Communie

Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Communie

Bericht door Plievo » za feb 15, 2014 6:50 pm

Weet iemand wat tegenwoordig als cadeau gegeven wordt bij een communie?
Volgend jaar hebben wij er eentje, de dochter van mijn zwager heeft dan communie.

Plievo

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Communie

Bericht door ron » zo feb 16, 2014 4:56 pm

Ik heb het voor de zekerheid nog even aan m'n vrouw gevraagd. Zij zei dat vandaag de dag vooral tabletten en mobiele telefoons populair zijn, vooral dingen met die nieuwste elektronische snufjes dus :)

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » zo feb 16, 2014 6:49 pm

ron schreef:Ik heb het voor de zekerheid nog even aan m'n vrouw gevraagd. Zij zei dat vandaag de dag vooral tabletten en mobiele telefoons populair zijn, vooral dingen met die nieuwste elektronische snufjes dus :)

Als je peetoom of peettante bent, dan klopt dit, een bedrag van 500 euro of meer dient uitgetrokken te worden.
Ben je uitgenodigd dan is een cadeau van c.a. 200 euri "normaal".

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Communie

Bericht door Plievo » ma mei 18, 2015 4:50 am

Gisteren communiefeest gehad, 36 kinderen die hun 1e communie kregen.
Wat een gebeuren, de kerk was afgeladen.

Qua cadeautips klopt het aardig, peetouders gaven een fiets, ouders een nieuwe smarttelefoon. De gasten een cadeau tot 100 euri.

Het feest in het restaurant was schransen, eten en nog eens eten.
Opvallend vond ik dat er geen drank geserveerd is.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Communie

Bericht door ron » ma mei 18, 2015 8:41 am

Gisteren zag ik op televisie een nieuwe cadeautrend met communie. Het lijkt een race te worden wie het meest originele cadeau kan geven, en dat lijkt de laatste tijd een PAARD te zijn ???? ???? ????

Kan het nog gekker worden?

Plievo schreef:Opvallend vond ik dat er geen drank geserveerd is.

Hier ook steeds meer de trend.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » ma mei 18, 2015 10:33 am

Een paard :?:

Weten ze dan niet wat hier bij komt kijken aan verzorging en aandacht?

Ik vraag mij af hoe gek wij geworden zijn..

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Communie

Bericht door ron » ma mei 18, 2015 7:16 pm

Dat is het hem juist: wat doe je ermee als je met de communie zo'n beest in je maag gesplitst krijgt.
Het meisje op televisie hoefde het beestje niet meer omdat het niet naar haar luisterde als zij wat zei, en het het paardje rook niet zo lekker fris en zoet als wat zij zich voorgesteld had.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » di mei 19, 2015 11:11 am

Als ouder of peetouder weet je toch dat het geen my little pony is?

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Communie

Bericht door Plievo » di mei 19, 2015 12:42 pm

Status, vooral financiële status, is erg belangrijk.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » ma apr 17, 2023 4:58 am

De priester wees op het beste geschenk voor de communie. Niet iedereen vond het voorstel leuk

De tijd van de eerste communie nadert. Veel mensen hebben een probleem met welk geschenk ze aan kinderen moeten geven. Sommigen kiezen voor een envelop met geld, anderen kopen sieraden of dure gadgets. Hulp kwam van Fr. Sebastian Picur, die op TikTok wees op het mooiste communiegeschenk. Niet iedereen vond het echter leuk.
Afbeelding
Wat is het mooiste communiegeschenk? Een beroemde priester reageert

Vr. Picur wees erop dat het belangrijkste op deze dag is om voor het kind en zijn gezin te bidden en voor hen de communie te ontvangen. Volgens de predikant is het geven van dure cadeaus geen goed idee.
Volgens de priester is het belangrijk om aandacht te besteden aan het spirituele aspect van het evenement. Daarom beschouwt ze een kinderbijbel of een ander bescheiden geschenk dat met het geloof te maken heeft als een perfect cadeau.
Afbeelding
Veel internetgebruikers bekritiseerden in de commentaren de ideeën van de priester. Sommigen gaven direct aan dat de kinderen zouden lachen om zo'n geschenk. Onder de video is ook te lezen dat in het verleden sommige mensen besloten om zo'n cadeau te geven en onvrede zagen bij kinderen, maar ook bij ouders. Ook zij zouden niet blij zijn met zo'n geschenk.

Er zijn ook stemmen van steun voor de priester. Commentatoren zijn van mening dat momenteel alleen het geld in de envelop telt, en dat de spirituele dimensie van gemeenschap, die het belangrijkste zou moeten zijn, naar de achtergrond verdwijnt. Internetgebruikers wezen erop dat deze spiraal wordt aangedreven door families die elkaar de loef afsteken bij het geven van de duurste geschenken.



https://www.onet.pl/styl-zycia/onetkobi ... 6,2b83378a

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Communie

Bericht door Plievo » di apr 18, 2023 5:00 pm

Afgelopen weekend waren wij op bezoek bij een neef (en zijn vrouw) van mijn vrouw op bezoek.
Ze zijn opa en oma en een kleinkind heeft straks communie.
Wij weten al wat het kind krijgt voor communice: een gamecomputer met bijbehorend scherm.
Voor mij lijkt dit een over de top cadeau.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » wo apr 19, 2023 7:14 am

Eerste communies zoals kleine bruiloften. 350 PLN voor een bord, plus een cake, een fotograaf en een geschenk voor de kerk

De inflatie woedt, de prijzen stijgen, maar deze crisis lijkt de eerste communie niet te betreffen. Ouders organiseren uitbundige feesten - groot en uitbundig. Wie moet sparen, besluit de communie thuis te houden, of kiest in plaats van een restaurant voor een brandweerkazerne. Hiervoor zullen ze het kind behandelen met een "opblaasbaar" voor de tuin of een animator inhuren.

Afbeelding
Karolina zal haar zoon de communie geven in Olsztyn - voor 50 personen. Ze boekte de kamer een jaar geleden, zodra de priester de datum had opgegeven. Het is sowieso al laat, want veel ouders reserveren al jaren van tevoren een plek voor een communiefeest. Het evenement vindt plaats in een pittoresk, elegant resort met een restaurant met uitzicht op het meer. In andere zalen van hetzelfde centrum vieren twee families van haar vrienden op dezelfde dag feest - hun kinderen zitten in dezelfde klas. traditioneel menu. Zelfgemaakte bouillon en crème van witte groenten, voor de tweede: snoekbaars in wijnsaus, varkenshaas met champignons en kipfilet. Plus: gebakken aardappelen, Silezische noedels, salademix en gekookte groenten. Ook zijn er koude hapjes, waaronder appeltaart met crumble, chocolade en meringue. En natuurlijk de taart. De prijs per persoon voor vijf uur grazen is PLN 190. Cake extra geteld - PLN 20 per persoon. Karolina zal de kosten van het feest sluiten op 10.000. zloty.

"We hadden een kleine bruiloft", geeft hij lachend toe. "Na de pandemie voelen we echter honger naar familiefeesten, dus we zullen onszelf toestaan ​​om te feesten", zegt hij.

Het resort biedt een standaard speeltuin, maar Karolina denkt nog aan de zogenaamde. springkussens . Alleen onder haar gasten zullen een tiental kinderen zijn, het zou goed zijn als ze zich niet zouden vervelen. Dus hij huurt een opblaasbare "Paw Patrol" glijbaan of een paleis van "Frozen". Waar moet ze duizend zloty extra aan uitgeven? Ze zal hetzelfde bedrag moeten uitgeven aan een fotograaf die alleen de communie van haar zoon zal dienen en ongeacht de collectieve orde van de hele klas - hij zal een individueel verslag van het evenement achterlaten. In plaats daarvan kocht ze een gebruikte. Op het feest zal de zoon waarschijnlijk verschijnen in een broek en een overhemd, het feest is pas in juni, als het warm is, dus je kunt zonder pak.

Er is een kledingdiscussie in de klas, meisjes op zoek naar hoge hakken die zouden klikken, jongens op zoek naar pakken. Naar mijn mening valt er niets te overdrijven, als het warm is, kan mijn zoon gewoon in een shirt blijven - zegt Karolina. Hoewel ik haar een beetje bang maakte met vragen over de outfit van de baby. "Het lijkt erop dat ik nog steeds in het veld ben met de voorbereidingen", lacht hij.

Haar zoon heeft daarentegen al een besluit genomen over geschenken. Hij vroeg de gasten niets te kopen of hem geld te geven. Hij droomt ervan elektronische gadgets toe te voegen aan zijn thuisstudio. Ze wil later radiopresentator worden.


Communie 2023. Een simpele rekening
De prijzen voor eerste communiefeesten dit jaar variëren van 150 PLN tot 350 PLN per bord, afhankelijk van de locatie en de regio. Je moet ook rekening houden met de kosten van de kerk - het kost enkele honderden zloty's om de tempel met bloemen te versieren, meer dan duizend zloty's moeten aan een fotograaf worden uitgegeven, en als het met een film zelfs drie keer meer is - dit zijn groepskosten. Nou ja, tenzij je rekening houdt met individuele buitensessies - dan een extra PLN 500 voor één kind. Plus een "geschenk voor de kerk" - bijvoorbeeld altaarkleden, die PLN 500 tot PLN 1.300 kosten, afhankelijk van het patroon en de maat.

Aan de andere kant is het - net als bij bruiloften - al een gewoonte geworden dat gasten van de eerste communie geschenken meebrengen die de uitgaven van de ouders "compenseren". Communiegeschenken worden dit jaar vaker dan voorgaande jaren uitgewisseld in plaats van specifiek advies (meestal een iPhone, elektrische rollers of een elektrische scooter) zeggen: "contant".

De grootste uitgaven worden verwacht van de peetouders - ze moeten minimaal PLN 500 voorbereiden, en bij voorkeur PLN 1.500 in een envelop. Er worden minder verwachtingen in rekening gebracht aan de grootouders van een kind met communie - het is voldoende als ik 300-500 zloty bereid. Naaste familie kan hetzelfde bedrag in de envelop doen, andere gasten - iets meer dan de vergoeding voor een bord op het feest, d.w.z. PLN 200-300.

"Wie heeft het nodig? Je nodigt peetouders uit, je hebt thuis een feest voor vijftien man en je kunt beter op vakantie gaan dan geld uitgeven in een restaurant. Je ziet dat er geen armoede is en dat er eten in overvloed is" - las ik op een ouderschap forum. Een ander advies luidt als volgt: "Ik heb ongeveer PLN 8.000 uitgegeven aan de communie van mijn kind. Mijn zoon kreeg PLN 10.000 aan geschenken. Volgend jaar doe ik het voor mijn dochter thuis. PLN 6 duizend. En ik heb winst. A simpele rekening?"

In de brandweerkazerne en onder de tent
Martyna, de moeder van de eerste communiejongen van dit jaar uit een klein dorpje in Podkarpacie, koos een brandweerkazerne.

— In ons deel van het pand moet u minimaal PLN 180 per persoon hebben, zonder cake en gebak. Wie kan het betalen? We kozen voor een brandweerkazerne om het goedkoper te maken”, zegt hij.

De kamer is voorzien van airconditioning en verwarming, ruim, huur slechts 250 PLN. De kok kost 400 zloty, en zij zal alles voorbereiden en uitgeven, we hoeven alleen de ingrediënten te kopen en niets anders interesseert ons. Het pand lijkt comfortabel, maar de prijzen zijn te hoog. En in de brandweerkazerne is wat ik heb achtergelaten van mij en ik zal het aan gasten onderweg geven.

Over drie jaar zal ze de communie van een ander kind hebben. 'Ik blijf in deze brandweerkazerne.' De prijzen gaan omhoog, het is niet bekend wie zich over drie jaar de communie in het pand kan veroorloven.

Anna, uit een klein stadje in het westen van Polen, ontdekte hoe de bitterheid van mislukken van de communie smaakt. Ze miste het en boekte de communieruimte niet op tijd.

- Het bleek dat we het twee jaar voor de communie moeten doen. Ik wist het niet, zegt hij. Gelukkig woont hij in een huis met een tuin. Dus zal hij de communie regelen onder een tent. Dergelijke communie-tuinfeesten waren de Polen al bekend tijdens de pandemie - toen de minister van Volksgezondheid eindelijk feesten toestond, op voorwaarde dat ze in de open lucht plaatsvonden. De mode hield stand, gelukkig voor Anna. “Ik doe de communie in mijn eigen achtertuin, gewoon biddend voor het weer. Het bedrijf levert een tent, tafel, banken en installeert verlichting. Ik zal eenvoudig en snel eten bereiden: bouillon, kipfilet, salades, twee salades en gebak.

Feest voor 23 personen, de tent moet ongeveer 10 m. Kosten - PLN 800. Met bezorging en montage. De enige vraag is - Anna heeft een dilemma - past de "opblaasbare" in haar achtertuin?

Boek al in de kleuterschool
"Mijn dochter zit op de kleuterschool of moet ik een plek reserveren voor de communie?" vraagt ​​een moeder op een online groep voor ouders van communiekinderen. - "Omdat er aan de ene kant tijd is en aan de andere kant - ik wil niet op het laatste moment iets zoeken" - legt ze uit.

Geen verrassingen in de reacties onder haar bericht. "Het is tijd om te boeken", schrijft een moeder uit centraal Polen. "Ik bestelde toen mijn dochter op de kleuterschool zat en toen al waren er veel gebouwen bezet", antwoordt een moeder uit Silezië. Een ander, uit Koła, legt de lat nog hoger: "Bij ons heb je vijf jaar eerder nodig als je een verkoopbare plek wilt."

- Een jaar is het minimum om een ​​plaats te reserveren voor een communiefeest. Ouders bellen onmiddellijk zodra ze van de priester de datum van de communie horen, sommige data zijn binnen een week uitverkocht - geeft Joanna Walewska van het Azyl Mironice Center in de buurt van Gorzów toe. Afgezien van de pandemiepauze ziet hij de belangstelling niet afnemen. - Er zijn steeds meer mensen die bereid zijn, ik moet nee zeggen tijdens het communieseizoen - zegt hij.

Het heeft een herberg met een extra patio en een overdekte afdak waar het groepen gasten scheidt met verplaatsbare scheidingswanden. Kosten - PLN 230 per persoon, halve prijs voor een kind. De prijs van het feest omvat ook twee uur plezier met een animator. Schminken, bellenblazen, sjerpraces en andere teamspellen. Kinderen van elke actualiteit spelen samen.

In mei organiseert het asielcentrum zes communies per dag, op zondag en zaterdag. - We organiseren het hele weekend communies en dat is goed, anders zouden mensen nergens heen kunnen - zegt Walewska.

Voor communie met een diep decolleté
- Ik heb al meer uitgegeven dan aan de zaal, aan communiebijdragen en aan de kleding van mijn zoon - Martyna uit Podkarpacie maakt zich echter zorgen. Traditionele communie-modeshows drijven de ouderlijke uitgaven op en vergroten de ongelijkheid tussen kinderen. Jarenlang is in veel kerken in Polen aangenomen dat een kind bij de eerste communie een bescheiden albe of koorhemd zal dragen. Je kunt er een kopen voor PLN 150, en indien gebruikt, veel goedkoper. De droom van veel ouders is echter om hun dochter naar de kerk te sturen in een lieflijk wit jurkje, met zorgvuldig uitgekozen schoenen en een handtas, en opgekruld als een kleine prinses. Voor zonen is dit de eerste gelegenheid om een ​​mannenpak aan te trekken. Dus zelfs om de bescheidenheid van de albe te doorbreken, zijn er manieren.

Ten eerste, add-ons. Op de albe wordt een verguld opschrift gedrukt, een fluwelen band, ajoursteek of kant ingenaaid en een gouden streep aangebracht. Albs voor meisjes worden afgesneden in de taille, verlengd tot de enkels, bovendien bedekt met een bolero en eigenlijk - ze zien eruit als jurken. Speel gewoon met de vorm van de hoes en de creatie kan tot PLN 400 kosten en het wordt nog steeds een albe genoemd.

Vaak besluiten ouders om dubbele kosten te maken - het kind gaat naar de communie in de verplichte albe, maar voor het feest ruilen ze het in voor een formele outfit. En hier is het moeilijk te beperken - het hangt allemaal af van de rijkdom van het gezin en de aard van het evenement. Dineren in een luxe restaurant is één ding, communie doen in een herberg aan het meer is iets anders. In het laatste geval zal het kind eerder een mooi trainingspak aantrekken dan een met parels versierde jurk.

Ouders worden in ieder geval bij de keuze van schoenen geholpen door de nieuwste mode, waardoor sportschoenen bij een formele outfit kunnen worden gedragen. Formele schoenen vervangen steeds vaker populaire sneakers, zowel voor jongens als voor meisjes. Ze domineren omdat ze veel voordelen hebben - ze zijn handiger voor kinderen en ze kunnen goedkoop zijn. En ze kunnen lang na de plechtige gelegenheid worden gedragen.

De prijs gaat omhoog als je op zoek bent naar een pak voor een jongen en een jurk voor een meisje. En het zou moeilijk zijn om hier een maximaal uitgavenplafond vast te stellen. U moet minimaal PLN 300 aan een pak uitgeven, communiejurken zijn te vinden voor een prijs die zelfs lager is dan PLN 100 - het is echter niet bekend of de kwaliteit van de afwerking en het materiaal ervoor zorgen dat deze jurk tot het einde van de zogenoemde. witte week. Standaardprijzen schommelen rond de 300-400 PLN, en voor 700 PLN kun je iets heel origineels kopen. Het is echter bekend dat er veel duurdere aanbiedingen zullen zijn. Het nieuwste communiemodestatement vind je op rolletjes op TikTok - Amerikaanse sexy communiejurken: met blote schouders, langgerekte halslijn en strakke taille. Steil, gelaagd haar, make-up (!) en een tiara passen hier goed bij. Ik herinner u eraan dat kinderen vóór de leeftijd van tien jaar ter communie gaan.

Een reis in plaats van een feest
Franek zal een Ralph Lauren-shirt dragen met decoratieve "volwassen" manchetknopen. Hoewel het een merknaam heeft, kostte het PLN 20, omdat het afkomstig is van een online tweedehandswinkel. Het pak wordt op maat gemaakt - bij een lokale kleermaker, dus voor PLN 350. In zijn klas wordt al een jaar gediscussieerd over communiekleding en wat belangrijker is vanuit het perspectief van de kinderen - over geschenken. Wie krijgt er een iPhone? En wie "alleen" een elektrische scooter? Dit geldt echter niet voor Frank, omdat zijn ouders hem nog een attractie beloofden. Een van zijn dromen zal uitkomen. Franek heeft er meerdere, zo wil hij graag in een "kleine" Fiat rijden, maar hij wil ook Legoland bezoeken. Hij zal erachter komen wat zijn ouders op de dag van de communie hebben gekozen. Net als zijn oudere zus, die op de communiedag vliegtickets zag voor een zomervakantie met haar familie naar Parijs.

Er zullen maar 12 mensen bij Frank zijn. Behalve met z'n vieren, alleen peetouders met hun echtgenoten en grootouders. Ze zullen zich thuis voelen. Agata, de moeder van Frank, gaat vrijdag taarten bakken en zaterdag de taart in elkaar zetten. Er is een biscuitgebak met vers fruit, een laagje slagroom en een laagje giottoroom met pralines en gevriesdroogde aardbeien. Op zaterdagavond zal hij ook vlees marineren en een pot bouillon koken. Op zondagochtend zette ze alles in de oven en het zou klaar zijn tegen de tijd dat het gezin thuiskwam van de kerk. Agata benadert de zaak kalm - ze bereidde het communiefeest van haar oudste dochter op dezelfde manier voor. Gewoon een traditioneel, huisgemaakt feestdiner.

- Op zo'n dag moet het kind worden vergezeld door dierbaren. Het zou een dag van het geloof moeten zijn, en de communieshow hoort daar niet bij”, zegt Agata. Om dezelfde reden zal Franek niet met zijn klas naar de kerk gaan, maar naar een andere parochie, waar slechts een tiental kinderen ter communie zullen gaan.

Ik ben een beetje gestrest
Ik denk aan de aanpak van Agata tijdens een gesprek met de 9-jarige Hubert. De jongen vraagt ​​zich af of "decaloog" hetzelfde is als "dialoog" en hij weet niet wie en waarom God uit het land Egypte heeft geleid (maar hij weet al dat hij "gered" betekent). Hij is erg intelligent en resoluut, maar hij heeft moeite met de gebeden die nodig zijn voor de communie. "Dit zijn woorden die niet meer gebruikt worden en soms begrijp ik ze niet of verander ik ze", geeft hij eerlijk toe. Alles interesseert hem, maar er zijn veel antwoorden die hij niet weet. Bijvoorbeeld, op de vraag wat voor soort sjaal er om het gezicht van Jezus was gewikkeld, of is het waar dat "Mr. John Paul II" werd neergeschoten? Hij vroeg een keer aan de klassenleraar waarom God toestaat dat mensen oorlog voeren, maar ze smeekte hem om te wachten met de moeilijke vragen. Er is weinig tijd voor gemeenschap, je moet je voorbereiden, dan legt hij ze alles uit. Vooralsnog leert Hubert onbegrijpelijke woorden uit zijn hoofd. De zaak is niet triviaal, want de catechismus van communiekinderen bevat naast het gebed meer dan een dozijn items en een hele nieuwe biechtprocedure voor hen. "Ik ben een beetje zenuwachtig", zegt Hubert. Is het vanwege de bekentenis? "Nee, want ik ga wat spam zingen", antwoordt hij.

Ik leg hem uit dat het een psalm moet zijn en we lachen er allebei om. Hubert probeert zijn negen jaar lang een serieuze man te zijn. "Ik ben blij dat ik een echte katholiek ben geworden als ik eindelijk die wafel accepteer die volwassenen in de kerk krijgen", zegt hij.





https://www.onet.pl/informacje/newsweek ... ce=onet.pl

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » vr apr 28, 2023 5:21 am

14 duizend goud voor communie? De zaak schokte de ouders
Het sacrament van de communie is theoretisch gratis. In de praktijk geven ouders al jaren giften aan catechisten en priesters die kinderen voorbereiden op de Eerste Communie. En sommige geestelijken geven zelf aan wat voor geschenk ze zouden willen ontvangen...

Afbeelding

Het is gebruikelijk dat ouders een kleine gift of een bijdrage klaarmaken voor lopende behoeften die verband houden met het onderhoud van de kerk. Ondertussen vroeg een priester uit een van de parochies van Wrocław om geluidsapparatuur ter waarde van ongeveer PLN 14.000. zloty. Dit bedrag schokte niet alleen ouders die lid werden van de gemeenschap van kinderen, maar ook internetgebruikers.

"Het is een schandaal", schrijven netizens. — 20 of 50 zloty per persoon zou genoeg moeten zijn voor jou.

– De priester lijkt te zijn vergeten wat het betekent om de gelovigen te dienen – zeggen ze.



https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361 ... FB_Kobieta

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » do mei 11, 2023 4:39 am

Witte week. Hoe maak je de eerste communie onvergetelijk?
Eerste Communie, gevolgd door Witte Week. Deze traditie neemt verschillende vormen aan in verschillende parochies. Niemand twijfelt er echter aan dat hoe de Witte Week er ook uitziet, de verlenging van de Eerste Communieviering hard nodig is.
Afbeelding

Feestkleding, meidiensten, Heilige Mis, gebed met familieleden - de hele week. Zo ziet de traditionele Poolse Witte Week eruit. Dit zijn 7 dagen van plechtige viering van de eerste communie of de verjaardag ervan. Op verschillende plaatsen in Polen is het anders - en niet alleen vanwege de beperkingen. Het hangt af van de school, de parochie, maar ook van de keuze van de voorbereiding op de eerste communie. De Witte Week ziet er anders uit voor leerlingen van de school waar een kapel is, en anders voor kinderen die zich voorbereiden op het avondmaal in de gemeenschap "Lammetjes".

Ochtendmis en ontbijt samen
Agnieszka Stefaniuk, mentor-spreker, instablog familyfunbymum en moeder van zeven kinderen noemt Witte Week een "aanvulling op de Eerste Communieceremonie". Haar zoon Julian deed dit jaar zijn eerste communie en gaat dagelijks naar een school met een kapel, dus het meemaken van de Witte Week hangt nauw samen met de dagelijkse bezigheden.

“De mis in de witte week wordt elke ochtend voor school gevierd. Kinderen zijn feestelijk aangekleed, wat hun beleving vergroot. En na de mis is er een gemeenschappelijk klasontbijt op school. Samen met andere ouders organiseren we ons om een ​​smakelijk en feestelijk ontbijt te bereiden, wat een grote vreugde is voor ons en de kinderen. Dit is een mooie traditie die de ervaring versterkt en een gemeenschap opbouwt - zegt Agnieszka.

Hij benadrukt dat ze in deze tijd ook thuis hun eucharistische devotie versterken met het hele gezin. — We kijken naar onze gesprekken, onze dagelijkse taken met een bovennatuurlijke blik. Het maakt een groot verschil in het gezinsleven! – wijst hij erop.

Als een huwelijksreis
In de parochie waar de dominee is Fr. Mateusz Nowak, de witte week vindt vier keer plaats in mei - dus eigenlijk de hele maand. Dit is het effect van het verspreiden van eerste communies en verjaardagen op vier zondagen in mei. - Wij priesters wilden dat de kinderen zo snel mogelijk het grootste, kostbaarste geschenk zouden ontvangen, namelijk de Eucharistie. Dit was onze belangrijkste taak voor dit jaar, kinderen de kans geven om de Heer Jezus te aanvaarden, ondanks de pandemie die al meer dan een jaar heerst - zegt pater. Mattheüs. Zoals hij uitlegt, ontvingen de kinderen vorig jaar individueel hun eerste communie, dus de verjaardag van de communie van dit jaar en de daaropvolgende witte week waren speciaal voor studenten die na meer dan een jaar voor het eerst met de hele groep in de kerk bijeenkwamen voor een gemeenschappelijke mis.

Onze pastoor vergeleek de Witte Week prachtig met de huwelijksreis die de echtgenoten na de bruiloft hebben - zegt pater. Nuak. Dit is het moment om Jezus uit te nodigen tot een blijvende vriendschap, zodat de Eerste Communie geen eenmalige gebeurtenis is. Om deze reden hebben we, ondanks de pandemie en het feit dat we weten dat veel priesters aftreden van de Witte Week, besloten om deze te organiseren - hij voegt eraan toe en geeft toe dat de opkomst bij diensten voor kinderen bijna 100% is.

"Mam, ik wil nu elke dag ter communie gaan!"
Anna Koźlik vergelijkt de Witte Week met het Octaaf dat we vieren na verschillende ceremonies in de Kerk. - Ik ben ervan overtuigd dat dit de noodzakelijke tijd is, noodzakelijk, ook voor ons, ouders, die anders functioneren in dit geloof. Het valt niet te ontkennen dat het voor sommigen een gelegenheid is om hun geloofsstaat te herzien ter gelegenheid van de eerste communie van het kind, om na te denken over wat God ons werkelijk te bieden heeft. De tijd van voorbereiding op de communie is vaak veeleisend en misschien nodig voor zowel kinderen als hun ouders - zegt Anna Koźlik.

Ze geeft ook graag toe dat de eerste communie een heel belangrijke ervaring was voor haar zoon, die op zondag na de heilige mis zei: "Mam, ik zou nu elke dag de communie willen ontvangen!". - Witte Week lijkt het perfecte antwoord te zijn op dit kinderlijke verlangen naar verbondenheid met Jezus - wijst Anna Koźlik erop.

In de school waar haar zoon zich voorbereidde op de communie, zorgden de Zusters Franciscanessen van de Familie van Maria er bovendien voor dat elke dag van de Witte Week aan een ander onderwerp werd gewijd. — Op de eerste dag werden de doopbeloften hernieuwd, op de tweede dag — gebed voor vaders op voorspraak van St. Józef, de volgende dag steunden we de pauselijke zendingsorganisaties. Op 13 mei vond de zegening van medailles met het beeld van de Moeder Gods en een gebed voor moeders plaats. Aan het einde vierden kinderen en hun families na de heilige avondmis en wie het graf van Bl. Jerzy Popieluszko. Hierdoor was elke dag van de Witte Week op zijn eigen manier uniek - Koźlik somt op.

Volgens haar is de op deze manier georganiseerde Witte Week ook een uitdrukking van de gevoeligheid van de zusters die de school leiden voor de behoeften van gezinnen. — Veel gezinnen bevinden zich in een moeilijke situatie, ze hebben steun, adem, maar ook spirituele voeding nodig. En deze tijd van de Eerste Communie en de Witte Week is een geweldige gelegenheid om te praten, elkaar te ontmoeten en andere families in dezelfde situatie te zien - merkt hij op. Hij zegt dat het ook een goed idee is om ouders bij verschillende bedieningen te betrekken, zodat ze zich onderdeel voelen van de gebeurtenis. Kinderen zien hierdoor ook in hoe het mogelijk is om de Heilige Mis niet alleen als een vermoeiende, langdurige gebeurtenis te beleven, maar krijgen ook de kans om te zien hoe mooi het is en zullen er misschien vaker naar terug willen komen.

"Lambs", of Eerste Communie op een andere manier
Baranki is een initiatief dat wordt geleid door het idee om de eerste communie in het gezin voor te bereiden. "Lamsgemeenschappen" ontmoeten elkaar in het huis van een van de families om samen, in een familiale sfeer, de betekenis van de heilige mis en het sacrament van de communie te ontdekken. Het voorbereidingsprogramma is gebaseerd op de Heilige Schrift en de gebeurtenissen van het liturgische jaar. Het is ook een tijd waarin kinderen hun talenten ontdekken: ze lezen, schrijven, schilderen, maken muziek. Ze leren ook bidden en contemplatie.

Ook de Eerste Communieceremonie zelf ziet er in "Baranki" anders uit dan in de meeste parochies. Eerst is er de biecht, waarna de kinderen naar de voet van het altaar gaan en biechten, omringd door voorbeden van hun ouders die vlakbij knielen. Na de biecht krijgen kinderen een witte albe, een teken van uitnodiging voor een buitengewoon feest - de eucharistie. De Heilige Mis met de ontvangst van de Eerste Communie vindt plaats, zoals de organisatoren uitleggen, "zonder repetities, zonder fotografen, zonder geschenken, heel bescheiden". "Kinderen staan ​​naast hun ouders die hen, bij de hand vasthoudend, naar het altaar leiden om samen de Heer Jezus te ontvangen. Het grootste geschenk" – lezen we op de website van Baranki. De onschatbare waarde van de eucharistie blijkt ook uit het principe dat kinderen die zich voorbereiden op de communie in "lammeren"

Bedevaart - een onvergetelijk souvenir na de eerste communie
Het gebrek aan geschenken is een van de problemen die de cursus "Lams" zeker onderscheidt van de achtergrond van de voorbereidingen voor de eerste communie die de meesten kennen. Zoals pater Przemysław Ciesielski OP, een van de initiatiefnemers van de cursus, zegt, is het de moeite waard om de familie er al over te vertellen in de herfst, wanneer de voorbereidingen voor het avondmaal beginnen.

— Kinderen schrijven brieven aan hun grootmoeders, grootouders, tantes, ooms en familieleden dat ze beginnen met de voorbereidingen, vragen om gebed en vragen dan al dat er geen geschenken mogen zijn voor de eerste communie. Naar mijn mening zijn er gedurende het jaar veel gelegenheden hiervoor, en de traditie van geschenken, vooral niet gerelateerd aan het avondmaal, kan het moeilijk maken om te beleven waar de viering zelf over gaat: de ontvangst van Jezus - legt de dominicaan uit . Hij benadrukt dat het zo vroeg informeren van de familie over deze regel een kans geeft om te praten en uitleg te geven en vragen van gasten te beantwoorden.

Hoe zit het met religieuze geschenken? O. Ciesielski wijst erop dat ze ouders aanmoedigen om ze eerder, tijdens de voorbereiding, aan hun kinderen te geven. — Een goed cadeau is de Heilige Bijbel, die erg handig is in de cursus, vooral tijdens advent en Kerstmis. Het loont de moeite om een ​​kind een speciaal voor hem uitgezochte bijbel te geven, merkt hij op.

Er is ook een voorstel voor een ongewoon geschenk, waaraan het hele gezin kan deelnemen. — Onmiddellijk na de communie moedigen we ouders aan om met hun kinderen een individuele bedevaart te maken. Dit idee is ontstaan ​​uit de traditie van onze gemeenschap, waarmee we jarenlang met onze ouders naar Italië zijn gereisd om specifieke plaatsen te bezoeken. Het is een geweldige kans voor een kind om de schoonheid van de wereld te zien, te leren kennen en te ervaren - zegt pater Przemysław.

Hij benadrukt ook dat dit de tijd kan zijn die ouders alleen zullen doorbrengen met dit ene kind dat zijn eerste communie heeft overleefd - of in een situatie waarin dit niet mogelijk is, zal minstens één ouder met hem meegaan. — Ik weet uit verhalen dat het voor een kind een bijzondere tijd is als het kind zijn ouders alleen heeft. Voor een dag, een weekend, meerdere dagen. Het is een onvergetelijke ervaring voor elk kind. Het komt voor dat kinderen die quads en laptops hebben gekregen na hun eerste communie duidelijk jaloers zijn op zo'n souvenir - geeft de Dominicaan toe.

De kinderen zijn altijd bij het gezin
Emilka nam deel aan de cursus "Lammetjes" in een van de parochies van Warschau. Haar moeder, Sara Tchorek, benadrukt het unieke en originele karakter van een dergelijke voorbereiding, het beleven en het vieren van de Eerste Communie. — Op een dag van de Witte Week vond de hernieuwing van de doopgeloften plaats. In de volgende - de zegening van verschillende soorten devotionele voorwerpen, die de kinderen ter gelegenheid van de communie ontvingen, omdat ze geen andere geschenken krijgen - doet hij verslag.

Witte Week was vergelijkbaar met de meeste parochies. — Kinderen komen naar de Heilige Mis in hun kleding voor de eerste communie, de jongens dienden bij het altaar, maar wat toen het belangrijkste was, was net als tijdens de hele cursus: de kinderen waren de hele tijd bij hun familie. Er zijn geen aparte banken voor kinderen en ouders. We probeerden met het hele gezin aan dit gebed deel te nemen - zegt Sara. Ondanks de epidemie was het volgens haar duidelijk dat meer familieleden dan alleen de ouders van eerste communiekinderen deelnamen aan de Witte Week.

Ook pater Przemysław Ciesielski wijst op het gezin als de belangrijkste omgeving waarin een kind zich voorbereidt op de communie. - Om eerlijk te zijn, gebruiken we de eerste communie in zekere zin om de pastorale zorg voor huwelijken en gezinnen uit te voeren. Ouders ontdekken zelf tijdens de bijeenkomsten dat dit vooral voor hen voorbereiding is, dat het aan hen gericht is. Dit komt omdat we weten dat een kind in de eerste plaats in het gezin, thuis, zijn geloof opbouwt - immers door eerst naar zijn ouders te kijken - legt pater Ciesielski uit.

Ook Sara Tchorek benadrukt dat het Avondmaal anders beleefd wordt in een gemeenschap die samen in vorming is en haar leden elkaar goed kennen. - Onze gemeenschap is ook gebouwd op activiteiten zoals deze cursus, dus zowel de Eerste Communie als de Witte Week zijn erg verbindend voor ons - geeft hij toe.

Focus op Jezus
— Witte Week is een tijd van vreugde en focus op Jezus, die we ontvangen in de Heilige Communie. Kinderen delen deze tijd met hun dierbaren - zegt Anna Kasperek, theoloog, opvoeder en catecheet die het sociale media-account "In God's Presence" beheert.

Ook dit jaar bereidde ze kinderen voor op de eerste communie en was ze medeorganisator van de Witte Week. - In de parochie waar mijn school is gevestigd, nodigen kinderen tijdens de Witte Week elke dag enkele gasten uit. Meestal zijn het familieleden: moeder, vader, grootmoeder, grootvader, peetouders, om samen met hen van deze tijd te genieten, maar ook om voor hen te bidden. Witte Week is ook een kans voor kinderen om zich nog meer bewust te worden van het grote geschenk van de eucharistie - zegt Anna Kasperek.

Zoals hij opmerkt, kijken sommige kinderen erg uit naar het moment van hun Eerste Heilige Communie. - Vandaag hoorde ik zelfs van een meisje dat ze niet kan wachten op deze dag - zegt de juf. “De kinderen kwamen altijd met plezier naar Witte Week. Ik denk dat ze het gevoel hebben dat dit een belangrijk moment is waarop ze rustig - omdat deze emoties vanaf de dag van de Eerste Communie een beetje zullen afnemen - dit moment van het aanvaarden van de Heer Jezus in de Eucharistie kunnen beleven - geeft hij toe .


https://www.onet.pl/informacje/stacja7/ ... c2caf94868

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » vr mei 12, 2023 4:38 am

Priesters berekenen hoeveel ze willen krijgen. De bedragen "van het kind" regenen
Tapijt voor 9 duizend. PLN, een geluidssysteem voor PLN 12.000. PLN en een nieuw altaar. Sommige priesters die kinderen voorbereiden op het avondmaal, wensen geschenken als "dank voor de communie". - Hij zei dat hij "het bedrag van het kind had berekend" en dat we elk PLN 150 moeten geven - vertelt Anna, de moeder van een van hen.
Afbeelding
Dozen bonbons, boeketten bloemen en "wat een gunst" in een envelop? Dergelijke geschenken voor pastoors, priesters en catechisten als dank van kinderen en ouders voor de voorbereiding op de eerste heilige communie zijn al vergeten. Tegenwoordig zijn het steeds vaker kerkaccessoires en geluidsapparatuur, die tot enkele duizenden zloty's kosten.

Een cadeau voor een priester? Tapijt voor 9 duizend. zloty
Ik heb het gevoel dat niets me echt meer verbaast. Toen mijn oudste zoon ter communie ging, vroeg de priester om een ​​tapijt voor de kerk voor 9.000. zloty. In het geval van de jongste zoon - een geluidssysteem voor bijna PLN 12.000. zloty. Hij berekende zelf alle kosten en vertelde ons hoeveel wij, de ouders, moesten betalen – zegt Marta in een interview met Wirtualna Polska.


Ze onthult dat "met veel verdriet", maar ze stopte zoveel in de envelop als de priester had gevraagd. Zou ze het vandaag ook doen? Ze geeft toe dat ze "het niet weet".

Deze dingen zijn een paar jaar geleden gebeurd. Het is geen geheim dat ik gewoon beide communies achter me wilde hebben. Ik hield niet van de aanpak van de priester, maar ik had ook niet de kracht om tegen hem te vechten. Eerlijk gezegd weet ik niet eens of ik iets zou kunnen doen.

Priesters berekenen hoeveel ze willen krijgen. De bedragen "van het kind" regenen
Tapijt voor 9 duizend. PLN, een geluidssysteem voor PLN 12.000. PLN en een nieuw altaar. Sommige priesters die kinderen voorbereiden op het avondmaal, wensen geschenken als "dank voor de communie". - Hij zei dat hij "het bedrag van het kind had berekend" en dat we elk PLN 150 moeten geven - vertelt Anna, de moeder van een van hen.

Dozen bonbons, boeketten bloemen en "wat een gunst" in een envelop? Dergelijke geschenken voor pastoors, priesters en catechisten als dank van kinderen en ouders voor de voorbereiding op de eerste heilige communie zijn al vergeten. Tegenwoordig zijn het steeds vaker kerkaccessoires en geluidsapparatuur, die tot enkele duizenden zloty's kosten.

Een cadeau voor een priester? Tapijt voor 9 duizend. zloty
Ik heb het gevoel dat niets me echt meer verbaast. Toen mijn oudste zoon ter communie ging, vroeg de priester om een ​​tapijt voor de kerk voor 9.000. zloty. In het geval van de jongste zoon - een geluidssysteem voor bijna PLN 12.000. zloty. Hij berekende zelf alle kosten en vertelde ons hoeveel wij, de ouders, moesten betalen – zegt Marta in een interview met Wirtualna Polska.
Ze onthult dat "met veel verdriet", maar ze stopte zoveel in de envelop als de priester had gevraagd. Zou ze het vandaag ook doen? Ze geeft toe dat ze "het niet weet".


- Deze dingen zijn een paar jaar geleden gebeurd. Het is geen geheim dat ik gewoon beide communies achter me wilde hebben. Ik hield niet van de aanpak van de priester, maar ik had ook niet de kracht om tegen hem te vechten. Eerlijk gezegd weet ik niet eens of ik iets zou kunnen doen.

De rest van het artikel onder de video

Communie geschenk. De console en elektrische scooter zijn verkoophits

'Hij zei dat hij het bedrag van het kind had berekend'
Dit is echter niet de enige dergelijke situatie. Anna heeft een soortgelijke ervaring.

- Tijdens de eerste ontmoeting met ouders van kinderen die zich voorbereiden op de communie, zei de pastoor dat hij "het bedrag per kind had berekend" en dat we elk PLN 150 moeten geven. Reden? Hij bestelde een altaar - zegt Anna.
Zoals hij benadrukt, waren kinderen van twee basisscholen zich op dat moment aan het voorbereiden op hun Eerste Heilige Communie. Dus, alle betalingen van ouders opgeteld - gedoneerd in enveloppen, omdat er geen officiële incasso was georganiseerd - kwam het uit op enkele duizenden zloty's.

De meeste ouders waren doodsbang. Ik weet niet wie er hoeveel heeft gestort, maar ik heb de pastoor niet zoveel gegeven. Sommigen brachten de kinderen naar een andere kerk, herinnert ze zich.

Als ik vraag of de pastoor op enigerlei wijze heeft gereageerd op het feit dat ouders hun kinderen meenemen, antwoordt hij:

Onze pastoor is speciaal. Hij is onbeleefd, lacht nooit. Naar aanleiding van ons protest nodigde hij ons uit voor een gesprek. Ik weet niet of er iemand is gegaan.

"Ik weet niet waar het geld naartoe ging"
Katarzyna onthult in een interview met Wirtualna Polska dat ze ook het tapijt voor de kerk heeft gemaakt. Elke ouder (en er waren maar liefst 70 kinderen van de eerste communie) moest een "gift" van PLN 150 doen. Het probleem is dat ze het tapijt nog nooit heeft gezien.

Ik weet niet meer of het een priester of een catecheet was, maar ze zeiden dat ze een tapijt wilden kopen dat van de trap naar het altaar zou worden gelegd, zodat de kinderen op het nieuwe zouden lopen. Tijdens de communie merkte ik echter geen nieuw tapijt op. De decoraties waren ook bescheiden. Tot op de dag van vandaag weet ik niet waar het geld gebleven is. Ik kan alleen maar raden dat het een priester is - geeft hij toe in een interview.

Catherine merkt op dat er zowel voor als na de communie van haar dochter andere missen voor de gelegenheid waren. Er is dus veel meer geld ingezameld. Hoewel de meeste ouders het idee niet steunden, deden ze dat allemaal.

Drie soorten geschenken
Negatieve meningen over geschenken voor priesters en catechisten worden niet alleen door ouders gedeeld. Monika, die zich jarenlang bezighield met de "technische achtergrond van de communie", merkt op dat er altijd enorme bedragen zijn verschenen. Hij heeft het over drie soorten.

- De eerste zijn kleine geschenken, meestal bloemen en dozen chocolaatjes. Voor de pastoor noodzakelijkerwijs de grootste, kleiner voor de priester die de voogd is van de kinderen van de eerste communie. Deze worden ook vaak aan catechisten gegeven, maar ik vind het een mooi gebaar van de ouders, omdat zij kinderen voorbereiden op de eerste heilige communie na het werk, als onderdeel van de roeping. Dit zijn "aanvaardbare" geschenken, tot een maximum van PLN 100 - onthult Monika.

- De tweede is "geschenken van een zuiver hart" van kinderen na de communie. vreselijk ding. Tijdens de voorbereidingen wordt elk kind meegedeeld dat het na het avondmaal, voor de middagdienst, een doos chocolaatjes en een envelop met geld moet meenemen, omdat het nodig is om de vreugde met anderen te delen. De fondsen moeten "een geschenk van het hart aan de kerk" zijn. Priesters zeggen meestal dat ze er nieuwe kelken voor zullen kopen. Ik weet niet hoeveel ze kosten, maar ze worden zeker niet elk jaar gekocht. Ik weet het omdat ik ze al jaren schoonmaak.

Een derde soort geschenk? Voor Monika ook "moreel dubieus".
- Gebed, maar betaald. Heilige Mis. Ouders van eerste-communiekinderen zijn verplicht een heilige mis te bestellen voor de pastoor en de priester-voogd. Daarom verdient de parochie er een stevige "wat genade" voor - somt hij op.

"We kunnen het allemaal kwijt"
Pater Alojzy Garbarz, woordvoerder van de congregatie van p. Bernardynów, zegt in een interview met Wirtualna Polska dat naar zijn mening "de overdrijving geassocieerd met communies zo groot is dat het de zin en essentie van het sacrament zelf al uitsluit".

- Van een communiefeest, dat lijkt op een bruiloft, tot geschenken van kinderen en hun ouders voor mensen die de communie hebben voorbereid - priesters en catechisten. Het ziet er waarschijnlijk niet overal hetzelfde uit, maar ik denk dat we er gewoon allemaal vanaf kunnen komen, zegt pater Garbarz.

- Naar mijn mening zijn giften niet nodig, tenzij het gaat om een ​​uiting van dankbaarheid van de ouders aan de parochie. Eventuele geschenken moeten echter gerelateerd zijn aan haar salaris. Ze mogen geen "wens" van een specifieke persoon zijn - voegt hij eraan toe.

Hij merkt echter op dat het de ouders zijn van kinderen die hun eerste communie doen, die zelf priesters en catechisten laten wennen aan het feit dat ze elk jaar dure geschenken krijgen.

Het komt allemaal neer op een kwestie van praten. Als ouders ergens een probleem mee zien, moeten ze dat met de priester bespreken. Alle spanningen en misverstanden ontstaan ​​wanneer dit gesprek niet plaatsvindt, somt de predikant op.



https://kobieta.wp.pl/ksieza-wyliczaja- ... 293280512a

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » vr mei 19, 2023 5:22 am

Vermijd deze fouten als gast bij de communie. Ze kunnen de sfeer bederven

Grote familie-evenementen brengen altijd veel stress met zich mee. We weten niet hoe we ons moeten gedragen, welk geschenk we moeten brengen of hoe we ons moeten kleden. Dergelijke evenementen zijn onder meer: eerste communie. Daarom hebben we een gids opgesteld voor degenen die naar zo'n evenement gaan.
Afbeelding

De eerste heilige communie is ongetwijfeld een geweldige ervaring voor de allerkleinsten. Op deze dag zijn zij het belangrijkst. De familie komt speciaal voor hen om hen te vergezellen tijdens deze plechtige gebeurtenis. Meestal worden na de mis alle gasten ook uitgenodigd voor een ceremonieel diner. Het is ook dan dat er geschenken worden gegeven aan de held of heldin van die dag.

Als u zelden dergelijke evenementen bijwoont, kan alles u onbekend en gênant overkomen. Daarom hebben we besloten om een ​​kleine gids voor te bereiden die je meer zelfvertrouwen zal geven.

Heilige Communie 2023. Gids voor gasten

presenteert


Communiegeschenken zijn een echte nachtmerrie, niet alleen voor peetouders die weten dat ze voor deze gelegenheid een groot bedrag moeten klaarmaken. Ook andere gasten hebben hier last van. Hoeveel moeten we in de envelop stoppen? Of misschien is het in plaats van geld beter om je kind een gadget te geven? Het is het beste om deze problemen met je ouders te bespreken. Zij weten het beste wat hun kind zal plezieren .

Als we besluiten geld te geven, hangt het bedrag dat in de envelop zit meestal af van de mate van nabijheid. Als je peetzoon of kleinzoon ter communie gaat, kan het de moeite waard zijn om hem wat meer geld te geven. Aan de andere kant, als het een wat verre familie is, zou PLN 100 voldoende moeten zijn. Onthoud ook dat u zoveel moet geven als uw financiële situatie toelaat .

Wat betreft het geschenk, er is hier nog een dilemma. Aan wie moet ik de envelop met het geld geven? Het is raadzaam dat het in de handen van een kind valt. Je kunt het hem geven en zeggen dat je zou willen dat hij zijn dromen vervult voor dit geld . Natuurlijk geeft het kind ze later zeker door aan de ouders. Het belangrijkste is echter dat hij weet dat dit een geschenk is dat aan hem is opgedragen.

Kleding

Een ander dilemma doet zich hier voor. Hoe te kleden voor de communie? Vanwege het feit dat het een religieuze ceremonie is, moeten we bescheiden en gematigd zijn. Des te meer dat er in eerste instantie een massa is waarop het gepast is om te verschijnen. Daarom zijn extravagante outfits, korte jurken met blote schouders uitgesloten . Laten we er in ieder geval in de kerk aan denken om het lichaam te bedekken met bijvoorbeeld een sjaal of een jas. Later, tijdens het feest, kunnen we onszelf wat meer vrijheid gunnen.

Heilige Mis

Het hoogtepunt van deze dag is niet het ceremoniële diner, maar de heilige mis waarbij het kind voor het eerst ter communie gaat . Het is de moeite waard hieraan te denken als we ons afvragen of we echt naar de kerk moeten komen. Zelfs als we ongelovig zijn, kunnen we bij de ingang van de tempel staan. Het gaat erom dat het kind weet dat we voor hem en met hem zijn op deze dag .

Adoptie

Probeer te onthouden dat er op deze dag maar één klein persoon telt. Let daarom tijdens het feest op hem, praat met hem en beleef deze sublieme momenten met hem. Laat hem weten dat je speciaal voor hem bent gekomen.

Tijdens dergelijke evenementen doet zich een ander dilemma voor: is het gepast om alcohol te drinken tijdens de communie? In zekere zin beslissen de ouders van het kind dit. Als ze besluiten dat er alcohol aanwezig mag zijn op het feest, is er geen reden waarom je er niet naar zou grijpen. Vergeet echter niet om moderatie te kennen. Communie is geen bruiloft en toasten moet eerder symbolisch zijn .



https://www.onet.pl/styl-zycia/onetkobi ... 9,2b83378a

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » di mei 23, 2023 5:04 am

Het meisje vroeg Kramer naar de eed van onthouding bij de communie. De priester antwoordde
Vr. Grzegorz Kramer vertelde over de situatie die een paar dagen voor de eerste communie plaatsvond in de klas waar hij godsdienstles geeft. "Ola (...) stelde me een vraag in de klas: 'Alsjeblieft, priester, zullen we ook deze eed afleggen over alcohol?'", lezen we in het bericht op Facebook. Dit is hoe de priester reageerde.
Afbeelding
Kramer legt de eed van onthouding af bij de communie
  • "(...) Kinderen kennis laten maken met de wereld van het geloof komt neer op religieuze en morele chantage. Je moet beleefd zijn, naar je ouders luisteren, geen vragen stellen, geen miljoen dingen doen, want God (bozia) is kijken en ziet je" – we lezen
  • Dus deed de priester een beroep om kinderen geen pijn te doen, waarmee hij aantoonde dat "christen zijn, een katholiek betekent verboden en beloften". Zo komt de jongste volgens hem niet dichter bij God en geeft het geloof "ruimte om te zoeken, om vragen te stellen" en om een ​​relatie met hem op te bouwen.
  • Onlangs drong de voorzitter van het team voor het apostolaat van nuchterheid en verslaafden van de Poolse bisschoppenconferentie erop aan een eed van onthouding af te leggen
Het meisje beschreven door een bekende priester hoorde over de gelofte van onthouding van haar ouders. Die besloten na het lezen van het communieartikel dat dit is wat haar en haar collega's te wachten staat, maar Kramer ontkende dit ten stelligste.

Vr. Grzegorz Kramer legt de eed van onthouding op de communie af
Ze moeten weten dat alcohol niet iets is dat God of religie hen verbiedt, maar dat het een negatieve invloed heeft op hun lichaam en ontwikkeling, dat het hun leven bedreigt. Hetzelfde geldt voor zweren goed te zijn. Wat betekent het eigenlijk om 'beleefd te zijn'? Betekent dit dat het kind zich moet aanpassen aan de volwassene die op dat moment bij hem is?

vroeg hij verder, waarbij hij opmerkte dat elk verbod zonder uitleg slechts een droge boodschap is. Hij deelde ook een reflectie die van tijd tot tijd bij hem terugkomt. "(...) Kinderen kennis laten maken met de wereld van het geloof komt neer op religieuze en morele chantage. Je moet beleefd zijn, naar je ouders luisteren, geen vragen stellen, geen miljoen dingen doen, want God (bozia) is kijken en je zien', lazen we.

Dus deed de priester een beroep om kinderen geen pijn te doen, waarmee hij aantoonde dat "christen zijn, een katholiek betekent verboden en beloften". Volgens hem komt de jongste op deze manier niet dichter bij God en geeft het geloof "ruimte om te zoeken, om vragen te stellen" en om een ​​relatie met hem op te bouwen.

"Ja, het is moeilijker, minder verifieerbaar, maar serieus, het vervalsen van de geloofsbelijdenis in het leven van een 10-jarige zal hem niet meer van God laten houden," concludeerde Kramer. De inzending kreeg veel respons, het wemelde van opmerkingen als: "Kinderen moeten helemaal niet vloeken. In ieder geval", "Er zijn niet genoeg priesters met deze instelling", "Helemaal mee eens", "Wijze, ware boodschap ".

Onlangs drong de voorzitter van het team voor het apostolaat van nuchterheid en verslaafden van de Poolse episcopaatconferentie erop aan een eed van onthouding af te leggen. Bisschop Tadeusz Bronakowski legde in de uitzending van Telewizja Czasm uit dat deze gewoonte "in veel parochies" wordt toegepast.

— Er zijn stemmen die de zin in twijfel trekken van het afleggen van onthoudingsgeloften door kinderen. Het komt zelfs voor dat sommige parochies deze beproefde praktijk opgeven, die de noodzakelijke onthouding van kinderen ondersteunt. Het is ook een uiterst belangrijk middel voor het kind om systematisch aan zichzelf te werken, betoogde hij.





https://www.onet.pl/styl-zycia/onetkobi ... 0,2b83378a

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » vr jun 02, 2023 5:40 am

Schandaal over de eerste heilige communie. Ouders zijn geld kwijt
DOMINIK GOLDYN
1 juni 2023 20:02

Eerste communie in een van de parochies in Poznań eindigde in een schandaal. Volgens de lokale website epoznan.pl hebben ontstelde ouders aangifte gedaan van diefstal van geld bestemd voor de organisatie van het feest bij de politie. 'Hoe moet haar kind zich voelen als ze elke dag in de ogen van haar klasgenootjes kijkt?' – geven ze commentaar.
Afbeelding

De redactie van de website epoznan.pl werd benaderd door de moeder van een kind dat op 20 en 21 mei de Eerste Heilige Communie bijwoonde. in een van de kerken in Nowe Miasto in Poznań. De vrouw meldde dat een van de moeders verdween met het ingezamelde geld. De zaak is door de politie in behandeling genomen.

Poznan. Communie aangelegenheid. Ouders zijn geld kwijt
De ouders van communiekinderen stellen het bedrag van de bijdrage voor de aankoop van bloemen, souvenirs voor kinderen, geschenken voor het altaar, geschenken en voor het betalen van de fotograaf vast op PLN 250. De vrijwilliger die zich als penningmeester opgaf, verzamelde in totaal ruim 12.000. zloty. Uiteindelijk verdween de vrouw met het geld. Aanvankelijk moest het "problemen met leveranciers" verklaren.

"Op 19 mei, 's avonds, ging een ouder een bloemist uit Główna Street smeken om op het laatste moment de kerk te versieren. Hij zette er zijn geld op. De penningmeester deed alsof een of ander bedrijf haar eruit had gezet" en natuurlijk op Maandag zal ze deze bloemist betalen. Ze heeft hem tot op de dag van vandaag niet teruggegeven', zegt een ouder. "De fotograaf kwam naar de kerk en nam foto's vanwege zijn kennismaking met de pastoor, in de hoop op een schikking na de ceremonie. Natuurlijk heeft hij het geld tot op de dag van vandaag niet ontvangen" - voegt hij eraan toe.

De penningmeester besloot te vertrekken. De dag na de Heilige Communie stopte ze met het opnemen van haar telefoon en verwijderde ze haar profiel op een sociale netwerksite. Na een paar dagen kwamen de benadeelde ouders erachter dat de deurwaarder van de penningmeester beslag had gelegd op het geld. De vrouw zwoer dat ze het geld de volgende maandag zou teruggeven. Die belofte hield ze ook niet.

De politie doet onderzoek
"De berekening en onbeschaamdheid van een moeder die op klaarlichte dag mensen in de kerk berooft, in een instelling van goedheid en heiligheid, die de moed heeft om haar eigen kind ter communie te sturen, en de waarden van de kerk accepteert, is verwerpelijk. ?" – commentaar verontwaardigde ouders.

De politie bevestigt dat informatie over de diefstal is ontvangen door het politiebureau van Poznań. – We kregen zo'n melding van de ouders van communiekinderen. Het gaat om de toe-eigening van geld. We controleren alle omstandigheden van dit evenement - vertelt ons de junior asp. Martha Mróz.




https://wiadomosci.radiozet.pl/polska/s ... P_Czerwiec

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » vr mar 22, 2024 6:09 am

"Het zou 4.000 PLN zijn." Ze wilde thuis de communie vieren. "Ze hebben mij geschokt"


Mevrouw Jola uit Mazovië is een lezeres van "Fakt", die voor haar dochter een eerste communiefeest organiseert, niet ter plaatse, maar thuis. Aanvankelijk wilde de vrouw catering voor gasten bestellen, maar de prijzen die door de dienstverleners werden aangeboden, overschreden haar financiële mogelijkheden. Ze moest het dus met veel enthousiasme doen. ‘Dit schreeuwt naar de hemel om wraak’, zei ze geïrriteerd tegen de roddelbladen.
Afbeelding
Hij geeft thuis een communiefeest. Ze is kapot van de kosten

Mei nadert snel, en met deze maand ook de periode van de Eerste Heilige Communies in de Katholieke Kerk. Veel ouders doen tegenwoordig hun uiterste best om voor hun kinderen een echt feest te geven. In tijden van inflatie is dat echter niet zo eenvoudig.

Eén van de lezers van "Fakt" besloot een leuk thuisfeestje te organiseren voor haar dochter die dit heilige sacrament ontvangt. Aanvankelijk was de vrouw van plan catering te bestellen om niet "aan de potten te hoeven staan".

Toen mevrouw Jola echter kennis maakte met verschillende aanbiedingen van dienstverleners, werd haar gezicht zachter. Ze besefte dat ze het niet kon betalen. - Wij drieën plus ongeveer 16 gasten. Ik heb verschillende plaatsen gebeld. Ze schokten me omdat bleek dat de toch al hoge prijzen nog hoger konden uitvallen, vertelde ze aan de tabloid.

Hij geeft thuis een communiefeest. ‘Het roept naar de hemel om wraak’
Het eerste cateringaanbod dat mevrouw Jolanta in overweging nam, bestond uit: soep, hoofdgerecht, extra warm gerecht en iets zoets. Elke gast moest maar liefst 200 PLN betalen.
De kosten zijn dat de kop klein is. Ik zou 20 sets mee naar huis nemen en het zouden er 4.000 zijn. zloty. Zoveel kan een communie op een plaatselijke plek kosten, zei ze geïrriteerd.
Het volgende cateringvoorstel omvatte: boerenbouillon, eend met appels, gebakken aardappelen, broccolisalade, chocolademousse en muffins. De set voor één persoon kost PLN 135. Dus voor 20 gasten moest je in totaal PLN 2,7 duizend uitgeven. zloty.
Uiteindelijk bleek dat we tussen de keuken en de woonkamer zouden vliegen. We bestellen taarten en cakes bij de banketbakkerij. De rest bereiden we zelf voor - vatte mevrouw Jola samen voor "Fakt".





https://www.o2.pl/biznes/wyszloby-4-tys ... 009463168a

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Communie

Bericht door Lech » wo apr 03, 2024 5:12 am

Communie 2024. Hoeveel moet ik in de envelop doen?
Afbeelding

Het seizoen voor de Eerste Heilige Communies 2024 nadert, en hoe dichter bij de datum, hoe vaker de vraag rijst: hoeveel moet er in de envelop? Ook al zijn er geen goede of foute antwoorden, toch proberen mensen een middenweg te vinden. Ben jij benieuwd over welke bedragen in 2024 het meest gesproken wordt?

1. Eerste Heilige Communie
De Eerste Heilige Communie is voor katholieken een geweldig evenement, dat niet alleen een diepe religieuze betekenis heeft, maar ook een uniek familiemoment is.

Katholieken geloven dat dit het moment is waarop een kind Christus voor het eerst symbolisch in zijn hart accepteert in de vorm van de Eucharistie. Voor veel kinderen is dit de eerste serieuze stap in hun spirituele leven, wat deze viering nog spannender maakt.

2. Hoeveel voor de Eerste Communie-envelop?
Het onderwerp Eerste Communiegeschenken kan problematisch zijn. Gasten die zijn uitgenodigd voor een belangrijk feest, hebben vaak geen idee wat ze voor een kind moeten kopen, dus besluiten ze een envelop met geld te geven. En hier komt het dilemma. Hoeveel moet je in de envelop doen?

Deze vraag houdt jaarlijks veel bezoekers bezig, die meestal online naar advies zoeken. En hoewel het meest voorkomende antwoord 'zoveel als u zich kunt veroorloven' of 'zo veel als u passend acht' is , stopt dit de discussie niet.

Een van de regels die de meeste gasten volgen, is de mate van verwantschap. Het is ook gebruikelijk dat peetouders de meest indrukwekkende geschenken geven. Ook grootouders en directe familie houden vaak geen geld over voor het kind . Verdere familieleden en vrienden en kennissen geven kleinere bedragen.

Sommige mensen vragen zich af of ze, nadat ze een uitnodiging voor de Eerste Communie hebben ontvangen, besluiten om niet aan het feest deel te nemen. Is het dan wel gepast om het kind toch een geschenk te geven? Internetgebruikers zijn van mening dat een symbolisch geschenk welkom is , maar niet noodzakelijk.

3. Internetgebruikers geven bedragen op
In een van de Facebook-groepen stonden naast het antwoord: “zo veel als je kunt betalen”, dat door de overgrote meerderheid wordt beantwoord, ook specifieke bedragen. Ouders van Eerste Communiekinderen onthullen hoeveel geld hun nakomelingen in de envelop hebben gevonden. De lijst is opgesteld door "Fakt":

"Ik heb afgelopen zondag de eerste communie gehad, mijn dochter ontving 1.000 PLN van haar peetvader en van haar meter een gouden ketting met een engel , draadloze koptelefoons en een doos chocolaatjes";

"Nu had ik de communie van mijn dochters (...) de peetvader en meter stopten 1.500 PLN in een envelop , en ze zijn niet erg rijk";

"Ik heb de eerste communie van mijn zoon gehad, hij ontving 1.000 PLN van zijn meter en 3.000 PLN van zijn peetvader, het hangt ervan af hoeveel iemand zich kan veroorloven";

"Mijn zoon heeft vorig jaar zijn eerste communie gehad. Hij ontving 1.500 PLN van zijn peetvader en 1.000 PLN van zijn meter ";

"Dat hangt ervan af. In ons land is het gebruikelijk dat een peetouder een fiets geeft. De kosten van een fiets die goed genoeg is voor het kind bedragen ongeveer 2.000 złoty. Persoonlijk geloof ik echter dat iedereen geeft wat hij zich kan veroorloven. Hoewel tegenwoordig het wordt steeds moeilijker om onbaatzuchtige dingen te doen, kind en ouders', schrijven internetgebruikers.

Sommige mensen zijn verrast door zulke bedragen.

"Ik ontving 1.000 PLN van mijn peetvader voor mijn bruiloft 6 jaar geleden, en nu is het 1.000 PLN voor de eerste communie, net als vroeger", schrijven ze.

Feit is echter dat de meeste mensen bedragen van 1-3 duizend noemden. van peetouders, terwijl in het geval van uitgebreide familie de bedragen ongeveer 500 PLN bedroegen.


https://parenting.pl/komunia-2024-ile-dac-do-koperty

Plaats reactie