Golabki

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Golabki

Bericht door Lech » ma aug 22, 2011 6:35 pm

Koolrolletjes met gehakt en rijst (Golabki) recept 1
Ingrediënten
Voor koolrolletjes:
1 witte kool
1 kopje rijst (125-150 g)
1 grote ui
50 g boter (of 2 el olie + klontje boter) (origineel wordt er reuzel gebruikt)
300 g gehakt (half-om-half)
1 ei
zout en zwart (versgemalen)peper, naar smaak

Voor saus:
2 tl boter
2 tl meel
1 blik tomaten
1-2 teentjes knoflook
125 ml kippenbouillon
1 tl gedroogde tijm
snufje zout
zout en zwart (versgemalen) peper, naar smaak

Voorbereiding
De kool schoonmaken en in zijn geheel in kokend water met zout ca. 30 minuten koken.
Uit de pan halen, laten uitlekken en afkoelen.
De rijst droog koken.
Ui pellen, fijnsnipperen en in de boter fruiten.
Gehakt toevoegen en al roerend bakken.
Rijst en ei toevoegen en het mengsel kruiden met zout en peper.
Laten afkoelen.
De oven op 190 C voorverwarmen.
Bereidingswijze
Koolbladen loshalen en uitleggen.
Het gehaktmengsel over de bladen verdelen.
De bladen oprollen (desnoods met keukengaren opbinden) en in een vuurvaste ovenschaal leggen.
Heet water op gieten, afdekken met alufolie en ca. 30 minuten in de voorverwarmde oven zetten.
Van boter en meel een saus maken en die 20 minuten met de rest van de ingrediënten laten pruttelen.
De rolletjes op de saus leggen, en serveren met rijst of pasta.
Afbeelding

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Golabki

Bericht door menasil » za aug 27, 2011 8:51 am

DIt lijkt me erg lekker om ook eens te maken. Maar nu is het zo dat ik eigenlijk nooit echt meel gebruik, "moet" de saus erbij? ;)

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Golabki

Bericht door bertvaneck » za aug 27, 2011 12:47 pm

wij vinden dat wel erg lekker met saus :D

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Golabki

Bericht door Stamgast » za aug 27, 2011 2:30 pm

menasil schreef:DIt lijkt me erg lekker om ook eens te maken. Maar nu is het zo dat ik eigenlijk nooit echt meel gebruik, "moet" de saus erbij? ;)


Dag Lisane,

Meel wordt volgens mij veel gebruikt in alle keukens. Ook in de Poolse.

Groeten,
Stamgast

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Golabki

Bericht door menasil » za aug 27, 2011 8:14 pm

Stamgast schreef:Dag Lisane,

Meel wordt volgens mij veel gebruikt in alle keukens. Ook in de Poolse.

Groeten,
Stamgast


Maar aangezien je dat alleen in grote hoeveelheden kan gebruiken, ik in mijn eenpersoonshuishouden eigenlijk nooit echt meel gebruik, vroeg ik me af of het ook zonder zou kunnen ;) Misschien is mijn keuken dan een uitzondering :lol: En anders zal ik eens een klein pak meel moeten kopen :)

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Golabki

Bericht door bertvaneck » zo aug 28, 2011 5:38 am

dat zou ik dan maar doen meel blijft heel lang goed en kost haast niks 1qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Golabki

Bericht door Plievo » zo aug 28, 2011 1:16 pm

menasil schreef:DIt lijkt me erg lekker om ook eens te maken. Maar nu is het zo dat ik eigenlijk nooit echt meel gebruik, "moet" de saus erbij? ;)

De saus maakt het juist extra lekker, en wat er over blijft voor de aardappeltjes :D .

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Golabki

Bericht door Przyrodnik » zo aug 28, 2011 6:21 pm

Golabki kan ik mij vooral nog goed herinneren uit Oekraïne!

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Golabki

Bericht door bertvaneck » zo aug 28, 2011 6:31 pm

dat zou best kunnen grote stukken van dit land was vroeger Polen :D :D

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Golabki

Bericht door Lech » zo aug 28, 2011 6:32 pm

Przyrodnik schreef:Golabki kan ik mij vooral nog goed herinneren uit Oekraïne!

Ik proef een leuk verhaal,vertel :), zit er smaakverschil tussen de Oekraïnsche en Poolse golabki?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Golabki

Bericht door bertvaneck » zo aug 28, 2011 6:44 pm

lech ik denkt dat bij iedere vrouw of man die iets kookt er een verschil is door kruiden enz ik kan mensen die van weinig iets heerlijks kunnen maken en ik kan ook mensen die van het besten nog prut maken 1qq

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Golabki

Bericht door Stamgast » ma aug 29, 2011 5:11 pm

bertvaneck schreef:lech ik denkt dat bij iedere vrouw of man die iets kookt er een verschil is door kruiden enz ik kan mensen die van weinig iets heerlijks kunnen maken en ik kan ook mensen die van het besten nog prut maken 1qq


Goed gezien Bert,

Koken is zoiets als behangen.
Gewoon met een simpel wandje beginnen.

Na verloop van tijd en veel oefenen krijg je het beste resultaat.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Golabki

Bericht door bertvaneck » ma aug 29, 2011 5:20 pm

mijn vrouw had een goed voor beeld aan haar moeder die kan super koken en mijn vrouw ook maar mijn schoon zuster maak er niks van :D

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Golabki

Bericht door Wilhelmus Johannes » di aug 30, 2011 8:47 pm

Ik kan niet zo goed koken,maar ik red me hier ook mee.Vorige week nog 4 kilo meegenomen naar huis,haal ze rechtstreeks bij de grossier.
Over een paar weken moet ik 20 kilo meebrengen is mij nu al verteld,de hele familie is er dol op,mijn kleinzoon van 2.5 jaar lijkt wel een kannibaal als hij die worst ziet :lol:

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Golabki

Bericht door bertvaneck » wo aug 31, 2011 4:26 am

Wilhelmus Johannes schreef:Ik kan niet zo goed koken,maar ik red me hier ook mee.Vorige week nog 4 kilo meegenomen naar huis,haal ze rechtstreeks bij de grossier.
Over een paar weken moet ik 20 kilo meebrengen is mij nu al verteld,de hele familie is er dol op,mijn kleinzoon van 2.5 jaar lijkt wel een kannibaal als hij die worst ziet :lol:

Afbeelding
Hans het is hier precies het zelfde ik neem deze en Polska kielbase mee ieder 5 kilo 6qq 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Golabki

Bericht door Plievo » ma aug 19, 2019 7:11 am

Golabki (Gevulde koolrolletjes)
Afbeelding
Karin Luiten17 augustus 2019, 13:45
Soms hoeft een mens helemaal de eigen stad niet uit voor een avontuurlijk vakantiegevoel. Zo ging ik op safari in een Poolse supermarkt in doodgewoon Amsterdam-Noord, samen met mijn Poolse gids Krysia Iwanska. Vijfentwintig jaar geleden kwam ze voor een tijdelijke baan naar Nederland, maar vanwege de liefde ging ze nooit meer weg.

“De Poolse keuken is een knollenkeuken”, vertelt ze terwijl we samen naar de Polski Sklep (‘Poolse winkel’) fietsen. “Bieten, wortel, knolselderij en vooral veel kool. Plus vlees en aardappelen.” Gevraagd naar haar heimweeproducten gaan we eerst langs de zuivel, voor maslanka (karnemelk), en twarog (‘een soort gladde cottage cheese’, legt Krysia uit, ‘voor cheesecake of op brood met wat zout en radijsjes’). Dan snel op zoek naar haar geliefde ingemaakte paddenstoelen. En ja hoor, naast de potten vol augurken en bietjes staat een hele collectie, van cantharellen (kurki) tot boleten (podgrzybki). “Heel lekker bij de borrel”, aldus Krysia. Net als de kabanosy, lange dunne worstjes die haar vader bij elk bezoek in de koffer stopte. Het worstassortiment is hier indrukwekkend, net als de vrieskist vol met de bekendste Poolse lekkernij: pierogi, oftewel dumplings. Gevuld met vlees of klassiek met zuurkool en paddenstoelen. Ze kunnen ook rond zijn (pyzy), in de vorm van kleine oortjes (uszka) of ongevuld (kluski). Er bestaan zelfs zoete pierogi, gevuld met frambozen of kersen.

Polen zijn volgens Krysia dan ook echte zoetekauwen, zelfs de platski – platte röstischijven – worden het liefst met suiker gegeten. Langs de poederpuddingpakjes (budyn), de dikke gemberkoekjes (pierniki) en de bakken vol chocoladesnoepjes raakt mijn mandje voller en voller. Bij het afscheid krijg ik nog haar recept mee van golabki (spreek uit: gowomki). Letterlijk betekent dat ‘duifjes’, maar het zijn koolrolletjes gevuld met gehakt en rijst in een tomatensaus. Ik ben voorlopig onder de (Poolse) pannen.

Tips
• In de Poolse supermarkt vindt u ook potten met kant-en-klare golabki inclusief saus. Ook verkopen ze koelverse, voorgekookte koolbladeren, die zijn dus al mooi zacht. Zelf deed ik het met een verse witte kool; groene kool is meer voor de winter. De typisch Poolse ingrediënten dille en karwijzaad horen officieel niet in dit gerecht, maar vond ik een aangename toevoeging.
• 60 g ongekookte rijst = 150 g gekookte rijst.

Zelf maken voor 4 personen (± 16 stuks):
1 grote kool (wit/groen/spits/savooi)
500 g half-om-half-gehakt
150 g gekookte rijst
1 flinke ui
2 knoflooktenen
1 ei
1 eetl tomatenpuree
handje verse dille
2 theel karwijzaad
olijfolie
zout & peper

Voor de saus:
1 blik gepelde tomaten
1 knoflookteen
snuf suiker

Bereiding:
Oven voorverwarmen op 175 °C. Breng een grote pan water aan de kook. Haal voorzichtig de koolbladeren los, blancheer ze 5 minuten en laat uitlekken op een schone theedoek. Snij voor makkelijker oprollen de dikke nerf eruit.

Saus: Hak de knoflook fijn en fruit in een scheutje olijfolie in een koekenpan. Pureer de tomaten met de staafmixer, giet in de pan. Voeg suiker, zout en peper toe en laat 10 minuten pruttelen.

Vulling: Snipper de ui en knoflook. Fruit zachtjes samen met de karwijzaadjes 5 minuten in wat olie in een tweede koekenpan. Bak de tomatenpuree even mee. Laat iets afkoelen in een grote kom. Doe gehakt, rijst, losgeklopt ei, gehakte dille en flink zout en peper. Kneed door elkaar.

Samenstellen: Doe een bodempje tomatensaus in een ingevette ovenschaal. Leg op elk koolblad een flinke lepel vulling, vouw de zijkanten van het blad eroverheen en rol de boel op (denk: dolma). Maak zo ± 16 pakketjes. Leg ze met de naad naar beneden dicht tegen elkaar in de oven­- schaal. Giet de rest van de tomatensaus erover. Dek af met aluminiumfolie en gaar 1 uur in de oven.

Karin Luiten werd bekend met haar pleidooi te koken zonder pakjes en zakjes en deelt wekelijks een recept met verse ingrediënten, tips of ideeën? Mail naar info@kokenmetkarin.nl.



https://www.trouw.nl/recepten/golabki-g ... b21d72809/

Plaats reactie