Wilhelm en Anka Sasnal over It Looks Pretty from a Distance

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Wilhelm en Anka Sasnal over It Looks Pretty from a Distance

Bericht door Plievo » zo jan 29, 2012 9:57 pm

Wilhelm en Anka Sasnal over It Looks Pretty from a Distance
De Poolse kunstschilder Wilhelm Sasnal en zijn vrouw Anka Sasnal maakten samen de film It Looks Pretty from a Distance. Een minimalistisch en beklemmend portret van een incestueuze gemeenschap in een Pools dorp.

In een notendop
Anka: “Onze film gaat over hebzucht, het gemak waarmee het kwaad een dorp binnensluipt en over hoe snel mensen bereid zijn om zich daaraan over te geven. We laten zien hoe het huidige Poolse platteland eruit ziet. De mentaliteit van de personages en hun gedrag zijn daarin al eeuwenlang verankerd.”

Eerste keer
Wilhelm: “Anka is gek op literatuur en ik ben beeldend kunstenaar, dus de taakverdeling was snel duidelijk. Mijn vrouw was verantwoordelijk voor het scenario en ik trad op als cameraman. De regie namen we samen voor onze rekening. We permitteerden ons veel vrijheid tijdens de opnames. Voorafgaand daaraan analyseerden we iedere scène nauwkeurig, maar we spraken af dat we het scenario niet per se hoefden te volgen. Dat was eigenlijk ook meer een gedicht dan een vast filmscript; het ging ons om de sfeer. Samen regisseren ging overigens prima: we zijn het grootste deel van ons leven al samen en laten ons inspireren door dingen die we zien en lezen.” Anka: “Het werken met de acteurs was leuk, maar af en toe lastig. We wilden dat ze stopten met acteren, zodat de kijker zou geloven dat ze gewone mensen uit dat dorpje waren.”

Polen
Wilhelm: “Voordat we met filmen begonnen, deden we twee jaar research. We bezochten het dorpje regelmatig en onderzochten de relatie tussen de inwoners, zodat we onze fictieve personages zo realistisch mogelijk konden maken. We wilden de kijkers niet op veilige afstand naar de gebeurtenissen laten kijken, maar hen er middenin plaatsen.” Anka: “Het verhaal heeft een sociaalhistorische context en speelt zich af in hedendaags Polen. De film wordt in ons land sterk geassocieerd met de Tweede Wereldoorlog, omdat het verhaal over Joodse Polen gaat. Mensen reageren er emotioneel op en vragen zich af of je de werkelijkheid wel op zo’n harde manier moet weergeven. Het Poolse bioscoop publiek is gewend aan klassieke plots, waarbij inhoud belangrijker is dan een nieuwe filmvorm. Ze verwachten een oplossing, een antwoord. Dat krijgen ze niet met onze film.”

Kunst
Wilhelm: “Een schilderij maken is in de uitvoering totaal anders dan het maken van een film. Schilderen is een eenzame activiteit, waarbij ik van niemand afhankelijk ben. Als ik niet tevreden ben met het resultaat, begin ik gewoon opnieuw. Je hebt geen vooraf vastgesteld schema en kunt volop experimenteren. Ook levert schilderen direct resultaat op. Voor het productieproces van een film geldt precies het tegenovergestelde. Maar er is ook een overeenkomst: ik word in beide gevallen gedreven door een verlangen om iets over de wereld te zeggen en die te bevragen.”

Rotterdam
Anka: “Een paar jaar geleden zijn we al eens in Rotterdam geweest, maar niet ten tijde van het filmfestival. Ik hoop dat er dezelfde sfeer hangt die we kennen uit de kunstwereld: vrij en ongedwongen.”

Bright Future
Wilhelm: “Ik blijf schilderen en heb ook al een idee voor een nieuwe film die ik samen met Anka wil maken. Het gaat over een pasgeborene, maar meer kan ik er nog niet over zeggen.”

It Looks Pretty from a Distance – Wilhelm en Anka Sasnal
Zo 29 12:15 Pathé 6, ma 30 21:15 Pathé 6, do 2 12:30 LantarenVenster 3, do 4 12:30 Pathé 7

http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl ... -distance/

Plaats reactie