Wigilia, Poolse kerstviering

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4781
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door Lech » zo nov 27, 2011 3:42 pm

Wigilia, Poolse kerstviering,
Polen heeft een rijke cultuur. Dit komt ook tot uiting in het vieren van Kerstmis, een groot feest met veel oude gebruiken. Dat begint op 24 december, de dag voor Kerstmis: elk uur is vol van een heilige kracht, die dag vast men en eet men géén vlees. Men zorgt er ook voor dat er zeker geen ruzie wordt gemaakt, want dat zou een jaar vol ruzie betekenen.
In het begin van de avond kijken kinderen of er aan de hemel een ster verschijnt, symbolisch voor de ster die boven de kribbe van Jezus in Bethlehem stond. Als zij de eerste ster zien, rennen ze naar binnen waar de familie of het gezin al bij elkaar is en melden de "pierwszy gwiazda", "het eerste sterretje". Het kerstfeest "Wigilia" kan dan beginnen en men gaat zitten aan de gedekte tafel, waarop 12 Poolse gerechten staan: o.a. barszcz czerwony (rode bietensoep), karper (vis), kapusta (warm koolgerecht) en allerlei salades. Het aantal van 12 gerechten herinnert aan de 12 apostelen van Jezus.


Wigilia (Pools uitspraak: [viɡilja] ) is de traditionele kerstavond wake avondmaal in Polen , gehouden op 24 december. De term wordt ook vaak uitgebreid tot de hele dag van de kerstavond, de uitbreiding verder in de nachtmis gehouden op rooms-katholieke kerken in heel Polen en grote Poolse gemeenschappen wereldwijd om middernacht voorafgaand aan de eerste kerstdag . In dit gebruik, is de maaltijd zelf in plaats genaamd "wieczerza" of "wieczerza wigilijna", met behulp van een oude Poolse woord "etentje", "grote maaltijd", die voortvloeien uit het Proto-Indo-Europese wortel * vesper -. 's avonds The Last Supper vertaald in het Pools als "ostatnia wieczerza".
Het woord "Wigilia 'is afgeleid van het Latijnse werkwoord vigilare , "om naar te kijken", en betekent letterlijk 'Eve'. Het feesten begint traditioneel als de eerste ster is waargenomen (meestal door kinderen) in de hemel bij zonsondergang (ongeveer 5 uur). Daarom Kerstmis wordt soms ook wel "Gwiazdka" (de kleine ster, verwijzend naar de Ster van Bethlehem ).

Tradities en gewoonten
Kinderen meestal versieren de kerstboom op deze dag (als het niet is ingesteld voor). Een bundel van hooi is geplaatst onder het tafelkleed of in elk van de vier hoeken van de kamer aan het feit dat symboliseren Jezus werd geboren in een kribbe .
Als een spel, zou kinderen verwijderen stukjes stro van onder de tafel. Groen zou een jaar van rijkdom of eventueel een huwelijk, terwijl een zwart stuk hooi zou pech net als de "stukje steenkool" vertegenwoordigt in een moderne kerst Lore betekenen. De tekening van het hooi was alleen voor de lol en het was zelden aandacht besteed aan. Diverse andere waarzeggerijen zijn semi-serieus beoefend zoals het verbergen van een moer (of een ander klein voedsel stuk) in een cake en dat te verdelen onder de familieleden. Wie vindt de noot in zijn deel is gegarandeerd een succesvol jaar te hebben.

De gebruikelijke Wigilia tafel
Een andere traditie is het verlaten van een extra lege plek setting voor een vreemdeling, genaamd de "Unexpected Guest". Dit is om te vieren de traditie van gastvrijheid in Polen. De extra stoel werd opengelaten voor het geval dat een reiziger, een familielid of een vriend verscheen aan de deur, dus er zou een plek voor hen om te zitten zijn. Het vertegenwoordigt ook een plek voor familieleden die zijn overleden of, in sommige tradities symboliseert gastvrijheid voor baby Jezus.
Familieleden beginnen de viering met een gebed en het breken van de kerst-wafer ( opłatek - symbool voor het brood dagelijks gegeten - onze dag-tot-dag gemeenschappelijk leven) en wensen elkaar geluk in het komende nieuwe jaar. (Na het gebed, meestal door de man van het huis, is de opłatek gebroken en stukken worden gegeven aan iedereen het bijwonen van de tafel. Vanaf daar, iedereen breekt een stukje van hun opłatek, en deelt deze met iedereen, wensen geluk en vreugde in het komende jaar, want Christus is geboren. Deze wens wordt meestal afgerond door een kus op de wang.) Lezingen uit de bijbel over de geboorte van Jezus zijn beoefend in meer religieuze huishoudens. Op het platteland, is het gebruikelijk om veevoer (hoewel niet honden, katten en andere huisdieren) met de wafer, als de dieren van het huishouden dienen te worden behandeld als mensen die dag en worden traditioneel verondersteld om te spreken met een menselijke stem.

De Avondmaal
Barszcz met Uszka , een van de Poolse Wigilia traditionele gerechten
Na de eerste ster aan de hemel verschijnt en na het delen van de kerst wafer (opłatek), het Avondmaal begint. Een traditionele kerst maaltijd in Polen bestaat uit gebakken karper en barszcz (rode biet soep) met Uszka (ravioli). Carp is een hoofdbestanddeel van de kerstavond maaltijd in Polen, karper filet, karper in gelei , enz. Wigilia wordt waargenomen als een zwart snel wat betekent dat de meeste Polen zich onthouden van het eten van rood vlees op deze dag. Veel huishoudens maken ook een grote verscheidenheid aan speciale kerst rolmops , matjas haring , papaver zaad cakes ( makowiec ), gedroogd fruit compote en andere lekkernijen waaronder eetbare kerstversiering. Voorkomende gerechten zijn diverse soorten fruit ( sinaasappels , tropische vruchten) en salades. Regionale gerechten zijn Zurek , siemieniotka (in Silezië), champignonsoep, verschillende salades , pierogi gevuld met kaas en aardappelen en gekookte gedroogde paddestoelen en kool ( kapusta ) of kool en gele erwten, gołąbki (kool rollen), kluski met maanzaad, Kutia , en makówki (in Silezië).
Het aantal land cursussen is van oudsher opgericht om ofwel twaalf of een oneven aantal (in Silezië ), Twaalf staat symbool voor het aantal maanden in het jaar is goed evenals de twaalf discipelen van Jezus te vieren.

The Shepherd's mis
Sommige families als individuele gelovigen zijn aanwezig op de traditionele nachtmis ( pasterka ), waar kerstliederen ook worden gezongen.
Een groot deel van de Wigilia festiviteiten is de opening van geschenken. De kinderen vaak openen hun gaven en uitdelen van de cadeaus voor de volwassenen onder de boom. Het geschenk-gever in de Poolse traditie is Sint Nicolaas of de Gwiazdka - zijn vrouwelijke tegenhanger - de kleine ster van Bethlehem.

Het kerstontbijt
Eerste Kerstdag is een nationale feestdag in Polen en de meeste Polen brengen de dagen feesten met hun familie. Kerst ontbijt bestaat vaak uit roereieren , vleeswaren geserveerd met mierikswortelsaus, gerookte of gebakken zalm, gemarineerde salades, koffie, thee en gebak, dat wil zeggen chocolade cake, piernik (peperkoek cakes, enz.
Er wordt nog steeds gelooft dat wat er ook gebeurt op Wigilia een impact heeft op het volgende jaar. Dus als een ruzie zou mogen ontstaan, dat voorspelt een twistziek en lastig jaar.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door lief milieu » ma nov 28, 2011 9:17 pm

Een leerrijke bijdrage, Lech. Ik wist wel dat Kerstmis vieren in Polen iets unieks is. Ik zou er zelf ook wel eens mee kerstmis willen vieren.

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door Przyrodnik » di nov 29, 2011 12:00 am

Dat kan. Ik zou zeggen: actie.

Plievo
Berichten: 2760
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door Plievo » di jan 03, 2012 8:26 pm

Hierbij een paar foto`s van onze kersttafel in Polen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto`s van de gebaksmaaltijd na de wigilia heb ik niet genomen, was teveel......

pietje Bell
Berichten: 511
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door pietje Bell » wo jan 04, 2012 9:17 am

Plievo schreef,was teveel,je fotocamera teklein? 3qq

Plievo
Berichten: 2760
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door Plievo » ma dec 24, 2012 7:09 pm

Vandaag maar 5 soorten vis en nog een paar gerechten er naast.
Er is nog genoeg voor de komende dagen :o

bertvaneck
Berichten: 14266
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door bertvaneck » di dec 25, 2012 3:29 pm

Ik kan daar over mee praten Johan het is bij ons het zelfde laken en pak ik meet nooit mij bloedsuiker na deze avond want ik wil niet schrikken 5qw 3q

Giorgino
Berichten: 303
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door Giorgino » di dec 25, 2012 8:15 pm

Wow Plievo, dat kersttafeltje ziet er niet slecht uit! 2qq

Plievo
Berichten: 2760
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door Plievo » di dec 25, 2012 9:32 pm

Giorgino schreef:Wow Plievo, dat kersttafeltje ziet er niet slecht uit! 2qq

En dit was nog maar de 1e ronde :o . De karper was enkele dagen geleden gekocht en zwom in de badkuip, zielig gewoon.


En als je dacht dat je alles had, koffie met gebak.

bertvaneck
Berichten: 14266
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door bertvaneck » di dec 25, 2012 9:46 pm

karper eten wij niet wij eten szczupak dat vind ik veel lekkerder 6qq

Lech
Berichten: 4781
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door Lech » wo dec 26, 2012 5:33 am

Een vreemde traditie die karper.
Levend vangen, te koop op markt of supermarkt, dan een tijd bij mensen thuis in bad en dan op tafel. Net dierenmishandeling.

Giorgino
Berichten: 303
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door Giorgino » wo dec 26, 2012 8:14 am

bertvaneck schreef:karper eten wij niet wij eten szczupak dat vind ik veel lekkerder 6qq


Snoek dus.

bertvaneck
Berichten: 14266
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wigilia, Poolse kerstviering

Bericht door bertvaneck » wo dec 26, 2012 9:22 am

Giorgino schreef:
bertvaneck schreef:karper eten wij niet wij eten szczupak dat vind ik veel lekkerder 6qq


Snoek dus.
of snoekbaars Ja dat klop ik vang er altijd een stuk of 4 die ik dan file-er en invriest en dan heerlijk van eten 6qq

Plaats reactie