was, maar wist wel dat het een belangrijke Poolse legerofficier was.
Afbeelding
Dr. Suchcitz, hoofd van het archief van het Pools Instituut en Sikorski Museum in Londen, vertelde TFN: "Ze zijn duidelijk genomen na december 1941, want toen werd hij een volledige generaal en er zijn drie sterren te zien op zijn generaalspet."
Tadeusz Kucharski/Facebook

Toen hij de collectie net voor nieuwjaar op een lokale Facebook-fotografiegroep plaatste, schreef hij: "Poolse militairen in St. Andrews van een ongemarkeerde/ongelabelde filmrol die onlangs is gevonden. Geen datums maar duidelijk jaren 40. Vraag me af of iemand hier meer licht op kan werpen.”

Hij zei later: 'Ik kwam ze tegen tijdens een algemene speurtocht terwijl ik aan het opruimen was.

“Ik gooide ze er bijna uit, maar liet ze door een scanner gaan om te zien wat ze waren.

“Ik wist eerst niet wat het was. Ze zaten in een paar roestige containers op het hok. Het was een verrassing toen ik ze opendeed.”
Afbeelding


Zie het hele verhaal en nog meer foto`s op https://www.thefirstnews.com/article/ne ... nger-27882

Plaats reactie