Bigos

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4970
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Bigos

Bericht door Lech » za aug 20, 2011 2:03 pm

Bigos

De bigos is één van de oudste, “echt Poolse” gerechten.
Bigos staat vaak op het menu vermeld als jachtschotel. Vroeger werd bigos in de winter bereid in een ketel boven een kampvuur midden in het bos. Jagers kwamen met een pot zuurkool, voegden er vervolgens alles aan toe wat ze maar mee hadden kunnen nemen en lieten het gerecht een paar dagen lang sudderen met enkele onderbrekingen door de pot van het vuur te halen en af te laten koelen in de sneeuw.

Bigos is een gerecht dat in Polen in elke streek weer net anders gegeten wordt, per streek kunnen er lokale ingrediënten worden toegevoegd. Probeer eens bigos na een lange bergwandeling, overheerlijk!
Bigos ontbreekt op geen enkele Poolse receptie die naam waardig. Bigos kan zowel een hoofd- als een warm voorgerecht zijn.

Voor authentiekelingen onder ons: De etiquetteregel uit de 18e eeuw schrijft voor: Nadat de pan geopend werd, neemt men er met een vork een stuk uit, laat het afdruipen op een stuk brood dat men in de linkerhand houdt en brengt het naar de mond.

Voordat u begint het volgende: Ga eerst na of u over een voldoende grote pan beschikt voor u aan dit recept begint!


Recept

Ingrediënten
    olijfolie
    varkensmedaillon in stukjes
    zout & peper
    gerookte spekreepjes
    uien
    een blokje groentebouillon
    fijn versneden witte kool
    een flinke portie zuurkool
    eekhoorntjesbrood
    laurierblaadjes
    gedroogde pruimen
    tomatenpuree
    marjoleinen
    een glas rode wijn
    komijn

Bereidingswijze
Giet olijfolie in een pan en laat opwarmen.
Kruid ondertussen de in stukjes versneden varkensmedaillon met zout en peper.
Braad het vlees in de pan met olijfolie.
Laat de gerookte spekreepjes meebakken.
Als het vlees gebakken is, zet je het opzij op een schotel.
Fruit de uien in dezelfde pan als het vlees.
Laat een blokje groentebouillon smelten in een ketel met een halve liter water.
Voeg hier de fijn versneden witte kool aan toe, gevolgd door een flinke portie zuurkool.
Doet het vlees en de gefruite uien in een snelkookpan.
Voeg het geweekte eekhoorntjesbrood bij de andere ingrediënten.
Kruid dit met komijn, en laat enkele laurierblaadjes en de gedroogde pruimen meestoven.
Sluit de snelkookpan en laat alles 20 à 30 minuten gaarkoken.
Voeg tijdens de laatste vijf minuten tomatenpuree toe.
Kruid nog met flink wat marjoleinen en werk af met een glas rode wijn.

Smacznego


Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Bigos

Bericht door bertvaneck » za aug 20, 2011 2:32 pm

zo maak mijn vrouw het ook klaar maar zonder pruimen wij eten het zomers en in winter maar ik eet het met aardappels :D :D :D

Afbeelding

Plievo
Berichten: 2951
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Bigos

Bericht door Plievo » za aug 20, 2011 4:41 pm

bertvaneck schreef:zo maak mijn vrouw het ook klaar maar zonder pruimen wij eten het zomers en in winter maar ik eet het met aardappels :D :D :D

Afbeelding

Zeker ook 1 van mij meest favoriete gerechten :D

Lech
Berichten: 4970
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Bigos

Bericht door Lech » za sep 03, 2011 10:06 am

Recept 2

Ingrediënten
125 g mager rookspek
500 g varkensvlees (zie voor variatie bij serveertips)
125 g lookworst
3 uien
750 g witte kool
125 g champignons
1 blikje tomatenpuree
2 teentjes knoflook (of meer)
1 tl karwijzaad
2 tl milde paprikapoeder
1 laurierblad
1 el marjolein
1 l witte wijn
boter of olie (authentiek reuzel)
zout en peper (naar smaak)

Voorbereiding
Spek en varkensvlees in blokjes snijden, lookworst in plakjes, uien fijn snipperen.
Witte kool grof snijden, knoflook teentjes pletten.
Kleine champignons kun je heel laten, grotere halveren. Karwijzaad kneuzen in een vijzel.
Oven voorverwarmen op 180 C

Bereidingswijze
Blokjes spek en varkensvlees samen met gesnipperde uien goed bruin laten braden.
Overige ingrediënten en kruiden toevoegen, het geheel duchtig omroeren en begieten met de witte wijn.
Water toevoegen tot alles juist onder staat. Zonder omroeren in een gesloten braadpan in de oven gaar laten worden in ongeveer 1 uur, en daarna zonder deksel nog een uurtje
Serveertips
Goed heet serveren, met boerenbrood.

Variatie: Varkensvlees vervangen door rundvlees of wild. In dit geval rode i.p.v. witte wijn gebruiken, en i.p.v. marjolein gekneusde pimentkorrels toevoegen.
Als zuurkool i.p.v. witte kool gebruikt wordt, 2 tl suiker toevoegen.

Lech
Berichten: 4970
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Bigos

Bericht door Lech » za nov 12, 2011 9:38 am

Recept 3

Ingrediënten
250 g witte kool
250 g groene savooikool
1 kg zuurkool
1 kg vlees: spek, uitgebeende varkensribbetjes, hesp, schaap, kalfsborst, gevogelte, wild, enz.
1 worstje per persoon
2 uien
50 g gedroogde paddenstoelen
1 koffielepel mosterdpoeder
20 jeneverbessen
10 kardemombessen
10 graantjes Jamaicaanse kruiden

Bereidingswijze
Laat de paddenstoelen een dag weken. Voorzie minstens drie kookdagen, telkens 1 uur lang.

Spoel de zuurkool met kokend water en laat ze uitlekken. Hak en was de witte kool en de savooikool. Blancheer de kolen gedurende 5 minuten in kokend water. Koel ze af en laat ze uitlekken.
Fruit de ui in ganzenvet of varkensreuzel.
Voeg de paddenstoelen toe.
Snijd al het vlees – behalve de worst - in blokjes en laat het bruinen.
Filter de vleessaus en bevochtig de paddenstoelen ermee.
Voeg de kolen en alle kruiden toe.
Meng heel goed.
Gebruik peper en zout.

Als het vocht van de kolen wat verdampt is, kan je alles gedurende 3 dagen één uur per dag koken. Kook vanaf de tweede dag niet langer onder druk, zodat je nu en dan kan roeren: de bigos heeft namelijk de neiging om aan de bodem van de pot te kleven.
Zet na elke kooksessie de pot in de koelkast zodat het vet naar de bodem van de pot kan zakken. Let er hierbij telkens op dat de bigos niet te vet wordt.
Voeg de worst de laatste dag toe, wanneer alles een laatste keer gestoofd wordt.

Lech
Berichten: 4970
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Bigos

Bericht door Lech » ma feb 16, 2015 8:26 pm

Afbeelding
andaag deel ik een van mijn favoriete recepten met jullie. Niet voor elke dag, want het is niet bepaald ‘mager’ of heel gezond. Maar in de winter gaat er niets boven een bordje Poolse bigos met aardappelpuree om heerlijk van op te warmen. Dit is echt stevige winterkost en o zo lekker! Wat jullie waarschijnlijk niet weten is dat ik een Poolse oma had en dit is dus een echt familierecept, mijn moeder heeft het van mijn oma leren maken en ik van mijn moeder. Benieuwd hoe je zelf Poolse bigos maakt?
Afbeelding
pakjes zuurkool van 500 gram
400 gram spekreepjes
1 kilo kippendijen zonder bot
30 gram borowiki
versgemalen zwarte peper & zeezout

Dit is – afgezien van de borowiki – geen ingrediëntenlijst om van te schrikken. Bigos wordt in elke streek in Polen anders gemaakt en heeft soms wel twintig ingrediënten. De versie die ik maak heeft maar een paar ingrediënten, maar die moeten wel van goede kwaliteit zijn, want dat komt de smaak absoluut ten goede.
Afbeelding
15
FEB
2015
Recept: Poolse bigos
categories: Recepten
bigos met aardappelpuree

Vandaag deel ik een van mijn favoriete recepten met jullie. Niet voor elke dag, want het is niet bepaald ‘mager’ of heel gezond. Maar in de winter gaat er niets boven een bordje Poolse bigos met aardappelpuree om heerlijk van op te warmen. Dit is echt stevige winterkost en o zo lekker! Wat jullie waarschijnlijk niet weten is dat ik een Poolse oma had en dit is dus een echt familierecept, mijn moeder heeft het van mijn oma leren maken en ik van mijn moeder. Benieuwd hoe je zelf Poolse bigos maakt?


bigos zelf maken

Dit heb je nodig voor een grote pan bigos voor 6-8 personen

4 pakjes zuurkool van 500 gram
400 gram spekreepjes
1 kilo kippendijen zonder bot
30 gram borowiki
versgemalen zwarte peper & zeezout

Dit is – afgezien van de borowiki – geen ingrediëntenlijst om van te schrikken. Bigos wordt in elke streek in Polen anders gemaakt en heeft soms wel twintig ingrediënten. De versie die ik maak heeft maar een paar ingrediënten, maar die moeten wel van goede kwaliteit zijn, want dat komt de smaak absoluut ten goede.

poolse borowikiZoals je ziet heb je voor bigos borowiki nodig. Dit zijn Poolse paddestoelen die in heel veel gerechten worden gebruikt. Ze hebben een sterke smaak, vergelijkbaar met porcini maar dan veel intenser. Je koopt ze gedroogd bij een Poolse supermarkt en zijn helaas niet te vervangen door een ander ingrediënt. Ik heb bigos ooit wel eens met gedroogde porcini gemaakt, maar dat vind ik eigenlijk gewoon zonde van de moeite.

Gelukkig zit er inmiddels in bijna elke stad wel een Poolse supermarkt. Zelfs in Zoetermeer zit er sinds kort een, maar grote steden als Den Haag en Rotterdam hebben er zeker een. Google is hierbij je vriend!

Zo maak je zelf Poolse bigos

Bigos is helemaal niet moeilijk om te maken, het is alleen wel een tijdrovend klusje. Zoals gezegd wordt bigos in elke streek anders gemaakt en varieert de kooktijd van een paar uur tot een aantal dagen. Op dat laatste zit ik niet te wachten, dus ik ga meestal voor een uur of vijf à zes en eigenlijk is de bigos dan na een nachtje in de koelkast de volgende dag het lekkerst.
Afbeelding
Doe alle spekjes in een koekenpan en bak ze in 20 minuten op een halfhoog vuur helemaal uit. Hierna schep je de spekjes uit de pan, maar laat het spekvet in de pan zitten.

Doe de borowiki in een kopje en giet hier een scheutje gekookt water overheen, totdat ze net onder staan.
Afbeelding
Kruid de kippendijen met een klein beetje versgemalen peper en bak ze in het spekvet. Omdat de spek al zout genoeg is, doe ik geen zout op de kip. Je kunt beter op het eind een klein beetje zout toevoegen, dan dat je bigos te zout is.

Je bakt de kip lichtbruin, maar je hoeft ‘m niet gaar te braden. De kip wordt straks nog uren mee gesudderd, dus het gaat nu vooral om het kleuren en smaak geven. Het spekvet wat je overhoudt wordt niet gebruikt en dat kun je dus weggooien.
Afbeelding
Giet wat van het zuurkoolvocht af, maar spoel de zuurkool niet af. Doe de zuurkool met de kip, het spek en de borowiki in een grote soeppan. Haal het vocht van de borowiki door een theezeefje om te voorkomen dat het eventuele zand mee in je bigos beland. Giet dan het vocht van de borowiki bij je bigos. Voeg flink wat versgemalen zwarte peper toe en hussel het geheel goed om.

Zet je pan op een halfhoog vuur en zodra deze goed warm begint te worden zet je het vuur laag. Zo laat je de bigos nu minimaal 5 uur sudderen. Je moet wel af en toe roeren, om te voorkomen dat de bigos aankoekt aan de bodem van de pan. Als dit wel gebeurd kun je eventueel een heel klein scheutje gekookt water toevoegen en de pan naar je kleinste pit verplaatsen.
Afbeelding

Na een paar uur is je kip uit elkaar gevallen van malsheid en heeft de zuurkool de smaak van de borowiki en het spek opgenomen. Breng de bigos eventueel verder op smaak met een klein snufje zout. Je serveert bigos bij gekookte aardappelen of aardappelpuree.

Als je van zuurkool houdt moet je dit echt eens proberen. De smaak van de zuurkool is veel zachter en het is lekker hartig en kruidig. Mijn vriend hield al van zuurkool maar nadat ik hem dit een keer heb voorgeschoteld blijft hij er maar om vragen. Dus maak ik een keer per winter een hoeveelheid die genoeg is om drie tot vier keer samen van te eten en vries ik porties in. Dan hoef ik alleen nog puree te maken en kunnen we toch genieten van bigos!

Eet smakelijk!

Liefs,

Diantha


http://beautybrain.nl/2015/02/15/recept ... #more-3291

Lech
Berichten: 4970
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Bigos

Bericht door Lech » di nov 16, 2021 6:33 am

Bigos: de stamppot van Polen
Afbeelding
Het is weer tijd voor een recept in de categorie ‘De stamppot van…’. Deze keer hebben we gekozen voor Polen. Enige tijd geleden zijn we voor een paar dagen afgereisd naar de stad Gdansk in dit prachtige land en aten we onder andere Bigos. Een heerlijk Pools recept wat we jullie niet willen onthouden.

Bigos is een jachtschotel (stoofpot) van witte kool, zuurkool, wortels, evt. gedroogde pruim en verschillende soorten vlees. Denk aan worst, rundvlees, varkensvlees, lamsvlees en/of wild. Dit geheel wordt gekookt met kruiden, zoals zout, zwarte peper, marjolein en laurier.

Winterse maaltijd
Bigos is een typisch winterse maaltijd die goed vult. Met name in de koude Poolse wintermaanden is een goede maaltijd extra belangrijk. Door de juiste voedingsstoffen is het lichaam in staat om, ook bij (extreem) koude temperaturen, zichzelf op temperatuur te houden.

Bigos is een recept dat je makkelijk thuis zelf kunt maken. Houd wel rekening met de stooftijd van 2 uur.

Recept Poolse Bigos
Aantal personen
Dit recept voor bigos is geschikt voor 4 tot 6 personen.

Ingrediënten
1 kilo zuurkool
1 pond hamlapjes (in blokjes gesneden)
200 gram salami of chorizo (in blokjes gesneden)
200 gram rookspek (in blokjes gesneden)
evt. nog wat stukjes kip of vlees dat over is van de vorige maaltijd
3 uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook, fijn gesneden
200 gram verse paddenstoelen (in plakjes gesneden)
2 kleine blikjes tomatenpuree
1/2 fles witte wijn
50 gram reuzel of olie
1 tl karwijzaad
1 tl milde paprikapoeder
1 tl marjolein
1 laurierblad
peper
zout
1 stevige bruine boterham


Bereiding Poolse Bigos
Spoel de zuurkool af in een vergiet onder de koude kraan.
Fruit het spek en de uien in de reuzel of olie, doe de hamlapjes erbij en braad alles goed bruin.
Doe alle andere ingrediënten erbij.
Voeg net zoveel water toe totdat alles net onder water staat.
Laat het geheel ruim twee uur zachtjes stoven. Voeg als het droog dreigt te koken nog wat water toe.
Serveer met stevige sneetjes bruin brood.

Heb je te veel gemaakt voor het aantal eters? Bewaar het dan in de koelkast. Dit gerecht is namelijk een dag later (opgewarmd) nóg lekkerder.


https://www.stamppotmaandag.nl/blog/big ... pot-polen/

Plaats reactie