Zapiekanka

Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Zapiekanka

Bericht door Plievo » zo apr 30, 2017 6:03 am

Zapiekanka: een Pools broodje met héél veel kaas
Populair streetfood uit Polen: zapiekanka is een lange sandwich met een grote berg gesmolten kaas. En als we zeggen lang, bedoelen we ook lang: zo’n broodje kan wel 50 centimeter lang zijn. Wow!

Afbeelding
POOLSE PIZZA
De vergelijking met een pizzabroodje is snel gemaakt: een originele zapiekanka (meervoud: zapiekanki) bevat naast gesmolten kaas ook nog ui en champignons. Eenmaal uit de oven komt er nog een grote klodder ketchup bovenop.
Het broodje is snel gemaakt en is bovendien een goedkope snack: een half stokbroodje kost je 3 tot 7 zloty, wat 1 à 2 euro is. Waarschijnlijk is het daarom zo populair.


Afbeelding
BACON EN ZOETZURE KOMKOMMER
De zapiekanka ontstond voor het eerst in 1970 in de straten van Polen. In die tijd verschenen er veel eetkraampjes in het straatbeeld, die simpele gerechten uit de Poolse keuken maakten, maar ook Amerikaans fastfood als hamburgers en hotdogs. Zapiekanka kon makkelijk gemaakt worden met de weinige ingrediënten die op dat moment voorhanden waren.
In de 21e eeuw beleefde het broodje ineens een revival en werden er ook variaties op gemaakt. Zo is er de Diablo met bacon, zoetzure komkommer en pittige saus, de Grecka met olijven en feta, de Meksykańska met kidneybonen en de Hawajska met ananas en barbecuesaus.

Afbeelding
ZELF ZAPIEKANKA MAKEN?
Wil je ‘t een keer zelf maken? Het is zo gepiept. Halveer een stokbrood en snijd een stuk af (zo lang als je wilt). Beleg het met wat champignons, kort aangebakken met knoflook en gesnipperde ui. Bestrooi het broodje met geraspte kaas.
Tip: harde, vette smeltkazen doen het ‘t beste op een zapiekanka. Denk aan Goudse kaas, Edammer of Emmentaler. In Polen gebruiken ze ook graag oscypek: gerookte schapenkaas.
Zet het broodje in en voorverwarmde oven op 180 graden tot de kaas is gesmolten. Serveer eventueel met wat bieslook en kloddertjes ketchup.

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zapiekanka

Bericht door Lech » ma mei 01, 2017 5:04 am

Vroeger zag je in het centrum van de grotere steden op elke straathoek wel een tentje diezapiekanka en hot dogi verkochten..
Tegenwoordig alleen nog maar in de snackbarretjes.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zapiekanka

Bericht door Plievo » wo nov 29, 2017 7:13 pm

Victor van Zap u Hanki: ‘Zelfs mensen uit Venlo komen de Zapiekanka eten’
Door Thijs Dingemans 29 november 2017

Afbeelding
Ooit gehoord van ‘Zapiekanka’? Nee? Snappen we best. Zapiekanka is namelijk het populairste Poolse eten. Leuk feitje: je kunt het stokbrood nu op de Korvel eten bij Zap u Hanki. Nóg leuker: de Poolse zaak wordt gerund door Tilburger Victor Hoeben. Wij maakten kennis met hem én de Zapiekanka.

“Hoe ik op het idee ben gekomen om een Zapiekankabar te beginnen? Ik heb mijn vriendin Natalia twee jaar geleden leren kennen op het terras bij Berlijn Café. Zij is Pools en zat achter me. We raakten aan de praat en zo geschiedde. Ik ben vervolgens een paar keer naar Polen geweest en in Krakau heb ik de Zapiekanka voor het eerst geproefd. Ik was er meteen helemaal weg van en had zoiets van: dit zou goed passen in Nederland.”

Knapperig broodje

“De Zapiekanka is een doorgesneden stokbrood, dat standaard is belegd met lekkere, smeuïge kastanjechampignons en bedekt met kaas. Dat is de basisvorm; je hebt verder de keuze om er heel veel op te doen, bijvoorbeeld worst, salami of ander vlees. Er gaat nog een saus overheen om het broodje helemaal top te maken. Vervolgens gaat het in de oven en wordt het een heerlijk knapperig, getoast broodje.”
zapiekanka
Afbeelding
Een zapiekanka. Foto: Roman’s Photography

Cultstatus

“Het eten is zo bijzonder en populair omdat er een bepaald verhaal achter zit. Het is in Polen ontstaan in de jaren 80/90 tijdens het communisme. De mensen aten een karig broodje met champignons en ketchup erop. Daarna is het een tijdje weggeweest, maar de laatste jaren heeft het echt een cultstatus gekregen in Polen. Overal zie je hippe Zapiekankabarretjes.”
Venlo, Rotterdam, Eindhoven, Dordt

“Ook hier is het enorm populair. De Polen komen uit alle hoeken gereden om hier een Zapiekanka te eten (Zap u Hanki is de enige plek in Nederland waar dat kan, red.). Laatst waren er nog drie die zelfs helemaal vanuit Venlo kwamen. En er komen veel polen uit Den Bosch, Eindhoven, Dordrecht en Rotterdam. Welk broodje zij bestellen? Vaak de Smak PRL, het broodje met de communistische smaak. Het is voor hun toch jeugdsentiment. Dat is overigens ook mijn favoriet; daarmee is het ontstaan in Polen. En het is héél lekker.”
Afbeelding
Victor en zijn vriendin Natalia. Foto: Roman’s Photography

Proeven maar!

Natúúrlijk konden wij het niet laten om de Zapiekanka te proeven. We bestelden het basisbroodje (Smak PRL) met kaas, champignons en ui, en kozen daarbij de volgende topping: bieslook, knoflooksaus en Poolse augurken. Wat Victor ons vertelde, is echt zo: het getoaste broodje is heerlijk! De combinatie van de in champignons gebakken uitjes met de gesmolten kaas, is ontzettend lekker. Evenals de zelfgemaakte frisse knoflooksaus. Wat het broodje ‘compleet maakt’: de Poolse augurken, die zuurder zijn dan de Nederlandse en een extra smaak aan de Zapiekanka geven. Dit moet je proeven, mensen!

Een Zapiekanka is te verkrijgen in 15 en 30 centimeter. De prijzen variëren van € 3,25 tot € 7,-.

Plaats reactie