25 verschillen tussen Polen en Nederlanders

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4961
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

25 verschillen tussen Polen en Nederlanders

Bericht door Lech » do aug 21, 2014 7:49 am

Afbeelding


Drie gemeenten: Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venray  geven binnen de pilot participatieverklaring een 25-verschillenboekje uit.
Met 25 cartoons wordt zowel in het Nederlands als in het Pools een aantal verschillen inzichtelijk gemaakt tussen de cultuur, normen en waarden.
We publiceren ze allemaal en willen graag jouw mening horen over dit verschil. Klopt het of zie jij het anders? We krijgen graag je mening.
Deze blogpost is ook beschikbaar in het Pools (Polski).



http://nl.popolsku.nl/25-verschillen-tu ... landers-1/

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: 25 verschillen tussen Polen en Nederlanders

Bericht door Giorgino » do aug 21, 2014 8:07 am

Dat is effectief zo, ik heb vanop mijn werk lessen gekregen over de Poolse cultuur. Wat ze ons hebben uitgelegd is dat de Polen een lange periode van tegenslag achter de rug hebben en dat vooral de Communistische periode (met veel geheime politie en zo) hen geleerd heeft heel gereserveerd te zijn in hun contacten. Dat wil zeggen dat het een hele tijd kan duren voordat je de vriend wordt van een Pool. Maar eens dat je vrienden maakt is het normaal gezien wel voor het leven. 8-)

ron
Berichten: 733
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: 25 verschillen tussen Polen en Nederlanders

Bericht door ron » do aug 21, 2014 2:24 pm

Ik had ooit eens gehoord dat een 'verse' pool in nederland het gemompelde woord goedemorgen had begrepen als ch.......... (tsja, laten we het maar netjes houden op dit forum).

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: 25 verschillen tussen Polen en Nederlanders

Bericht door Plievo » do aug 21, 2014 5:55 pm

ron schreef:Ik had ooit eens gehoord dat een 'verse' pool in nederland het gemompelde woord goedemorgen had begrepen als ch.......... (tsja, laten we het maar netjes houden op dit forum).

:D



Ook een verschil is dat de Polen veel beleefder zijn en het woord meneer, directeur, etc gebruiken.
Wij Hollanders zijn lomper en noemen iedereen direct bij de voornaam.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: 25 verschillen tussen Polen en Nederlanders

Bericht door Giorgino » do aug 21, 2014 8:05 pm

Plievo schreef:Wij Hollanders zijn lomper en noemen iedereen direct bij de voornaam.


Dat is zelfs een groot cultuurverschil met Vlamingen. Wij vinden van Nederlanders dat ze hun mening gewoon ongezouten in je gezicht gooien. En dat heeft zowel voordelen als nadelen... :lol:

Plaats reactie