Boekje Corry Elzakkers laat het ook in Polen hard waaien

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Boekje Corry Elzakkers laat het ook in Polen hard waaien

Bericht door Lech » ma mei 22, 2017 5:16 am

Afbeelding


Boekje Corry Elzakkers laat het ook in Polen hard waaien
1
Door Ria van Meir op 21 mei 2017 Algemeen

BERGEN OP ZOOM – Het was haar grote wens om ooit een keer een boek te schrijven. Die wens ziet Corry van Elzakkers nu voor de tweede keer in vervulling gaan. Met ondersteuning van de evenementenorganisatie Plein de Vie is haar boek Wat Waait Het Hard… vertaald naar het Pools. Het eerste exemplaar van de Poolse versie Z wiatrem i pod wiatr… wordt komende week in Szczecinek gepresenteerd.

In Wat Waait Het Hard… neemt de 86-jarige Corry Elzakkers de lezer mee voor een kijkje in haar bewogen leven. De geboren en getogen Borgvlietse vertelt over haar jeugdjaren, over hoe haar vader zich met een onderduiker in huis staande hield tijdens de barre oorlogsjaren, over hoe zij zich als welzijnswerker bekommerde over de Borgvlietse jeugd en over haar ‘kindje’ Stichting Floriana, waarvoor ze zich inzet voor de arme gezinnen in de Poolse stad Szczecinek.

Herinneringen

“Mensen zeiden mij altijd: je moet eens een boek schrijven over alles wat je hebt meegemaakt”, vertelde Corry bij de presentatie van haar boek begin dit jaar. De Borgvlietse kan honderduit vertellen over wat ze in haar leven allemaal heeft meegemaakt. Haar herinneringen zijn dan ook nog levendig en de titel kwam van zelf. “Ik wilde een boek schrijven vanaf mijn kindertijd tot nu.

Daarvoor ben ik teruggegaan naar mijn schooltijd. Ik weet nog dat ik een jaar of acht was en een versje mocht opdragen in alle klassen. Het begon met de zin ‘Wat waait het toch hard’, en omdat ik zelf ook veel tegenwind heb gehad leek me dat een mooie titel.”

Ereburgerschap

Die tegenslag heeft niet alleen Corry sterker gemaakt, ook de mensen om haar heen. Ze bekommerde zich vanuit clubhuis Het Hoofdkwartier jarenlang over de jeugd van Borgvliet. “Wat toen het grootste tuig van Borgvliet was, zijn nu mijn grootste vrienden”, klinkt het trots als je haar naar die tijd vraagt. Met dezelfde passie zet de Borgvlietse zich al meer dan een kwart eeuw in voor de bewoners van Szczecinek. Het leverde Corry het ereburgerschap van Szczecinek en Bergen op Zoom én de onderscheiding Order of Smile van de Verenigde Naties op.

Het kon dan ook niet uitblijven dat haar boek Wat Waait Het Hard… vertaald zou worden naar het Pools. Het boek is in een beperkte oplage van 250 exemplaren uitgegeven.

Plaats reactie